Korte Wiki vragen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Dat voorbeeld in Kelmis zou je gewoon moeten opsplitsen in verschillende haltes in 1 richting daar hebben we nu aparte symbolen voor. Maar ik ben er sowieso geen fan van om allemaal haltelocaties toe te voegen die door vervoerders niet worden gebruikt. Wat ik je laatst op lijn 30 in Limburg zag doen. In Kelmis zie ik dat de TEC het onderscheid wel maakt. Maar alle <small> achtervoegsels zijn geen officiële achtersvoegsels bij bijvoorbeeld lijn 389.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Op lijn 30 was bij nader inzien inderdaad onnodig, kwam doordat ik de halte eerst onderaan het lusje wilde zetten. :)

In België zet ik er wel relatief vaak straatnamen bij, omdat het anders volstrekt onduidelijk is. Bij de TEC vind je die ook als je in de dienstregeling doorklikt op de haltenaam, dan staat er vaak een precisering bij. Neem bijvoorbeeld halte Fléron La Clé. Er zijn haltes in de Rue Bay Bonnet, in de Rue Bureau, in de Rue de la Clef en in de Avenue de l'Europe. Lijn 69 maakt van haltes in drie verschillende straten gebruik. Dat vermeld ik dus graag in de routestrip.

En neem je dan de volgende halte, Maxi GB, daar zijn er doodleuk twee van, in de Rue Bureau en in de Rue de la Clef. Maar die straten lopen een andere richting uit, dus die haltes liggen 800 meter uit elkaar. :roll: Bij dit soort dubbel gebruikte haltenamen wil ik dus ook nog wel eens die toevoeging zetten.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

regenmaker schreef: di 03 nov 2020, 17:20 Maar alle <small> achtervoegsels zijn geen officiële achtersvoegsels bij bijvoorbeeld lijn 389.
Het is dus maar net waar je kijkt; op de haltepagina van Prayon Maison Communale vermeldt de TEC dit:
Afbeelding
Afbeelding

Daar is het onderscheid er dus wel. (Ik kan de 389 nu niet als voorbeeld doen, omdat die in de vakantiedienstregeling niet rijdt.) Die 389 komt langs beide haltelocaties en stopt er zelfs 3x per rit. Met die toevoegingen is tenminste duidelijk wanneer hij waar stopt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Als een lijn ook echt op meerdere haltes met dezelfde naam (maar op een verschillende locatie) stopt, kan ik me er nog iets bij voorstellen.
Maar bij "Rue Général de Gaulle (Rue Général de Gaulle)" vind ik de herhaling toch een beetje overbodig. :X
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Die toevoeging is omdat hij niet stopt aan de halte aan de Rue Franklin Roosevelt, waar de 31 en 188 stoppen (die ik nog niet heb bijgewerkt, dus daar staat nog geen toevoeging), maar waar hij nota bene wel langsrijdt! Er zit dus wel een gedachte achter. Maar dit is inderdaad al wat meer grijs gebied. Bij de 31 en 188 zou dan "Rue Général de Gaulle (Rue Franklin Roosevelt)" komen te staan. Ik snap ook niet waarom die Belgen altijd van die rare situaties creëren.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door huibf »

Omdat het Belgen zijn...
Dst land zit sowiso raar in elkaar. Wafelijzerpolitiek, Rare huizen en een lijst van Nutteloze Bouwwerken, zo veel zelfs dat Wikipedia er een pagina aan wijdt.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Etienne »

Kan Wikibot ook doorverwijzingen repareren?

Bij het doorlopen van alle doorverwijzingen, kom ik er enkele tegen die over wel 10 of meer pagina's verspreid zijn. Ik heb dan niet echt zin om dat handmatig stuk-voor-stuk te gaan herstellen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Ja, je kan daar een aanvraag voor indienen op mijn overlegpagina. Dat kan al een tijdje. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Bedankt voor de nieuwe routestrips regenmaker, daar kunnen we zeker wat mee. Ik zal de komende tijd een poging doen om ze te implementeren. Ik heb nog meer ideeën voor varianten (voornamelijk geavanceerde/extra brede strips voor stations (bus/metro/tram/trein)) maar die zal ik later nog wel aanvragen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Wat maakt deze lijn tot een ringlijn? Het ziet eruit als een lijn die op en neer rijdt tussen twee eindpunten via dezelfde route heen en terug?

P.S. Ik heb zojuist massa's verlopen Google-Maps-links verwijderd. Ik kan iets gemist hebben, maar ik denk dat alle links die er nu nog staan het doen. :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

De dienstregeling van Connexxion destijds waarschijnlijk, daar hebben jaren volstrekt idote ringlijnen in gestaan. Ergens op het eind van de lijn een rondje rijden was dan genoeg om in de dienstregeling een ringlijn te worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Regenmaker heeft zojuist een aantal haltenamen in routestrips teruggedraaid van "Station Arriva" naar "Station" en nu raak ik in de war, want ik dacht dat ik eindelijk doorhad wat de regel was. :') Is de regel niet: "Station"/"Gare"/"Bahnhof" gebruiken in de titels van pagina's, en de haltenaam van de vervoerder (zoals "Station Arriva") gebruiken in de routestrip?

Ik heb al ooit haltes "Gare SNCB" zitten hernoemen in "Gare" omdat ik van de strengere regel uitging, en ze op een later moment weer terughernoemd omdat ik concludeerde dat de regel in de praktijk alleen bij paginatitels toegepast wordt. Zo kunnen we wel bezig blijven, dus het lijkt me fijn om dit even helder te hebben. :X

Edit: op de pagina Help: Naamgeving lijnen staat inderdaad:
Het gebruik van Station NS, Busstation NS, Hoofdstation etc. in de titel van een pagina is niet toegestaan. Gebruik in deze gevallen de namen Station, Busstation of Centraal Station. Bij stations met haltenaam Busstation wordt in titel Station gebruikt. In de routestrip kan de naam die de vervoerder hanteert worden opgenomen.
Het lijkt me dat "Station Arriva" in de routestrip dan gewoon correct is?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Ik heb die discussie met Milco ook gehad. De reden destijds was omdat Arriva op de haltepalen ook geen Station Arriva zet maar gewoon Station. Daarnaast wordt Station Arriva dan ook weer niet in Venray gebruikt dus consequent zijn ze ook niet. Dus hier geldt ook het is maar net waar je kijkt. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Laat ik deze discussie toch even aangrijpen om een aantal dingen aan te kaarten:

Wat betreft de zichtbaarheid van de richtlijnen: het zou volgens mij beter zijn als alle hulppagina's geordend worden per paginatype: lijnpagina's, stations-/haltepagina's en andere type pagina's (voor zover daarover een hulppagina bestaat). Voor de lijnpagina's zou ik het bijvoorbeeld van meerwaarde vinden als de pagina's Help:Richtlijnen, Help:Snelstartpagina (hoofdstuk 2 en 3), Help:Buitenland en Help:Routestrips worden samengevoegd met de pagina Help:Lijnpagina. Hoewel de pagina's daardoor lang worden, is het door middel van de inhoudsopgave relatief makkelijk om door de pagina te navigeren. Nu moeten gebruikers uit een lijst van hulppagina's met namen als Richtlijnen, Snelstartpagina en Buitenland raden dat daar ook informatie kan staan over bijvoorbeeld lijnpagina's, want deze informatie staat namelijk niet alleen op de pagina waar je deze zou kunnen verwachten.

Als we het over paginatitels hebben: door de tijd heen heb ik Umbusko (maar in het verleden ook andere gebruikers) bij diverse paginanamen het woord "Station" uit de titel zien halen. Persoonlijk lijkt het mij wenselijk om die aanduidingen wel te behouden, want anders zaai je potentieel verwarring met wijknamen of stadsdelen (Lijn 10 Maastricht Noord - Gulpen Busstation; Lijn 011 Amsterdam Sloterdijk - Konstanz Döbeleplatz; Lijn N81 Brussel-Noord - Berlin Messe Nord/ICC (Witzleben)); Lijn 14 Charleroi Sud - Gilly Gazomètre). Anderzijds worden de paginanamen door het weglaten van het woord "Station" natuurlijk wel compacter, hetgeen beter is voor de vindbaarheid in de zoekmachine. Verder zet ik eerlijk gezegd mijn vraagtekens bij het gebruiken van haltenamen in de stijl van langeafstandsbuslijnen bij streeklijnen (Brussels South Charleroi Airport, Terminal in plaats van Gosselies, Airport), alsook het gebruik om luchthavens volledig op te schrijven vóór de komma (zoals ook Frankfurt am Main Flughafen, Terminal 1 (P36)). Ik snap dat dit misschien overkomt als achteraf zeuren - ik had het niet eerder gedaan omdat Regenmaker er nooit een punt van heeft gemaakt en omdat ik me in de praktijk toch niet meer met langeafstandsbussen bezighoud - maar het blijft me toch opvallen en het bericht van Umbusko leek me een goed moment om dit ter discussie te stellen.

Als je mij zou vragen wat ik dan van een aantal haltenamen zou maken, dan zou ik eigenlijk neigen naar de regionale haltenamen gebruiken waar mogelijk. Een aantal voorbeelden:
  • Gosselies, Airport
  • Zaventem, Luchthaven (P16))
  • Schiphol, Airport
  • Berlin, ZOB
  • Utrecht, Westplein
Bovenstaande suggesties zijn niet alomvattend maar ik hoop toch dat ze wat voer voor discussie geven. Ik ben daarom ook benieuwd naar vragen en opmerkingen.
Laatst gewijzigd door TLP op do 12 nov 2020, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

@regenmaker: Aha, een uitzondering op de regel dus, dat kon ook nog. Blij dat ik toch niet helemaal gek geworden ben. :mrgreen: Ik zal in Limburg dan Station hanteren i.p.v. Station Arriva. Al wordt het in de bussen zelf bijvoorbeeld wel weer zo aangegeven. ;) Ik weet niet zeker wat wordt omgeroepen.

@TLP: Ik ga hier later uitgebreid op reageren! (Misschien in een ander topic?)
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door cassie127 »

Wat is de reden dat de RB 64 https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Trei ... 180_(2020) als treinserie 20180 is vermeld? De treindienst rijdt het hele jaar al met treinnummers welke tussen de 20200 en 20249 vallen. De eerste rit uit Enschede is de 20201 en eerste naar Enschede de 20200.
DB Kursbuch Gronau > Enschede: http://kursbuch.bahn.de/hafas/kbview.ex ... df&orig=ut
DB Kursbuch Enschede > Gronau: http://kursbuch.bahn.de/hafas/kbview.ex ... df&orig=ut

Naar mijn inzien zou deze pagina dus eigenlijk 'Treinserie 20200 (2020)" Als naam moeten hebben
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Wellicht vroeger de 20180 geweest en nooit aangepast nadat het gewijzigd is ooit?
Er was ooit wel een dingetje met de mouse-over van die series daar (meerdere series in hetzelfde honderdtal waar iets niet lekker mee werkte), maar daarvoor hoeft de Treinserie-pagina niet anders te heden maar hooguit de doorverwijzende Serie-pagina.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

regenmaker schreef: do 12 nov 2020, 19:06 Ik heb die discussie met Milco ook gehad. De reden destijds was omdat Arriva op de haltepalen ook geen Station Arriva zet maar gewoon Station. Daarnaast wordt Station Arriva dan ook weer niet in Venray gebruikt dus consequent zijn ze ook niet. Dus hier geldt ook het is maar net waar je kijkt. ;)
Aanvullend: bij enkele voormalige lijnen staat ook nog "Station Veolia" in de routestrip (Meerssen, Houthem St. Gerlach, Valkenburg, Eygelshoven, Swalmen, Reuver, Venray). Willen we dat wel laten staan of zal ik daar ook "Station" van maken?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Van mij mag je er gewoon Station van maken.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

TLP schreef: do 12 nov 2020, 20:29 Als je mij zou vragen wat ik dan van een aantal haltenamen zou maken, dan zou ik eigenlijk neigen naar de regionale haltenamen gebruiken waar mogelijk. Een aantal voorbeelden:
  • Gosselies, Airport
  • Zaventem, Luchthaven (P16))
  • Schiphol, Airport
In deze gevallen zou ik wel "ergens" in elk geval de volledige naam van het vliegveld vermelden. Of dat dan voor of achter de komma gebeurt, maakt mij niet zoveel uit.
Zaventem is nog wel redelijk bekend (en Schiphol uiteraard nog meer :mrgreen: ), maar ik zou echt niet weten welk vliegveld er in Gosselies ligt. :X

Je suggestie over het samenvoegen van de Help-pagina's vind ik op zich wel een goede.
Sowieso mag een dele van die pagina's wel eens een update krijgen, maar hebben (volgens mij) alleen beheerders de rechten om dat te doen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Lijn 45 »

Ik kan de helppagina's gewoon bewerken. Alleen de richtlijnen zijn onbewerkbaar.
Laatst gewijzigd door Lijn 45 op vr 13 nov 2020, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Ik heb niet alle Help-pagina's bekeken, maar in elk geval Help:Richtlijnen kan alleen door beheerders bewerkt worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Lijn 45 schreef: vr 13 nov 2020, 13:18 Ik kan de helppagina's gewoon bewerken. Alleen de richtlijnen zijn onbewerkbaar.
Ik kan inderdaad de meeste hulppagina's ook gewoon bewerken, maar het lijkt me niet netjes om die zomaar inhoudelijk te veranderen want uiteindelijk ben ik geen beheerder die het laatste woord over dit soort afwegingen heeft (daarvoor bestaat naar ik begrepen heb een apart forumdeel waar reguliere gebruikers geen toegang toe hebben).
Meltrain schreef: vr 13 nov 2020, 12:58 In deze gevallen zou ik wel "ergens" in elk geval de volledige naam van het vliegveld vermelden. Of dat dan voor of achter de komma gebeurt, maakt mij niet zoveel uit.
Zaventem is nog wel redelijk bekend (en Schiphol uiteraard nog meer :mrgreen: ), maar ik zou echt niet weten welk vliegveld er in Gosselies ligt. :X
Daar heb ik wel over nagedacht, al kun je natuurlijk ook via de link eenvoudig de pagina bezoeken alwaar je kunt aangeven bij welk vliegveld de halte ligt. Persoonlijk vind ik het stilistisch het mooist en meest overzichtelijk om <plaatsnaam, haltenaam> aan te houden zonder al te veel poespas, maar er zijn ook argumenten om dat anders te doen.
Je suggestie over het samenvoegen van de Help-pagina's vind ik op zich wel een goede.
Sowieso mag een dele van die pagina's wel eens een update krijgen, maar hebben (volgens mij) alleen beheerders de rechten om dat te doen.
Er is op zich weinig mis met een Snelstartpagina of een aparte pagina met de routestripsymbolen, zolang deze een goede aanvulling vormt op de overige hulppagina's. Het zou ook kunnen om consequent verwijzingen naar andere artikels te plaatsen waar dergelijke onderwerpen in meer detail besproken worden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Welke stukkentekst moeten een update krijgen en wat hebben jullie het liefst dat er samen wordt gevoegd? Of hebben jullie eventueel nieuwe ideeën?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Zoals gezegd lijkt mij een indeling van hulppagina's op basis van paginatypes het meest praktisch. In ieder geval denk ik dan aan lijnpagina's en halte-/stationspagina's, wellicht ook concessiepagina's. Andere paginatypes zouden bijvoorbeeld materieelpagina's en bus-/spoorwegterminologiepagina's kunnen zijn, al heb ik daar nog niet direct ideeën voor een goede hulppagina voor.

Dit alles zeg ik terwijl ik bij een grondigere analyse van de hulppagina's er wel achter ben gekomen dat veel informatie er al wel staat, maar in de praktijk vaak als ondergeschikt aan een aantal "hoofdpagina's" wordt gepresenteerd (volgens mij zijn dat de Help:Lijnpagina en Help:Snelstartpagina). Er wordt dan naar aparte pagina's verwezen waar meer gedetailleerde informatie over een onderwerp/onderdeel van de wiki staat (infoboxen, routestrips etc.). Doordat de hulppagina's echter nevenschikkend geordend zijn (door middel van (alfabetische) lijsten) is het moeilijk te onderscheiden welke pagina's algemene dan wel gedetailleerde informatie onderscheiden. Bovendien is een pagina als Help:Infobox omdat deze alle soorten infoboxen beschrijft zó uitgebreid en georganiseerd dat het moeilijk te zien is welke infobox(onderdel)en op welke pagina('s) gebruikt kunnen/moeten worden.

Voor nu beperk ik een gedetailleerde toelichting even tot de lijnpagina's. Hiervoor zou ik de pagina Help:Lijnpagina uitbreiden en eerst stapsgewijs verschillende onderdelen behandelen die standaard in een lijnpagina voorkomen. Deze onderdelen zijn grotendeels al aanwezig op genoemde pagina onder het kopje Opzet, maar zouden dan uitgebreid moeten worden, vooral door gelinkte pagina's in de hulppagina te integreren:
  • Paginanaam. Dit onderdeel wordt in detail behandeld in Help:Naamgeving lijnen en zou wat mij betreft 1-op-1 kunnen worden overgenomen. Hierbij zou wel de informatie in Help:Richtlijnen over de beperkingen in de paginanaam moeten worden toegevoegd.
  • Sjabloon:LijnInfo. Dit onderdeel wordt in detail behandeld in Help:Infobox en de informatie onder het kopje LijnInfo / VLijnInfo zou grotendeels kunnen worden overgenomen. Echter zou ik dan pleiten om in een opsomming (zoals gebruikt onder de verschillende kopjes StationInfo) óf tabel de parameters toe te lichten, in plaats van de vele kopjes die nu gebruikt worden. Deze maken het artikel erg onoverzichtelijk. Ook zou ik pleiten om de sjablonen LijnInfo en VLijnInfo onder verschillende kopjes te behandelen, omdat diverse parameters slechts bij één van beide sjablonen gebruikt (kunnen) worden. Verder zou de extra informatie over de parameters |route= en |vervoerder= in Help:Richtlijnen aan de hulppagina moeten worden toegevoegd.
  • Beginzin. Dit onderdeel wordt beknopt behandeld op de hulppagina, wat mij betreft is dit voldoende.
  • Dienstregeling. Dit onderdeel wordt beknopt behandeld op de hulppagina en is zoals het er staat op zich voldoende. Wellicht kunnen er meer (specifieke) voorbeelden van bijzonderheden benoemd worden, zoals deeltrajecten die een hogere frequentie hebben of juist niet gedurende de gehele bedieningsperiode bediend worden, haltes die soms worden overgeslagen, koppelingen met andere lijnen, verschillende dienstregelingsperiodes. Aan de andere kant wordt er nu ook verwezen naar twee pagina's die volgens de standaardopzet zijn opgezet, misschien is dat ook wel voldoende. Wel zou nog vermeld moeten worden dat er een vervangend kopje Voorwaarden bij flexlijnen kan worden toegevoegd, waar onder andere de minimale reserveringstijd, de geldige vervoerbewijzen en de reserveringsmogelijkheden besproken kunnen worden.
  • Tariefinformatie. Dit onderdeel is benoemd in Help:Richtlijnen en uitgewerkt in Help:Tariefinformatie. Ik zou de informatie in Help:Tariefinformatie min of meer overnemen.
  • Routestrip. Dit onderdeel wordt in detail behandeld in Help:Routestrips. Hier neig ik ernaar om de verklarende informatie onder de kopjes Hoe te gebruiken en Invoeren afbeeldingen in Help:Lijnpagina te integreren. De lijst met routestrips zou dan eventueel op een aparte pagina kunnen blijven. Wel zou ik het voorbeeld van een routestrip uitbreiden met enkele varianten van RouteRij tussen RouteTop en de sluitende accolades }}. Ook de informatie over aansluitende treinseries in Help:Richtlijnen zou moeten worden opgenomen. Voor de flex- en belbussen zou bovendien informatie moeten worden toegevoegd over het vervangende kopje Bedieningsgebied en de tabellen die daarbij horen.
  • Geschiedenis. Dit onderdeel wordt beknopt behandeld op de hulppagina. De informatie in Help:Richtlijnen over voormalige routes in de geschiedenis toevoegen lijkt mij vooralsnog voldoende.
Vervolgens zou een aparte paragraaf aangemaakt kunnen worden over de afwijkende regels voor buitenlandse lijnpagina's. Hierbij zou min of meer de informatie in Help:Buitenland kunnen worden overgenomen.

Voor de halte-/stationspagina's pleit ik voor een soortgelijke opzet. Hierbij zou grotendeels de informatie in Help:Automatisering stationspagina's overgenomen kunnen worden, naast de informatie over deze pagina's in Help:Richtlijnen. Wellicht zouden er aparte pagina's moeten komen voor de verschillende modaliteiten, want de opbouw van een pagina over een busstation is toch iets anders dan een pagina over een metrostation en zeker anders dan die van een treinstation. Wellicht is dit ook een idee voor de lijnpagina's.

Ook zou er een hulppagina kunnen komen over de concessiepagina's. De indeling van (bus)concessiepagina's is al beknopt beschreven in Help:Richtlijnen, vanuit dit kader zou zo'n pagina verder ingericht kunnen worden. Denk hierbij aan informatie over Sjabloon:Cbox, de eerste zinnen van het artikel, de aanbesteding, het lijnennet, de dienstregelingen per jaar en het materieel. Hierbij zou extra aandacht gegeven kunnen worden aan de dienstregelingen per jaar en eventueel informatie kunnen worden toegevoegd over de inschrijfprocedures bij grote wijzigingen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten