Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Nee, maar Pouw had altijd al een rit/ritten op de 295 dus zal die wel geweest zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5264
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Die omloop is van Pouw en rijdt standaard met de 1724.
StefanRijnhoutjes
Berichten: 425
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Ah okee bedankt, dacht altijd jr dat Pouw alleen reed op de omlopen met de nunmer 508xx en 509xx
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Bij halte Leusden Kerk is een nieuwe abri met sedumdak van de provincie verschenen. Die zien er in het straatbeeld een stuk moderner uit trouwens.
Binnenkort zullen er wel meer volgen, viel namelijk bij meerdere omliggende haltes op dat de vertrekstaten alvast verwijderd waren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tom98 »

Voor zover ons bekend is gaat dat met alle hokjes in de provincie gebeuren.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Mij was ook wel bekend dat er nieuwe hokjes kwamen, het nieuwtje was meer dat de vervanging nu dus ook werkelijk begonnen is (en de komende dagen wel verder zal gaan langs de (X)80, Woudenberg Geerestein mist ook al een paar dagen zijn oude hokje).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Littlebusdriver »

Daniel schreef: wo 04 nov 2020, 17:38 Bij halte Leusden Kerk is een nieuwe abri met sedumdak van de provincie verschenen. Die zien er in het straatbeeld een stuk moderner uit trouwens.
Binnenkort zullen er wel meer volgen, viel namelijk bij meerdere omliggende haltes op dat de vertrekstaten alvast verwijderd waren.
Vorige week zijn er al een aantal langs de Bunschoterstraat in Hoogland en Amersfoort vervangen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

En vandaag in Renswoude, ook voor het eerst dat ik in een bus zat die vast stond achter bushokjes ;) (Door veel tegemoetkomend verkeer)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Voor de mensen die de oude depressieve vrouwenstem missen van de halte-oproep in de bussen van U-OV;

De eerste van de twee omroepen voor Socrateslaan (richting Westraven) is van de oude omroep. *bus*

Was altijd wel mooi in de ochtend als je een beetje chaggi was, dat je wist; ik ben niet de enige. De omroepster heeft er ook weinig zin in.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3032
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door nvdw »

:lol:

Toch verschilt haar humeur per omroep, heb ik gemerkt.

Zo af en toe duikt ze nog wel eens op, bijvoorbeeld in de tramvervangende bus die voor Utrecht Jaarbeursplein nog een oude riedel afspeelt, inclusief de mededeling dat lijn 3 naar Utrecht CS Centrumzijde gaat verhuizen.

Dat de omroep er bij de Socrateslaan dubbel in zit, komt omdat er een ‘dummyhalte’ in de route zit voor de Hoogravensebrug, en de omroep voor de werkelijke halte dan te laat komt. Bij de Geinbrug in Nieuwegein (halte IJsselsteinseweg) gebeurt dat ook.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door TimoD »

En ook bij Vaartsche Rijn richting Utrecht duikt ze nog even op. :D
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3032
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door nvdw »

Zelfde verhaal waarschijnlijk: daar zit de Vondelbrug nog tussen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Zo gek heb ik het nog niet vaak meegemaakt... Een bus (298) die doodleuk liefst 5 minuten te vroeg van zijn beginpunt vertrekt :o
En al liet de chauffeur me er nog bij het verkeerslicht in, z'n reactie ("ja ik zie het", en vervolgens gewoon verder rijden) was dusdanig onprofessioneel dat hij gewoon vroeg om de inmiddels ingediende klacht. En een klacht indienen, dat doe ik echt zo snel nog niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tom98 »

Een rit van Pouw toevallig?
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Pouw rijdt al tijden niet meer op de 298 gelukkig, die lijn fatsoenlijk gebruiken is überhaupt pas mogelijk sinds Syntus hem zelf is gaan rijden. (Pouw ging gerust via de A30/A1 naar de stalling als er niemand instapte op de beginhalte)
In dit geval is het de enige rit die Montfoort op de 298 rijdt, die van 16.09 uur vanaf De Klomp dus.

Maar voor 't eerst dat 'ie zo vroeg was dus, verder vertrekt 'ie eigenlijk altijd gewoon netjes op tijd en vandaag was ik zowaar weer een keer niet de enige passagier :p Enige uitzondering was een keer een chauffeur die het erg gezellig vond met z'n collega's, met +10 vertrok en er vervolgens onderweg nog zoveel vertraging uit reed dat ik in Woudenberg zelfs nog op de 280 moest wachten. Want echt krap in de tijd zit die lijn ook niet bepaald.

Vanmiddag bleef 'ie trouwens pas bij De Dennen even langs de kant van de weg wachten, dus alle haltes in Renswoude werden ook met -5 gepasseerd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Bumzle »

Zou iemand een foto kunnen maken van een vernieuwd bushokje van de provincie Utrecht?
Durashift
Berichten: 5650
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

Daniel schreef: wo 04 nov 2020, 17:38 Bij halte Leusden Kerk is een nieuwe abri met sedumdak van de provincie verschenen.
Binnenkort zullen er wel meer volgen, viel namelijk bij meerdere omliggende haltes op dat de vertrekstaten alvast verwijderd waren.
Vorige week vrijdagmorgen waren ze ook bezig met een abri tussen Doorn en Leersum. Zal dan ook wel zo'n moderne variant zijn.
De abri's die hier in de buurt nog staan van de opgeheven haltes zullen dan ook wel verwijderd worden, tzt. :?:
Daniel schreef: wo 04 nov 2020, 17:38 (..)
En al liet de chauffeur me er nog bij het verkeerslicht in, z'n reactie ("ja ik zie het", en vervolgens gewoon verder rijden) was dusdanig onprofessioneel dat hij gewoon vroeg (..)
Want het is professioneel om dan maar 5 minuten voor een verkeerslicht te wachten?

(okay, nu kan hij/zij bij de Klomp wel makkelijk wat achteruit rijden en daar ff niet al te zeer in de weg staan, natuurlijk.)
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Casper »

U-OV rijdt per 15 november volgens min of meer de zomerdienstregeling: https://www.u-ov.info/meer-qbuzz/nieuws ... 5-november
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Aking »

Benieuwd of ze voor die alternatieven per trein ook met NS geregeld hebben dat U-OV kaartjes en abonnementen geldig zijn *O*
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Valt me wel op dat het weer Qbuzz is dat best behoorlijk moet ingrijpen in de dienstregeling. Dat was in de eerste golf ook al zo en de aanpassingen bleven in sommige van hun concessies ook behoorlijk lang doorlopen in tegenstelling tot andere vervoerders.
De effecten ervan zie je ook wel: in de cijfers die laatst via de website van de provincie te zien waren (zie de eerdere link naar de presentaties over de vervoerplannen voor 2021) viel mij toch vooral op dat de dip in de eerste golf bij Syntus en U-OV vrijwel gelijk was, terwijl het herstel in de zomermaanden na de minder ingrijpende aanpassingen bij Syntus nog best een stukje hoger lag dan bij U-OV.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

Kan het niet zijn dat daar gewoon veel mensen zich ziek melden?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13193
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Z2N »

Daniel schreef: di 10 nov 2020, 19:52 Valt me wel op dat het weer Qbuzz is dat best behoorlijk moet ingrijpen in de dienstregeling. Dat was in de eerste golf ook al zo en de aanpassingen bleven in sommige van hun concessies ook behoorlijk lang doorlopen in tegenstelling tot andere vervoerders.
De effecten ervan zie je ook wel: in de cijfers die laatst via de website van de provincie te zien waren (zie de eerdere link naar de presentaties over de vervoerplannen voor 2021) viel mij toch vooral op dat de dip in de eerste golf bij Syntus en U-OV vrijwel gelijk was, terwijl het herstel in de zomermaanden na de minder ingrijpende aanpassingen bij Syntus nog best een stukje hoger lag dan bij U-OV.
De concessies zijn dan ook niet hetzelfde: U-OV heeft veel verkeer op de Uithof- en Rijnsweerdlijnen, en dat verkeer kwam na de eerste golf veel langzamer terug. Dat is ook niet zo gek: de betreffende lijnen kennen veel studenten, en de eerste fysieke lessen werden pas weer in september gegeven. Veel van de betreffende lessen gaan langzaam maar zeker weer online (zeker tentamens, die coronaproof in grote zalen gegeven werden kunnen door de max 30 personen per ruimte nu niet meer fysiek plaatsvinden), dus dalen daar de reizigersaantallen. Ook de reizigersstromen naar Rijnsweerd en Papendorp zijn nu snel weer achteruit gegaan, na het verzoek om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik vind het daarom ook verrassend dat tram 22 niet minder frequent gaat rijden vanaf volgende week, een frequentieverlaging van 12 naar 10 of 8 trams per uur zou prima aansluiten op de verminderde vraag.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Roeland
Berichten: 2280
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Roeland »

Daarbij komt dat Syntus relatief veel streeklijnen heeft die halfuursdienst rijden. Daarop kun je niet "pijnloos" schrappen.
U-OV heeft relatief veel hoogfrequente lijnen, en die kun je makkelijker terugschalen van bijv. 6x naar 4x/uur.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Maar Syntus heeft ook veel lijnen met een hoop scholierenverkeer, dat herstelde zich natuurlijk ook pas in september. Of niet, want de Uithoflijnen van Syntus vervoeren ook nog slechts een heel kleine fractie van wat er voor half maart in zat.

Je ziet nu overigens ook bij Syntus overduidelijk dat dat schoolverkeer nog niet op het oorspronkelijke niveau terug is.
Verkeer dat echter bij Syntus wel al vlotter terugkeerde was juist recreatief, bijvoorbeeld 's middags van omliggende plaatsen naar de stad. Dat is bij Qbuzz beperkter gebleven (en bv. in DMG, weliswaar andere provincie, werd zelfs nog tot september een zondagsdienst op zaterdag gereden).

Van minder forensen zullen beide vervoerders ongeveer evenveel last hebben, maar Syntus rijdt dan ook al sinds juni de kerstvakantie dienstregeling met juist ook expliciet minder forensenritten.
De verschillen lijken me dus ook kleiner dan je wellicht zult denken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Dat zijn wel rigoureuze wijzigingen die U-OV nu doorvoert :shock: , maar begrijpelijk natuurlijk.

Voor mijzelf verandert er niet zo veel. Af en toe neem ik wel de 34 naar USP en dus is het jammer dat Dijnselburg niet meer bediend gaat worden, maar De Dreef/Panweg is dichtbij. Voor Amersfoort is de 56 sowieso prettiger omdat die lijn veel langer rijdt. Opmerkelijk dat ROCOV adviseert lijn 73 in frequentie te verlagen en dat U-OV daar niet aan wil beginnen. Top!

De corridor Amersfoort-Utrecht blijft altijd een gedoe en zo ook deze keer weer. Er verandert echt een hoop; het was te verwachten dat 73 daar opgeheven zou worden. Ik hoop dat met de overname door U-OV van lijn 56 eindelijk eens de verdeling van ritten over het uur tussen Soesterberg en Amersfoort geoptimaliseerd wordt. Zover ik weet is die verdeling altijd een drama geweest. En was het nou serieus de NS die het plan tegenhield om een echt snelle lijn te leggen tussen Amersfoort CS en USP?

Leuk om te lezen dat de vervoerskundige van ROCOV zich zo verdiept heeft in het lijnennetwerk van Zeist en daarbij noemt dat een echt groot overstappunt ontbreekt in Zeist. Nogal wiedes, want met twee treinstation ver van het centrum kun je moeilijk één overstappunt kiezen als je de verschillende wijken van Zeist een enigszins acceptabele reistijd wil geven naar Utrecht e.o. De vervoerskundige noemt dat het een onderzoek waardig is, wie weet kan ik daar nog wat aan bijdragen in de loop van mijn studie :)

Tot slot fijn om te zien dat Bosch en Duin niet wordt overgeslagen en het invoeren van U-Flex een optie is. Met enkele haltes in Bosch en Duin bij verzorgingshuizen + haltes in Den Dolder en Huis ter Heide krijg je een mooi alternatief m.i.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten