Lelylijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door SuperGhost »

Het zou me niets verbazen als de IC Groningen-Zwolle dan altijd naar Utrecht gaat. Het heeft immers weinig zin om een intercity Groningen-Schiphol via Zwolle te laten rijden als dat al sneller via Heerenveen gaat.
Voor de IC Leeuwarden-Zwolle kan ik me voorstellen dat de overstap in Heerenveen dan vooral van belang gaat zijn, omdat dat de snelste verbinding naar de Randstad wordt. Wat dat dan betekend voor de knoop in Zwolle hangt af van de frequentie op Zwolle-Amersfoort denk ik. Als die 4x p/u wordt, zou het me niets verbazen als zowel de IC's uit Leeuwarden en Groningen naar Utrecht gaan.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

Het hangt ook sterk af van hoe OV-SAAL zich ontwikkeld vermoed ik. Daarover werd nog flink geruzied geloof ik, het voorstel alleen sprinters op Amsterdam - Weesp te laten rijden viel niet overal even goed. Maar goed, in de lijnvoering die men voor 2030 in gedachte had was er ruimte voor 4 intercity's, 4 sneltreinen en 8 sprinters op de Flevolijn. Daarvan komen 4 intercity's, 2 sneltreinen en 2 sprinters vanuit Lelystad.

Eerlijk gezegd zijn er naar mijn idee te veel lijnvoeringen om ze allemaal 2x per uur te bedienen op zowel de Hanzelijn als Lelylijn. Voor zowel de Hanzelijn als Lelylijn heeft men de voorkeur om de stoppende treinen na Lelystad door te trekken als IC, zodat stations als Dronten en Emmeloord ook snel met Amsterdam verbonden worden. Er zitten immers weinig reizigers te wachten om vanaf Drachten in een boemeltje naar Amsterdam te zitten. Er zijn echter slechts 4 intercity's gepland op de Flevolijn, waar dus zowel de Hanzelijn als Lelylijn aanspraak op maken.

Ik neig zelf dan ook naar uurdiensten ten noorden van Lelystad, waarbij een sprinter en stoppende IC elkaar gaan aanvullen tot een halfuurdienst (wat dan een 27/33 interval zal worden). Je hebt dan de keus uit 1x per uur een snelle IC, 1x per uur een IC die iets trager is en 1x per uur een sprinter die in Lelystad cross-platform aansluit op de IC van de andere lijn (Lelylijn SPR sluit aan op Hanzelijn IC en andersom).

Maar goed, dit is puur speculatie en fantasie van mijn kant. Omdat er nog geen concrete plannen zijn valt er nog weinig over te zeggen, wie weet komt er nog voor de Lelylijn gebouwd wordt een spoorverdubbeling op OV-SAAL en gaat de capaciteit hier dusdanig op vooruit dat er wel ruimte is voor meer snelle intercity's.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Staatslijn K »

Wanneer er 2 sneltreinen en 4 IC's rijden zou je 2 IC's naar Zwolle kunnen sturen met de SPR. Naar Groningen rijdt dan de andere IC en de sneltrein sturen we naar Leeuwarden (wanneer zij worden aangesloten, anders tot Lelystad). De IC gaat dan ook de tussengelegen stations bedienen om de IC Lelystad - Groningen een beetje op te vullen. Want een directe trein zonder tusssenstops kan gewoon niet uit. Bovendien stop je sowieso al in Heerenveen en Drachten (vergelijkbaar met Roermond in inwonertal). Extra stops in Emmeloord en Leek zijn dan niet meer onrealistisch vanwege de kosten op het traject. Zeker omdat anders een SPR helemaal vanuit Oostvaarders naar Groningen moet rijden.
Laatst gewijzigd door Ardan op di 22 dec 2020, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Dubbele post verwijderd
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Mark13
Berichten: 9
Lid geworden op: za 14 dec 2019, 11:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Mark13 »

DDietzen schreef: di 22 dec 2020, 16:18

Lelylijnlijnvoering is nog grotendeels gissen. Ik zou zelf gokken op ICNG HSL - Almere - Lelylijn - Groningen, ICNG HSL - Almere - Lelylijn - Leeuwarden en IC Amsterdam C - Almere - Zwolle (- Groningen/Leeuwarden/Arnhem/...).
Als de ... Emmen betekenen zou dat de meeste meerwaarde kunnen hebben. Met stops in Hardenberg en Coevorden.

Voordelen onder andere:
Ook voor Drenthe meer voordeel door komst Lelylijn.
Emmen ook ca. 30 min dichter bij de randstad dan nu en rechtstreeks, door korte reistijd naar Zwolle en sneller tussen Zwolle en Amsterdam.
Vanaf de Nedersaksenlijn snel richting Zwolle
In Coevorden goede aansluiting vanaf de BE.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

Ook Hoogeveen en Berghem Piekenhoef hebben hun zinnen al op die drie puntjes gezet.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door teun »

tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door tjoektjoek »

Zou er vandaag in de formatie over infrastructuur worden gesproken? Utrecht en het noorden komen met hun wensen. Wel heel toevallig allemaal.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door CamilleKreemers »

DDietzen schreef: di 22 dec 2020, 16:18 Tegen die tijd is OV-SAAL allang actief, dus de Dordrechtse IC komt sowieso niet meer in Flevoland (die buigt bij de Zuidtak af richting Utrecht). Het zullen dan de HSL-IC's zijn die de Zuidtak met Flevoland verbinden. Tenzij de Lelylijnbouw zo lang duurt dat zelfs OV-SAAL weer achterhaald is natuurlijk :Y

Lelylijnlijnvoering is nog grotendeels gissen. Ik zou zelf gokken op ICNG HSL - Almere - Lelylijn - Groningen, ICNG HSL - Almere - Lelylijn - Leeuwarden en IC Amsterdam C - Almere - Zwolle (- Groningen/Leeuwarden/Arnhem/...).
Ik verwacht het volgende:
ICd Groningen - Heerenveen - Lelystad - Almere - Schiphol - Rotterdam - Breda - Tilburg - Eindhoven
ICd Groningen - Zwolle - Lelystad - Almere - Schiphol - Rotterdam - Breda.
ICd Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Breda - Antwerpen - Brussel
ICd Den Haag - Rotterdam - Breda - Tilburg - Eindhoven
IC Leeuwarden - Zwolle - Utrecht - Rotterdam.

Alles basis halfuursdienst, tussen Rotterdam en Brussel een uursdienst.

ICd kan dan geplaatst worden op Haren, Lelystad, Hoofddorp, Roosendaal en Eindhoven. Dan heb je maar 5 opstellocaties nodig voor alle treinseries van de ICd.

Ten minste, is het NS plan nog steeds om ICd naar periferie te sturen?
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door MetroRET »

En hoe behoud Gvc zijn verbinding met Shl en het hoge noorden dan ?

Is het niet een idee om de 1600/11600 te verlengen naar Gvc en de 500/600 om te wisselen met 1700/11700 tussen Rotterdam en Den Haag ?
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door gpvos »

Als, zoals het artikel zegt, alle vier de partijen het in hun programma hebben, zou je mogen verwachten dat er wat gebeurt...
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Meltrain »

MetroRET schreef: di 02 nov 2021, 14:31 En hoe behoud Gvc zijn verbinding met Shl en het hoge noorden dan ?
Als ik me goed herinner zou de 3100 verlengd worden naar Gvc, zodat er gewoon 6 treinen per uur tussen Ledn en Shl blijven.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door DDietzen »

En de verbinding van Den Haag met het noorden kan dan weer gerealiseerd worden door de 500/600 om te klappen naar Gvc en de 1700/11700 naar Rtd (dat immers al een verbinding via de HSL naar het noorden krijgt).
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door MetroRET »

MetroRET schreef: di 02 nov 2021, 14:31 En hoe behoud Gvc zijn verbinding met Shl en het hoge noorden dan ?

Is het niet een idee om de 1600/11600 te verlengen naar Gvc en de 500/600 om te wisselen met 1700/11700 tussen Rotterdam en Den Haag ?
Iets wat ik dus noemde. :mrgreen:
Enig nadeel is dat Enschede hiermee zijn verbinding met Den Haag zou verliezen als de 3100 als keuze wordt opgelegd om door te trekken naar Gvc.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door reisthijs »

Het idee van NS is om de 1600/11600 te verlengen naar Rotterdam (via HSL). Dan kan die dus niet doorgetrokken worden naar Gvc.
Hoe belangrijk is de directe verbinding met Den Haag voor Enschede...?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door DDietzen »

Rotterdam is wat groter dan Den Haag én Rtd biedt overstap op Thalys, Eurostar en Beneluxtrein. Ik gok dus dat rechtstreeks naar Den Haag net iets minder belangrijk is dan een directe verbinding met Rotterdam (want Rotterdam is groter én Rtd biedt overstap op Thalys, Eurostar en Beneluxtrein), die er nu ook niet is.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door sirvinniei »

Wat is eigenlijk de maximale capaciteit per uur van de HSL? Zowel Thalys, Eurostar als de Intercity Direct zijn flink aan het uitbreiden. In de plannen van ProRail voor 2030 staat zelfs 12x per uur per richting een trein ingetekend.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Suus »

De enige directe verbinding die in de nabije toekomst verloren gaat is de IC tussen Flevoland en Den Haag. Daarvoor komt er een overstap op Schiphol Airport of Amsterdam Zuid. Rotterdam Centraal - Utrecht Centraal wordt een losse IC-verbinding, reizigers uit Rotterdam naar Amersfoort/Zwolle en alle daarachtergelegen bestemmingen reizen via de HSL. Reizigers vanuit Den Haag Centraal en Gouda naar Amersfoort/Zwolle en alle daarachtergelegen bestemmingen reizen via doorgaande treinen over Utrecht Centraal.

Rond 2025 hebben we dan
2x/uur IC Venlo - Schiphol Airport - Dordrecht
2x/uur IC Arnhem - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal
2x/uur IC Nijmegen - Schiphol Airport - Den Haag Centraal

1x/uur IC Groningen - Schiphol Airport - Breda
1x/uur IC Leeuwarden - Schiphol Airport - Breda
1x/uur IC Enschede - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal
1x/uur IC Amersfoort Schothorst - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal
1x/uur IC (Lelystad -?) Amsterdam Zuid - Schiphol Airport - Brussel-Zuid
1x/uur IC Lelystad - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal

De capaciteitsverdeling op de HSL wordt iets anders als de ICNG 200 km/uur gaat rijden, dan zouden er 8 paden per uur mogelijk moeten zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door waldo79 »

Ik zie geen logische route Rotterdam - Amersfoort via de HSL?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Suus »

Rotterdam - Schiphol Airport - Hilversum - Amersfoort.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

sirvinniei schreef: wo 03 nov 2021, 00:34 Wat is eigenlijk de maximale capaciteit per uur van de HSL? Zowel Thalys, Eurostar als de Intercity Direct zijn flink aan het uitbreiden. In de plannen van ProRail voor 2030 staat zelfs 12x per uur per richting een trein ingetekend.
Bierviltje berekening: met ICNG is het verschil in reistijd tussen ICD en Thalys/Eurostar nog zo'n 3 minuten. Dan kan je een 6/9" interval rijden met ICNG en een 15" interval met Thalys/Eurostar, oftewel 8 binnenlandse treinen en 4 internationale treinen per uur. Daartussen kun je dan nog 8 intercity's naar Leiden kwijt (ook in een 6/9 interval) en dan heb je 20 treinen per uur op de buitensporen bij Schiphol, oftewel elke 3 minuten een trein, precies de opvolgtijd:
:00 ICD Rotterdam
:03 IC Leiden
:06 Thalys/Eurostar
:09 ICD Rotterdam
:12 IC Leiden
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door waldo79 »

Suus schreef: wo 03 nov 2021, 09:39 Rotterdam - Schiphol Airport - Hilversum - Amersfoort.
Eh ja, maar is dat sneller dan via Utrecht? Dat kan zelfs met overstap binnen een uur?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door reisthijs »

Bierviltje berekening: Rtd - Shl 0:23, stop in Shl 0:02, Shl - Amf 0:40. Dat is 65 minuten voor wat via Utrecht in 56 kan. En daar betaal je dan toeslag voor?

Voor Rotterdam - Zwolle is er tenminste nog een klein beetje reistijdwinst via de HSL en Hanzelijn: maar liefst 4 minuten sneller dan via Utrecht.

Ik pleit er maar weer eens voor dat bij verdere integratie van de HSL in het hoofdrailnet die toeslag afgeschaft zou moeten worden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door MetroRET »

Dus als ik het goed begrijp, heeft Rotterdam straks geen directe verbinding meer via Utrecht met Amersfoort :|.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door en-es »

Dat zou ik wel heel raar vinden. Dus voortaan overstappen als je van Rotterdam naar Utrecht wil?
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door MetroRET »

Blijkbaar, of rechtstreeks via Shl naar Amf. :|
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten