Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

We zullen eraan moeten geloven, vrees ik. Zolang er mutaties rondgaan, zal een combinatie van vaccins voor bestaande stammen en lockdowns voor nieuwe stammen noodzakelijk blijven.

De gevolgen van dit virus zullen desastreus zijn voor de economie en uiteindelijk de mensheid.
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

O, maar dat gaat ook gebeuren. En daarna is het wachten op de nieuwe variant. Zo is het leven nu eenmaal: het muteert continu. Net als de griep en verkoudheid dus, alleen een flink stuk ernstiger en dodelijker. Vraag maar na aan degenen hier die het geluk hebben gehad een besmetting te overleven, maar nog steeds herstellende zijn.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10642
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Ook goedemorgen.

Deze variant gedraagt zich iets anders dan het tot nog toe bekende spul, maar vooralsnog is er geen enkele aanwijzing dat de nu ontwikkelde vaccins er opeens geen effect op zouden hebben.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8891
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

jelmerrr schreef: zo 20 dec 2020, 09:56 Maar zeer waarschijnlijk wel. Enige optie is om een nieuwe, strenge lockdown te gaan houden
Het is zeer zeldzaam dat een virus op een dusdanige manier muteert dat de gastheer er zieker van wordt of dat het virus dodelijker wordt. Een virus heeft niets aan een dode 'gastheer', want uiteindelijk sterft deze stam dan juist uit.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Dat zal dan evenwel gepaard gaan met een enorme hoeveelheid mensenlevens die verloren gaan.

Op zich meen ik dat de planeet overbevolkt is, maar liever zou ik zien dat geboortebeperking een langzame afnamr tot gevolg zou hebben, in plaats van een abrupte afname door een pandemie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10642
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Voor tegen de paniek:
nu.nl schreef:Er zijn geen duidelijke signalen dat de nieuwe variant ook gevaarlijker is. De kans op een ziekenhuisopname of overlijden is te vergelijken met de kans daarop bij de oorspronkelijke variant van het virus. Ook wijst niets erop dat coronavaccins minder effectief werken tegen de nieuwe variant van het virus.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Maar dus net als het 'gewone' virus, alleen véél besmettelijker.

Het verklaart misschien waarom die curve nu niet geflattend wordt in tegenstelling tot april/mei.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3497
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

Dat er middenin de nacht wordt besloten om het vliegverkeer tussen Nederland en het VK per direct stil te leggen, is ook wel een teken dat de bedreiging groot is. Zoveel snelheid zijn we de afgelopen maanden niet gewend.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50970
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Het kan niet zo zijn dat de nieuwe variant de enige reden is. Het virus is nu ook in andere gebieden actief dan tijdens de piek eind oktober waar mogelijk het besef van het virus wat was weggezakt. Hotspot Rotterdam zit nu op de helft van het aantal besmettingen in oktober bijvoorbeeld.

Daarentegen ben ik wel enigszins verrast dat Nederland nu als snelste van de EU-lidstaten maatregelen neemt. België volgt morgen maar slechts voor één dag. En ik maak mij wel zorgen over de vele vrachtwagenchauffeurs die in verband met het naderende einde van het terugtrekkingsverdrag keihard in de weer zijn met het vervoer van/naar het Verenigd Koninkrijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Ja, de uitkomst daarvan valt niet moeilijk te raden. Ik denk dat 19 januari echt niet het einde gaat zijn van de huidige lockdown, en dat veel strengere en langduriger maatregelen ons in 2021 en daarna te wachten staan.
WSM
Berichten: 1405
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

Wat versta je dan onder veel strengere en langduriger maatregelen? Ophokplicht van de Nederlandse bevolking tot in 2025?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Nu ja, dat, maar zonder eindtermijn. Waarbij er tussendoor versoepelingen zullen zijn, maar niet meer een terugkeer naar de oude situatie (precorona).
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6049
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Coronavirus

Bericht door AppleMoose »

Als je denkt dat je alle doemdenkers op dit forum wel hebt gezien, komt Alargule er nog even overheen...
Goh.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50970
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Zo zwartgallig wil ik het nog niet in zien, omdat dat de twee vaccins die nu als eerste worden goedgekeurd op een andere manier werken dan de “ouderwetse” griepprikken en dus ook bescherming lijken te bieden tegen de Britse mutatie. Maar totdat iedereen zijn prikken heeft gehad zal het nog even knap ongezellig blijven, dat geloof ik wel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8891
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Het is niet realistisch om tot 2025 lockdown in en lockdown uit te verwachten. Bij de antistoffenonderzoeken is recent naar voren gekomen dat bepaalde antistoffen tegen corona juist sterker zijn geworden in het halfjaar na de besmetting. Antistoffen betekenen niet automatisch immuniteit, maar bij een (relatief zeldzame) herinfectie zijn de klachten meestal milder dan bij de eerste infectie. Herinfecties komen met name voor bij mensen van wie het immuunsysteem verzwakt is. En dat zijn ook de herinfecties die het breedst worden uitgemeten in de media.
Het staat wat mij betreft buiten kijf dat er op veel vlakken dubieus is gehandeld ter bestrijding van deze pandemie. Dat komt misschien doordat de meeste vorige pandemieën zijn veroorzaakt door (nieuwe) griepstammen, maar dat betekent niet direct dat maatregelen uit het pandemiedraaiboek van de WHO niet werken. In dat draaiboek zijn lockdowns en grenssluitingen ten zeerste afgeraden en nergens wordt over social distancing gerept. Bijna elk land heeft dat draaiboek subiet overboord gegooid in deze pandemie.
Het is in mijn ogen niet verstandig geweest van de media om de schrikbarende beelden uit de ziekenhuizen in Wuhan en Bergamo uitentreuren te delen. Angst is een slechte raadgever, wat ook blijkt uit het feit dat mensen nog steeds bang zijn om überhaupt besmet te raken. Voor het overgrote deel van de bevolking is het virus niet meer dan verkoudheid, vermoeidheid en/of hoesten. De schatting van de IFR, Infection Fatality Rate is in een half jaar gedaald van 3% naar 0,13%. Dat is in verhouding tot de wereldbevolking nog steeds hoog, maar ligt meer in lijn met een stevige griepgolf.
Morgen verwacht de Europese Geneesmiddelenautoriteit EMA het eerste vaccin tegen corona goed te keuren. De meeste EU-landen gaan een week na goedkeuring ook echt vaccineren. Dat wij daarna nog tot een week na de jaarwisseling wachten is vrij ridicuul, maar dankzij een meevaller kan iedereen die wil binnen een jaar gevaccineerd zijn. Dat klinkt als een lange weg, maar ik verwacht dat we bijna alle maatregelen kunnen versoepelen zodra de kwetsbare groepen vrijwel volledig zijn ingeënt. Sommige maatregelen zou ik zelf echter pas versoepelen met een dichtgetimmerd systeem van sneltesten en/of gezondheidschecks vooraf, zoals van de zomer in de horeca verplicht was.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Ronaldussen schreef: zo 20 dec 2020, 13:17 Als je denkt dat je alle doemdenkers op dit forum wel hebt gezien, komt Alargule er nog even overheen...
Stel, ik had hier in januari verteld dat we vanaf maart allemaal naar binnen moesten, en dat de rest van het jaar door deze maatregelen bepaald zou worden met enige versoepeling in de zomer?

Ik kan wel raden welk labeltje dan op me geplakt was...

Dit virus is nog lang niet klaar met ons. Zeker niet zolang we blijven denken te kunnen terugkeren naar de goeie ouwe tijd. Tijdreizen kan alleen vooruit. En dat ziet er somber uit.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Suus schreef: zo 20 dec 2020, 13:22 Zo zwartgallig wil ik het nog niet in zien, omdat dat de twee vaccins die nu als eerste worden goedgekeurd op een andere manier werken dan de “ouderwetse” griepprikken en dus ook bescherming lijken te bieden tegen de Britse mutatie. Maar totdat iedereen zijn prikken heeft gehad zal het nog even knap ongezellig blijven, dat geloof ik wel.
Met nog meer vaccins onderweg. Maar ik denk dat de wereld al vrij gaat als de risicogroepen zijn ingeënt. Daar vallen de slachtoffers in zulke grote getalen dat de zorg het niet aan kan. Bij de overigens is het dan zo'n percentage dat men denkt van laat maar dood gaan. Een beetje een verkeersrisico.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
VIRM
Berichten: 7700
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Coronavirus

Bericht door VIRM »

Alargule schreef: zo 20 dec 2020, 10:45 De gevolgen van dit virus zullen desastreus zijn voor de economie en uiteindelijk de mensheid.
Tja, de huidige pandemie laat weer eens zien dat ons huidig economisch stelsel gewoon niet goed werkt/niet goed in elkaar steekt. Heel veel mensen in diverse sectoren zijn hun baan kwijtgeraakt, en niet in elk land is e reen even goed sociaal vangnet.



ArrivaBas schreef: zo 20 dec 2020, 13:42 De schatting van de IFR, Infection Fatality Rate is in een half jaar gedaald van 3% naar 0,13%. Dat is in verhouding tot de wereldbevolking nog steeds hoog, maar ligt meer in lijn met een stevige griepgolf.
Je kunt het aantal doden beperken tot iets vergelijkbaar als een 'stevige griepgolf' als je maatregelen neemt. Aan de andere kant van de vijver hebben ze dat niet goed genoeg aangepakt, waardoor het aantal doden aan Corona toch ver boven een 'stevige griepholf' ligt.
Beul van de blindegeleidelijn
Durashift
Berichten: 5698
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Coronavirus

Bericht door Durashift »

Alargule schreef: zo 20 dec 2020, 10:45 . Zolang er mutaties rondgaan, zal een combinatie van vaccins voor bestaande stammen en lockdowns voor nieuwe stammen noodzakelijk blijven.
(..)
Er zijn al meer dan 3300 variaties van dit virus, wereldwijd, geregistreerd.
Dus zo'n variatie in Engeland is peanuts, eigenlijk..
(..)NOS op 3 legt in deze video uit dat het onvermijdelijk is dat virussen muteren. Op het moment dat de video werd gepubliceerd half november waren er wereldwijd al 3300 variaties geregistreerd: (..)
https://nos.nl/collectie/13850/artikel/ ... onavariant

Alargule schreef: zo 20 dec 2020, 10:45 (..)
De gevolgen van dit virus zullen desastreus zijn voor de economie en uiteindelijk de mensheid.
De keuzes van de beleidsmakers / politiek op dit virus zijn, wat mij betreft, desastreus.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50970
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

De keuze van de politici om ons in de zomer zoveel vrijheid te geven is desastreus gebleken inderdaad. We hadden langer in de beperkingen moeten blijven en toen er paniek ontstond hadden ze ook weer eerder aangescherpt moeten worden. Dat is nu echter wijsheid achteraf, dus de huidige lockdown was echt nog het enige wat mogelijk was om de situatie in de zorg weer onder controle te krijgen. En nee, je gaat op 19 januari niet meer vrijheid krijgen, want de afbouw zal nu echt langzamer gaan dan afgelopen zomer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6049
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Coronavirus

Bericht door AppleMoose »

Alargule schreef: zo 20 dec 2020, 13:43
Ronaldussen schreef: zo 20 dec 2020, 13:17 Als je denkt dat je alle doemdenkers op dit forum wel hebt gezien, komt Alargule er nog even overheen...
Stel, ik had hier in januari verteld dat we vanaf maart allemaal naar binnen moesten, en dat de rest van het jaar door deze maatregelen bepaald zou worden met enige versoepeling in de zomer?

Ik kan wel raden welk labeltje dan op me geplakt was...

Dit virus is nog lang niet klaar met ons. Zeker niet zolang we blijven denken te kunnen terugkeren naar de goeie ouwe tijd. Tijdreizen kan alleen vooruit. En dat ziet er somber uit.
Ik zal niet ontkennen dat we destijds wat naïef zijn geweest, al had ik wel verwacht dat het virus ook in ons land zou opduiken. Sterker nog, naar alle waarschijnlijkheid heb ik het virus zelf in januari gehad en ik realiseer me heel goed dat ik er goed van af ben gekomen en Nederland in z'n geheel ook, ondanks de ellende waarin we nu nog zitten, in vergelijking met andere landen.

Dat we er na 19 januari nog niet van af zijn is ook duidelijk (al hoop ik wel dat de scholen weer open mogen, mits het VO aan dezelfde strenge regels moet houden als het mbo en het hoger onderwijs) en ik hou er ook rekening mee dat we nog niet in alle vrijheid op vakantie kunnen, maar met het vaccin in het vooruitzicht heb ik toch goede hoop op dat we over een jaar grotendeels ons leven weer in vrijheid kunnen oppakken. Het zal niet voor de volle 100% zijn als voor deze crisis, maar met grote woorden als "de wereld is voorgoed veranderd", "we zitten voor altijd aan deze maatregelen vast" etc. heb ik niet zoveel. Je ziet toch in het verleden na grote crisissen dat mensen zoveel mogelijk en zo snel mogelijk hun oude leven weer proberen op te pakken. Er zal zeker iets veranderd zijn, maar zoveel en zo sterk als velen nu voorspellen? nee, dat geloof ik niet. Bovendien vallen maatregelen zoals die dit jaar zijn genomen niet jarenlang vol te houden; economisch niet en zeker mentaal niet.
Goh.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Suus schreef: zo 20 dec 2020, 14:59 De keuze van de politici om ons in de zomer zoveel vrijheid te geven is desastreus gebleken inderdaad. We hadden langer in de beperkingen moeten blijven en toen er paniek ontstond hadden ze ook weer eerder aangescherpt moeten worden. Dat is nu echter wijsheid achteraf, dus de huidige lockdown was echt nog het enige wat mogelijk was om de situatie in de zorg weer onder controle te krijgen. En nee, je gaat op 19 januari niet meer vrijheid krijgen, want de afbouw zal nu echt langzamer gaan dan afgelopen zomer.
Ook sociaaleconomisch? Een sterftecijfer is maar een deel van de materie natuurlijk. Je zit op een gegeven moment in een afweging. Hoe veel mensen gaan er dood en raken ziek door een virus en hoever wil je een samenleving uitknijpen? Ziektecijfers en doden zijn niet de enige factoren waar je rekening mee moet houden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Ik denk toch dat je het aanpassingsvermogen en de veerkracht van de gemiddelde mens onderschat. Al vaak is geroepen dat dit allemaal niet vol te houden is, maar negen maanden later lukt het toch nog heel aardig. Leuk is anders, maar we passen ons aan en gaan verder in het nieuwe normaal. En daarin zal in de toekomst best wel weer eens ruimte zijn om uit te gaan en een leven te leiden dat doet denken aan hoe het vroeger was. Maar terug naar precorona gaan we nooit meer.

En dan komen er door klimaatverandering nog een hele hoop meer virussen op ons af...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten