Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Wannes »

Bij mij kwam er her niet al te verrassende lijstje 1. Bij1, 2. Volt, 3, GroenLinks en 4. Partij voor de Dieren uit. Maar bij de extra stellingen tussen Bij1 en Volt kwam er 'gelukkig' Volt uit *O*
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door dennistd »

Ik kwam bij geen enkele partij boven de 53% uit, blijkbaar is er dus geen partij die veel van mijn standpunten heeft. Nou moet ik ook zeggen dat ik geen partij ken die de volgende punten allemaal in het programma heeft:
- Meer geld naar OV
- Vliegen zwaarder belasten
- Rekeningrijden
- Tegen windmolens en voor kerncentrales
- Minder immigratie (en dan doel ik niet op bijvoorbeeld Duitsers)
- Intrekken Nederlanderschap bij misdrijf of draaideurcriminaliteit en daarna gedwongen uitzetten (ook als 2e nationaliteit onvrijwillig is)
- Strengere controles uit uitkeringen (zwartwerken, maar ook gewoon niet willen maar wel kunnen)
- Iedereen die in NL werkt krijgt volgens CAO betaald (dus bijv. ook Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs voor de uren die ze hier rijden)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Het intrekken van het Nederlanderschap voor mensen met een dubbele nationaliteit is ook wel een erg extreme maatregel: het zegt (in mijn optiek dan) dat het plegen van een misdrijf betekent dat je het Nederlanderschap niet waard kan zijn, zelfs al ben je in Nederland opgegroeid en is de omgeving waardoor je tot misdrijfpleger kon worden een Nederlandse context. Bovendien heeft het concept van een straf die voor de meeste misdrijfplegers niet mogelijk is omdat dat in strijd is met de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (artikel 15.1 het recht op een nationaliteit) een behoorlijke notie van discriminatie op basis van afkomst/dubbele nationaliteit, wat verboden is onder artikel 1 van de grondwet. Vandaar dat in Nederland het verliezen van de nationaliteit eigenlijk alleen mogelijk is als je trouw zweert aan een organisatie of land die een bedreiging vormt voor de grondwet en de nationale veiligheid. Of het slikken van XTC een evengrote bedreiging vormt als het aansluiten bij IS durf ik te betwijfelen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Artikel 15 gaat over het recht op een nationaliteit. Een maatregel die nationaliteit afpakt bij elk misdrijf (wat Dennistd dus lijkt te steunen) kan dus alleen als mensen meer dan één nationaliteit hebben. En er is geen strafmaat die alleen mogelijk is voor mensen met meer dan één nationaliteit, dat zou namelijk betekenen dat er wetboek is voor mensen die in Nederland geboren zijn met alleen de Nederlandse nationaliteit en een apart wetboek voor mensen die (vaak zonder ervoor te kiezen) een tweede nationaliteit hebben. Nederlanderschap verliezen is een absurd zware maatregel, die m.i. niet gegeven zou moeten worden aan misdrijven (zoals het slikken van XTC dus is).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Post »

PHS schreef: wo 10 feb 2021, 14:33 Zo ook maar even de alternatieve stemwijzers invullen.
En?

Mijn uitslag:
D66 83%
Volt 77%
PvdA 73%

En de verliezers zijn:
PVV 23%
Libertaire partij 23%

De vraag over kerncentrales vond ik een beetje een vreemde, want het is op dit moment gewoon mogelijk een kerncentrale te bouwen alleen er is geen marktpartij die er een businessmodel voor kan rond krijgen. Ben ik tegen kerncentrales? Nee, maar ik vind ook niet dat de overheid geld moet stoppen in iets wat niet rendabel is. En ja ik weet ook dat windmolens niet rendabel zijn, maar daar is de kans dat je over 100 jaar er nog last van hebt toch een stuk kleiner.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Aking »

Z2N schreef: wo 10 feb 2021, 18:00 ... misdrijven (zoals het slikken van XTC dus is).
Voor zover mijn kennis rijkt is het gebruiken van drugs niet strafbaar in Nederland, en is het slikken van XTC dus geen misdrijf (A)
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ArrivaBas »

Volt viel bij mij tegen omdat ik op veel punten (te) neutraal ben geweest in de kieswijzer. Hun standpunten in het kort kunnen mij echter wel goeddeels bekoren, waardoor Volt voor mij wel de meest serieuze optie is.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Wannes »

PHS schreef:Dat het niet proportioneel zou zijn om het Nederlanderschap bij ieder misdrijf af te pakken ben ik met je eens, wat mij betreft zou de grens moeten liggen op twee jaar gevangenisstraf. Dat is namelijk ook de grens waarbij iemand in principe zijn verblijfsvergunning verliest als asielzoeker.
Dat laatste stuk lijkt mij echter een beetje een rare redenatie, er zijn namelijk ook vrij veel situaties waarin mensen er niet zelf voor kiezen hun tweede nationaliteit te behouden. Denk aan de marrokkaanse nationaliteit die je er 'gratis' bij krijgt bij geboorte en waar je nooit meer in je leven vanaf komt. Die mensen straf je dus extra hard = discriminatie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Daniel »

Zoals gebruikelijk kom ik weer eens op een top-5 uit die in z'n geheel rond de 60% overeenkomst ligt... Verrassend genoeg dan juist weer de meeste overeenkomst (maar nog maar 66%) met D66, doorgaans kom ik toch wat linkser uit.

De rest van de top 5:
2. BoerBurgerBeweging 63%
3. NLBeter 59%
4. 50 Plus 56%
5. Splinter 56%

Tja, wat moeten we daar nu weer mee :p

Oei, en uit de stemmentracker komt dan toch weer iets totaal anders...
1. SP 86%
2. 50 Plus 72%
3. PvdA 69%
4. PvdD 66%
5. GroenLinks 62%

Dat past dan juist weer een stuk beter bij de plek in het politieke spectrum waar ik me het beste bij voel. Waarbij 50 Plus wel de vreemde eend in de bijt is.

En ook de PartijenWijzer zit toch zeer sterk in diezelfde lijn. Kennelijk komt mijn mening daarin beter over dan met heel zwart/wit eens of oneens kiezen. Iets waar ik mezelf overigens ook best in herken: zo heel veel zaken zijn er niet waar ik echt heel zwart/wit over denk...

1. PvdA 75%
2. GroenLinks 69%
3. D66 64%
4. SP / Denk 61%
5. PvdD 58%
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Post »

PHS schreef: wo 10 feb 2021, 19:46
Post schreef: wo 10 feb 2021, 18:48
PHS schreef:Zo ook maar even de alternatieve stemwijzers invullen.
En?
Ongeveer dezelfde uitkomsten :X
Nou, dan ben je wel consequent :pos: Bevestigd het ook je voorkeur, of zorgt het juist voor twijfel?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

PHS schreef: wo 10 feb 2021, 19:46 Zie nader dit artikel, je hebt ongetwijfeld toegang met je universiteitsaccount.
Inderdaad :) .
Jouw redenering houdt in feite in dat je van niemand het Nederlanderschap mag afnemen. Het Nederlanderschap afnemen van mensen met alleen de Nederlandse nationaliteit is niet toegestaan omdat je namelijk het recht op een nationaliteit hebt; een staat mag je niet stateloos maken. Dus in zekere zin is dat discriminatie van mensen met een dubbele nationaliteit.
Dat is inderdaad mijn redenering, omdat het geven van de straf 'afpakken Nederlanderschap' dan maar aan een beperkte groep gegeven kan worden, waarvan het grootste deel niet gekozen heeft voor de dubbele nationaliteit. Dat betekent dan dat mensen die XTC vervoeren en alleen Nederlands staatsburgerschap hebben 30 maanden cel krijgen (Parool), mensen van wie de moeder toevallig in Marokko geboren is maar altijd in Nederland gewoond hebben krijgen dan de 'extra' straf dat ze gedeporteerd worden. Ik weet niet of dat redelijkerwijs te verdedigen is. Voor mensen die voor het Nederlanderschap gekozen hebben is dat een ander verhaal, maar mensen die het Nederlanderschap samen met een andere nationaliteit bij geboorte kregen. Maar ja, er is een groep politici die Sociologen maar onhandig vinden, en liever tuig hard willen straffen dan criminaliteit willen voorkomen. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Post »

Zullen er veel mensen zijn die zich wel laten beïnvloeden door zo'n stemwijzer? Ik heb altijd het gevoel dat er uitkomt wat je verwacht en je dus bevestigd wordt in je keuze. Of er komt een partij uit die totaal buiten je voorkeuren ligt en je vind de stemwijzer maar onzin.

Of zijn er hier mensen die na het invullen van de stemwijzer denken, ja dat ga ik stemmen in plaats van mijn voorkeur voor het invullen?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

PHS schreef: wo 10 feb 2021, 20:50 Dit ben ik met jullie eens, maar voor dit probleem is een oplossing in aantocht: het register ongewenste dubbele nationaliteit. Daar zou je het rechtsgevolg aan kunnen verbinden dat iemand dan voor de wet enkel als Nederlander wordt behandeld. Dan zou iemand niet zijn Nederlanderschap kunnen worden ontnomen. Overigens zou dat dan wel twee kanten op moeten werken, want een dubbele nationaliteit heeft ook voordelen. In het kader van het strafrecht heeft een Marokkaanse Nederlander bijvoorbeeld recht op consulaire bijstand.
Betekent dit dan niet dat er een extra straf is voor alle mensen met een dubbele nationaliteit: het opgeven van de tweede nationaliteit als je niet gedeporteerd wil worden? Dit klinkt ook wat naar in mijn oren: wordt Nederlander of je gaat bij een delict naar huis (zelfs al ben je hier opgegroeid en is Nederland de context waarin je tot misdadiger bent) doet volledig niet terecht aan de context waarin mensen tot crimineel gedrag overgaan. Iemand die in geldnood zit (bijvoorbeeld omdat ze door de Nederlandse overheid gediscrimineerd worden vanwege dat dubbele staatsburgerschap, en in de schulden zitten) en daarom XTC vervoert zou dan dus het Nederlanderschap ontnomen worden en gedeporteerd worden. Wat is dan het doel van zo'n maatregel: Tuig kneiterhard straffen of criminaliteit voorkomen? En als het dat tweede is, wat is dan effectiever: de angst van deportatie of het voorkomen van illegale activeiten?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Aking »

Wat heb jij met XTC? :')
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Wubbo »

Post schreef: wo 10 feb 2021, 21:08Of zijn er hier mensen die na het invullen van de stemwijzer denken, ja dat ga ik stemmen in plaats van mijn voorkeur voor het invullen?
Ik zweef vaak tussen een aantal partijen, en dan is een stemwijzer wel handig. Dat scheelt een boel verkiezingsprogramma's lezen, en kan je nog wel eens op een nieuwkomer brengen. Maar mijn keuze hangt zeker niet alleen van een stemwijzer af.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Daniel »

Post schreef: wo 10 feb 2021, 21:08 Zullen er veel mensen zijn die zich wel laten beïnvloeden door zo'n stemwijzer? Ik heb altijd het gevoel dat er uitkomt wat je verwacht en je dus bevestigd wordt in je keuze. Of er komt een partij uit die totaal buiten je voorkeuren ligt en je vind de stemwijzer maar onzin.

Of zijn er hier mensen die na het invullen van de stemwijzer denken, ja dat ga ik stemmen in plaats van mijn voorkeur voor het invullen?
De stemwijzer triggert mij vooral om me wat meer te verdiepen in specifieke standpunten van partijen over zaken die ik zelf belangrijk vindt. Al helemaal als er onverwachte partijen bovenaan eindigen, wat mij nogal eens gebeurt omdat ik qua standpunten wat slecht in het politieke landschap pas.
Om die reden geef ik meestal ook de voorkeur aan het kieskompas, waar dan doorgaans uit blijkt dat ik links conservatief ben en die stroming bestaat niet in de Nederlandse politiek (en is mede de oorzaak dat ik vaak een lange lijst met 66% overeenkomst uit de stemwijzer krijg, waar afhankelijk van een beperkt aantal stellingen dan een bepaalde partij bovenaan in staat).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

PHS schreef: wo 10 feb 2021, 21:32 Maar daar staat toch tegenover dat een dubbele nationaliteit ook veel voordelen heeft? Dubbel stemrecht, je in twee landen kunnen vestigen, dubbele aanspraken op sociale zekerheid, vrijer kunnen reizen, enz. Met een dubbele nationaliteit eet je van twee walletjes; is dat niet discriminatie ten opzichte van mensen met een enkele nationaliteit?
Er staan ook heel wat nadelen tegenover: dubbele dienstplicht, dubbele administratie, in sommige gevallen speciale belastingdruk (VS). Is het dan nog van 'twee walletjes eten'?
Het afnemen van de nationaliteit zou nooit van rechtswege moeten plaatsvinden, je zou als rechter altijd de persoonlijke omstandigheden moeten kunnen meewegen. Overigens gebeurt dat nu ook bij de Syriëgangers, en dat heeft er al meerdere keren toe geleid dat de Minister is teruggefloten.
Dat is dus heel wat anders dan wat Dennistd stelde: die ging uit van standaard afpakken bij een misdrijf. Maar desondanks is het nog vreemd: je geeft mensen met een dubbele nationaliteit een extra druk, alleen maar omdat je het idee hebt dat criminaliteit die in Nederland ontstaat 'niet-Nederlands' is.
Aking schreef: wo 10 feb 2021, 21:20 Wat heb jij met XTC? :')
Het is een voorbeeld, van hoe licht een 'misdrijf' is. Ik had ook een economisch delict kunnen noemen, maar de classificatie van XTC als harddrug (en de daarbij behorende zware strafmaat) staat bij meerdere (politieke) partijen al onder druk.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

PHS schreef: wo 10 feb 2021, 22:06 Uiteindelijk zouden mensen zelf moeten kunnen kiezen of ze hun dubbele nationaliteit willen houden, en daar dan de gevolgen - zowel voor- als nadelen - van accepteren.
Dan resteert nog steeds de vraag of het terugtrekken van een nationaliteit een correcte straf is: als iemand toevallig twee paspoorten heeft, maar in één land woont, naar school is gegaan, een baan en huisje-boompje-beestje heeft, en vervolgens een kind doodrijdt door vijf seconden onoplettendheid na oververmoeidheid, welk land heeft daar dan schuld aan? En is er zoveel meer criminaliteit onder mensen met twee paspoorten, dat álle mensen met twee paspoorten moeten vrezen voor deportatie als ze na een werkdag van twaalf uur achter het stuur kruipen?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Ik zou zeggen: nee. Als de betreffende persoon opgegroeid is in Nederland, met Nederlands onderwijs, en het criminele pad betrad in Nederland, is het mijner inziens niet de schuld van Dubai maar van Nederland. De oorzaak is dan namelijk Nederlands, je zou dan kunnen beargumenteren dat je iemand een deugd zou doen door diegene van de kathalisator van de criminaliteit af te sluiten. Maar mocht diegene langere tijd in Dubai zitten, kan je door je paspoort niet te verlengen ook je nationaliteit verliezen natuurlijk.

Al doet dat nog steeds niet af aan de vraag of er voldoende criminaliteit is om de constante angst voor speciale behandeling vanwege nationaliteit te rechtvaardigen, het is nou eenmaal doelmatig discrimineren. Toevallig was Mark Rutte daar al eens voor veroordeeld.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 39 gasten