Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Maar die rode streep zit totaal niet op ooghoogte. Vrijwel niemand kijkt normaliter zo laag.
Het lijkt me een groter probleem dat die witte deur dezelfde kleur heeft als de witte zijkant van de tram. Is daar dan wel genoeg contrast?
Het lijkt me een groter probleem dat die witte deur dezelfde kleur heeft als de witte zijkant van de tram. Is daar dan wel genoeg contrast?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Jij houdt erg weinig rekening met slechtziende dwergen
Mij lijkt de mededeling van Z2N verder vrij helder: de deuren moeten één kleur hebben, punt. Daarbij lijkt een optimaal contrast op ooghoogte me geen gek idee. Bij deze trams is dat zwart, dus dat die deuren dan wit worden is niet heel vreemd, maar geel, gifgroen of roze had inderdaad ook nog gekund. Maar ik vind ze er niet slecht uitzien zoals ze nu zijn.
Mij lijkt de mededeling van Z2N verder vrij helder: de deuren moeten één kleur hebben, punt. Daarbij lijkt een optimaal contrast op ooghoogte me geen gek idee. Bij deze trams is dat zwart, dus dat die deuren dan wit worden is niet heel vreemd, maar geel, gifgroen of roze had inderdaad ook nog gekund. Maar ik vind ze er niet slecht uitzien zoals ze nu zijn.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Dat is een Europese eis, de TSI PRM is in 2018 aangepast. De deuren van een voertuig moeten 1 kleur zijn, en deze moet eigenlijk ook contrasteren tegen de kleuren van de rest van het voertuig. Dit maakt het voor slechtzienden makkelijker om de deuren te herkennen.
-
- Berichten: 3934
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Dus dan voldoen de deuren van de nieuwe Amsterdamse trams niet?
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Die zijn eenkleurig, en contrasteren met de rest van de tram (blauw tegen wit).
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
In tegenstelling tot wat Z2N beweert hoeven deuren van spoorvoertuigen niet dwingend éénkleurig te zijn. De TSI PRM schrijft in sectie 4.2.2.3.2 over deuren:
(3) Alle buitendeuren moeten aan de buitenkant als zodanig gemerkt zijn en contrasteren met de rest van de zijwand van het voertuig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
-
- Berichten: 3934
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Had meer de CAF Urbos trams in gedachten, en dan met name de R-net, aangezien ik de blauwwitte nog niet gezien heb in definitieve uitvoering.
Die hebben dus een rode rand op de deuren dus. Dus geen effen kleur.
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Eigenlijk vind ik dat een best logische eis. Het helpt toch zeker het instapproces. Ik denk dat sommige vervoerders nog wat moeten wennen om dat te incorporeren in hun huisstijl.Suus schreef: ↑za 24 okt 2020, 17:05 In tegenstelling tot wat Z2N beweert hoeven deuren van spoorvoertuigen niet dwingend éénkleurig te zijn. De TSI PRM schrijft in sectie 4.2.2.3.2 over deuren:(3) Alle buitendeuren moeten aan de buitenkant als zodanig gemerkt zijn en contrasteren met de rest van de zijwand van het voertuig.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9181
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Net de 3709 (Citaro) van de NIAG op de SB58 gespot met Nederlandse reclame van de Plus uit Berg en Dal, toch wel grappig.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Voor zover ik weet zit die Plus in Beek, niet Berg en Dal.
Maar ja, wel leuk om dan te zien ja.
Maar ja, wel leuk om dan te zien ja.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9181
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Ja, ik zag Berg en Dal op de bus staan. Maar inderdaad hij zit in Beek.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Wat dan weer wel gemeente Berg en Dal is natuurlijk. Misschien komt het daardoor. De winkel zelf heeft bij adres Beek-Berg en Dal staan.
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
In een persbericht van KVB, dat via het account stadtbahnkoeln.de op Instagram verscheen, staat dat ze de bouw van nieuwe lagevloerstrams hebben gegund aan een consortium van Alstom en Kiepe Electric. Het gaat om 62 Langzüge van 60 meter lang en twee Kurzzüge van 30 meter lang. Zij zullen de huidige trams van het type K4000 gaan vervangen.
Een gekoppelde korte en een lange tram geeft een tram van liefst 90 meter lang, die nodig zullen zijn op de lijnen 1 en 9. In de opdracht zit nog een optie voor 11 lange en 25 korte trams.
De prototypes moeten eind 2023 arriveren, de serielevering begint eind 2024.
Een gekoppelde korte en een lange tram geeft een tram van liefst 90 meter lang, die nodig zullen zijn op de lijnen 1 en 9. In de opdracht zit nog een optie voor 11 lange en 25 korte trams.
De prototypes moeten eind 2023 arriveren, de serielevering begint eind 2024.
Ik doe ook maar wat
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
En er is bij de NIAG (vanuit Moers) een geheel witte en elektrische Citea SLF te vinden. Tussen 23 november en 4 december zal er als proef op verschillende lijnen worden gereden. Zojuist kwam ik 'm in Duisburg tegen als lijn 929 richting Neukirchen-Vluyn.
Daarnaast zal er op andere lijnen (geen idee welke) een VDL MidCity getest worden, tevens elektrisch.
Klein berichtje is hier te vinden.
Daarnaast zal er op andere lijnen (geen idee welke) een VDL MidCity getest worden, tevens elektrisch.
Klein berichtje is hier te vinden.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Die Midcity (ex-Connexxion 7646) staat bij VDL te koop: https://used.vdlbuscoach.com/vdlbus/voe ... 4a1c0.html
Ook sneu... ding heeft een jaar in dienst gereden. Klinkt niet als een aanbeveling
Ook sneu... ding heeft een jaar in dienst gereden. Klinkt niet als een aanbeveling
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9181
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Ook in NRW zijn er dit jaar wijzigingen per 13 december 2020:
AVV
Kreis Heinsberg (West Verkehr)
In Kreis Heinsberg wordt het snelbusnetwerk uitgebreid.
Lijn SB1 tussen Geilenkirchen, Heinsberg, Wassenberg en Erkelenz gaat met moderne en comfortabele bussen rijden. De ochtendspitsrit naar Übach-Palenberg vervalt.
Lijn SB3 tussen Sittard en Geilenkirchen gaat ook in het weekend 1x/2 uur rijden, op de route vervallen enkele haltes om het snelbuskarakter te benadrukken. Net als lijn SB1 wordt er voortaan met moderne en comfortabele bussen gereden.
Lijn SB5 is een nieuwe snelbus tussen Baal, Hückelhoven en Wassenberg en vervangt de meeste ritten van lijn 495.
Lijn SB8 is een nieuwe snelbus tussen Erkelenz, Wegberg en Niederkrüchten en vervangt lijn 408.
Voor de rest zijn er kleine wijzigingen.
Kreis Düren (Rurtalbus)
Voornamelijk kleinere wijzigingen.
Alle wijzigingen zijn hier te vinden.
VRS
Kreis Euskirchen (RVK)
Lijn SB81 is een nieuwe snelbus tussen Hellenthal en Kall en vervangt lijn 829 grotendeels.
Overige wijzigingen zijn hier te vinden.
Rhein-Sieg-Kreis (RVK en RSVG)
Lijn SB52 is een nieuwe snelbus tussen Hennef, Uckerath en Asbach en vervangt lijn 522 deels.
Lijn 524 wordt gesplitst in 523 en 524 waarmee enkele dorpen rondom Hennef een betere bediening krijgen.
Overige wijzigingen zijn hier en hier te vinden.
Oberbergischer Kreis (OVAG)
Voornamelijk kleinere wijzigingen die hier te vinden zijn.
Kreisfreie Stadt Köln (KVB)
Op de meeste lijn in Köln wordt voortaan op zaterdag vaker gereden. De 2-4x/uur diensten worden in de meeste gevallen omgezet in 3-6x/uur diensten. Hier zijn de wijzigingen te vinden.
Rheinisch-Bergischer Kreis (RVK en Wuspi)
Alleen enkele kleinere wijzigingen worden doorgevoerd. Zie ook hier en hier.
VRR
In de VRR wijzigingen de meeste vervoerders pas hun dienstregeling vlak na de kerstvakantie, dit jaar op 7 januari 2021.
Kreis Kleve/Wesel (NIAG)
Lijn SB58 gaat in Nijmegen via de singels rijden in plaats van de Waalkade. Voor de rest zijn er nauwelijks wijzigingen.
Kreis Mettmann (Rheinbahn en WSW)
Voornamelijk enkele wijzigingen door het verlengen van de S28 van Mettmann naar Wuppertal. Zo wordt de halte Hahnenfurth/Düssel Bahnhof in gebruik genomen en gaat lijn SB68 tussen Mettmann en Wuppertal niet meer op zaterdag rijden. Zie voor meer informatie: WSW en Rheinbahn.
AVV
Kreis Heinsberg (West Verkehr)
In Kreis Heinsberg wordt het snelbusnetwerk uitgebreid.
Lijn SB1 tussen Geilenkirchen, Heinsberg, Wassenberg en Erkelenz gaat met moderne en comfortabele bussen rijden. De ochtendspitsrit naar Übach-Palenberg vervalt.
Lijn SB3 tussen Sittard en Geilenkirchen gaat ook in het weekend 1x/2 uur rijden, op de route vervallen enkele haltes om het snelbuskarakter te benadrukken. Net als lijn SB1 wordt er voortaan met moderne en comfortabele bussen gereden.
Lijn SB5 is een nieuwe snelbus tussen Baal, Hückelhoven en Wassenberg en vervangt de meeste ritten van lijn 495.
Lijn SB8 is een nieuwe snelbus tussen Erkelenz, Wegberg en Niederkrüchten en vervangt lijn 408.
Voor de rest zijn er kleine wijzigingen.
Kreis Düren (Rurtalbus)
Voornamelijk kleinere wijzigingen.
Alle wijzigingen zijn hier te vinden.
VRS
Kreis Euskirchen (RVK)
Lijn SB81 is een nieuwe snelbus tussen Hellenthal en Kall en vervangt lijn 829 grotendeels.
Overige wijzigingen zijn hier te vinden.
Rhein-Sieg-Kreis (RVK en RSVG)
Lijn SB52 is een nieuwe snelbus tussen Hennef, Uckerath en Asbach en vervangt lijn 522 deels.
Lijn 524 wordt gesplitst in 523 en 524 waarmee enkele dorpen rondom Hennef een betere bediening krijgen.
Overige wijzigingen zijn hier en hier te vinden.
Oberbergischer Kreis (OVAG)
Voornamelijk kleinere wijzigingen die hier te vinden zijn.
Kreisfreie Stadt Köln (KVB)
Op de meeste lijn in Köln wordt voortaan op zaterdag vaker gereden. De 2-4x/uur diensten worden in de meeste gevallen omgezet in 3-6x/uur diensten. Hier zijn de wijzigingen te vinden.
Rheinisch-Bergischer Kreis (RVK en Wuspi)
Alleen enkele kleinere wijzigingen worden doorgevoerd. Zie ook hier en hier.
VRR
In de VRR wijzigingen de meeste vervoerders pas hun dienstregeling vlak na de kerstvakantie, dit jaar op 7 januari 2021.
Kreis Kleve/Wesel (NIAG)
Lijn SB58 gaat in Nijmegen via de singels rijden in plaats van de Waalkade. Voor de rest zijn er nauwelijks wijzigingen.
Kreis Mettmann (Rheinbahn en WSW)
Voornamelijk enkele wijzigingen door het verlengen van de S28 van Mettmann naar Wuppertal. Zo wordt de halte Hahnenfurth/Düssel Bahnhof in gebruik genomen en gaat lijn SB68 tussen Mettmann en Wuppertal niet meer op zaterdag rijden. Zie voor meer informatie: WSW en Rheinbahn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Welke 'moderne en comfortabele' bussen gaan er op de lijnen SB1 en SB3 rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Het zal wel een Setra zijn.
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Nee, het zijn Citaros: https://avv.de/de/aktuelles/neuigkeiten ... lbusflotte
En nog een nieuwe voertuig, de eerste Flexity Swift HF6 voor de KVB: https://www.flickr.com/photos/stadtbahn ... 701820227/
En nog een nieuwe voertuig, de eerste Flexity Swift HF6 voor de KVB: https://www.flickr.com/photos/stadtbahn ... 701820227/
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9181
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
De stad Bocholt heeft zijn mobiliteitsplan voor 2035 afgelopen zomer gepresenteerd daarin zijn de volgende zaken opgenomen:
Bron
- Lijn T11 wordt lijn C11 en gaat tussen Aalten en Bocholt rijden, mogelijk gaat lijn C11 elk halfuur rijden. Er wordt gekeken of de verbinding gekoppeld kan worden aan lijn C13 zodat het industriegebied een directe verbinding krijgt met Nederland.
- Lijn C7 gaat tijdens de spitsuren mogelijk 2x/uur rijden tussen Dinxperlo en Bocholt, er wordt onderzocht of een doorgaande verbinding Bocholt - Doetinchem mogelijk wordt zoals vroeger het geval was.
- In de avonduren en op zaterdag moet langer doorgereden worden (doordeweeks tot circa 21:00 in plaats van 19:00 uur en op zaterdag tot circa 19:00 in plaats van 16:00 uur). Ook wordt gekeken of de stadsdienstlijnen ook op zondag kunnen rijden.
Bron
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Wat is het verschil tussen een C-lijn en een T-lijn?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
T is een taxibus die je van te voren moet bellen.
Ik doe ook maar wat
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Aha.
En een C-lijn is dan een Comfort-lijn (net zoals in IJssel-Vecht)?
En een C-lijn is dan een Comfort-lijn (net zoals in IJssel-Vecht)?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten