Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

De District line was ik nog vergeten inderdaad :)
en-es schreef: za 09 jan 2021, 11:31 Newcastle/Sunderland?
Dat is een goede.
diederickx schreef: za 09 jan 2021, 11:58 Het eerste deel van het smalspoornet rond Barcelona geldt bijvoorbeeld als metrolijn, maar er rijden ook sneldiensten door naar de regio buiten Barcelona en ook goederentreinen van/naar de haven. Iets dergelijks geldt voor de smalspoorlijn in San Sebastián en voor metrolijn 3 in Bilbao.
Dat lijkt inderdaad iets typisch Spaans te zijn, want ik zoeven geen andere systemen buiten Spanje bedenken waar ze dat doen. Nu heeft Spanje relatief veel smalspoor, wat natuurlijk zou kunnen meespelen.
Z2N schreef: za 09 jan 2021, 11:40 In Keulen rijden anders ook sneltrams naast treinen op treinspoor (spoorlijn Keulen - Frechen).
Toch alleen goederentreinen, dus meer zoals bij de Hoekse Lijn?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Alleen goederentreinen inderdaad. Net zoals op delen van lijn 16 en 18.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

PHS schreef: za 09 jan 2021, 10:26 In welke metronetwerken rijden metro's naast treinen op treinspoor? Londen natuurlijk (Bakerloo & Metropolitan), maar zijn er nog steden waar dat het geval is?

In Rotterdam heb je in zekere zin het omgekeerde: goederentreinen op het metronet. Komt ook dit vaker voor?
In Athene rijdt elk half uur een metro van lijn 3 tussen Doukissis Plakentias en het vliegveld naast de voorstadsdienst Proastiakos op het treinspoor.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Dat is ook een goede :pos:

Naar het blijkt is het laten rijden van metro's op treinspoor gebruikelijk in Japan, waar dit voorkomt bij de metronetwerken van Tokio (beide), Osaka en Nagoya.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

In Saarbrücken, Karlsruhe, Heilbronn, Kassel en Chemnitz rijden trams van het stadtramnetwerk de spoorlijnen in de omgeving op. In Nordhausen rijden de trams het smalspoornetwerk op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef: za 09 jan 2021, 11:40 Bovendien is er de lus via Southfields/Wimbledon Park, waar zowel de District Line als ook SWR-treinen overheen rijden, volgens mij is dat Network Rail-gebied.
Over welke lus heb je het nu?
Ik weet wel dat de District line tussen Gunnersbury en Richmond de sporen deelt met de Overground.
PHS schreef: za 09 jan 2021, 12:40
diederickx schreef: za 09 jan 2021, 11:58 Het eerste deel van het smalspoornet rond Barcelona geldt bijvoorbeeld als metrolijn, maar er rijden ook sneldiensten door naar de regio buiten Barcelona en ook goederentreinen van/naar de haven. Iets dergelijks geldt voor de smalspoorlijn in San Sebastián en voor metrolijn 3 in Bilbao.
Dat lijkt inderdaad iets typisch Spaans te zijn, want ik zoeven geen andere systemen buiten Spanje bedenken waar ze dat doen. Nu heeft Spanje relatief veel smalspoor, wat natuurlijk zou kunnen meespelen.
In Palma de Mallorca lijkt inderdaad hetzelfde te gebeuren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Klopt, en in zekere zin ook Valencia, daar heeft het metrobedrijf de smalspoorlijnen overgenomen. De metro rijdt daarom op meterspoor en gaat diep het platteland in.

In Alicante zijn er trams, tram-treinen en gewone treinen, allemaal op meterspoor, en die delen een aantal kleine trajecten.

Zo ben ik toch tot een heel lijstje gekomen inmiddels.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Meltrain schreef: zo 10 jan 2021, 16:17
Z2N schreef: za 09 jan 2021, 11:40 Bovendien is er de lus via Southfields/Wimbledon Park, waar zowel de District Line als ook SWR-treinen overheen rijden, volgens mij is dat Network Rail-gebied.
Over welke lus heb je het nu?
Ik weet wel dat de District line tussen Gunnersbury en Richmond de sporen deelt met de Overground.
Voor de District Line is het geen lus in zichzelf, maar in het Network Rail-net is het spoor via Southfields wel een lus voor treinen tussen Clapham en Wimbledon. Er rijden vooral District Line-treinen door de stations Southfields en Wimbledon Park, maar ook passagierstreinen komen erdoor:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 613
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen

Bericht door Visgraatmodel »

PHS schreef: za 09 jan 2021, 10:26 In welke metronetwerken rijden metro's naast treinen op treinspoor? Londen natuurlijk (Bakerloo & Metropolitan), maar zijn er nog steden waar dat het geval is?
In Hamburg rijden de treinen van AKN naar Hamburg HBF onder de lijn A1 (als het goed is alleen in de spits), enkele stellen van van het type LHB VTA (stellen 2.51 tot 57 en 2.68) kunnen zowel met derde rail van het S-bahn-netwerk als diesel overweg.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Locomotieven in België worden aangeduid met HLD (diesel), HLE (elektrisch) of HLR (diesel voor de rangeerdienst). Dus bijvoorbeeld HLE 18 (of Reeks 18). Maar waar staan deze afkortingen voor? Ik neem aan dat de L voor locomotief staat, maar waar staat de H voor?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

De huidig toegepaste afkortingen voor grootspoor materieel voor stoom-, diesel-, rangeerdiesel- en elekrtische locomotieven bestaan uit 3 letters. De eerste letter is een H, waarbij men tot op de dag van vandaag niet meer van weet hoe deze is ontstaan, en waar de letter een afkorting van is.
Aldus https://wiki.3rail.nl/index.php/Overzic ... fkortingen :p

Er blijken trouwens nog meer afkortingen met een H op het Belgische spoor te zijn, zo is een HKV een reizigerstrein (V van Voyageurs). De H zal dus ook wel iets Franstaligs moeten betekenen.

Edit: wat ik met wat zoeken tegenkwam is dat de oorsprong van de "H" in het Engelse "to haul" ligt, wat nog helemaal niet zo raar is als je de historie van het Belgische spoor terugzoekt (de inspiratie voor de eerste spoorlijnen kwam vanuit Engeland). Daarmee zou de H dus simpelweg aangeven dat het een trekkend voertuig betreft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef: zo 10 jan 2021, 16:44
Meltrain schreef: zo 10 jan 2021, 16:17
Z2N schreef: za 09 jan 2021, 11:40 Bovendien is er de lus via Southfields/Wimbledon Park, waar zowel de District Line als ook SWR-treinen overheen rijden, volgens mij is dat Network Rail-gebied.
Over welke lus heb je het nu?
Ik weet wel dat de District line tussen Gunnersbury en Richmond de sporen deelt met de Overground.
Voor de District Line is het geen lus in zichzelf, maar in het Network Rail-net is het spoor via Southfields wel een lus voor treinen tussen Clapham en Wimbledon. Er rijden vooral District Line-treinen door de stations Southfields en Wimbledon Park, maar ook passagierstreinen komen erdoor:
Aha, dat wist ik niet.
Omdat de (zeldzame) SWR-treinen niet op tussengelegen station stoppen, staan de stations ook ook niet als zodanig aangegeven op de Tube Map.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Daniel schreef: zo 10 jan 2021, 19:56
De huidig toegepaste afkortingen voor grootspoor materieel voor stoom-, diesel-, rangeerdiesel- en elekrtische locomotieven bestaan uit 3 letters. De eerste letter is een H, waarbij men tot op de dag van vandaag niet meer van weet hoe deze is ontstaan, en waar de letter een afkorting van is.
Aldus https://wiki.3rail.nl/index.php/Overzic ... fkortingen :p

Er blijken trouwens nog meer afkortingen met een H op het Belgische spoor te zijn, zo is een HKV een reizigerstrein (V van Voyageurs). De H zal dus ook wel iets Franstaligs moeten betekenen.

Edit: wat ik met wat zoeken tegenkwam is dat de oorsprong van de "H" in het Engelse "to haul" ligt, wat nog helemaal niet zo raar is als je de historie van het Belgische spoor terugzoekt (de inspiratie voor de eerste spoorlijnen kwam vanuit Engeland). Daarmee zou de H dus simpelweg aangeven dat het een trekkend voertuig betreft.
Thanks! :D Het was dus nog niet zo onlogisch dat ik het niet terug kon vinden.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

PHS schreef: za 09 jan 2021, 10:26 In welke metronetwerken rijden metro's naast treinen op treinspoor? Londen natuurlijk (Bakerloo & Metropolitan), maar zijn er nog steden waar dat het geval is?

In Rotterdam heb je in zekere zin het omgekeerde: goederentreinen op het metronet. Komt ook dit vaker voor?
Net niet helemaal wat je zoekt denk ik, maar toch wel leuk om te delen: tussen Most en Litvínov (in Tsjechië) rijden trams op normaalspoor naast treinen op normaalspoor. Het zijn wel gescheiden netwerken. (Foto via de Facebookpagina van ČD Nostalgie.) Kaartje.
Afbeelding
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Is een interrailpas geldig vanaf een grenspunt of pas vanaf het eerste station over de grens?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Korte vragen

Bericht door Suus »

Bij een Interrail voor meerdere landen is één reis naar het buitenland van je thuisland en één reis van het buitenland inbegrepen. Op overige reizen van en naar grenspunten van het thuisland krijg je 50% korting.

Overigens zou ik afraden nu een Interrail te boeken. De komende maanden kan je hem toch niet fatsoenlijk gebruiken en vaak is er aan het begin van de zomer nog een promotie-actie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Dus dan reis ik gratis tussen Antwerpen en Noorderkempen, en met 50% korting tussen Noorderkempen, en vol tarief van de grens naar Breda? Of bedoel je 100% korting tot de grens en 50% korting van de grens naar Breda?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Als je een Interrail koopt in België wordt je thuisland toch Nederland, tenzij je kan aantonen dat je in België woont. En dan is het 50% korting naar Breda grens en verder Interrail in België.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Dat laatste wilde ik weten, dank je. Dan ga ik vanmiddag maar eens zo'n ding halen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Waarom? Wat moet je er nu in vredesnaam mee?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Ik heb mijn auto verkocht, hoe moet ik anders in zwitserland geraken? :')
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

De BMW van je vader? :twisted:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Suus schreef: wo 13 jan 2021, 14:45 Waarom? Wat moet je er nu in vredesnaam mee?
Over het algemeen koopt men een Interrail om er mee te reizen :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Leuk en aardig, maar misschien is het je nog niet opgevallen dat de gezondheidszorg erg beducht is voor een mutant van het coronavirus dat de huidige effecten van de lockdown volledig teniet zou doen. Daarom is gisteren door de premier aangekondigd tot eind maart vooral thuis en in Nederland te blijven en sowieso tot nader order geen reizen naar het buitenland te plannen. Misschien is het wel zo verstandig om wat met die boodschap te doen :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Zolang Chrysa zich houdt aan de spelregels van alle landen waar ze doorkomt is er wettelijk niets aan de hand natuurlijk.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten