Ardans Emmer-lijst, deel 6 [12f]
Ardans Emmer-lijst, deel 6 [12f]
Omdat het in deze tijd niet zo'n goed idee is om uitgebreid het land uit te gaan, heb ik een lijst samengesteld van fraaie bestemmingen in Nederland die ik altijd al eens wilde bezoeken, en die lijst ben ik aan het afwerken. Ik bewaar hem in een emmer en dus heb ik die lijst maar even 'emmer-lijst' genoemd, bij gebrek aan een betere naam. De bestemmingen zijn stuk voor stuk pareltjes in de stationsarchitectuur en het aantal toeristen is soms op meer dan één hand te tellen. Het is dan ook beter die drukte te vermijden. Ik neem graag die moeite*, zodat je er zelf niet meer heen hoeft! Graag gedaan.
In de vorige afleveringen brachten we al bezoeken aan:
1 - Obdam Centraal
2 - Hemmen-Dodewaard
3 - Enschede de Eschmarke
4 - Houthem St. Gerlach
5 - Krabbendijke
In de aflevering van vandaag gaan we naar Loppersum!
*Noot vooraf: deze reportage is eerder opgenomen, toen we nog niet in lockdown zaten. Hoewel ik snap dat jullie na het lezen van dit verslag staan te trappelen om naar Loppersum af te reizen, is het beter om pretrondjes nu even achterwege te laten. Hoe meer voorpret, hoe leuker de uiteindelijke reis zal zijn als we weer mogen!
Loppersum is een lommerrijke (lopperrijke?) plaats, centraal gelegen in de eindeloze en eindeloze weilanden in de omgeving van Loppersum. Soms kun je kilometers ver weg kijken, en dan zie je nog niks. Het ligt ook niet ver van de inmiddels beroemde bijna-metropolis Delfzijl, door lokale Brabanders ook wel Rotterdam aan de Eems genoemd. Maar vergis je niet: Loppersum mag met recht het Loppersum aan de Loppersumer Wijmers genoemd worden.
Na een lange reis kwam ik aan op het lokale Hoofdstation, want zo schijnen ze dat in Groningen te noemen. Hier is een grote busparkeerplaats, waar hele touringcars vol toeristen zouden kunnen aankomen.
Loppersum heeft sinds 1884 een Hoofdstation aan de spoorlijn Groningen-Delfzijl. Het is een gebouw van het standaardtype Loppersum, die ook in Bedum, Stedum en Sauwerd te vinden waren tot zij gesloopt zijn in de jaren 1970. Er zit tegenwoordig een ontwerpbureau in gevestigd.
We beginnen onze toeristische ronde bij de plek waar het allemaal te doen is: Ons Dorpshuis. Elke avond feest en gezelligheid.
Midden in Loppersum staat de Petrus-en-Pauluskerk, met een zadeldaktoren, zoals we wel vaker zien in het noorden. Ik heb het idee dat de toren iets uit het lood staat (de kerk in het iets verderop gelegen Bedum staat wel écht scheef)
Natuurlijk kun je hier een Rondje om de Kerk lopen. Je moet wel een beetje uitkijken voor de mensen die onder een grote steen liggen te zonnebaden, maar over het algemeen houden ze zich vrij rustig.
De Hogestraat is de Kalverstraat van Loppersum. Soms zijn de winkels open, en dan heb je minutenlang winkelplezier.
Na een wandeling van 93 seconden loopt de Hogestraat verder als de Lagestraat (hoe kom je erop?), ook wel de Koopgoot aan de Schipsloot genoemd.
Zoals in wel meer plaatsen moest de toegangsweg naar het Hoofdstation volgebouwd worden met villa's om de vele toeristen die de plaats bezoeken te laten zien wat voor welgestelde plaats het wel niet was. (geen grapje)
We ontdekken bij het Hoofdstation dat de busparkeerplaats een 'hub' is (ik heb niet ontdekt waarvoor precies, eigenlijk).
De cijfers zijn een beetje oud, maar in 2009 waren er 572,000 reizigers per dag op dit station!
In al die drukte kán het natuurlijk wel eens per ongeluk gebeuren dat er iemand een steen tegen het beeldscherm aan gooit. Helaas werd dit olijke lokale gebruik niet op prijs gesteld en zijn de schermen op vernuftige en ambachtelijke wijze beschermd tegen rebelse schobbejakken.
Het Arriva-treintoestel naar Delfzijl arriveert.
Tegelijk kwam ook het treintoestel naar Groningen aan. Na een bezoek aan Loppersum overviel me een serene rust bij aankomst in Groningen. Dat is ook wel een lieflijk plaatsje, waar ik een andere keer misschien nog eens ga rondkijken.
De faciliteiten van Loppersum Hoofdstation:
Bin Bag blowing in the breeze: nee
TBP-schermen: ja, met ambachtelijke hoes
TB7-scherm: ja
Barrièrevrij toegankelijk: ja
Blindengeleidelijn: ja
Gelijkvloerse instap: ja
Gemoderniseerd perronmeubilair: nee
Toilet: nee
Zen geworden door serene rust: ja
Overstap op overig OV: ja
Overpad beveiligd: nee
Overdekte wachtruimte: halfopen
Omgevingsplattegrond: nee
Gedrukte dienstregeling van dit jaar, in een vitrine: ja
Watertap: nee
Extra spitstreinen: nee
Perronlengte in Vicki Feet: ze was er deze keer niet bij
Schaapjes: nee
Mag je aanbellen voor N.S.-aangelegenheden: als het om een ontwerp gaat wel
Wij danken U voor de aandacht en tot volgende week!
In de vorige afleveringen brachten we al bezoeken aan:
1 - Obdam Centraal
2 - Hemmen-Dodewaard
3 - Enschede de Eschmarke
4 - Houthem St. Gerlach
5 - Krabbendijke
In de aflevering van vandaag gaan we naar Loppersum!
*Noot vooraf: deze reportage is eerder opgenomen, toen we nog niet in lockdown zaten. Hoewel ik snap dat jullie na het lezen van dit verslag staan te trappelen om naar Loppersum af te reizen, is het beter om pretrondjes nu even achterwege te laten. Hoe meer voorpret, hoe leuker de uiteindelijke reis zal zijn als we weer mogen!
Loppersum is een lommerrijke (lopperrijke?) plaats, centraal gelegen in de eindeloze en eindeloze weilanden in de omgeving van Loppersum. Soms kun je kilometers ver weg kijken, en dan zie je nog niks. Het ligt ook niet ver van de inmiddels beroemde bijna-metropolis Delfzijl, door lokale Brabanders ook wel Rotterdam aan de Eems genoemd. Maar vergis je niet: Loppersum mag met recht het Loppersum aan de Loppersumer Wijmers genoemd worden.
Na een lange reis kwam ik aan op het lokale Hoofdstation, want zo schijnen ze dat in Groningen te noemen. Hier is een grote busparkeerplaats, waar hele touringcars vol toeristen zouden kunnen aankomen.
Loppersum heeft sinds 1884 een Hoofdstation aan de spoorlijn Groningen-Delfzijl. Het is een gebouw van het standaardtype Loppersum, die ook in Bedum, Stedum en Sauwerd te vinden waren tot zij gesloopt zijn in de jaren 1970. Er zit tegenwoordig een ontwerpbureau in gevestigd.
We beginnen onze toeristische ronde bij de plek waar het allemaal te doen is: Ons Dorpshuis. Elke avond feest en gezelligheid.
Midden in Loppersum staat de Petrus-en-Pauluskerk, met een zadeldaktoren, zoals we wel vaker zien in het noorden. Ik heb het idee dat de toren iets uit het lood staat (de kerk in het iets verderop gelegen Bedum staat wel écht scheef)
Natuurlijk kun je hier een Rondje om de Kerk lopen. Je moet wel een beetje uitkijken voor de mensen die onder een grote steen liggen te zonnebaden, maar over het algemeen houden ze zich vrij rustig.
De Hogestraat is de Kalverstraat van Loppersum. Soms zijn de winkels open, en dan heb je minutenlang winkelplezier.
Na een wandeling van 93 seconden loopt de Hogestraat verder als de Lagestraat (hoe kom je erop?), ook wel de Koopgoot aan de Schipsloot genoemd.
Zoals in wel meer plaatsen moest de toegangsweg naar het Hoofdstation volgebouwd worden met villa's om de vele toeristen die de plaats bezoeken te laten zien wat voor welgestelde plaats het wel niet was. (geen grapje)
We ontdekken bij het Hoofdstation dat de busparkeerplaats een 'hub' is (ik heb niet ontdekt waarvoor precies, eigenlijk).
De cijfers zijn een beetje oud, maar in 2009 waren er 572,000 reizigers per dag op dit station!
In al die drukte kán het natuurlijk wel eens per ongeluk gebeuren dat er iemand een steen tegen het beeldscherm aan gooit. Helaas werd dit olijke lokale gebruik niet op prijs gesteld en zijn de schermen op vernuftige en ambachtelijke wijze beschermd tegen rebelse schobbejakken.
Het Arriva-treintoestel naar Delfzijl arriveert.
Tegelijk kwam ook het treintoestel naar Groningen aan. Na een bezoek aan Loppersum overviel me een serene rust bij aankomst in Groningen. Dat is ook wel een lieflijk plaatsje, waar ik een andere keer misschien nog eens ga rondkijken.
De faciliteiten van Loppersum Hoofdstation:
Bin Bag blowing in the breeze: nee
TBP-schermen: ja, met ambachtelijke hoes
TB7-scherm: ja
Barrièrevrij toegankelijk: ja
Blindengeleidelijn: ja
Gelijkvloerse instap: ja
Gemoderniseerd perronmeubilair: nee
Toilet: nee
Zen geworden door serene rust: ja
Overstap op overig OV: ja
Overpad beveiligd: nee
Overdekte wachtruimte: halfopen
Omgevingsplattegrond: nee
Gedrukte dienstregeling van dit jaar, in een vitrine: ja
Watertap: nee
Extra spitstreinen: nee
Perronlengte in Vicki Feet: ze was er deze keer niet bij
Schaapjes: nee
Mag je aanbellen voor N.S.-aangelegenheden: als het om een ontwerp gaat wel
Wij danken U voor de aandacht en tot volgende week!
Ik doe ook maar wat
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Ardans Emmer-lijst, deel 6 [12f]
Mooi weer hoor
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Ardans Emmer-lijst, deel 6 [12f]
Het totaal van 572,000 passagiers per dag is toch wel imposant (?) te noemen.
🍉
Re: Ardans Emmer-lijst, deel 6 [12f]
572 ook al hoor!
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Ardans Emmer-lijst, deel 6 [12f]
Leuk verslag weer.
Die "hub" is bedoeld voor de Hubtaxi, het Flexnet in Groningen en Drenthe.
Die "hub" is bedoeld voor de Hubtaxi, het Flexnet in Groningen en Drenthe.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Ardans Emmer-lijst, deel 6 [12f]
572 treinreizigers op een wereldberoemd dorp als Loppersum vind ik wel echt weinig, ik sta ervan te beven. Zodra ik mijn prik gehad heb moet ik toch maar eens die kant op, na dit verslag staat deze metropool bovenaan mijn lijst.
Re: Ardans Emmer-lijst, deel 6 [12f]
Als het op een regenachtige dag al zo prachtig is, hoe overweldigend moet het dan wel niet zijn als de zon schijnt?
Leuk verslag weer, hebben ze eigenlijk ook sloppen in (s)Loppersum?
Leuk verslag weer, hebben ze eigenlijk ook sloppen in (s)Loppersum?
Re: Ardans Emmer-lijst, deel 6 [12f]
Leuke serie testverslagen.
Bij dit soort haltes is goed te zien hoe de wachtgelegenheid is achteruit gegaan.
Inplaats van een wachtkamer een abri waar je zeker in het winderige Groningen uit wegwaait.
Maar de service in treinaanbod is wel verbeterd.
Bij dit soort haltes is goed te zien hoe de wachtgelegenheid is achteruit gegaan.
Inplaats van een wachtkamer een abri waar je zeker in het winderige Groningen uit wegwaait.
Maar de service in treinaanbod is wel verbeterd.
Re: Ardans Emmer-lijst, deel 6 [12f]
Een leuk verslag .
De provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Limburg en ook delen van de provincies Overijssel, Gelderland Brabant en Noord-Holland liggen voor mij te ver weg om er met het openbaar vervoer (lees de trein) in een dag heen en weer te reizen. Maar buiten deze genoemde deze van ons land heb ik op het internet een flink aantal pareltjes aan het spoor gevonden. Die ik als ik een prik gehad heb en weer mag reizen wel ga bezoeken .
Aha ik ben niet de enige waarbij het begint de kriebelen.
De provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Limburg en ook delen van de provincies Overijssel, Gelderland Brabant en Noord-Holland liggen voor mij te ver weg om er met het openbaar vervoer (lees de trein) in een dag heen en weer te reizen. Maar buiten deze genoemde deze van ons land heb ik op het internet een flink aantal pareltjes aan het spoor gevonden. Die ik als ik een prik gehad heb en weer mag reizen wel ga bezoeken .
Re: Ardans Emmer-lijst, deel 6 [12f]
Dank voor dit regenachtige verslag. Ik moet zeggen dat het toch het deel is waar ik voorlopig het minst jaloers op ben, behalve dan dat het me wel met de neus op het feit drukt dat ik de lijn van Groningen naar Rotterdam aan de Eems nog altijd niet afgestreept heb.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten