Wisseltruc, hoge temperaturen en vroeg uitchecken | Busverhalen #6

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Wisseltruc, hoge temperaturen en vroeg uitchecken | Busverhalen #6

Bericht door Bartjk »

Na een lange pauze weer een nieuwe verzameling aan ervaringen die ik op de bus heb meegemaakt. Ik kan echt enorm genieten van alle situaties waar je in beland op een dienst. De verhalen hier zijn weer een kleine greep aan alles wat je ziet en hoort op een dienst.

Wisseltruc
Het is de avond voor koningsdag. Ik heb een late dienst waarbij ik twee keer lijn 388 naar Rotterdam rijd. Halverwege de rit maakt een passagier kenbaar dat de lijnfilm voorop de bus het niet doet. In overleg met de centrale is er besloten om de bus in mijn pauze om te ruilen. Na mijn pauze begon het donker te worden en de kans dat reizigers langs de provinciale weg je bus dan niet zien is aanwezig. Dat is dus geregeld en in alle rust kan ik verder rijden richting Rotterdam. Op het busstation van Papendrecht stapt een groepje jongeren in de bus. Ik herken ze nog van een paar weken eerder toen zij mij volledig negeerden en zonder in te checken in mijn bus stapten. Toen zaten er verder geen andere passagiers in de bus dus heb ik vanwege mijn eigen veiligheid er verder niks van gezegd. Vandaag checkte één van de jongens in. Wel wat progressie, maar nog niet zoals ik het graag zie. Ik spreek ze aan en ze geven aan dat ze geen saldo hebben. In Papendrecht kun je verder op zondag ook geen saldo bijladen dus met de mededeling dat ze in Rotterdam wel echt geld op de kaart moeten gaan zetten neem ik de rest ook mee. De jongens zijn tevreden en gaan zitten. We komen aan in Rotterdam en de jongens stappen uit, ik herinner ze er nog aan dat ze niet moeten vergeten om saldo bij te laden. Bij het wegrijden krijg ik onverwacht de verkeersleiding aan de lijn. Blijkbaar had ik tijdens het verstellen van mijn stoel het noodpedaal ingedrukt. Die doet het in ieder geval. In mijn pauze rijdt ik naar de garage om de bus om te wisselen. De enige andere blauwe snelbus die op de stalling stond had alleen helemaal geen lijnfilm voorop. In overleg heb ik daarom een groene streekbus meegenomen voor de laatste slag naar Rotterdam. Met de Iveco kom ik rond middernacht aan in Rotterdam. Op de halte staat het groepje jongeren weer die ik op de eerste rit naar Rotterdam had gebracht. Toeval is dat niet want ik heb die jongens twee weken eerder op precies dezelfde rit meegehad, vandaar dat ik ook duidelijk had gezegd dat ze saldo op moesten laden. De heren wreven in hun handen toen ze de groene bus aan zagen komen. Zij dachten waarschijnlijk dat het een andere chauffeur zou zijn, toen ze mij zagen zitten veranderden de gezichten toch een beetje. Maar wat bleek, ze hadden allemaal opeens saldo op de kaart en gingen braaf zitten. Missie geslaagd 😊

Afbeelding


Over het hoofd gezien
Ik heb dienst op de tramvervangende buslijnen. In deze diensten hebben we vaak op de stalling in Utrecht pauze. Je lost de bus dan op een tussenhalte af van een collega. De bus die ik over moest nemen kwam met een forse vertraging aan. Met 12 minuten vertraging vertrek ik van de stalling. Onderweg doe ik mijn best om zo veel mogelijk tijd in te halen. Dat lukt ook aardig, mede doordat er erg veel rijtijd op de lijn zit. Ik kom op het eindpunt in het centrum van Nieuwegein aan en zie dat de klok 0,0 aangeeft, exact op tijd dus. Nadat iedereen is uitgestapt sluit ik de deuren weer met een prachtig groen vlakje op mijn scherm. Maar zodra ik de hoek om ga begint de boordcomputer opeens te piepen. *Piep* “nieuwe rit”, *piep* “Vervroeging”. De prachtige 0,0 was nu een ernstig rode -4,0 geworden. In alle haast had ik op mijn eindpunt niet gezien dat de computer de vorige rit nog niet had afgesloten en dus de aankomsttijd toonde. Ik was daardoor 4 minuten te vroeg van het beginpunt vertrokken. Ik roep de centrale op en leg het verhaal uit. Op de eerste halte zet ik de bus stil om alsnog mijn tijd af te wachten. Je bent toch wat minder scherp als je je laat haasten…

Afbeelding

Kruimeldief
Het is een bijzonder hete zomerdag in Utrecht als ik dienst heb op lijn 77 tussen Nieuwegein en Bilthoven. En je merkt dat de mensen zich wat anders gaan gedragen met dermate hoge temperaturen. Vanuit mijn gekoelde werkplek zie ik hoe buiten op straat mensen verkoeling zoeken of juist midden in de zon gaan liggen. Onderweg valt het me op dat er erg veel groepjes door de stad lopen. Ondanks het verbod zijn een aantal studentenverenigingen hun nieuwe aanwinsten aan het ontgroenen. Ik vraag mij dan af of mensen nou echt zo dom zijn dat ze de gebeurtenissen van een paar maanden geleden al weer zijn vergeten of dat het bewust wordt genegeerd. Maar goed, op een maandag avond lopen ze weinig mensen in het centrum voor de voeten. Het is dan ook rustig in de bus. Aan de rand van de binnenstad stappen twee studentes mijn verder lege bus in. Zij voelen zich blijkbaar zo comfortabel dat ze grondig de plekken inspecteren waar ze die dag verbrand zijn. Toen ik licht mijn keel schraapte beseften ze pas dat er natuurlijk ook een chauffeur is. Met wat gegiechel beginnen ze snel over een ander onderwerp te praten. De rit terug is wat drukker. Op het moment dat ik weg rijd van de halte Wittevrouwen springt er meteen een jongen naar de achterdeur om zo snel als hij kan uit te checken. Als je dat op tijd doet check je nog bij de halte waar we dan wegrijden uit. Grijsrijden noemen we dat. Je betaalt wel maar niet voor de hele rit. Nu gebeurd het wel vaker dat iemand al ruim voor aankomst uitcheckt. In zo’n geval attendeer ik ze er persoonlijk op dat ze de volgende keer pas mogen uitchecken als de halte op het scherm van de chiplezer staat. Maar als je zo opvallend als deze jongen naar de paal rent heb ik ook nog een andere oplossing achter de hand. Op het moment dat ik het uitcheckgeluid hoor sta ik nog niet op de kruising waardoor ik de bus nog veilig stil kan zetten. Ik open de achterdeuren en kijk de jongen via de binnenspiegel aan. “Meneer ik moet pas bij de volgende halte er uit”. Ik vraag hem of hij net heeft uitgecheckt, wat hij bevestigd. Ik vertel hem vervolgens “U had zo veel haast om nog bij deze halte uit te checken dat u er hier ook nog van mij uit mag. U heeft tenslotte ook maar tot hier betaald”. Een andere passagier zegt tegen de jongen die inmiddels half in de deuropening staat “ja de chauffeur heeft wel gelijk”. De kruimeldief kijkt me nog een keertje aan via de spiegel en besluit om toch maar uit te stappen. Ik sluit de deuren en rijd weer verder. Op het station zoek ik nog even op wat de jongen nou wou besparen door eerder uit te checken. Het blijkt dat hij 8 eurocent heeft uitgespaard door zijn actie. Kan hij na zijn wandeling toch weer wat leuks van kopen denk ik dan.

Afbeelding

Bakken op de weg
Werken op de bus wil ik absoluut niet als zwaar werk bestempelen. Maar toch zijn er dagen die wat meer van je vragen dan andere dagen. Afgelopen zomer hadden we een ongekend lange hittegolf. Op zulke omstandigheden zijn veel van onze voertuigen niet voorbereid. Al onze bussen zijn minstens met een airco voor de chauffeur uitgerust, maar ook die apparaten hebben het zwaar. Gelukkig rijden we in de zomer een kleinere dienstregeling waardoor er wat meer reserve materieel is. Ik neem op een dienst van lijn 74 een bus van een collega. Bij het overnemen meldt hij al dat de airco niet geweldig is. Tijdens het rijden merk ik dat er wel lucht uit komt, maar dat deze verre van koel is. Ik besluit om het nog even aan te kijken. In deze bus zit namelijk voor de passagiers geen airco waardoor die warmte ook bij mij als chauffeur blijft hangen. Maar gedurende de rit begin ik de gevolgen te merken. Mijn zwarte polo begint steeds klammer te worden en ik heb na een half uur al mijn fles water leeggedronken. Het enige wat je kan doen is je chauffeursraam openen wat voor wat extra luchtcirculatie zorgt, maar dat werkt meestal averechts. Door het ventilatiesysteem in de bus is er altijd een soort overdruk in de bus. Als ik dan het chauffeursraam open zet zal de lucht uit het passagiersgedeelte via mijn raam naar buiten worden gezogen. Naast alle nadelen rondom corona trek je ook de warme lucht van de passagiers naar je toe. Dat is dus ook geen oplossing. Onderweg naar Zeist besluit ik toch de verkeersleiding te bellen. Zij geven aan dat er in Zeist nog een bus over is en dat ze die omruilen voor mijn bus. Eenmaal op Zeist staat er een bus van hetzelfde type voor mij klaar. Ik schrijf in de airco-loze bus nog even een briefje zodat de chauffeurs in Zeist weten voor dat ze met de bus op pad gaan dat de airco defect is. Ik loop naar de vervangende bus en zodra ik naar binnen stap voel ik direct een koele bries over mij heen gaan. Ondanks dat dit hetzelfde type bus is zonder airco voor de passagiers is het hier een heel stuk aangenamer. Deze airco functioneerde goed, bij de vorige bus was hij dus echt stuk. Helaas zie je een uur later iemand anders weer rijden op dezelfde bus die ik heb om laten wisselen. Meer kan ik als chauffeur helaas niet doen.

Afbeelding

Tot zo ver deze post. Ik heb gelukkig nog genoeg verhalen voorlopig dus tot de volgende keer ;)
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wisseltruc, hoge temperaturen en vroeg uitchecken | Busverhalen #6

Bericht door Gebruikersnaam »

Die 8 cent, das toch weer een dropje *O* Leuk leesvoer wederom :pos:
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Wisseltruc, hoge temperaturen en vroeg uitchecken | Busverhalen #6

Bericht door ODRAIL »

Mooi geschreven :pos: :wink: .
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wisseltruc, hoge temperaturen en vroeg uitchecken | Busverhalen #6

Bericht door Daniel »

Leuk geschreven weer :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8601
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wisseltruc, hoge temperaturen en vroeg uitchecken | Busverhalen #6

Bericht door Milco »

Inderdaad weer leuke verhalen :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Wisseltruc, hoge temperaturen en vroeg uitchecken | Busverhalen #6

Bericht door Rob357 »

Dankjewel voor de verhalen!
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Wisseltruc, hoge temperaturen en vroeg uitchecken | Busverhalen #6

Bericht door ZO6176 »

Te vroeg uitchecken komt zo vaak voor. Ook een keer in Eindhoven meegemaakt. Bij de petruskerk worden de deuren gesloten en de bus trekt op. Op moment van optrekken checkt iemand uit bij de achterdeur. Chauffeur trapt knoerhard op de rem en opent de achterdeur. Passagier kon bus gelijk verlaten.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Wisseltruc, hoge temperaturen en vroeg uitchecken | Busverhalen #6

Bericht door Bartjk »

ZO6176 schreef: do 12 nov 2020, 16:28 Te vroeg uitchecken komt zo vaak voor. Ook een keer in Eindhoven meegemaakt. Bij de petruskerk worden de deuren gesloten en de bus trekt op. Op moment van optrekken checkt iemand uit bij de achterdeur. Chauffeur trapt knoerhard op de rem en opent de achterdeur. Passagier kon bus gelijk verlaten.
Ik vind dat ook altijd de leukste oplossing als iemand echt zichtbaar zijn best doet om nog bij de vorige halte uit te checken. Als ik er over twijfel spreek ik ze aan en laat ik ze weer inchecken. Het zijn van die dingen waar betalende passagiers zich vaak ook aan ergeren. Als je er niks van zegt krijgen die misschien juist het idee dat het kan en wordt gedoogd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Wisseltruc, hoge temperaturen en vroeg uitchecken | Busverhalen #6

Bericht door Aking »

Heul vroegah toen dat OVSjipsing net was ingevoerd was er in Utrecht altijd een chauffeur die omriep dat je meteen na de vorige halte al uit kon checken, zo spaarde je tijd bij het uitstappen.

Maar das war mal schijnbaar -0-
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Wisseltruc, hoge temperaturen en vroeg uitchecken | Busverhalen #6

Bericht door nvdw »

Volgens mij zijn er genoeg die er heilig van overtuigd zijn dat het ding vanzelf doorschakelt als je de deuren weer dicht hebt gedaan. Die zijn zich echt van geen kwaad bewust hoor.

Dan besteed ik liever wat meer aandacht aan de fopspenen die hun best doen om helemaal niks te betalen. En ook dan heb ik gemerkt dat er best wat mensen zijn die zich echt van geen kwaad bewust zijn als ze zonder in te checken gaan zitten. Die moeten sinds die mondmaskerplicht gewoon een handeling te veel doen, want als ik er niks van zeg checken ze wel uit (dus in) als ze weer uitstappen.

Het zal een bult gezeik schelen als de voordeur gewoon weer opengaat.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Wisseltruc, hoge temperaturen en vroeg uitchecken | Busverhalen #6

Bericht door VIRM »

Leuke verhalen weer!
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten