Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

En doorbetaald worden de pauzes dan zeker ook niet in Duitsland?
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Bij het station van Baarn had je vroeger op het stationsplein een gebouw met daarin VVV-kantoor, pauzeruimte voor chauffeurs en wachtkamer voor reizigers.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Korte vragen

Bericht door Stefan »

dennistd schreef: wo 06 jan 2021, 13:19 En doorbetaald worden de pauzes dan zeker ook niet in Duitsland?
De meeste pauzes bij ons wel, heel zelden hebben wij een half uur onbetaalde pauze.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

dennistd schreef: wo 06 jan 2021, 13:19 En doorbetaald worden de pauzes dan zeker ook niet in Duitsland?
Lang niet alles nee.

En diensten met een lengte van 10:45 tov "onze" 09:00, restricties op dienstlengte afhankelijk van begin/eindtijd...
Menig jaloerse Duitse collega gesproken :lol:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

en-es schreef: wo 06 jan 2021, 13:36 Bij het station van Baarn had je vroeger op het stationsplein een gebouw met daarin VVV-kantoor, pauzeruimte voor chauffeurs en wachtkamer voor reizigers.
Zoveel verschil is er dan toch niet met vandaag? Station Baarn heeft een StationsHuiskamer, een VVV-kantoor en een toilet, alleen de pauzeruimte voor chauffeurs is er niet meer (maar met de hoeveelheid bussen die er komt is dat ook niet zo gek).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Stefan schreef: wo 06 jan 2021, 12:43 Ook dat is bij de bus bij ons hetzelfde, dus ja, als er geen toilet is.. eeuh.. Pech. :') En dan ben ik blij dat ik een mannetje ben zeg maar...
Is in de CAO dan niet geregeld dat op een pauzelocatie minimaal een toilet aanwezig moet zijn? :shock:
Een koffieautomaat kun je nog "luxe" noemen, maar een toilet is gewoon een basisbehoefte.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Korte vragen

Bericht door Stefan »

In Duitsland niet nee. Soms heb je mazzel dat er een tankstation of een bakkerij in de buurt is ofzo. :') En soms.. Tja, heb je pech. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Ach, je kan toch prima uit de (cabine)deur hangen? *O*
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Nu tijdens corona willen meer toiletten in bijvoorbeeld wegrestaurants en tankstations gesloten zijn, dan ben je zowat gedwongen tot wildplassen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Mjah das buiten de bebouwde kom gewoon legaal voor zover ik weet :Y
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

Tenzij het in de APV anders geregeld is
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen

Bericht door Durashift »

Stefan schreef: wo 06 jan 2021, 10:56
dennistd schreef: di 05 jan 2021, 23:41 over het algemeen is daar ook een zitgelegenheid, toilet en koffieautomaat.
Hadden wij die luxe in Duitsland maar. :') :P Ik heb volgende week een dienst met 1,5 uur pauze in Neukirchen-Vluyn,
Moet je dan ook verplicht bij de bus blijven?
Of kan je, indien mogelijk, bijvoorbeeld ook de avondboodschappen doen in de plaatselijke super? (indien aanwezig natuurlijk).
Stefan schreef: wo 06 jan 2021, 10:56 (..)
met alleen een toilet. En dan klagen ze in Nederland wel eens. :mrgreen: :p
Dat betreft hier ook.
Volgens mij een gevolg van de discussie van een paar jaar geleden dat diensten krapper werden en er zelfs geen tijd of mogelijkheid was om te plassen.

Veel pauze tijd zit er ook niet tussen de diensten, heb ik de indruk. Paar minuutjes stond de bus stil vanmiddag.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Korte vragen

Bericht door Stefan »

Nee, maar er mogen (correct me if I'm wrong) geen passagiers in de bus zijn. En tja, ik heb al meermaals een groot deel van mijn boodschappen gedaan in mijn pauze ja. Ik vind 't prima, scheelt me weer vrije tijd. :D
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 613
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen

Bericht door Visgraatmodel »

Waar kom je uit als je de trap neemt vanaf het ongebruikte perron te Marconiplein?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

In de pauzeruimte voor de buschauffeurs.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Zijn alle TRAXX-ICR-stammen technisch geschikt om naar België te gaan, en onderscheidt het Beneluxwagenpark zich enkel door de stickers van het logo der zuiderburen? Of zit er fysiek verschil tussen de Benelux- en overige rijtuigen, en mogen die laatste België niet in?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Oorspronkelijk waren er ICR-rijtuigen die alleen met 1500 Volt om konden gaan (de ICR-binnenlandrijtuigen), die zijn ondertussen ongetwijfeld aangepast zodat ze op de HSL kunnen werken. Of ze dan tegen 3000 Volt kunnen is een tweede, bovendien zullen de rijtuigen niet zomaar toegelaten zijn voor het Belgische spoor.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Alle ICR-rijtuigen zijn tegenwoordig geschikt voor vier boordspanningen. Toen de volledige vloot de ICRmh-revisie kreeg hebben alle rijtuigen dezelfde elektrische uitrusting gekregen. Toch hebben niet alle rijtuigen toelating tot België in het raster. Ik vermoed dat dat ligt aan de aanwezigheid van een handrem (zo’n draaiwiel op een van de balkons) in het rijtuig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

In welke metronetwerken rijden metro's naast treinen op treinspoor? Londen natuurlijk (Bakerloo & Metropolitan), maar zijn er nog steden waar dat het geval is?

In Rotterdam heb je in zekere zin het omgekeerde: goederentreinen op het metronet. Komt ook dit vaker voor?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Het is in Londen net iets anders, daar rijden treinen over metrosporen en niet metro’s over treinsporen ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Newcastle/Sunderland?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Suus schreef: za 09 jan 2021, 11:30 Het is in Londen net iets anders, daar rijden treinen over metrosporen en niet metro’s over treinsporen ;-)
Wel toch? De Watford DC line is van Network Rail, maar toch rijden er Bakerloo line-metro's op. Bovendien is er de lus via Southfields/Wimbledon Park, waar zowel de District Line als ook SWR-treinen overheen rijden, volgens mij is dat Network Rail-gebied.

In Keulen rijden anders ook sneltrams naast treinen op treinspoor (spoorlijn Keulen - Frechen).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Tussen Harrow-on-the-Hill en Amersham rijden de treinen van Chiltern Railways over de sporen van London Underground :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

Het hangt natuurlijk af van de definities van "metro" en "treinspoor". Er zijn diverse gemengde systemen waar (vaak) een en dezelfde vervoerder op dezelfde rails zowel metrodiensten als (regionale) treindiensten als goederenvervoer aanbiedt. Het eerste deel van het smalspoornet rond Barcelona geldt bijvoorbeeld als metrolijn, maar er rijden ook sneldiensten door naar de regio buiten Barcelona en ook goederentreinen van/naar de haven. Iets dergelijks geldt voor de smalspoorlijn in San Sebastián en voor metrolijn 3 in Bilbao.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Suus schreef: za 09 jan 2021, 11:53 Tussen Harrow-on-the-Hill en Amersham rijden de treinen van Chiltern Railways over de sporen van London Underground :Y
Het gebeurt daar beide ja, maar dat krijg je als je later pas een verschil bedenkt tussen een Railway en een Metropolitan Railway. Er hebben District Line-treinen gereden naar Southend on Sea, dat is vandaag echt ondenkbaar. *O*
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten