Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Praktische vraag misschien: maar wat maakt het voor DB uit welk geslacht iemand heeft? Vervoersbewijzen krijgen toch niet meer of minder waarde, afhankelijk van wat iemand in de broek heeft of hoe iemand zich identificeert? Wat heeft DB dan überhaupt aan die aanhef? :roll:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
cassie127
Berichten: 6585
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door cassie127 »

OV-Chipkaarten beginnen ook steeds minder details te krijgen... Recent een nieuwe ontvangen met alleen nog foto, naam, kaartnummer en einddatum van de kaart. De geboortedatum heeft men er recent afgehaald (maar staat nog wel in de digitale data)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Aking »

Z2N schreef: do 03 dec 2020, 23:17 Praktische vraag misschien: maar wat maakt het voor DB uit welk geslacht iemand heeft? Vervoersbewijzen krijgen toch niet meer of minder waarde, afhankelijk van wat iemand in de broek heeft of hoe iemand zich identificeert? Wat heeft DB dan überhaupt aan die aanhef? :roll:
Dat je hem niet stiekem aan je broertje/zusje/neefje/nichtje met dezelfde naam kan geven omdat het geslacht niet klopt?

En in nachttreinen is het misschien nog een dingetje met Damenabteile enzo..
.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Daar heb ik dus nooit last van, het aantal mensen in Nederland met mijn achternaam is minder van vijf. (A)

En damenabteile heeft DB volgens mij niet, maar dan alsnog zijn er boeiende discussies te houden over het verschil tussen geslacht en gender. Maar als dat het geslacht van een klant echt een probleem zou zijn zal een klassificatie op zo'n formulier alsnog niet helpen vrees ik. :6
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Volgens mij gaat het er alleen om dat ze weten of ze hun mail met "Sehr geehrter Herr" of "Sehr geehrte Frau" kunnen beginnen, is dat lang geleden zo bedacht en is het nooit aangepast toen "er is meer dan man/vrouw" opeens breed in de samenleving een ding werd. Je kunt immers ook een titel aangeven (Dr. of Prof. Dr.) en die is voor het reizen natuurlijk ook niet strikt noodzakelijk. Ik zou er niet te veel achter zoeken.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Voor wat het waard is in deze tijden: wijzigingen bij de langeafstandstreinen in Tsjechië in dienstregeling 2021, per 13 december. Bron
  • Er komt een nieuwe verbinding van Bohumín met het Poolse Lublin via Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów: R 311/310 "Roztocze". Bohumín 4.18 - Lublin 12.44 en terug Lublin 15.34 - Bohumín 23.58. Alleen 2de klas, 28 stops, voor dag en dauw opstaan en vertrekken vanuit een oord aan de grens waar niets is, voor echte avonturiers deze verbinding. :mrgreen:
  • EC 114/115 "Cracovia" Praha-Kraków wordt verlengd naar Przemyśl. Aankomst daar is 's avonds om 21.13, vertrek 's ochtends om 7.00.
  • R 300/301 "Galicja" Ostrava-Kraków-Przemyśl gaat 2 uur later uit Ostrava vertrekken (8.38 i.p.v. 6.10) en 2 uur later in Ostrava aankomen (19.26 i.p.v. 21.51). Op sommige dagen is er dan nog aansluiting van/naar Praha.
  • In Polen zijn ze klaar met werkzaamheden aan de infrastructuur, waardoor voor sommige treinen de reistijd tussen Bohumín en Kraków maar liefst een uur korter wordt. :shock:
  • Er komt van maandag t/m zaterdag en op sommige feestdagen een vroege trein Ex 551 Plzeň – Praha om 4.57.
  • De Express-treinen Praha – České Budějovice (– Linz) krijgen een bistrorijtuig. De binnenlandse treinen gaan daarom als IC rijden; de grensoverschrijdende als EC.
  • Vanaf 1 april 2021 worden werkzaamheden uitgevoerd op de trajecten Velim – Pečky en Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí – Choceň. Dit zijn allebei trajecten op de hoofdroute Praha – Brno – Břeclav - Wien/Bratislava - Budapest. Er wordt onder andere verwacht dat treinen tussen Praha en Brno via Havlíčkův Brod omgeleid gaan worden.
Al met al lees ik voornamelijk goede dingen. *O*
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Aking »

En mogen wij als Hollandistanners dat land ook al weer in om al dat moois uit te proberen? :trein:
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Nederland is nog steeds "rood", d.w.z. dat je 10 dagen in quarantaine moet of een negatieve test moet voorleggen. Een transit van maximaal 12 uur mag wel. Zie https://www.mvcr.cz/mvcren/article/coro ... f-moi.aspx. Maar laten we hopen dat we volgend jaar weer mogen. *O*
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Ardan »

De livestream van de opening van de U5 in Berlijn is HIERRR NU te zien!
Ik doe ook maar wat
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

umbusko schreef: vr 02 okt 2020, 14:54 Ik had het nieuws even gemist, maar in december loopt de concessie van RegioJet op de lijn Bratislava-Komárno af. De komende twee jaar zal de dienst verzorgd worden door ZSSK samen met de ÖBB ( :shock: ). (Engels nieuwsbericht) Er gaat hetzelfde materieel rijden als nu tussen Wien en Bratislava hl.st.: Oostenrijkse loc met één Slowaaks Bdteer-rijtuig en verder Oostenrijkse City-Shuttle-rijtuigen. Daarnaast in beperkte mate Slowaakse diesellocs serie 754 met Slowaakse rijtuigen (zal wel ouwe meuk zijn) en voor aanvullende ritten op het rustige stuk Dunajská Streda-Komárno enkele Stadler GTW-2/6'en, die blauwe dingen die nu in de omgeving Poprad rijden.

ZSSK is nieuwe machinisten aan het werven; het personeel van RegioJet wordt gewoon op straat gegooid blijkbaar. Het staat dat personeel wel vrij om te solliciteren, maar er is geen overnameregeling.
Aanvulling: op het traject Bratislava-Komárno wordt tevens de zogeheten SUPERGARANCIA (supergarantie) ingevoerd. Tot nu toe gold deze alleen voor de IC Bratislava-Košice (8 treinen) en de RR Bratislava-Žilina (26 treinen). Daar komen er nu dus 59 bij: 7 regionale expressen en 52 stoptreinen. Wat houdt deze supergarantie nu in? Geld terug bij vertraging: 50% vanaf 60 minuten, 100% vanaf 120 minuten. Maar, 1. je moet het kaartje online gekocht hebben en aan je persoonlijke account gekoppeld hebben; 2. de regeling geldt niet als de vertraging ontstaan is doordat iemand is doodgereden op het spoor of door een ongeluk op een overweg. Ze voelen de bui al aankomen natuurlijk: er zijn op dit traject maar liefst 51 overwegen, waarvan er maar 8 slagbomen hebben en 17 een licht- en geluidsinstallatie. :') Meer (in het Slowaaks) hier.

---
Ander nieuws uit Slowakije is dat de eerste elektrische trein van het type Panter is gaan rijden. Er komen er 25: 13 driedelige (247 zitplaatsen) en 12 vierdelige (343 zitplaatsen). Dit jaar nog komen er nog minstens 3 in dienst. Ze gaan voornamelijk rijden op de trajecten Žilina – Trenčín, Žilina – Čadca, Čadca – Zwardoń, Žilina – Liptovský Mikuláš. Zie hier, flink naar beneden scrollen voor wat foto's.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Matt5154 »

Ardan schreef: vr 04 dec 2020, 11:41 De livestream van de opening van de U5 in Berlijn is HIERRR NU te zien!
Museumsinsel gaat pas midden 2021 open. Dus niet alle stations zijn geopend.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Nu wordt treinverkeer al preventief stilgelegd vanwege voorspelt winterweer: https://salzburg.orf.at/stories/3079168/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Aking »

Dat gebeurt hier al jaren toch? De welbekende LUD :trein:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Er wordt ook wel een enorm pak voorspeld, in Zwitserland tot 1,5 meter. Dat is altijd al veel, maar zeker ook als eerste serieuze sneeuw van het seizoen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Op het eiland Wight is de laatste 1938 Stock trein vanmorgen niet meer in de commerciële dienst verschenen, de treindienst op Wight ligt tot nader orde stil. Nou zou het materieel (dat dus al 82 jaar oud is) binnenkort toch al opzij gaan, maar aangezien treinmaatschappij SWR nu al aangeeft dat de treindienst de gehele volgende week plat zal liggen wordt er nu plots gespeculeerd over of het treinstel nog wel terugkomt. Er werd al weken een gereduceerde treindienst gereden aangezien er nog maar 1 treinstel beschikbaar was (SWR).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Z2N schreef: do 03 dec 2020, 23:17 Praktische vraag misschien: maar wat maakt het voor DB uit welk geslacht iemand heeft? Vervoersbewijzen krijgen toch niet meer of minder waarde, afhankelijk van wat iemand in de broek heeft of hoe iemand zich identificeert? Wat heeft DB dan überhaupt aan die aanhef? :roll:
Voor sommige groepen is het toch hedendaags een soort sport geworden, ook nog de kleinste glimp te zoeken waar wellicht iemand gediscrimineerd zou worden..... Alsof wij in dit land echt geen andere problemen hadden.... :roll:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door trolly »

Zomaar een gokje: je bent man, blank en heterosexueel. Daarmee is niet uitgesloten dat je ook wel eens discriminerend behandeld bent, maar het lijkt me best lastig voor je om je te verplaatsen in de groepen waar je op afgeeft. Toch zou ik dat proberen, want de wereld verandert gelukkig snel.
Laatst gewijzigd door trolly op za 05 dec 2020, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door AppleMoose »

Mag je hier geen kritiek meer hebben zonder gelijk het verwijt te krijgen dat je je niet in andere(n) (groepen) kunt verplaatsen? Dat gaat me iets te ver... :X
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
PHS

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

En juist om discriminatie te voorkomen vroeg ik mij af waarom het voor de DB nodig is om te weten wat het geslacht is van de reizigers. Er wordt niet gevraagd naar huidskleur, gewicht of seksuele voorkeur, dus waarom wel het geslacht? Ik vroeg het als praktische vraag, ICE11 maakt er een fundamenteel punt van.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door trolly »

O jeetje, ik geloof dat ik op een paar teentjes ben gaan staan. Uiteraard mag ICE11 zijn mening uiten, net als ieder ander, aan beide zijden van de grens. En volgens mij mag ik daarmee dus óók van dat recht gebruik maken, door op te merken dat het voor iemand die aan de eerder genoemde criteria voldoet, het een heel stuk eenvoudiger wordt af te geven op de vermeend overdreven reactie op de behandeling van bepaalde groepen. Maar die opinie blijkt hier dus wel een dingetje te zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door trolly »

Interessant verwijt, PHS. Ik reageer namelijk op iemand die de door jou zo gewaardeerde discussie met een dooddoener platslaat:
ICE11 schreef: vr 04 dec 2020, 23:03 Voor sommige groepen is het toch hedendaags een soort sport geworden, ook nog de kleinste glimp te zoeken waar wellicht iemand gediscrimineerd zou worden..... Alsof wij in dit land echt geen andere problemen hadden.... :roll:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door AppleMoose »

En dan vervolgens reageren met andere dooddoeners. Dat helpt de discussie echt vooruit :Y
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door trolly »

Je bedoelt dat discussie fijn is, zolang er maar geen tegenspraak is?

_O-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten