Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door ICE11 »

Dat zijn interessante nieuws uit Zeeland. Ik had al gedacht dat 6758 en 6680 niet meer daar zijn want ik had ze al enkele dagen niet meer op ovzoeker.nl gezien. Nu is het afwachten hoe lang de "nieuwe" bussen daar verblijven en of ze in Zeeuwse kleuren gespoten worden.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door ICE11 »

CXX start een proef met buurtbussen in plaats van "grote" bussen in het weekeind: https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/123 ... et-weekend
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door PatrickM »

Jammer dat ze bij Omroep Zeeland niet begrepen hebben wat er nou daadwerkelijk gaat gebeuren (of nog erger: de gedeputeerde weet niet waar ‘ie het over heeft): vanaf 21 november gaan de dunne lijnen (zoals de 1, 6, 10, 23, 27, 31, 52 en 53, zou een lijn meer of minder kunnen zijn) op zaterdag en zondag met taxibussen van CTS rijden. Van buurtbussen met vrijwilligers is dus geen sprake. Verder schuift de afschaling van de dienstregeling door naar 21 februari (einde voorjaarsvakantie) om zo tot een robuuster/beter uitgewerkt plan te komen. Van een nieuwe concessie (zoals in het artikel gezegd wordt) is uiteraard geen sprake.
Laatst gewijzigd door PatrickM op di 10 nov 2020, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Zijn die 52 en 53 daadwerkelijk zo 'dun' dan? Hoewel ik regelmatig in Zeeland kom, kom ik er misschien te weinig om een volledig beeld te hebben, maar mijn beeld is wel dat een 56 of 58, met uitzondering van Vlissingen Centrum - Boot in het seizoen, vaak (nog) minder goed bezet zijn dan 52 en 53. Om nog maar te zwijgen over lijn 50 in de avond en het weekend, dat is regelmatig helemaal triest. Met name lijn 53 doet toch wel een aantal dorpen van een aardige omvang aan (hoewel Oostkapelle ook de moeite is) die op behoorlijke (winter)fietsafstand van Middelburg liggen, het is te hopen dat iedereen daadwerkelijk in die taxibusjes past en de reizigers die er zijn niet worden 'weggepest'.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door PatrickM »

Het betreft sowieso alleen de weekenden (dat stond niet duidelijk in mijn bericht zie ik nu), dus ik ga er vanuit dat dat wel moet passen. Weet ook niet meer zeker wat er nou precies in het pakket zat maar ik vermoed dat de 52/53 ook naar de taxi gaat.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Het was mij wel duidelijk hoor :) Ik had het dan ook over het weekend. Dan zie ik 53 en in mindere mate 52, als ik in de buurt ben, vaak met meer passagiers rijden dan 56 en 58 (die natuurlijk wel een hogere frequentie hebben) en zeker 50.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door ICE11 »

Lijn 31 rijdt sowieso alleen op zaterdag en al lang niet meer op zondag en dan heb ik nooit meer dan 1-2 passagiers gezien. Dus daar kan dat echt.
Hoe is dat eigenlijk in Zeeland met de belangenorganisaties? Hier bij ons zouden wij al een storm van verontwaardiging hebben want de taxibussen zijn toch niet toegankelijk voor rolstoelen en kinderwagens of toch?
Laatst gewijzigd door ICE11 op wo 11 nov 2020, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door PatrickM »

Pim-AllianceB95 schreef: wo 11 nov 2020, 00:33 Het was mij wel duidelijk hoor :) Ik had het dan ook over het weekend. Dan zie ik 53 en in mindere mate 52, als ik in de buurt ben, vaak met meer passagiers rijden dan 56 en 58 (die natuurlijk wel een hogere frequentie hebben) en zeker 50.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet vaak genoeg op Walcheren ben om een oordeel te kunnen geven, maar ik verwacht dat het met de combi van laag/buiten-seizoen en corona geen grote problemen gaat geven. Zeker op zondag niet, want je moet wel bedenken dat de dorpen op Walcheren stuk voor stuk wel flink van de kerk zijn.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Ik heb zojuist 'mijn' lijn 53 tussen Koudekerke en Biggekerke met 9 en tussen Biggekerke en Zoutelande met 8 anderen moeten delen :mrgreen: In Zoutelande stapte ik uit, dus vanaf daar zou het weer gepast hebben :p
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door BusFreakRotterdam »

Vandaag is de 1e dag dat Connexxion klein materieel ingaat zet op diverse lijnen.

Op dit moment rijdt bus 7226 (omloop 4300981) op lijn 1 van Terneuzen naar Oostburg.

Weet iemand wat voor busje dat is? Buurtbus of overgekomen van andere concessie?
Zeeuwse-OVchauffeur
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 08 apr 2019, 10:48

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door Zeeuwse-OVchauffeur »

Op dit moment zijn dat allemaal Breng buurtbusjes. De eigen buurtbusjes moeten nog aangepast worden
Laatst gewijzigd door Tom024 op zo 22 nov 2020, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door Meltrain »

Het verbaast me wel dat lijn 1 (in het weekend) een 'dunne' lijn is. Het is toch de enige verbinding tussen West-Zeeuws-Vlaanderen en Terneuzen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door Plutona »

Zeeuwse-OVchauffeur schreef: za 21 nov 2020, 10:00
BusFreakRotterdam schreef: za 21 nov 2020, 06:53 Vandaag is de 1e dag dat Connexxion klein materieel ingaat zet op diverse lijnen.

Op dit moment rijdt bus 7226 (omloop 4300981) op lijn 1 van Terneuzen naar Oostburg.

Weet iemand wat voor busje dat is? Buurtbus of overgekomen van andere concessie?
Op dit moment zijn dat allemaal Breng buurtbusjes. De eigen buurtbusjes moeten nog aangepast worden.
Dit vind ik wel raar. Als de Breng buurtbussen inmiddels aangepast zijn, waarom laat Breng dan niet gewoon de buurtbusdienst weer opstarten?
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door Hans »

Misschien omdat de chauffeurs dat nog niet (voldoende) willen?
custermans
Berichten: 102
Lid geworden op: do 13 mar 2014, 22:35

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door custermans »

Kleine busjes onderdeel van een bezuiniging die inmiddels niet meer nodig is. Dan komen de grote bussen weer terug, over 3 maanden ziet de wereld er weer heel anders uit.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door ICE11 »

Persbericht over breng-bussen in Zeeland:

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/123 ... ch-wachten
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door BusFreakRotterdam »

Gelukkig is de chauffeuse er goed vanaf gekomen.

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/123 ... il-bij-A58
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door Etienne »

De inzet van kleine busjes mag er wel zijn, ik zit nu bijvoorbeeld in de 7465 van Terneuzen naar Middelburg, dus op lijn 50 door de tunnel heen. Met 7 mensen is het kantje boord qua bezetting.

In Terneuzen zag ik ook lijn 1 richting Oostburg met 7 passagiers vertrekken.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door CamilleKreemers »

Het kan dus net.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door ArrivaBas »

Het kan net, maar met het oog op de coronaregels vanuit de overheid moet je niet zeven passagiers in een taxibusje willen proppen. :roll:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door PatrickM »

Tsja, heel handig is 't misschien niet, maar zonder deze 'besparing' komt het er gewoon op neer dat er minder bussen kunnen. En ik neem aan dat de aanbevelingen die in het TNO-onderzoek zijn gesteld voor de kleine busjes netjes zijn doorgevoerd, en dan zou het (volgens TNO) gewoon moeten kunnen. En voor zover ik weet past het normaal gezien ruim (het grootste deel van de tijd wordt er gewoon met lucht gereden), en als het nou echt structureel niet past is er zo een versterkingsrit of grotere bus geregeld.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door Etienne »

Er is inderdaad een behoorlijke airco geplaatst in de busjes, met een kuchscherm voor de chauffeur. Evengoed staat die airco zodanig te blazen, dat je als passagiers elkaar onderling niet tot nauwelijks kan verstaan. Bovendien kon de verkeersleiding de chauffeur ook niet verstaan, want die vroeg om hun maar mobiel te bellen, omdat we voor een dichte Westerscheldetunnel stonden (aankomst in Middelburg met +15).
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door huibf »

PatrickM schreef: za 28 nov 2020, 16:12 Tsja, heel handig is 't misschien niet, maar zonder deze 'besparing' komt het er gewoon op neer dat er minder bussen kunnen. En ik neem aan dat de aanbevelingen die in het TNO-onderzoek zijn gesteld voor de kleine busjes netjes zijn doorgevoerd, en dan zou het (volgens TNO) gewoon moeten kunnen. En voor zover ik weet past het normaal gezien ruim (het grootste deel van de tijd wordt er gewoon met lucht gereden), en als het nou echt structureel niet past is er zo een versterkingsrit of grotere bus geregeld.
7 personen is ook buiten corona teveel. Wat is er toevallig iets meer moeten?
Het is nauwelijks besparend te noemen en voor achterblijvers een achteruitgang. Een versterkingsbus zo geregeld. Dat duurt bij CXX een paar maanden.
Dit is niet de oplossing. Een oplossing is om de tickets ipv te verhogen te verlagen. Iets waar de OVsector aan moet gaan wennen, die werkeijze kennen ze nl niet.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door PatrickM »

En wat als we het omdraaien: wat als het er nu ‘toevallig iets meer’ waren? Er zal ongetwijfeld goed gekeken zijn of het past, en met een grote bus heb je eigenlijk hetzelfde probleem: wat nou als er een keer 80 mensen staan? Die kans is vrij klein, maar in m’n middelbare schooltijd heb ik meerdere keren een half uur/uur op de volgende mogen wachten omdat de bus gewoon afgeladen vol was. En over die versterkingsbussen: ik heb er zelf nog wel eens eentje 2 dagen van tevoren geregeld omdat ik met 15 anderen naar een klein dorpje moest waar een 8-persoons bus heen reed in de weekenden. Op die manier is dat prima opgelost (wel wat lang van tevoren voor de spontane reisjes, maar ja die maak je ook niet met meer dan 8 man), want het is gewoon zonde om het hele jaar met gebakken lucht rond te rijden omdat het anders eén keertje niet zou passen. En als het structureel te druk is gaat daar vast en zeker een oplossing voor gevonden worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door Wubbo »

De kans dat je in plaats van 7, 9 reizigers hebt is natuurlijk groter dan de kans dat je meer reizigers hebt dan er in een grote bus passen (waar je ook nog wat kan spelen in hoeveel mensen er staan). Je hebt maar 1 paar mensen nodig die een wandeling gaat maken en je bent het bokje.
De vraag is natuurlijk wel hoe representatief die 7 is. Als het er in die rit altijd 3 zijn en nu 7 is het anders dan als het er altijd 6 zijn en nu 7. Daar kun je gewoon statistieken op loslaten. En er zit nog van alles tussen grote bus en taxibus in, er zijn zat midibussen in het land.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten