Concessie Limburg (2017-2031)
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
In Duitse bussen is het over het algemeen niet mogelijk om te pinnen. Indien er een automaat staat in de bus/tram kan het vaak wel, maar ook lang niet altijd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
“Contant geld is koning” zou beter zijn; Bargeld (baar geld) is zichtbaar en tastbaar, anders dan cheques en girale transacties.
Ja toch?
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Niet alleen in Duitsland lijkt men de voorkeur te geven aan contant geld: In Oostenrijk ken ik een bergrestaurant dat wel gratis wifi aanbiedt, maar alleen contant geld accepteert.
Maar in Nederland is het contant geld ook alleen maar van de bus gehaald naar aanleiding van een groot aantal overvallen in met name Brabant.
Maar in Nederland is het contant geld ook alleen maar van de bus gehaald naar aanleiding van een groot aantal overvallen in met name Brabant.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Het is natuurlijk niet alleen in Nederland een issue geweest, in Londen kan je niet meer met contant geld betalen in de bus, en in steden als Edinburgh kan je alleen maar het correcte bedrag in een machine werpen zonder dat de chauffeur erbij kan. Om maar niet te beginnen over de vele Franse steden waar je momenteel alleen per SMS kan betalen als je zonder kaartje bij de halte staat.
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Arriva verkoopt in de bus het Ritkaartje Limburg Stad dat geldig is binnen de bebouwde kom van Aachen/Vaals.
Het AVV assortiment is dan voor de buiten de bus gekochte kaartjes.
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Het is met die reden verdwenen, maar het pinnen was daarvoor ook al bezig om uitgerold te worden in de bussen. Waarschijnlijk was zonder het afschaffen van cash het op dit moment wel in alle bussen mogelijk geweest om te pinnen.
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Dat is in de VS ook. Dus hadden we de avond ervoor maar alvast 4x $2,35 uitgeteld, zodat we de chauffeur niet te veel zouden ophouden. (In één keer $9,40 betalen kon uiteraard niet.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Er zijn zelfs van die muntinwerpsystemen in de VS die niks teruggeven. Niet gepast = bedankt voor de fooi
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Yups, wat dat betreft is die Nederlandse chipkaart zo gek nog niet.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
In Dublin krijg je ook geen geld terug, maar een bonnetje waarop het bedrag dat je retour had moeten krijgen staat. Als je er voldoende hebt verzameld, kun je vervolgens een half uur in de rij voor het DublinBus loket gaan staan om je geld te innen
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Dublin is nou net zo makkelijk met z'n Leap Card: als je ermee klaar bent kan je online de kaart ongeldig laten verklaren, en krijg je de vijf euro borg en het overgebleven saldo automatisch terug.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Bij de STOAG in Oberhausen kan je tegenwoordig gewoon mit Karte bezahlen.
bron
Ook in Hamburg en Chemnitz is dat sinds kort mogelijk, dus een kwestie van tijd voordat het rondom Aachen ook kan.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Ja gelukkig beginnen de Duitsers ook in te zien dat pinnen best handig kan zijn. Maar ja in Duitsland gebruiken veel bedrijven ook nog de Fax... Die zijn nog lang niet overal zover in de digitalisering
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
De poli van het ziekenhuis waar ik mijn medicatie bestel faxt het recept ook nog naar de apotheek.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Al jaren geleden schreef ik op dit forum dat ik heel benieuwd was hoe de bovenleiding rondom Venlo aangelegd zou worden, aangezien de 15kV uit Duitsland tot halverwege het emplacement komt en dat aanpassen heel duur is en voor veel vervoerders geen gewenste ontwikkeling. En na al die jaren heb ik nog steeds geen oplossing gelezen in de documentatie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Stel maar uit tot waterstoftreinen rendabel zijn, zou ik zo zeggen. Scheelt een hoop gekloot met kabels, van dat geld wat je bespaart met niet elektrificeren kan gok ik het hele traject wel dubbelspoor krijgen.
🍉
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Ik dacht dat ik wat voorbij had horen komen over een spanningssluis tussen Venlo en Kaldenkirchen een tijdje terug maar ik kan het zo snel niet meer vinden.
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Nog wat WINK-jes bestellen zou een hoop tijd en geld schelen ja. Misschien komt er dan ooit ook nog eens een sneltrein.
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Om het vervolgens weer kwijt te zijn aan waterstof? Waterstof is echt roeiduur en hartstikke inefficiënt. Als dat kleine stukje het probleem is, zorg dan dat ze een accu hebben voor ongeveer een kilometer.
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Waterstof is nu nog loeiduur inderdaad, het is slechts een kwestie van tijd totdat het normaal geprijsd is. Tegen die tijd is het traject wel verdubbeld.
🍉
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Er zijn op dit moment drie stromen waterstof:
1. Restproduct van een productieproces
2. Productie met behulp van fossiele brandstof
3. Productie met behulp van groene stroom
Waterstof als brandstof inzetten voor voertuigen is eigenlijk alleen acceptabel als waterstof uit de eerste bron komt. Gebruik je waterstof waarvoor bij de productie een fossiele brandstof is gebruikt, dan is het probleem wat ook de brandstofmotor heeft niet verholpen.
Waterstof geproduceerd met groene stroom heet een ander doel. Op het moment dat er veel elektriciteit wordt geproduceerd op momenten dat er niet zoveel vraag is, bijvoorbeeld in de nachtelijk uren, ontstaat de behoefte deze energie op te slaan. Met accu's aan het stroomnet gaat dat lastig of heel kleinschalig. Daarvoor is bedacht dat je met het overtollige stroom waterstof kan produceren. Dit is niet bijzonder efficiënt, maar wel een effectieve methode. De waterstof kan weer gebruikt worden om op een schone manier stroom te generen als er een zeer grote vraag is.
Met treinen op groene waterstof wordt de cyclus dus als volgt:
Er wordt stroom opgewekt om waterstof te produceren, met energieverlies als gevolg.
De waterstof wordt vervoerd naar een locatie waar de trein getankt kan worden (er wordt energie verbruikt voor het transport)
De trein gebruikt het waterstof om stroom op te wekken voor de motor. Opnieuw is er energieverlies.
Uiteindelijk is er heel veel energie verbruikt om een trein te laten rijden.
Vandaar dat elektrificatie of gedeeltelijke elektrificatie met accutechnologie, waarbij in het proces veel minder energie verloren gaat, nu de meest voorkomende alternatieve aandrijfvorm lijkt te worden zowel bij bussen als treinen.
1. Restproduct van een productieproces
2. Productie met behulp van fossiele brandstof
3. Productie met behulp van groene stroom
Waterstof als brandstof inzetten voor voertuigen is eigenlijk alleen acceptabel als waterstof uit de eerste bron komt. Gebruik je waterstof waarvoor bij de productie een fossiele brandstof is gebruikt, dan is het probleem wat ook de brandstofmotor heeft niet verholpen.
Waterstof geproduceerd met groene stroom heet een ander doel. Op het moment dat er veel elektriciteit wordt geproduceerd op momenten dat er niet zoveel vraag is, bijvoorbeeld in de nachtelijk uren, ontstaat de behoefte deze energie op te slaan. Met accu's aan het stroomnet gaat dat lastig of heel kleinschalig. Daarvoor is bedacht dat je met het overtollige stroom waterstof kan produceren. Dit is niet bijzonder efficiënt, maar wel een effectieve methode. De waterstof kan weer gebruikt worden om op een schone manier stroom te generen als er een zeer grote vraag is.
Met treinen op groene waterstof wordt de cyclus dus als volgt:
Er wordt stroom opgewekt om waterstof te produceren, met energieverlies als gevolg.
De waterstof wordt vervoerd naar een locatie waar de trein getankt kan worden (er wordt energie verbruikt voor het transport)
De trein gebruikt het waterstof om stroom op te wekken voor de motor. Opnieuw is er energieverlies.
Uiteindelijk is er heel veel energie verbruikt om een trein te laten rijden.
Vandaar dat elektrificatie of gedeeltelijke elektrificatie met accutechnologie, waarbij in het proces veel minder energie verloren gaat, nu de meest voorkomende alternatieve aandrijfvorm lijkt te worden zowel bij bussen als treinen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Dat is in de USA eigenlijk al sinds jaar en dag het geval. Fooi is het helaas ook niet. De chauffeur (en lieden met minder goede bedoelingen) kunnen er ook niet bij. Bij de garage wordt de kluis leeggezogen.
In de tijd dat de prijs van een ritje onder of iets boven de dollar lag was het gebruikelijk dat je alleen met munten kon betalen. Dat ging nog redelijk snel. Tegenwoordige kan je ook met biljetten betalen en dat kan nogal ophouden omdat die vaak gekreukeld zijn en geweigerd worden. Gelukkig zijn er steeds meer steden waar je kaartjes op je mobiele telefoon kan kopen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten