Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Tom024 schreef: ↑zo 25 okt 2020, 17:26
Vandaag is het station van de nieuwe luchthaven van Berlijn, de BER, in gebruik genomen. Over een week starten de eerste vluchten.
En plots heeft men ontdekt dat er alleen roltrappen van het perron naar boven zijn, maar wie van het terminal naar beneden op het perron wil moet de trap lopen of met de lift.....
Oebb rijdt voor een periode van ongeveer een maand geen Nightjet-treinen tussen Oostenrijk-Duitsland en Zwitserland-Duitsland, met uitzondering van Wien-Berlin. https://www.nightjet.com/en/
De nieuwe Belgische federale minister van mobiliteit (van de Franstalige Groenen) wil dat elk station elk halfuur bediend wordt. Dat vraagt uiteraard serieuze investeringen in het netwerk. Hoe dat allemaal gefinancieerd moet worden is niet duidelijk, want de treinkaartjes zouden niet duurder moeten worden.
Als dit ertoe leidt dat men een flink aantal stations gaat sluiten in België, ben ik geheel voor. Ze lijken het zelf ook te vinden:
Geert te Boveldt - mobiliteitsexpert schreef:we hebben in België zeer veel stations
Alleen roept het sluiten van stations in België meestal behoorlijk wat verzet op, opvallend genoeg van mensen die nooit de trein maar altijd de wagen pakken
Ik weet niet zozeer of er teveel stations in België zijn, maar de verdeling is in ieder geval niet helemaal juist. Er zijn lijnen waar meer stations logisch zouden zijn, en er zijn lijnen waar minder stations logisch zouden zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Niet alleen dat: de bediening is matig (Congres 2 treinen per uur, Kapellekerk slechts 1x/uur), en bovenal: de stations liggen op loopafstand van goede alternatieven. Sluiten zou veel capaciteit vrijmaken op een toch al overbelaste tunnel.
Tom024 schreef: ↑za 14 nov 2020, 16:55
Ham-sur-Sambre is toch al even dicht? Al waren, toen ik er vorige maand langskwam, perronmeubilair en stationsnaambord nog aanwezig.
Er stoppen geen treinen maar het is nog niet formeel uit de dienstregeling gehaald, dat duurt een paar jaar in België.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Als je alle Belgische stations met minder dan 100 instappers per dag op een weekdag sluit, dan krijg je al een indrukkend lang lijstje. Dit zijn de cijfers van oktober 2019: Klik!
Maar zonder context alles wat minder dan 100 reizigers per dag haalt sluiten is ook niet echt doordacht beleid. Zeker omdat sommige van die stations, vooral in Wallonië, nu eenmaal in dunbevolkt gebied liggen waar verder geen ander OV is (of drie schoolbussen per dag). En station Coo heeft tegenzitten dat er in de verkeerde maand wordt geteld, want in de zomer is het daar heel druk met reizigers naar Plopsa.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dat klopt, je moet ook naar de omgeving kijken. Als je vier stations kort achter elkaar met elk te weinig reizigers hebt, dan ga je natuurlijk niet alle vier sluiten, maar houd je het meest centraal gelegen station open.
Maar een lijstje samenstellen van stations met minder dan 100 instappers per dag op een weekdag is wel een goed beginpunt - want je zult hoe dan ook ergens een begin moeten maken.
Opmerkelijk genoeg hebben Brussel-Kapellekerk en Brussel-Congres wél meer dan 100 instappers per dag. Terwijl ze toch bekendstaan als spookstations, of zou de NMBS de drugsverslaafden en illegale migranten hebben meegeteld?
Van Coo zou je overigens een weekend- en vakantiebediening kunnen maken, dat doen ze in België wel vaker
Renovatie station Gent-Sint-Pieters nu al ruim 20 miljoen euro boven budget
De kostprijs van de renovatie van het station Gent-Sint-Pieters ligt met bijna 80 miljoen euro nu al meer dan 36,2 procent hoger dan de in 2010 vooropgestelde 58,14 miljoen euro. Dat blijkt uit een rapport van het Rekenhof over de werkzaamheden, die nog zeker lopen tot 2027.
Het Rekenhof zegt dat de meerprijs en de vertraging bij de eerste fase van de renovatie (sporen 8 tot 12) vooral het gevolg zijn van een herfasering van de werkzaamheden. Die was nodig om de veiligheid van de reizigers en de stiptheid van de treinen te garanderen. Maar het gevolg was wel een vertraging die tot 15 maanden is opgelopen en het budget van de eerste fase deed ontsporen. "De overheidsopdracht ervoor was in 2010 gegund aan een prijs die 20 procent lager lag dan de raming, maar de totale kostprijs van deze eerste fase lag begin 2020 36,2 procent hoger dan het gegunde bedrag", aldus het rapport van het Rekenhof.
Landesnahverkehrgesellschaft Niedersachsen laat 169 dubbeldeksrijtuigen die worden ingezet in de treindiensten van Metronom en Start reviseren. Bombardier heeft als de oorspronkelijke leverancier eerder al 37 locomotieven, 37 stuurstandrijtuigen en 14 rijtuigen gerenoveerd, maar voor de rest van het project is een aanbesteding gehouden en revisie door Alstom in Stendal bleek goedkoper.
De treinen krijgen nieuwe stoelen (in totaal 24.000 stuks) met klaptafels met laptopsteun in de tweezitters en stopcontacten in de vierzitters. Verder wordt de verlichting verbeterd, de reisinformatie aan de binnenkant en buitenkant van de trein verbeterd, een luchtverfrisser in het toilet en tactiele informatie voor slechtzienden.
Om ervoor te zorgen dat de reizigers geen overlast ervaren door de revisie, heeft de LNVG nog 2 extra locomotieven en 26 rijtuigen gekocht bij Bombardier. De twee nieuwe locomotieven komen deze maand nog in dienst, de rijtuigen volgen de komende twee jaar.
Waar in Nederland minder treinen rijden vanwege het Coronagedoe gaat net over de grens in Duitsland juist een extra trein rijden: de Bentheimer Eisenbahn rijdt een extra rit 's ochtends van Neuenhaus naar Nordhorn om zo de reiziger meer plaats te geven. De reguliere rit rijdt overigens al met 2x Lint, de extra rit rijdt hier 12 minuten vooruit met een losse Lint.
Zelfde geldt voor het busvervoer. In Duitsland wordt het busvervoer massaal uitgebreid terwijl in Nederland op IJssel-Vecht na alleen maar bezuinigd wordt. Waar gaat het mis?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
regenmaker schreef: ↑wo 18 nov 2020, 08:10
Zelfde geldt voor het busvervoer. In Duitsland wordt het busvervoer massaal uitgebreid terwijl in Nederland op IJssel-Vecht na alleen maar bezuinigd wordt. Waar gaat het mis?
Ik denk de verschillen zijn vooral bij de financering te zoeken. In Nederland hoor ik altijd maar "bezuinigen, bezuinigen, bezuinigen" als het om het ov gaat. Hier in Duitsland ziet men OV als deel van de "öffentliche Daseinsvorsorge" (ik denk juiste vertaling in NL is "dienst van algemeen belang") en deze kan niet per se winstgevend zijn en dus is het bij ons helemaal gewoon dat de overheid voor het ov subsidies uittrekt in plaats van bezuinigingen te eisen. Ook is er een politieke wil, OV in de volgende jaren fors uit te breiden in verband met de discussie over het klimaat.
De heropening tot Villefranche wordt, zoals in het artikel wordt uitgelegd, beperkt door een landverschuiving die op 27 januari plaatsgevonden heeft. Daarover een boeiende passage bij France 3 Occitanie, want heropening tot Prades (laatste halte voor de landverschuiving) is niet toegelaten door de SNCF of door de Nationale overheid. In Millas (plaats van het ongeval) gaat de betreffende overweg voor de heropening nog aangepakt worden.
Nieuws hierover: afgelopen maandag is ook het laatste deel van de lijn tot Villefranche-Vernet les Bains heropend (France Bleu Rousillon).