Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Bericht door Geert »

Innovatieprijs voor spoorboekje NS
Gepubliceerd: 15 april 2008 08:48 | Gewijzigd: 15 april 2008 08:48

Baltimore, 15 april. De Nederlandse Spoorwegen hebben in Baltimore de prestigieuze Franz Edelman Award gewonnen voor de dienstregeling die eind 2006 werd ingevoerd.

De innovatieprijs werd gisteravond tijdens een gala uitgereikt aan de directeur commercie Bert Meerstadt van NS. Hij werd vergezeld door een tien-koppige delegatie, onder wie een vertegenwoordiger van de Nederlandse ambassade in de Verenigde Staten.

De Franz Edelman Award is een wereldwijde competitie voor de beste toepassing van analytische methoden bij het optimaliseren van bedrijfsprocessen. Naast NS dongen twee Amerikaanse bedrijven en twee andere Europese ondernemingen mee naar de onderscheiding, die voor de 37e keer werd uitgereikt. In het verleden ging de prijs onder meer naar IBM, Motorola en de Canadian Pacific Railway.

Het spoorboekje, waar de NS de prijs mee heeft gewonnen, is in feite een gecombineerde toepassing van vier computersystemen voor de planning van de dienstregeling, voor het gebruik van de perronsporen op de knooppunten, voor de inzet van treinen en voor de inzet van rijdend personeel. Het nieuwe systeem maakt het mogelijk dat er veel meer treinen rijden over het drukst bereden spoornetwerk van Europa.

Ook werd het mogelijk om treinen beter op tijd te laten rijden. Sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling steeg de klantwaardering voor onder meer het aspect punctualiteit.

Bron: NRC Handelsblad
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Bericht door Fles »

ik zeg: laten we rondje NL nu nogeens doen, en dan kijken of er significant betere tijden gereden worden 8-)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Bericht door Vinny »

Het is duidelijk een computerdienstregeling: Versimpeld tot het simpele ;) :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Bericht door Wubbo »

Noem het maar simpel, met treinen die wel-niet-wel ergens stoppen... :lol:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Bericht door Vinny »

Sneltrein
Haarlem
Overveen
ZANDVOORT
Stopt niet in Haarlem Spaarnwoude
Stopt ook te Overveen

Geen wonder dat ze de sneltrein als treintype eruit geflikkerd hebben :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Bericht door Dubbele P »

In de Metro van vandaag stond een advertentie van Prorail waarin ze de NS feliciteerden met de gewonnen prijs. In het artikel stond ook het woord 'Koploper', waarmee op de NS gedoeld werd. Omdat de keuze om de doorlopkoppen te verwijderen en hiermee de Koplopers 'waardeloos' te maken kapitaalvernietiging ten top is en nu niet bepaald een prijs verdient, vond ik dat dan ook een onsmakelijke woordspeling... :roll:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Bericht door Fles »

nou nou, je kunt je ook overal aan irriteren natuurlijk ;) Laten we het gewoon houden op "voortschrijdend inzicht" :idea:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Bericht door Karl »

:roll:

kop·lo·per (dem; koploopster)
(...)
2 iem. die in zijn vak een leidende positie inneemt
Het is een spectrum.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Bericht door Ruben »

Vervang leiden door lijden en alle reizigers zijn koplopers. ;)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Bericht door reisthijs »

kop·lo·per (dem; koploopster)
(...)
3 Nederlands treinstel waarin bij koppeling met een ander, de passagiers door de neus naar het andere treinstel kunnen lopen

tja...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Bericht door Vinny »

De van Dale loopt achter: Dat kan niet meer. In de moderne variant ICMm is het zelfs onmogelijk gemaakt dat de optie nog terug komt. Daarnaast denk ik dat het einde van het splitsen en combineren met ICM in zicht is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Bericht door Wubbo »

Waarom zou het einde van het combineren en splitsen met ICM in zicht zijn? Sowieso zal je altijd blijven splitsen om voldoende capaciteit te hebben (maar dat bedoelde je niet). Waarschijnlijk doel je op het rechtleggen van de NoordOost. Maar ervaringen met VIRM (dat in de huidige dienstregeling volop gesplitst en gecombineerd wordt in Alkmaar en Sittard) leren dat er zomaar splitsen en combineren bij kan komen. Sowieso is er verschil in vervoervraag tussen de verschillende NoordOost-delen.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Bericht door Linkerspoor »

Ik vind dat ns die prijs niet verdiend heeft. Er zijn daarvoor te veel mensen er op achteruit te gaan met deze dienstregeling.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Bericht door Vinny »

Sowieso zal je altijd blijven splitsen om voldoende capaciteit te hebben (maar dat bedoelde je niet)
Ik kan deze opmerking niet volgen. Waarschijnlijk bedoel je: Je zult altijd moeten blijven combineren in de spits, omdat je niet in de spits met een ICM-III wilt gaan rijden. Maar daar heb ik het niet over; ik heb het over het splitsen van treindiensten in vleugeltreinen met verschillende eindbestemmingen. Dat wordt afgebouwd. Jammer dat de NS met VIRM weer een nieuw speeltje heeft gevonden in Sittard. Wat mij betreft komt daar ook een eind aan; je kunt m.i. beter een alternerende dienstregeling aanbieden met een losse vleugel-IC van Sittard; vergelijkbaar met de 1500-serie (Amsterdam - Amersfoort (- Deventer) ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:
Sowieso zal je altijd blijven splitsen om voldoende capaciteit te hebben (maar dat bedoelde je niet)
Ik kan deze opmerking niet volgen. Waarschijnlijk bedoel je: Je zult altijd moeten blijven combineren in de spits, omdat je niet in de spits met een ICM-III wilt gaan rijden.
Als je moet combineren voor de spits, moet je ook splitsen na de spits, volgens mij...
Vinny schreef:Wat mij betreft komt daar ook een eind aan; je kunt m.i. beter een alternerende dienstregeling aanbieden met een losse vleugel-IC van Sittard; vergelijkbaar met de 1500-serie (Amsterdam - Amersfoort (- Deventer) ;)
Wat is er alternerend aan de 1500? Alterneren heeft een zekere regelmaat (het ene halfuur en het andere halfuur), de 1500 wordt gewoon op onlogische momenten doorgetrokken op Amersfoort - Deventer.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Maar daar heb ik het niet over; ik heb het over het splitsen van treindiensten in vleugeltreinen met verschillende eindbestemmingen. Dat wordt afgebouwd. Jammer dat de NS met VIRM weer een nieuw speeltje heeft gevonden in Sittard. Wat mij betreft komt daar ook een eind aan;
Waarom?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Bericht door Ruben »

Vinny schreef:Jammer dat de NS met VIRM weer een nieuw speeltje heeft gevonden in Sittard. Wat mij betreft komt daar ook een eind aan; je kunt m.i. beter een alternerende dienstregeling aanbieden met een losse vleugel-IC van Sittard; vergelijkbaar met de 1500-serie (Amsterdam - Amersfoort (- Deventer) ;)
Ah! Dus wat jou betreft komt er een eind aan, maar wat NS betreft dus kennelijk niet. Het enige voordeel van een losse vleugel-IC in dit soort treindiensten is een treintjesrijden-gecentreerde punctualiteitreden, met beter voor de reiziger heeft het niets te maken.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Bericht door Vinny »

Wat is er alternerend aan de 1500? Alterneren heeft een zekere regelmaat (het ene halfuur en het andere halfuur), de 1500 wordt gewoon op onlogische momenten doorgetrokken op Amersfoort - Deventer.
De 1500 is niet alternerend; maar het is een vastliggende overstap (het 'losleggen' van de vleugelbestemming Amsterdam Centraal; het verwijs naar deze treinserie is alleen maar om te illustreren dat je niet hoeft te splitsen en te combineren om vleugelbestemmingen te bereiken ;)). Ik wil juist toe naar een alternerende overstap (dus een variant op de 1500-regel) bij Sittard, zodat de reiziger vanuit de Randstad-Noord zowel Maastricht als Heerlen rechtstreeks kan bereiken OF met een overstap :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Bericht door Karl »

Linkerspoor schreef:Ik vind dat ns die prijs niet verdiend heeft. Er zijn daarvoor te veel mensen er op achteruit te gaan met deze dienstregeling.
Maar de prijs gaat over het optimale gebruik van wiskunde (lees: computers) om een zo optimaal product te bereiken. Een organisatie als - bijvoorbeeld - ROVER beoordeelt een dienstregeling uiteraard op geheel andere aspecten.
Het is een spectrum.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Bericht door WSM »

Vinny schreef:Ik wil juist toe naar een alternerende overstap (dus een variant op de 1500-regel) bij Sittard, zodat de reiziger vanuit de Randstad-Noord zowel Maastricht als Heerlen rechtstreeks kan bereiken OF met een overstap :idea:
Waarom wil je dat? Wat is er beter aan 1x per uur overstappen ipv 0x per uur hoeven overstappen?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Bericht door WSM »

Karl schreef:Maar de prijs gaat over het optimale gebruik van wiskunde (lees: computers) om een zo optimaal product te bereiken. Een organisatie als - bijvoorbeeld - ROVER beoordeelt een dienstregeling uiteraard op geheel andere aspecten.
Precies, de prijs gaat in eerste instantie over het feit dat NS zo goed met wiskunde en kompjoeters om kan gaan. Het puntje 'verbeterde punctualiteit' zou als een pluspunt voor reizigers kunnen worden opgevat, maar het is zeer zeker geen prijs die iets zegt over de klantattractiviteit van de nieuwe dienstregeling.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Bericht door Vinny »

WSM schreef:
Vinny schreef:Ik wil juist toe naar een alternerende overstap (dus een variant op de 1500-regel) bij Sittard, zodat de reiziger vanuit de Randstad-Noord zowel Maastricht als Heerlen rechtstreeks kan bereiken OF met een overstap :idea:
Waarom wil je dat? Wat is er beter aan 1x per uur overstappen ipv 0x per uur hoeven overstappen?
Voor de reiziger: Een korter stationnement in Sittard, een grotere punctualiteit van de reizigersdienst en een minder groot gehannes op station Sittard; dus minder (potentiele) verstoringen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Bericht door WSM »

1. stationnement Std:
- 800 uit Asd naar Mt: twee minuten;
- (20)800 uit Asd naar Hrl: vijf minuten;
- 800 uit Mt naar Asd: vier minuten;
- (20)800 uit Hrl naar Asd: zeven minuten.

Voor een beetje fatsoenlijke overstap zonder voortdurend bezichtigen van sluitseinen zal toch ook zo'n drie minuten gerekend moeten worden, e.e.a. afhankelijk van spoorbelegging te Std. Te behalen tijdwinst max. een minuut of vier.

2. een grotere punctualiteit van de reizigersdienst
a. welke mate van dispunctualiteit levert het combineren en splitsen te Std nu nog op?
b. levert dit ook een grotere reispunctualiteit op? Een keer vijf minuten later te Std aankomen betekent in geval van een overstap vaak +30.

3. en een minder groot gehannes op station Sittard
Overstappen is geen gehannes?

Hebben we het eigenlijk over reizigers vervoeren of over treintjes rijden? Je mag best kleur bekennen.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten