Dienstregeling 2022
Dienstregeling 2022
Kortere reistijden en meer treinen in NS-dienstregeling 2022
29 januari 2021
In de dienstregeling van de NS voor 2022 gaan 200.000 reizigers erop vooruit door snellere verbindingen, meer treinen en betere aansluitingen. Ongeveer 24.000 reizigers zijn iets langer onderweg. Dat staat in een adviesaanvraag van de NS aan regionale overheden en reizigersorganisaties, heeft de vervoerder vrijdag bekendgemaakt.
In De Telegraaf belooft president-directeur Marjan Rintel van NS ook dat de trein betaalbaar moet blijven en ‘dat een kaartje niet duurder mag worden’.
Lees verder via: https://www.ad.nl/binnenland/kortere-re ... ace7aea99/
29 januari 2021
In de dienstregeling van de NS voor 2022 gaan 200.000 reizigers erop vooruit door snellere verbindingen, meer treinen en betere aansluitingen. Ongeveer 24.000 reizigers zijn iets langer onderweg. Dat staat in een adviesaanvraag van de NS aan regionale overheden en reizigersorganisaties, heeft de vervoerder vrijdag bekendgemaakt.
In De Telegraaf belooft president-directeur Marjan Rintel van NS ook dat de trein betaalbaar moet blijven en ‘dat een kaartje niet duurder mag worden’.
Lees verder via: https://www.ad.nl/binnenland/kortere-re ... ace7aea99/
Re: Dienstregeling 2022
Terugkeer van de Sprinter Roosendaal <> Vlissingen want een van de twee ICs per uur zal alleen maar nog in Vlissingen, Middelburg en Goes stoppen:
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/125 ... verbinding
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/125 ... verbinding
Re: Dienstregeling 2022
Heeft iemand toevallig al de adviesaanvraag met alle plannen voor de dienstregeling 2022 kunnen vinden?
-
- Berichten: 787
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Dienstregeling 2022
Hier is het adviesaanvraagdocument te vinden: https://nieuws.ns.nl/ns-dienstregeling- ... ks-corona/
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Re: Dienstregeling 2022
Een fors aantal wijzigingen, ondanks de Corona-omstandigheden.
Wel blijf ik met een aantal vragen zitten, als ik de voorstellen lees:
ETMET Den Haag - Rotterdam - Dordrecht:
* de IC rijdt alleen op Den Haag - Rotterdam 6x/uur (en 4x/uur naar Dordrecht)
* de sprinter rijdt juist op Den Haag - Rotterdam 4x/uur (en 6x/uur naar Dordrecht)
Krijg je dan niet een nogal scheve frequentie, en/of lange wachttijden op Rotterdam?
Zwolle - Leeuwarden: de sprinter rijdt dus door naar Zwolle. Blijft de IC dan toch in Steenwijk en Meppel stoppen?
Zeeland: ik snap niet waarom ze in avond/weekend de IC toch weer traag houden. Dan zou ik liever zeggen: in avond/weekend ook 1x/uur snelle IC en 1x/uur stopper-IC (en dan maar 1x/uur in de dorpen halteren).
Wel blijf ik met een aantal vragen zitten, als ik de voorstellen lees:
ETMET Den Haag - Rotterdam - Dordrecht:
* de IC rijdt alleen op Den Haag - Rotterdam 6x/uur (en 4x/uur naar Dordrecht)
* de sprinter rijdt juist op Den Haag - Rotterdam 4x/uur (en 6x/uur naar Dordrecht)
Krijg je dan niet een nogal scheve frequentie, en/of lange wachttijden op Rotterdam?
Zwolle - Leeuwarden: de sprinter rijdt dus door naar Zwolle. Blijft de IC dan toch in Steenwijk en Meppel stoppen?
Zeeland: ik snap niet waarom ze in avond/weekend de IC toch weer traag houden. Dan zou ik liever zeggen: in avond/weekend ook 1x/uur snelle IC en 1x/uur stopper-IC (en dan maar 1x/uur in de dorpen halteren).
Re: Dienstregeling 2022
Doordat de frequentieverhogingen alleen op werkdagen plaatsvinden, zal er wel een behoorlijk verschil komen tussen werkdagen en weekend. Dat maakt de dienstregeling niet eenvoudiger.
Daarnaast is het me niet duidelijk of de Sprinters tussen (Den Haag,) Rotterdam en Dordrecht 's avonds en in het weekend een kwartierdienst krijgen of dat de bestaande halfuurdienst (op die tijdstippen) blijft.
Daarnaast is het me niet duidelijk of de Sprinters tussen (Den Haag,) Rotterdam en Dordrecht 's avonds en in het weekend een kwartierdienst krijgen of dat de bestaande halfuurdienst (op die tijdstippen) blijft.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 787
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Dienstregeling 2022
Op het traject Utrecht - Leiden wordt in de spits 4x/uur gereden, als ik lees hoe de NS het beschrijft krijg je dit:
Intercity: Leiden Centraal - Alphen a/d Rijn - Woerden - Utrecht Centraal - Houten Castellum - Geldermalsen - Den Bosch
Sprinter: Den Haag Centraal - Woerden - Utrecht Centraal - Houten Castellum - Geldermalsen - Tiel
Spits sprinter: Leiden Centraal - Alphen a/d Rijn - Woerden - Utrecht Centraal - Houten Castellum
Maar dat zo dus betekenen dat op de stations Vleuten, Terwijde en Leidsche Rijn buiten de spits maar 2 treinen per uur stoppen, of de intercity stopt wel op deze stations, maar dan moet ie wat mij betreft Sprinter heten.
Intercity: Leiden Centraal - Alphen a/d Rijn - Woerden - Utrecht Centraal - Houten Castellum - Geldermalsen - Den Bosch
Sprinter: Den Haag Centraal - Woerden - Utrecht Centraal - Houten Castellum - Geldermalsen - Tiel
Spits sprinter: Leiden Centraal - Alphen a/d Rijn - Woerden - Utrecht Centraal - Houten Castellum
Maar dat zo dus betekenen dat op de stations Vleuten, Terwijde en Leidsche Rijn buiten de spits maar 2 treinen per uur stoppen, of de intercity stopt wel op deze stations, maar dan moet ie wat mij betreft Sprinter heten.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Re: Dienstregeling 2022
Nee, de sprinter, nu de 6000 wordt van Woerden naar Leiden Centraal verlengd, Utrecht - Woerden houdt vier sprinters per uur.
Overigens ben ik benieuwd of en wanneer het aantal sprinters op dat traject naar zes per uur gaat worden verhoogd, dat is wel de bedoeling namelijk.
---
Overigens vind ik wel dat de NS goed bezig is dat ze ondanks de pandemie een fors aantal extra treinen willen gaan rijden per 2022. Al staat op de website nog het cryptische zinnetje "Structurele impact van corona vraagt om financiële afspraken met de overheid". Dat klinkt een beetje als 'deze adviesaanvraag is afhankelijk voor overheidssteun'. Niet dat dat vreemd is, de NS is immers een soort van commercieel bedrijf, maar roept wel de vraag op hoeveel extra treinen er werkelijk gaan rijden in 2022.
Overigens ben ik benieuwd of en wanneer het aantal sprinters op dat traject naar zes per uur gaat worden verhoogd, dat is wel de bedoeling namelijk.
Uit de adviesaanvraag blijkt van wel. Het doortrekken van de sprinter is vooral leuk voor Wolvega, Akkrum en Grou-Jirnsum, maar zoals je zult begrijpen, trekken deze stations dusdanig weinig reizigers dat je ook pre-corona een kanon in de 9000 kon afschieten.
---
Overigens vind ik wel dat de NS goed bezig is dat ze ondanks de pandemie een fors aantal extra treinen willen gaan rijden per 2022. Al staat op de website nog het cryptische zinnetje "Structurele impact van corona vraagt om financiële afspraken met de overheid". Dat klinkt een beetje als 'deze adviesaanvraag is afhankelijk voor overheidssteun'. Niet dat dat vreemd is, de NS is immers een soort van commercieel bedrijf, maar roept wel de vraag op hoeveel extra treinen er werkelijk gaan rijden in 2022.
Re: Dienstregeling 2022
Nee, buiten de spits blijft een losse pendel Sprinter Woerden - Utrecht rijden.rooddolfijn schreef: ↑vr 29 jan 2021, 11:10Maar dat zo dus betekenen dat op de stations Vleuten, Terwijde en Leidsche Rijn buiten de spits maar 2 treinen per uur stoppen, of de intercity stopt wel op deze stations, maar dan moet ie wat mij betreft Sprinter heten.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2022
Gelukkig maar, ik zou het een slechte zet hebben gevonden om alle plannen voor extra treinen die al langer in de planning stonden nu ineens te gaan schrappen. Al was het maar omdat niet goed te voorspellen is hoe de situatie in 2022 zal zijn. (Tijdelijk) minder treinen laten rijden is altijd nog mogelijk.
Bedenk daarbij ook dat die sprinter vooralsnog alleen op werkdagen tot 20:00 doorgetrokken wordt. Een IC die soms niet, soms wel in Steenwijk en Meppel stopt is alleen maar verwarrend, wel zo handig om dat stoppatroon gewoon de hele week gelijk te houden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Dienstregeling 2022
Aan de dagranden zijn er nu ook al zeer afwijkende patronen op de treinen Zwolle - Leeuwarden/Groningen, dus in zoverre zou het niets nieuws zijn.
Re: Dienstregeling 2022
Ik ben wel benieuwd waar ze die in Utrecht willen laten keren. De "Intercity" Leiden - 's-Hertogenbosch zal wel van spoor 20/21 vertrekken, maar er is er op die sporen dan nog voldoende ruimte om de pendel Woerden - Utrecht af te handelen?Gamma schreef: ↑vr 29 jan 2021, 11:43Nee, buiten de spits blijft een losse pendel Sprinter Woerden - Utrecht rijden.rooddolfijn schreef: ↑vr 29 jan 2021, 11:10Maar dat zo dus betekenen dat op de stations Vleuten, Terwijde en Leidsche Rijn buiten de spits maar 2 treinen per uur stoppen, of de intercity stopt wel op deze stations, maar dan moet ie wat mij betreft Sprinter heten.
Of zal de 2800 naar spoor 8/9/11/12 verhuizen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling 2022
Pendel keert op 20, 2800 gaat naar 12.
Re: Dienstregeling 2022
Goed nieuws voor de Zaanlijn dus! Maar wordt dat dan een Sprinter Uitgeest - Amsterdam Centraal, of rijdt die daarna nog verder?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Dienstregeling 2022
Je krijgt een scheve sprinterdienst op Den Haag - Rotterdam en een scheve IC-dienst op Rotterdam - Dordrecht ja. Daar komt nog bij dat de sprinters tussen Dordrecht en Rotterdam niet helemaal strak in een tienminutendienst liggen door brugopeningen in Dordrecht.Roeland schreef:Een fors aantal wijzigingen, ondanks de Corona-omstandigheden.
Wel blijf ik met een aantal vragen zitten, als ik de voorstellen lees:
ETMET Den Haag - Rotterdam - Dordrecht:
* de IC rijdt alleen op Den Haag - Rotterdam 6x/uur (en 4x/uur naar Dordrecht)
* de sprinter rijdt juist op Den Haag - Rotterdam 4x/uur (en 6x/uur naar Dordrecht)
Krijg je dan niet een nogal scheve frequentie, en/of lange wachttijden op Rotterdam?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2022
Het wordt/blijft een Sprinter Uitgeest - Amsterdam Centraal - Breukelen - Utrecht Centraal - Driebergen-Zeist (- Veenendaal Centrum (spits))
De bestaande Sprinter Uitgeest - Rhenen wordt ingekort tot Breukelen - Rhenen (zoals nu 's avonds en in het weekend ook het geval is).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling 2022
Niet alleen rondom de brugopening, ook om de korte kering van de sprinter Rotterdam - Dordrecht mogelijk te maken. In het strakke patroon zou dat een kering van 2 minuten zijn wat niet gaat, dus wordt deze trein een minuut uit patroon ingelegd waardoor de kering 4 minuten wordt. En inderdaad gaat de trein die kort voor de brugopening rijdt ook een minuut uit patroon rijden, wat een 11/9/9/12/9/10 patroon oplevert.
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Dienstregeling 2022
Hoe gaat de extra sprinter uitgeest-driebergen Zeist keren in Driebergen?
Ik dacht dat er nog geen keerspoor was aangelegd daar?
Ik dacht dat er nog geen keerspoor was aangelegd daar?
Ik heb geen onderschrift
Re: Dienstregeling 2022
Dat keerspoor is er zeker wel aangelegd en wel om deze reden
Re: Dienstregeling 2022
De pendel Wd Ut kun je doortrekken naar Castellum zodat die ook weer op 6 treinen per uur komt.Meltrain schreef: ↑vr 29 jan 2021, 13:28Ik ben wel benieuwd waar ze die in Utrecht willen laten keren. De "Intercity" Leiden - 's-Hertogenbosch zal wel van spoor 20/21 vertrekken, maar er is er op die sporen dan nog voldoende ruimte om de pendel Woerden - Utrecht af te handelen?Gamma schreef: ↑vr 29 jan 2021, 11:43Nee, buiten de spits blijft een losse pendel Sprinter Woerden - Utrecht rijden.rooddolfijn schreef: ↑vr 29 jan 2021, 11:10Maar dat zo dus betekenen dat op de stations Vleuten, Terwijde en Leidsche Rijn buiten de spits maar 2 treinen per uur stoppen, of de intercity stopt wel op deze stations, maar dan moet ie wat mij betreft Sprinter heten.
Of zal de 2800 naar spoor 8/9/11/12 verhuizen?
Re: Dienstregeling 2022
Dat gebeurt alleen in de spitsuren. In de daluren kan er gebruik gemaakt worden van keerspoor 238, al is dat mogelijk niet eens nodig: met de doorkoppelingen zit je zonder kerende pendel op vier doorgaande treinen per perron per uur.
Laatst gewijzigd door Z2N op vr 29 jan 2021, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Dienstregeling 2022
Meppel zou je vrij pijnloos kunnen schrappen. Het station behoudt goede verbindingen met Zwolle en de iets langere reistijd naar Leeuwarden lijkt me te overzien. Steenwijk ligt blijkbaar erg lastig omdat er een grote legerbasis is en er ooit met Defensie is afgesproken dat militairen meteen in de intercity kunnen stappen als ze in het weekend naar huis gaan.Blijft de IC dan toch in Steenwijk en Meppel stoppen?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Dienstregeling 2022
Je kan natuurlijk ook een kering van 12 minuten doen. Dat zou moeten passen, in de huidige spooropstelling wordt spoor 4b in Dordrecht nog niet gebruikt.Bemined schreef: ↑vr 29 jan 2021, 16:52Niet alleen rondom de brugopening, ook om de korte kering van de sprinter Rotterdam - Dordrecht mogelijk te maken. In het strakke patroon zou dat een kering van 2 minuten zijn wat niet gaat, dus wordt deze trein een minuut uit patroon ingelegd waardoor de kering 4 minuten wordt. En inderdaad gaat de trein die kort voor de brugopening rijdt ook een minuut uit patroon rijden, wat een 11/9/9/12/9/10 patroon oplevert.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2022
Het gaat om de kering in Rotterdam, tot de spoortunnel in Delft af is moet de sprinter hier kort op zichzelf keren omdat de 1100 anders in de weg zit op het nog tweesporige baanvak. Die 1100 bepaald dan ook welke sprinter in Rotterdam moet keren en dat is die om :13/:43 aankomt uit Dordrecht en om :17/:47 weer teruggaat. Zodra de viersporigheid af is zou deze misschien een minuut opgeschoven kunnen worden zodat het patroon netter wordt, tenzij er dan weer beperkingen zijn bij Schiedam natuurlijk.
-
- Berichten: 4396
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Dienstregeling 2022
Leuke afspraak, lopen die militairen naar de Kazerne?Vinny schreef: ↑vr 29 jan 2021, 20:09Meppel zou je vrij pijnloos kunnen schrappen. Het station behoudt goede verbindingen met Zwolle en de iets langere reistijd naar Leeuwarden lijkt me te overzien. Steenwijk ligt blijkbaar erg lastig omdat er een grote legerbasis is en er ooit met Defensie is afgesproken dat militairen meteen in de intercity kunnen stappen als ze in het weekend naar huis gaan.Blijft de IC dan toch in Steenwijk en Meppel stoppen?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten