Zomervakantie 2017 - Een weekje Tirol en Steiermark [45]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Zomervakantie 2017 - Een weekje Tirol en Steiermark [45]

Bericht door Cookie »

Omdat mijn verblijf in Pontresina in 2016 erg goed was bevallen, kies ik deze vakantie voor een wat langer verblijf in de Alpen. De keuze valt voor het eerste deel van mijn vakantie op Fulpmes in het Oostenrijkse Stubaital. De tweede helft van mijn vakantie breng ik door in Graz.

Ik pak de nachttrein om in Oostenrijk te komen. Helaas reed de CNL in 2016 voor het laatst vanuit Nederland, maar gelukkig heeft de ÖBB een deel van de nachttreintrajecten overgenomen. Ik moet nu echter wel naar Düsseldorf reizen, in plaats van dat ik in Arnhem op kan stappen.

Mijn reis start eind augustus in Emmerich. Voordat ik op de trein stap, koop ik een treinkaartje bij het servicepunt en maak daarna een rondje door de stad. Ik ben best wel vaak met de trein door Emmerich gekomen, maar was er nog nooit geweest. De boulevard langs de Rijn is wel leuk, het centrum niet heel erg bijzonder.

Afbeelding
Rheinpromenade in Emmerich

Afbeelding
Stationsbordje Emmerich

Met de RE19 reis ik naar Düsseldorf Hbf. Hier kom ik mooi op tijd aan, zodat er genoeg tijd is om nog rustig wat te eten. Aangezien ik een Preisstufe D-kaartje heb gekocht, kan ik deze gebruiken om de U-Bahn naar het centrum te pakken. De keuze valt daar op currywurst, we zijn immers in Duitsland :) .

De ÖBB rijden hun nachttreinen onder de merknaam Nightjet, maar wel gedeeltelijk met de oude CNL-rijtuigen. Omdat de slaapwagen me vorig jaar goed is bevallen, heb ik ook dit jaar voor de heenreis weer een slaapwagencoupé geboekt. Deze keer deel ik mijn coupé met één andere man, hij reist net zoals ik helemaal mee tot het eindpunt Innsbruck.

In de slaapwagencoupé staan twee goodiebags, hierin zitten zaken als oordopjes, zeep en zelfs pantoffels. Verder zit er een flesje prosecco in, waarbij mijn coupégenoot en ik ons nog even afvragen of dit inderdaad inclusief is. Daarnaast kan je zelf aangeven wat je 's morgens allemaal bij het ontbijt wilt, ideaal!

Afbeelding
Aankondiging op de treinaanwijzer

Afbeelding
EN 421 op Düsseldorf Hbf

De trein vertrekt veel later dan de oorspronkelijke vertrektijd, dit is 's morgens gelukkig weer ingelopen. Het ontbijt wordt netjes geserveerd met de items die ik 's avonds heb opgegeven:

Afbeelding
Mobielfoto van het ontbijt 's morgens

Met een vertraging van ongeveer 5 minuten kom ik aan op Innsbruck Hbf. Hier haal ik gelijk de treinkaartjes voor de rest van mijn reis op, die ik online bij de ÖBB heb besteld.

Ik kan nog niet inchecken in het hostel in Fulpmes, dus ik ga eerst Innsbruck in. Deze stad ligt aan de rivier de Inn en is de hoofdstad van Tirol. Ik ben er al wel vaker geweest, maar het blijft een mooie stad.

Een bezoekje aan het Gouden Dak (Goldenes Dachl) mag uiteraard niet ontbreken. Overigens zijn de dakpannen niet van goud, maar verguld koper.

Afbeelding
Goldenes Dachl

Afbeelding
Maria-Theresien-Straße

Afbeelding
Inn met de torens van de Innsbrucker Dom

Afbeelding
Uitzicht op de Inn

Het is zonnig en met 30 graden warm voor eind augustus. Vanuit Innsbruck kun je ook vrij snel in de bergen zijn, ik pak hiervoor bus J die naar het dalstation van de Nordkettenbahn rijdt. Daarvandaan wandel ik verder.

Afbeelding
Bus J bij de halte Nordkette

Afbeelding
Uitzicht tijdens het wandelen

Na een lekkere dag in Innsbruck is het tijd om door te reizen naar Fulpmes. Normaal gesproken rijdt er vanuit Innsbruck een tram hierheen via de Stubaitalbahn, maar vanwege werkzaamheden rijdt er helaas vervangend busvervoer. De rit kost mij niks, want op internet kon ik een gratis eticket aanvragen voor de reis van en naar de accommodatie.

In Fulpmes blijf ik vier nachten, jammer genoeg heb ik daar erg veel pech met het weer. De zon laat zich de volgende dagen weinig zien en het regent veel en hard, ik breng daarom behoorlijk wat tijd door in het huiskamergedeelte van het hostel. Gelukkig kan ik wel een dag met de Kreuzjochbahn naar boven. Op de berg bedenk ik pas later dat het verstandig is om te kijken wanneer de laatste Talfahrt gaat. Dit blijkt vroeger te zijn dan gehoopt, waarna ik me enigszins moet haasten om zowel de bergwandeling te voltooien als op tijd terug te zijn. Tijdens mijn verblijf zijn er daarnaast nog enige drogere momenten waarop er gewandeld kan worden. Ook ga ik met andere hostelgasten een avondje schieten bij het Schützengilde Fulpmes, een leuke ervaring.

Afbeelding
Uitzicht op het Stubaital vanuit Fulpmes op de zonnige aankomstdag

Afbeelding
Deel van de Kalkkögeln

Afbeelding
Uitzicht op het bergstation van de Kreuzjochbahn en de omgeving

Afbeelding
Alpenkoeien

Op de dag dat ik weer verder reis naar Graz moet ik al vroeg de bus hebben, mijn trein vertrekt namelijk al om 8.21 uur vanaf Innsbruck Hbf. Eerst neem ik de IC naar Wörgl Hbf, om daar over te stappen op de REX naar Saalfelden. Vanuit Saalfelden reis ik met een overstap op Bischofshofen naar Graz Hbf. Het had sneller en met minder overstappen gekund, maar dan was het treinkaartje ook een stuk duurder geworden.

Afbeelding
IC 515 op Innsbruck Hbf, op de achtergrond is de Bergiselschanze te zien

Het traject tussen Wörgl en Schwarzach-St. Veit is bij helder weer erg mooi, maar helaas is vandaag het zicht slecht en valt het uitzicht daarmee tegen.

Afbeelding
Uitzicht tussen Leogang en Saalfelden

In Bischofshofen heb ik een lange overstap van ongeveer een uur, tijd genoeg om even naar de springschans en de waterval te lopen. De Paul-Ausserleitner-Schanze is een van de vier schansen van de Vierschanzentournee. De andere Oostenrijkse schans van de Vierschanzentournee staat in Innsbruck, die op een paar foto's eerder te zien is.

Afbeelding
Paul-Ausserleitner-Schanze in Bischofshofen

Afbeelding
Wasserfall Bischofshofen

De intercity naar Graz wordt gereden met Duitse IC-rijtuigen. De trein staat enige tijd stil in Bischofshofen, omdat hier kop wordt gemaakt. Onderweg lopen we ongeveer 30 minuten vertraging op bij Radstadt, die ook niet echt meer wordt ingelopen. Na aankomst in Graz check ik in bij het hostel en ga vervolgens wat eten in de stad.

De volgende dag is het gelukkig weer eens zonnig maak ik gelijk een uitstapje naar de Bärenschützklamm bij Mixnitz. Vanuit Graz Hbf brengt de trein mij in iets meer dan een half uur naar station Mixnitz-Bärenschützklamm. De Oostenrijkse Desiro-treinen vind ik buitengewoon comfortabel voor een regionale trein.

Afbeelding
Trein naar Mixnitz-Bärenschützklamm op Graz Hbf

Afbeelding
Trein na aankomst op station Mixnitz-Bärenschützklamm

Afbeelding
Stationsgebouw Mixnitz-Bärenschützklamm

De Bärenschützklamm is met 24 watervallen, 350 meter hoog en 51 ladders niet bepaald klein te noemen. De wandeling erdoorheen is behoorlijk klauteren, maar zeer de moeite waard. Terug op weg naar beneden kom ik nog een steenbok tegen, een mooie bonus.

Afbeelding
De trappen naar boven

Afbeelding
Bärenschützklamm I

Afbeelding
Bärenschützklamm II

Afbeelding
Steenbok

De terugreis richting Graz gaat iets minder makkelijk dan de heenreis: vanwege werkzaamheden worden sommige treinen vervangen door bussen op een deel van het traject.

Afbeelding
Trein naar Graz Hbf op station Peggau-Deutschfeistritz

Afbeelding
Stationsgebouw Graz Hbf

De stad Graz is het meest bekend vanwege de Grazer Uhrturm die op de Schloßberg staat. Bij het klokkijken moet je wel even opletten: de grote en de kleine wijzer zijn omgewisseld. Het historische centrum van Graz staat sinds 1999 op de Werelderfgoedlijst, in 2010 is Schloss Eggenberg hier bijgekomen.

Afbeelding
Uitzicht op de Schloßberg

Afbeelding
De Mur met het Murinsel

Er gaat zowel een lift als een kabelspoorbaan naar de top van de Schloßberg. Maar ook naar boven wandelen is mogelijk, boven wordt de inspanning dan beloond met een mooi uitzicht.

Afbeelding
Uitzicht vanaf de Schloßberg, o.a. op het Grazer Rathaus

Afbeelding
Uitzicht II

Afbeelding
Grazer Uhrturm

Graz beschikt over een vrij uitgebreid tramnetwerk, de tram wordt hier ook wel de "Bim" genoemd. In de binnenstad is het gebruik van de tram onder de noemer "Altstadt Bim" gratis.

Afbeelding
Tram bij halte Hauptplatz - Congress

Afbeelding
Een andere tram bij halte Hauptplatz - Congress

Naast de Schloßberg zijn er in Graz nog genoeg andere bezienswaardigheden, je kan heerlijk door de stad dolen.

Afbeelding
Mausoleum Kaiser Ferdinands II.

Afbeelding
Priesterseminar-Hof met standbeeld van een sneeuwpop. Dit is een kunstwerk van Manfred Erjautz: "Das Erforschen der Dauer"

Afbeelding
Erzherzog-Johann-Brunnendenkmal op de Hauptplatz

Al met al vind ik Graz een fijne stad: het is er een stuk minder druk dan Florence waar ik een jaar eerder was, maar toch is er genoeg te zien en hangt er een relaxte sfeer.

Op mijn laatste dag in Graz ga ik naar Schloss Eggenberg. Dit slot ligt buiten het centrum, ik reis hier met de tram heen.

Afbeelding
Schloss Eggenberg

Afbeelding
Innenhof Schloss Eggenberg

Afbeelding
Tram op de Georgigasse

Halverwege de middag ga ik naar het Hauptbahnhof om terug te gaan naar Nederland. Eerst neem ik de trein naar Wien Hbf, om daar over te stappen op de nachttrein naar Düsseldorf Hbf.

De trein naar Wenen is een railjet van de Tsjechische spoorwegen, maar met een Oostenrijkse loc.

Afbeelding
RJ 372 op Graz Hbf

De reis gaat via de Semmeringbahn, onderweg is het uitzicht prachtig. Het valt me op dat de treinen op dit traject links rijden, achteraf lees ik dat dit een van de weinige baanvakken is in Oostenrijk waar dit standaard het geval is. De snelheid waarmee wordt gereden is door de vele bochten echter niet bepaald hoog. Op dit moment wordt er gewerkt aan de Semmering-Basistunnel, als deze gereed is dan zal de reistijd een stuk korter worden.

Op Wien Hbf heb ik genoeg tijd om even wat te eten en nog wat inkopen te doen. Het nieuwe hoofdstation van Wenen is groot met meer dan genoeg winkels, het is geen probleem om hier de tijd te doden.

Afbeelding
Perrons van het moderne Wien Hbf

Afbeelding
Stationsbordje Wien Hbf

Met een gevulde maag en gevulde tas stap ik op de Nightjet naar Düsseldorf, waar ik voor de terugreis een losse couchetteplaats heb geboekt. Onderweg neemt de Duitse politie net zoals een jaar eerder weer een kijkje in de trein. Ik heb het gevoel dat dit vaker wel dan niet gebeurt tijdens mijn nachttreinreizen.

In de Nightjet wordt ook in de couchette 's morgens een ontbijtje geserveerd, een vooruitgang ten opzichte van de CityNightLine. Na aankomst in Düsseldorf reis ik met de RE19 naar Arnhem en vanuit daar met de bus door naar huis. Het zit er weer op, helaas.

Tot slot de gebruikte kaartjes:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zomervakantie 2017 - Een weekje Tirol en Steiermark [44]

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje weer :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Zomervakantie 2017 - Een weekje Tirol en Steiermark [44]

Bericht door Gebruikersnaam »

Mooi verslag wederom :pos:
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Zomervakantie 2017 - Een weekje Tirol en Steiermark [44]

Bericht door ODRAIL »

Een mooi (en herkenbaar in en rondom Innsbruck) verslag :pos: ;) .
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Zomervakantie 2017 - Een weekje Tirol en Steiermark [44]

Bericht door umbusko »

Leuk verslag weer! Die steenbok heb je mooi voor de lens gekregen! :)
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zomervakantie 2017 - Een weekje Tirol en Steiermark [44]

Bericht door waldo79 »

Met terugwerkende kracht je vakantiefoto's met ons delen, een goed idee ;) Lekker gevarieerd ook.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Zomervakantie 2017 - Een weekje Tirol en Steiermark [44]

Bericht door ZO6176 »

Leuke en herkenbare platen
Van oorsprong rijdt Oostenrijk links. Volgens mij was het Hitler die Oostenrijk rechts wilde laten rijden. De baanvakken naar Duitsland rijden dan ook rechts. Hoe verder van Duitsland des te meer linksverkeer.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Zomervakantie 2017 - Een weekje Tirol en Steiermark [44]

Bericht door cassie127 »

Cookie schreef: za 21 nov 2020, 12:13 Met een gevulde maag en gevulde tas stap ik op de Nightjet naar Düsseldorf, waar ik voor de terugreis een losse couchetteplaats heb geboekt. Onderweg neemt de Duitse politie net zoals een jaar eerder weer een kijkje in de trein. Ik heb het gevoel dat dit vaker wel dan niet gebeurt tijdens mijn nachttreinreizen.
Ikheb het gevoel alsof je die grens bijna niet over kunt komen zonder controle. In ieder geval de grens met Kufstein en met Salzburg staan ze bijna altijd
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Zomervakantie 2017 - Een weekje Tirol en Steiermark [44]

Bericht door Timon91 »

Mooi verslag! Ik deel je mening over Graz, ik ben er nu twee keer geweest en vind het ook een zeer relaxte stad. Qua sfeer - en weer - heb ik het tot nu toe steeds als het begin van de Balkan ervaren 8-)
Mijn Flickr account.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten