Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
KoenN
Berichten: 43
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 11:16

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door KoenN »

Komen de vervallen haltes op de zoro lijnen doordat er niet genoeg gebruik van werd gemaakt?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Houtsingel ligt bijna naast station Zoetermeer en Fontijnbos is vlakbij de achteruitgang van Centrum-West. Daar zijn voldoende alternatieven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Roeland »

Ik vermoed dat die haltes vervallen, omdat men bij R-net vindt horen, dat de bus onderweg niet te vaak stopt.
Er wordt door beleidsmakers nogal eens gedacht dat HOV "Halte Overslaand Vervoer" moet zijn.
Met een beetje geluk schrappen ze dan inderdaad haltes die weinig worden gebruikt.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Matt5154 »

Heeft te maken met R-net. Lijn 455 van EBS stopt ook niet meer bij Houtsingel en Fonteinbos.
BusFreakRotterdam
Berichten: 957
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Meltrain schreef: vr 27 nov 2020, 09:19
BusFreakRotterdam schreef: do 26 nov 2020, 17:19 Lijn 47 wordt in het overzicht helemaal niet genoemd. Betekend dit er voor lijn 47 geen wijzigingen zijn of dat deze lijn vervalt?
Er worden wel meer buslijnen niet genoemd, zoals 75 en 77. Ik ga er dus van uit dat er voor de niet-genoemde lijnen geen wijzigingen zijn. :)
Overigens vallen de wijzigingen me mee en zijn het gelukkig vooral frequentieverlagingen (en dus geen opheffingen). Het terugdraaien van een frequentieverlaging is, indien nodig, namelijk een stuk eenvoudiger dan het terugbrengen van een opgeheven lijn.
Had voor de volledigheid even alle lijnen opgesomd en erbij gezet "geen wijzigingen", maar die zijn er voor lijn 77 wel. Frequentie gaat omlaag op trajectdeel SS Rotterdam - Metrostation Rijnhaven. Dus of deze wijziging gaat niet door, of de wijziging gaat wel door en ontbreekt er informatie op de uitgestuurde lijst!

Lijn 47 rijdt nu 3 keer per uur, op het eiland heeft men gehoord van chauffeurs dat de frequentie omlaag gaat naar 2 keer per uur... of dat waar is geen idee, maar had duidelijkheid geboden door e.e.a. in de lijst te zetten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

De RET heeft vandaag enige tijd een negatief reisadvies voor tram en metro uitgegeven wegens te grote drukte in het centrum.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5921
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Ter compensatie van alle berichten over verminderen van de capaciteit ook maar eens een bericht over mogelijke nieuwe en langere metro's:
Afsprakenlijst Bestuurlijke Overleggen MIRT 25 en 26 november 2020 schreef:Bestaande Regionale Rail Corridors
Rijk en regio:
  • besluiten tot het starten van een vervolgonderzoek naar de verbetering van twee bestaande regionale railcorridors in de Zuidelijke Randstad (Metronet en RandstadRail), gericht op het voorbereiden van een nadere stap in het BO MIRT 2021;
  • het betreft upgrades in capaciteit, reissnelheid en het oplossen van de (NMCA) knelpunten van RandstadRail en het Metronet rond 2026. De upgrades betreffen extra en langere railvoertuigen (door koppeling) en specifieke investeringen aan de railinfrastructuur, haltes en kruisingen/overwegen;
  • besluiten deze onderzoeken in nauwe samenhang uit te laten uitvoeren door MRDH, HTM, gemeente Den Haag respectievelijk MRDH, RET, Rotterdam, en daarbij de relevante gemeenten, PZH, BZK en IenW te betrekken.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Visgraatmodel »

Langere metro's door koppeling.. Wat willen ze doen, de (R)SG3's verlengen met één extra bak om een 3+4-combinatie te krijgen? Want dat is het eerste wat in mij opkomt sinds bepaalde perrons niet op korte termijn verlengd kunnen worden en dat drie (R)SG3's niet gaan passen met de huidige perron-infra. Corrigeer mij aub als ik ergens de plank volledig missla.
Bemined
Berichten: 5921
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Het hoeft natuurlijk niet te betekenen dat op alle lijnen de metro's verlengd worden. Er zal een combinatie van metro's verlengen en frequentie verhogen komen vermoed ik. Op lijn D zouden eventueel viertjes kunnen komen, en het eventuele nieuwe materieel kan ook langer worden (95 meter i.p.v. 85 meter bijvoorbeeld).

En mocht het nieuwe materieel inderdaad langer worden dan kan je ook gaan schuiven. Zo zou je bijvoorbeeld het nieuwe materieel op lijn E kunnen inzetten zodat je daar meer capaciteit krijgt richting Den Haag, en dan het RSG3 doorschuiven naar andere lijnen om daar de frequentie te verhogen of om MG2/1 rijtuigen vrij te spelen voor de viertjes.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Meerdere Citaro's die tot afgelopen jaarwisseling in dienst waren bij de RET zijn nu onderweg naar Thessaloniki in Griekenland voor een tweede inzetperiode. De ÖBB is nu bezig de bussen over de Brennerpas te vervoeren: https://www.railcargo.com/de/news/erstm ... r-die-rola
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door PHS »

Ik zag een half uur geleden op de A16 t.h.v. Knp Princeville een elektrische Citea van de RET gesleept worden. De rijrichting van de bus was zuidwaarts, dus richting Knp Galder. Nummer kom ik niet zien. Weet iemand wat de reden voor deze schijnbaar verdwaalde bus is?
BusFreakRotterdam
Berichten: 957
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Staan alle RET specials weer defect in de garage? Ik zie al een tijdje geen gelede-, elektro- en waterstofbussen rijden....
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5258
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Lijn 45 »

De 405 heeft gisteren nog gereden. Bij twee andere bussen was de laatste inzet eind november.
Stadsbus
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Stadsbus »

Zal wel zijn door het ontbreken van de kuchschermen in die speciale bussen of door (tijdelijk) te weinig bevoegde chauffeurs voor de gelede of waterstofbussen.
mverz
Berichten: 56
Lid geworden op: do 28 mei 2020, 21:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door mverz »

Er zijn voldoende opgeleide chauffeurs in dienst maar de waterstofbussen stonden/staan buiten dienst vanwege wat defecten, een geledebus is defect en beide wagens hebben/hadden nog geen kuchschermen
Bemined
Berichten: 5921
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Op deze site zijn de nodige documenten terug te vinden met betrekking tot capaciteitsuitbreidingen van de metro, RandstadRail en Oude Lijn: https://move-rdh.nl/bibliotheek/

Even snel doorgespit zie ik de volgende 'kantelpunten', momenten wanneer men verwacht dat de huidige capaciteit onvoldoende is en uitbreiding nodig is. Uitgaande van de groei van 3% zijn dit de verwachte jaartallen waarop uitbreiding nodig is:
  • Metrolijn C: in 2023 tussen Parkweg en Schiedam, met de kanttekening dat het effect van de Hoekse Lijn nog niet helemaal duidelijk is.
  • Metrolijn D/E: in 2025 tussen Rijnhaven en Wilhelminaplein
  • Metrolijn E: in 2026 tussen Leidschenveen en Pijnacker.
  • Metrolijn A/B/C: in 2029 tussen Blaak en Beurs.
Het lijkt er dus op dat Slinge - Centraal als eerste naar 24x per uur gaat. Voor de RandstadRail wil men in 2025 de capaciteit van het samenloopdeel vergroot hebben tot 30x per uur. Het lijkt erop basis van de huidige verwachtingen op dat deze extra capaciteit naar de RET gaat en de spitsdiensten naar Pijnacker na een paar jaar alweer verlengd worden tot Den Haag Centraal. Voor de HTM lijnen naar Zoetermeer wordt ingezet op meer inzet van gekoppelde voertuigen om de groei op te vangen met de huidige frequenties.

Voor de lijnen A, B en C lijkt de noodzaak voor 24x per uur dus iets verder in de toekomst te liggen, alleen de Beneluxlijn is nog onzeker. Mocht dit inderdaad een knelpunt worden dan lijkt het mij wel interessant om te kijken naar langere metro's op lijn C. Slechts 3 stations hebben hier nu een kort perron, en 2 van die stations zijn volgens mij hard aan een opknapbeurt toe.

Ook de oude lijn wordt meermaals genoemd, al lijkt men de term 'metro' nu langzaam aan te vervangen voor 'S-Bahn'. ProRail heeft een 'quickscan' gedaan naar dit plan. De 'city-sprinter' lijkt hier het meest kansrijk, daarbij krijgen de sprinters voor grofweg 90% eigen infrastructuur, maar blijft er ruimte over om bij de Willemsspoortunnel en de Grote Brug bij Dordrecht goederentreinen over dezelfde sporen te sturen. Het meest kansrijk zijn de twee westelijke sporen hiervoor te gebruiken. De Eurostar verhuist dan naar spoor 5 te Rotterdam Centraal, goederentreinen naar Bad Bentheim via de Betuweroute. De nieuwe stations Rotterdam Entrepot en Dordrecht Maasterras zijn wel afgeschoten door ProRail. Deze 'city-sprinter' kan 12 à 16x per uur rijden bij beperkt gemengd gebruik. De lightrail-variant met 100% eigen infrastructuur zou tot 24x per uur kunnen maar met behoorlijk wat extra investeringen. Ik vind de 'city-sprinter' een stuk haalbaarder klinken als het 'geef ons de oude lijn' metro-plan van de RET.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Daniel »

Spoor 5 op Rotterdam Centraal voor de Eurostar? Dat heeft toch geen perron?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5921
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Precies dezelfde situatie als spoor 2 dus, dat had ook geen perron tot de Eurostar er kwam. Vanwege de grenscontrole is een extra breed perron nodig voor de Eurostar, en in combinatie met het project Goederen Oost Nederland verdwijnen op termijn de meeste goederentreinen via Rotterdam Centraal waardoor spoor 5 niet meer exclusief voor goederentreinen gereserveerd hoeft te worden. Daardoor ontstaat ook ruimte in de Willemsspoortunnel en tussen Rotterdam en Gouda voor extra treinen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Welk spoor moet er dan "opgeofferd" worden? 4 of 6?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Wubbo »

Spoor 4 wordt overkluisd, zodat er op spoor 3/5 ruimte ontstaat voor de Eurostarfaciliteiten.
Bemined
Berichten: 5921
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

De Citysprinter zou dan via 2/3 gaan rijden, maar aangezien deze kortere perrons nodig heeft (220 à 230 meter heeft men het over) zou het perron langs spoor 3 ingekort kunnen worden en heb je meer ruimte voor Eurostarfaciliteiten. Doorgaande intercity's zullen dan via 6 en 9 gaan, terwijl 7 en 8 beschikbaar komen voor de kerende ICs. Qua ligging van de fly-overs zou het voor de hand liggend zijn treinen vanaf de HSL door te laten rijden als IC naar Dordrecht/Breda en de treinen vanuit Leiden te laten keren op Rotterdam Centraal (ICs vanuit Den Haag Centraal gaan wel door naar Breda).

Je grootste infra-aanpassing zal bij IJsselmonde zijn, daar moet een ongelijkvloerse kruising komen om de sprinters op Lombardijen spoor 3/4 te krijgen terwijl de ICs vanaf Zuid spoor 2 de HSL op kunnen rijden. Goederentreinen (o.a. de treinen naar de Hoekse Lijn) zullen de sporen delen met de sprinters in deze variant dus die zouden eventueel nog gelijkvloerse kunnen kruisen. Vooral die goederentreinen naar Vlaardingen zullen een lightrail-variant erg complex maken, want die moeten de lightrailsporen dan twee maal kruisen, vandaar ik meer zie in de citysprinter-variant.

De spoorbrug bij Dordrecht zal trouwens voor enkele gaten in de dienstregeling gaan zorgen, een deel van de sprinters moet keren te Lombardijen waarna er in een 5/10 interval doorgereden kan worden zodat de brug open kan. Die ruimte is tevens nodig voor enkele goederentreinen naar Zwijndrecht en Dordrecht, die moeten ook via de sprintersporen. Ook dat zou een lightrail variant erg complex maken.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door PHS »

Wat verklaart het grote kostenverschil tussen de 'lightrail' variant en de 'CitySprinter' variant? Een extra Willemsspoortunnel en een extra brug/tunnel over/onder de Oude Maas?

En in hoeverre liggen de tracés vast? Ik heb volgens mij al wel eens gepleit voor een route CS - Oostplein - Woudestein/Erasmus Universiteit - Stadion Feyenoord - Lombardijen. Als je toch miljarden gaat uitgeven (wat niet gaat gebeuren), kun je het maar beter in één keer goed doen.

Afbeelding
Bemined
Berichten: 5921
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Grote verschil is dat de Citysprinter rijdt met materieel geschikt voor het hoofdrailnet en lightrail zou onder lokaal spoor vallen. Bij de citysprinter blijven er dus gewoon wissels liggen tussen de IC en sprintersporen (al zullen het er niet veel zijn) waardoor gebruik van elkaars sporen mogelijk blijft. Hierbij moet je denken aan de incidentele goederentrein naar bijvoorbeeld Dordrecht Zeehaven of Vlaardingen Vulcaanhaven die de sprintersporen zou moeten kruisen, maar ook het bereiken van de werkplaats of opstelsporen. Als je voor een lightrail gaat moeten ook al je opstelsporen gescheiden worden en moeten er alternatieven komen voor de goederentreinen.

Een extra spoortunnel door het centrum is niet aan de orde, als er een lightrail komt dan moeten de goederentreinen via de IC sporen waardoor er hier treinpaden opgeofferd moeten worden. Er wordt volgens mij uitgegaan van dat Blaak dan sluit voor ICs (hopelijk komt er dan een IC stop op zuid voor terug bij het nieuwe Station inclusief nieuwe OV lijn Kralingse Zoom - Zuidplein), dan blijven er in de Willemsspoortunnel 2 sporen door doorgaande ICs over waar 16 treinen per uur over gaan rijden, plus twee sporen voor de sprinters (in het begin 12x per uur, mogelijk vaker in de toekomst) plus incidentele goederentrein (mogelijk moeten de sprinters dan een beetje uitgebogen worden als die rijdt).

Groot voordeel van de sprinter is ook dat je het gefaseerd kan invoeren, waar een lightrail een lange buitendienststelling en ombouw zal vereisen.
530
Berichten: 35
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 19:01

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door 530 »

Bemined schreef: vr 04 dec 2020, 20:44 Precies dezelfde situatie als spoor 2 dus, dat had ook geen perron tot de Eurostar er kwam. Vanwege de grenscontrole is een extra breed perron nodig voor de Eurostar, en in combinatie met het project Goederen Oost Nederland verdwijnen op termijn de meeste goederentreinen via Rotterdam Centraal waardoor spoor 5 niet meer exclusief voor goederentreinen gereserveerd hoeft te worden. Daardoor ontstaat ook ruimte in de Willemsspoortunnel en tussen Rotterdam en Gouda voor extra treinen.
Kan er niet gewoon een brug komen van de wachtruimte (die is op +1) naar spoor 5, lijkt mij goedkoper dan een heel nieuw gebouw plaatsen op een perron.
Bemined
Berichten: 5921
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Misschien doet men dat ook wel, maar dan nog heb je een afscherming nodig van het perron om gecontroleerde en niet gecontroleerde reizigers apart te houden. En ook daarvoor heb je ruimte nodig.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten