Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
530
Berichten: 35
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 19:01

Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)

Bericht door 530 »

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... -nederland

Stations van de toekomst
Verspreid over Nederland worden verschillende stations en stationsgebieden aangepakt. Gemeente Nijmegen, provincie Gelderland en het Rijk gaan samen station Nijmegen een knooppunt van reizen, werken en wonen maken. Er komen 2000 woningen bij in het gebied en op het station wordt het makkelijker om snel over te stappen tussen trein, bus en fiets. Daarnaast komt er een nieuwe ondergrondse fietsenstalling onder het station, met aparte fietsverbindingen zodat fietsers en bussen elkaar niet meer kruisen. Voor de aanpak van het stationsgebied is in totaal € 116 miljoen euro nodig. De afspraak is dat dit bedrag voor ongeveer de helft betaald wordt door het Rijk, de andere helft komt voor rekening van de Provincie Gelderland en de gemeente Nijmegen. De NS draagt daarnaast € 5-10 miljoen euro bij aan de vernieuwing van de stationshal. Het project moet in 2029 volledig gerealiseerd zijn.

Ook in Zoetermeer en rondom station Amsterdam Lelylaan wordt het stationsgebied grondig aangepakt. In Zoetermeer ondergaat het hele zogenoemde entreegebied rond het station een metamorfose door een nieuwe stationshal, verbeterde aansluiting op de brug over de A12, plaats voor 1000 extra fietsen en de bouw van 4500 huizen in de komende jaren. In het stationsgebied wordt € 21,5 miljoen euro geïnvesteerd, waarvan € 4 miljoen euro door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt betaald.

Amsterdam Lelylaan puilde voor corona uit zijn jasje en veel reizigers klaagden over de sociale veiligheid op het station. Rijk en regio hebben afgesproken dat er in 2025 een vernieuwd stationsgebouw staat waar reizigers zich prettig en veilig voelen. Ook de nieuwe fietsenstalling wordt dan opgeleverd. De verbindingen op het station worden aangepakt zodat trein, bus, metro beter op elkaar aansluiten. Rijk en regio trekken hier in totaal € 71 miljoen euro uit. Het Rijk betaalt € 15,8 miljoen euro mee.

In ’s-Hertogenbosch hebben Rijk en regio afgesproken dat er een MIRT-verkenning start naar de aanpak van het station. ’s-Hertogenbosch is een belangrijk OV-knooppunt in het toekomstbeeld OV. Een extra perron en een nieuwe passerelle boven de sporen moeten ervoor zorgen dat het station plek biedt aan meer treinen en meer reizigers. Ook het stationsgebied en de fietsenstalling worden aangepast. Voor de verkenning wordt door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Brabant en de gemeente ’s-Hertogenbosch in totaal € 85 miljoen euro gereserveerd. In aanvulling op het bestaande budget van € 45 miljoen, reserveert het ministerie van IenW € 25 miljoen en de regio € 15 miljoen extra.

In Eindhoven wordt ingezet op het ontwikkelen van een nieuw mobiliteitssysteem, waar OV, fiets, slimme mobiliteit, wegen en parkeren beter op elkaar aansluiten. Eindhoven wordt een steeds belangrijker knooppunt voor zowel de 10-minutentreinen vanuit Rotterdam en Amsterdam als voor internationale verbindingen richting Düsseldorf en in de toekomst mogelijk ook Aken. Daarom zal er €50 miljoen euro worden geïnvesteerd in aanpassingen aan het spoor om de groei van het treinverkeer mogelijk te maken. Nog eens €15 miljoen euro wordt vrijgemaakt om zowel in Eindhoven als Venlo aanpassingen te kunnen doen voor een verbinding met Düsseldorf.

Veiligheid op het spoor
Het verbeteren van de veiligheid op en om het spoor is een belangrijke doelstelling van het Rijk en de regio en met resultaat: sinds 2018 zijn 67 onbewaakte overgangen aangepakt. Zo is onder meer de overgang in Hooghalen opgeheven. Daar kwam dit voorjaar een machinist om het leven nadat de trein die hij bestuurde op een tractor botste. Om in totaal 180 gevaarlijke onbewaakte overgangen aan te pakken wordt de komende 3 jaar circa €37,5 miljoen per jaar vrij gemaakt.

Verbeteren verbinding met Duitsland.
Met de trein naar het buitenland is duurzamer dan met het vliegtuig. Staatssecretaris van Veldhoven investeerde daarom eerder al in een betere verbinding met Düsseldorf en Bremen. Om de bestaande verbinding tussen Amsterdam en Berlijn met een half uur te kunnen versnellen, maakt het Rijk € 50 miljoen euro vrij. Hiermee kan onder meer in Oldenzaal een extra perron worden aangelegd en kunnen er aanpassingen aan het spoor worden gedaan zodat treinen tussen Hengelo en de Duitse grens harder kunnen rijden. Daarnaast wordt er € 10 miljoen gereserveerd om ervoor te zorgen dat een oude spoorverbinding nieuw leven kan worden ingeblazen en reizigers tussen Emmen en het Duitse Rheine weer met de trein kunnen reizen.

Meer ruimte voor de fiets bij stations
De komende jaren gaat bij nog eens zesenveertig stations de schop in de grond voor meer en innovatievere fietsenstallingen. Daarnaast start bij 17 stations een studie naar het beste ontwerp van een stalling. Met deze investering wordt het landelijk tekort aan fietsparkeerplekken bij stations in 2025 opgelost, zodat de fiets voor reizigers nog aantrekkelijker wordt om een deel van hun reis mee te maken. Van Veldhoven betaalt maximaal 40% mee aan deze plannen van provincies en vervoerregio’s. Zij trekt daarvoor € 75 miljoen euro uit, die al door het kabinet was gereserveerd in het Klimaatakkoord.


Binckhorst
In de wijk Binckhorst (Den Haag) worden belangrijke stappen gezet. Rijk en regio zijn overeengekomen om € 150 miljoen vanuit het MIRT te investeren in het openbaar vervoer van dit gebied. Het Rijk maakt daar € 50 miljoen voor vrij en de regio € 100 miljoen. Een onderzoek gaat uitwijzen of hier een tramverbinding, lightrail of hoogwaardige buslijn wordt aangelegd. Deze verbetering in de bereikbaarheid levert ook meer mogelijkheden voor woningbouw. Eerder kondigde minister Ollongren aan dat er ruim € 25 miljoen euro vanuit de Woningbouwimpuls beschikbaar is gesteld voor Binckhorst. Dit maakte het mogelijk om een oude asfaltfabriek uit het gebied te verhuizen ten behoeve van zo’n vijfduizend nieuwe woningen. Met de MIRT-injectie ligt de weg vrij om tien- tot vijftienduizend nieuwe woningen te bouwen.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)

Bericht door DDietzen »

Het meeste is al langer bekend of weinig concreet, maar het extra perron in Den Bosch is nieuw voor mij. Wordt dat een simpel perronnetje langs spoor 8 of gaat de complete perronlayout op de schop (wellicht met 3 eilandperrons à la Eindhoven)?
PHS

Re: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)

Bericht door PHS »

Je kunt nu al drie eilandperrons realiseren door aan de oostkant van perron 1 een spoor aan te leggen. De busstrook, zou dat niet meer passen, kan je ook over het stationsplein laten lopen. De busstrook kan echter behouden blijven als je spoor 1 opheft en daar het perron over legt, dan ontstaat er vanzelf meer ruimte aan de oostkant.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)

Bericht door Suus »

Het is mij eigenlijk nooit opgevallen dat ‘s-Hertogenbosch een capaciteitsgebrek heeft, vooral omdat er ook nog meerdere perronfases zijn. Theoretisch kunnen er nu 10 treinen tegelijk langs het perron staan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)

Bericht door Bart »

530 schreef: vr 27 nov 2020, 09:24 Binckhorst
In de wijk Binckhorst (Den Haag) worden belangrijke stappen gezet. [...] Een onderzoek gaat uitwijzen of hier een tramverbinding, lightrail of hoogwaardige buslijn wordt aangelegd.
Dit artikel houdt wat minder slagen om de arm wat betreft de uitvoering. Daar staat namelijk dat het zou gaan om een supersnelle tram tussen Scheveningen, de Binckhorst en de regio's Zoetermeer en Delft. Of in elk geval een gedeelte daarvan.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)

Bericht door teun »

De noodzaak lijkt me inderdaad ook niet zo enorm, maar als je drie eilandperrons hebt wordt een mooie cross-platform in beide richtingen en het doortrekken van de sprinters uit Vught en Zaltbommel op elkaar wel een optie dus wat dat betreft is het ook niet onwelkom.

Wat ruimte betreft denk ik trouwens dat je die busstrook zelfs nog wel in stand zou kunnen houden, die ligt nog best een stukje van het perron af, de NS bussen zullen wel definitief een andere halte moeten krijgen maar dat lijkt me dan ook niet bepaald een wereldramp.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)

Bericht door SuperGhost »

Had je in 's-Hertogenbosch al niet beter af kunnen zijn door de buitenste sporen van de huidige 2 eilandperrons twee kruiswissels te geven (en waar nodig de perrons verlengen), zodat je langs die sporen tegelijkertijd een sprinter (Arnhem-)Oss-Eindhoven en een sprinter Geldermalsen<->Tilburg kan ontvangen en verknoopt kan laten liggen met een intercity Utrecht<->Eindhoven? Dan heb je ook de overstapppen tussen deze treinen mooi cross-platform.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)

Bericht door Bemined »

Ik denk dat in 's-Hertogenbosch de layout eerder een probleem is dan het aantal perrons. De perrons zijn gebouwd met het idee dat er twee treinen achter elkaar (SPR en IC) langs hetzelfde perron kunnen staan. In de praktijk is dat echter niet zo handig, zowel voor de verdeling van de reizigers als voor de rijwegen die de treinen moeten maken. Met een extra perron zou zowel de doorstroming van reizigers als die van de treinen gunstiger zijn.
Bart schreef: vr 27 nov 2020, 11:17 Dit artikel houdt wat minder slagen om de arm wat betreft de uitvoering. Daar staat namelijk dat het zou gaan om een supersnelle tram tussen Scheveningen, de Binckhorst en de regio's Zoetermeer en Delft. Of in elk geval een gedeelte daarvan.
Er zijn vage plannen om met deze lightrail op termijn de sprinters te vervangen tussen Den Haag en Zoetermeer, zo hoeft de spoorlijn niet uitgebreid te worden maar kunnen er toch meer treinen gaan rijden. Er zullen dan sneltreinen komen die Zoetermeer met Gouda en Utrecht verbinden naast de snelle ICs.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)

Bericht door RobertT »

In s'Hertogenbosch hebben ze een aantal jaren terug juist een aantal kruiswissels verwijderd.Dat wreekt zich nu.Zo is er bij een storing verderop de lijn in s'Hertogenbosch vaak geen mogelijkheid alles te verwerken,met als gevolg dat hele treinseries eruit geknikkerd worden
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)

Bericht door Wubbo »

Welke kruiswissels zijn er nu weg dan (of wat kan er nu niet meer)? Rond 's-Hertogenbosch zijn volgens mij vooral meer treinen gaan rijden, op een gegeven moment kun je dan niet alles meer keren bij storingen tenzij je infrastructuur bijbouwt (die je alleen bij verstoringen nodig hebt).
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)

Bericht door Bemined »

Bij geplande werkzaamheden lukt het anders prima de tienminutentrein in 's-Hertogenbosch te keren, als het bij verstoringen niet lukt zal dat eerder aan de bijsturing liggen dan aan de infrastructuur.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)

Bericht door Klaasje »

Het grote issue van Den Bosch is dat het veel te druk is op de perrons van de sporen 6 en 7 en op de traverse naar de achteruitgang. Dat tweede vergt een groot project maar het eerste is oplosbaar met een perron langs spoor 8 omdat je dan de ruimte hebt om in de patroondienst geen fasehalteringen meer te hoeven uitvoeren. Het drukteprobleem ontstaat met name omdat de capaciteit van de trappen te laag is om iedereen snel af te voeren als een trein op een fase staat. Het perron is vervolgens te smal om de wachtende reizigers veilig te bufferen en dat kan tot onveilige situaties leiden. Verder is dat extra perron ook nodig voor de 8/4 dienstregeling, hier ook wel bekend als het voorstel voor 2030 van ProRail. Er komen dan ieder kwartier twee IC's vlak achter elkaar vanuit Utrecht. Dan blijft er weinig ruimte voor andere treinen over als die over één perronspoor moeten.
Laatst gewijzigd door Klaasje op za 28 nov 2020, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
PHS

Re: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)

Bericht door PHS »

Bart schreef: vr 27 nov 2020, 11:17 Dit artikel houdt wat minder slagen om de arm wat betreft de uitvoering. Daar staat namelijk dat het zou gaan om een supersnelle tram tussen Scheveningen, de Binckhorst en de regio's Zoetermeer en Delft. Of in elk geval een gedeelte daarvan.
De woorden 'supersnel' en 'tram' associeer ik toch niet echt met elkaar. Als tracé wordt genoemd Den Haag CS, Lekstraat, Binckhorstlaan, Maanweg, Station Voorburg. Dat is toch een behoorlijke omweg als deze tram de sprinters tussen Den Haag en Zoetermeer moet vervangen.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)

Bericht door VIRM »

Wat wordt er concreet met Lelylaan gedaan? In de beschrijving worden wel een aantal zaken genoemd, maar 71 miljoen euro lijkt mij daar wel een beetje veel voor.
Beul van de blindegeleidelijn
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)

Bericht door DDietzen »

Klaasje schreef: za 28 nov 2020, 10:33 Verder is dat extra perron ook nodig voor de 8/4 dienstregeling, hier ook wel bekend als het voorstel voor 2030 van ProRail. Er komen dan ieder kwartier twee IC's vlak achter elkaar vanuit Utrecht. Dan blijft er weinig ruimte voor andere treinen over als die over één perronspoor moeten.
Zou in die 8/4-dienstregeling niet de helft van de IC's 's-Hertogenbosch overslaan? Ik herinner me namelijk een lijnvoering 4x Utrecht - Eindhoven (non-stop) en 4x Utrecht - 's-Hertogenbosch - Tilburg. Dan heb je (komend uit Utrecht) ieder kwartier eerst een doorgaande en vervolgens een stoppende IC, die kunnen prima over hetzelfde perronspoor dus dan heb je geen extra perron nodig.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)

Bericht door Bemined »

PHS schreef: za 28 nov 2020, 10:33De woorden 'supersnel' en 'tram' associeer ik toch niet echt met elkaar. Als tracé wordt genoemd Den Haag CS, Lekstraat, Binckhorstlaan, Maanweg, Station Voorburg. Dat is toch een behoorlijke omweg als deze tram de sprinters tussen Den Haag en Zoetermeer moet vervangen.
Een tram die 100km/u haalt zou op zich snel genoeg moeten zijn, tussen Den Haag en Zoetermeer rijdt de sprinter maar net iets meer als een minuut op zijn topsnelheid. Qua afstand zou het niet veel uit moeten maken, vanaf Ypenburg rechtdoor naar Den Haag Centraal is 5,3 kilometer, uitgebogen via de Binckhorstlaan zou het in 5,7 kilometer moeten kunnen. Cruciaal in deze is dat het een snel tracé wordt, dus geen tweede Netkous waar je meerdere krappe bogen hebt waar je slechts 25km/u mag rijden, maar zoals RandstadRail lijn E die gewoon met 80km/u wegscheurt uit Den Haag Centraal. Bovengronds is dat vrijwel onmogelijk, dus zal je vrij snel op een tunnel uitkomen denk ik.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)

Bericht door Vinny »

De woorden 'supersnel' en 'tram' associeer ik toch niet echt met elkaar
Voor drie seconden tijdwinst moet je wat bijvoegelijke naamwoorden verzinnen zodat de enorme investering gevoelsmatig toch goed besteed lijkt :6
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)

Bericht door SuperGhost »

DDietzen schreef: za 28 nov 2020, 13:38
Klaasje schreef: za 28 nov 2020, 10:33 Verder is dat extra perron ook nodig voor de 8/4 dienstregeling, hier ook wel bekend als het voorstel voor 2030 van ProRail. Er komen dan ieder kwartier twee IC's vlak achter elkaar vanuit Utrecht. Dan blijft er weinig ruimte voor andere treinen over als die over één perronspoor moeten.
Zou in die 8/4-dienstregeling niet de helft van de IC's 's-Hertogenbosch overslaan? Ik herinner me namelijk een lijnvoering 4x Utrecht - Eindhoven (non-stop) en 4x Utrecht - 's-Hertogenbosch - Tilburg. Dan heb je (komend uit Utrecht) ieder kwartier eerst een doorgaande en vervolgens een stoppende IC, die kunnen prima over hetzelfde perronspoor dus dan heb je geen extra perron nodig.
Volgens mij blijven ze allemaal op 's-Hertogenbosch stoppen dan, anders valt de verbinding tussen 's-Hertogenbosch en Eindhoven opeens terug naar slechts 2 IC's per uur (de afgebogen IC Zwolle - Eindhoven) en dat lijkt me te weinig.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)

Bericht door Bemined »

Er zijn meerdere varianten uitgewerkt, één daarvan was een 4+8+2 variant waarbij er dus 4x een IntercityDirect kwam (2x Eindhoven-Maastricht, 2x Tilburg-Breda) die 's-Hertogenbosch overslaat. Maar het is volgens mij nog te vroeg om te zeggen welke varianten serieuze kanshebbers zijn. Bij deze alternatieven is volgens mij vooral gekeken naar wat er aangeboden kan worden met het bestaande spoornet, niet naar of er daadwerkelijk vraag naar is.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)

Bericht door SuperGhost »

Ik voorzie dan toch dat 's-Hertogenbosch net zoals Gouda gaat worden. Daar rijden ri. Utrecht ook 8 intercity's per uur, wat voor Gouda veel te veel is, maar omdat anders naar Den Haag en Rotterdam maar 2 per uur zouden rijden en dat te weinig is, krijg je dus die hoge frequentie naar Utrecht.

Voor 's-Hertogenbosch zou 2x naar Eindhoven (net zoals 2x naar Tilburg/Breda overigens) ook te weinig zijn, dus ik denk dat daarom daar ook 8 intercity's per uur naar Utrecht gaan rijden vanwege de samenkomst van 4 uit Tilburg en 4 uit Sittard(-Maastricht/Heerlen).

Ik vind de situatie namelijk niet vergelijkbaar met Utrecht-Arnhem(-Nijmegen), want daarop is geen aftakking voor IC's. Daarom dat je daar dan ook echt twee stromen kan scheiden (4x non-stop IC + 4x sneltrein met stops op Ede, De Klomp en Driebergen).

Ik ben alleen benieuwd hoe het rond 's-Hertogenbosch dan met de sprinters eruit moet komen te zien. Al is daarbij natuurlijk ook nog de vraag of er stations komen tussen Tilburg en 's-Hertogenbosch.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)

Bericht door Klaasje »

Bemined schreef:Er zijn meerdere varianten uitgewerkt, één daarvan was een 4+8+2 variant waarbij er dus 4x een IntercityDirect kwam (2x Eindhoven-Maastricht, 2x Tilburg-Breda) die 's-Hertogenbosch overslaat. Maar het is volgens mij nog te vroeg om te zeggen welke varianten serieuze kanshebbers zijn. Bij deze alternatieven is volgens mij vooral gekeken naar wat er aangeboden kan worden met het bestaande spoornet, niet naar of er daadwerkelijk vraag naar is.
Dat is volgens mij meer voor 2040.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)

Bericht door RobertT »

Wubbo schreef: za 28 nov 2020, 09:18 Welke kruiswissels zijn er nu weg dan (of wat kan er nu niet meer)? Rond 's-Hertogenbosch zijn volgens mij vooral meer treinen gaan rijden, op een gegeven moment kun je dan niet alles meer keren bij storingen tenzij je infrastructuur bijbouwt (die je alleen bij verstoringen nodig hebt).
Spoor 1-3 sowieso,en bij spoor 7 hebben ze geen kruiswissel gelegd,zodat je altijd over 7a naar 7b moet
Zouden alle sporen echte a en b fases hebben,kun je meer doen met dezelfde ruimte
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)

Bericht door Bemined »

Zoveel meer kan je ook weer niet met die perronfases, want de voorste perronfase is niet geschikt voor lange intercitytreinen. Als je goed kijkt naar 's-Hertogenbosch lijkt het er op dat het ontworpen is om sprinters in te halen. In de rijrichting is de voorste fase op sprinterlengte en de achterste fase op intercitylengte. Kortom het optimale gebruik is dat de sprinter kort voor de IC aankomt en doorrijdt naar de voorste fase, en dan de IC op de achterste fase binnenkomt en dan via de overloopwissels de sprinter inhaalt.

Momenteel wordt dit echter niet toegepast, de 6600 wordt niet ingehaald en de 4400 en 6000 zijn kerende treinen. Ook in de toekomstvisies zie ik geen hogere sprinterfrequenties genoemd worden. Kortom het lijkt er niet op dat men daadwerkelijk volgens dit principe gaat rijden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)

Bericht door Vinny »

De infrastructuur rondom 's-Hertogenbosch is sowieso natuurlijk een knelpunt. Ik denk dat het aanpassen van perronfases daar toch net iets te weinig voor gaat betekenen. Maar goed, daar zullen ze nog wel achter komen :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)

Bericht door SuperGhost »

Je moet uiteraard ook de aansluiting bij Vught aanpakken en tussen de beide aansluitingen bij 's-Hertogenbosch 4 sporen hebben (uiteraard het station zelf wel meer). Maar ik geloof dat dat al de bedoeling was.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten