Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Welk land hebben we het over?
Alargule

Re: Korte vragen

Bericht door Alargule »

Oekeleboekeleboekoeboeloeland *O*
SDC
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 02 nov 2016, 13:56

Re: Korte vragen

Bericht door SDC »

Aking schreef: ma 08 feb 2021, 20:01 Welk land hebben we het over?
Nederland :)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Gaan er stations dicht in Nederland? :shock:
Of bedoel je de TSpoppetjes aldaar die verdwijnen?
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Een lijst dus met stations die men overweegt te sluiten? Bestaat zoiets, ja?
SDC
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 02 nov 2016, 13:56

Re: Korte vragen

Bericht door SDC »

Ik dacht dat er laatst iets op het forum heeft gestaan over stations waarvan overwogen wordt om ze (ooit) helemaal te sluiten :Y
Dus niet de stations die gewoon openblijven en enkel het T&S-personeel kwijtraken.
Alargule

Re: Korte vragen

Bericht door Alargule »

en-es schreef: ma 08 feb 2021, 22:05 Een lijst dus met stations die men overweegt te sluiten? Bestaat zoiets, ja?
Jazeker:
  • Amsterdam RAI
  • Diemen Zuid
  • Berghem-Piekenhoef
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

SDC schreef: ma 08 feb 2021, 22:19 Ik dacht dat er laatst iets op het forum heeft gestaan over stations waarvan overwogen wordt om ze (ooit) helemaal te sluiten :Y
Dus niet de stations die gewoon openblijven en enkel het T&S-personeel kwijtraken.
Van Nederland heb ik geen lijstje voorbij zien komen. PHS heeft wel een lijstje gemaakt van de stations in België die minder dan honderd instappers per dag zien. Stations met die aantallen zijn wel stations waarbij het me niets verbaast als NS of ProRail ze wil sluiten.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 613
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen

Bericht door Visgraatmodel »

Heeft het Nederlandse spoorwegnet bepaalde treindiensten die een ‘gegarandeerde overstap’ bieden met treinen die op elkaar wachten?

Voor de zoveelste keer is mijn IC op Leiden te laat binnengekomen en heb ik de strakke overstap niet gehaald richting Schiphol.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Volgens mij is die garantie al vele jaren geleden geschrapt. Treinen moeten ten koste van alles op tijd rijden. Want anders boete!
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

Het is maar net hoe het in de TAD is vastgelegd. Meestal wordt er amper gewacht, alleen bij laatste verbindingen van de dag wordt er aansluiting gegeven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Overstappen bij treindiensten die elk kwartier of vaker rijden worden sowieso niet gegarandeerd bij vertragingen. In Leiden krijg je overdag dus nergens garantie op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Het hangt ook wel van de omstandigheden af: de machinisten van de Klaas-sprinter Alphen - Gouda willen nog wel eens wachten als de aansluitende IC vanuit Leiden te laat is, als 1 minuutje wachten er dan voor zorgt dat bijna iedereen de aansluiting haalt. Er zit met stevig doorrijden voldoende marge in de dienstregeling om de tegentrein in Boskoop dan niet te vertragen, dus de trein uit Boskoop haalt dan in Alphen alle aansluitingen weer.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Is het wel eens voorgekomen dat een bandenmetro of -tram in de rijdende dienst een lekke band of klapband kreeg?
En zo ja, wat gebeurt er in zo'n geval?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 613
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen

Bericht door Visgraatmodel »

Ik heb via het vertalen van het woord ‘lekke band’ en ‘bandenmetro’ in het Frans dit kunnen Googlen voor je met een legenda. Best fascinerend eigenlijk. :D
http://emdx.org/rail/metro/principeE.html
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Korte vragen

Bericht door Stefan »

Thanks, interessant om te lezen!
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Hoe werkt de kilometrage van de HSL-Zuid? Het is mij wel eens opgevallen dat op de hectometerbordjes een enorm hoge kilometerstand staat, boven de 100. Van waaruit wordt daar geteld?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Volgens mij vanaf kilometer nul in Amsterdam.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Nee, de kilometers lopen namelijk de andere kant op (tussen Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal heeft sporenplan.nl de kilometrering op de sporenplannen staan).
Aangezien kilometer 100 bij de aansluiting net ten noorden van Rotterdam ligt lijkt er vanaf Antwerpen Centraal geteld te worden. Dat klopt althans heel aardig als ik de afstand langs het spoor meet op Google Maps.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Of er wordt bij 100 begonnen met tellen vanaf Rotterdam. Zeker op aftakkingen en op nieuw aangelegde lijnen wordt er wel eens +50 of +100 bij de kilometrering van de hoofdlijn opgeteld, ik denk om zo een unieke positie in een gebied te kunnen krijgen (als in, km 2,5 is altijd op lijn A, km 102,5 is altijd op de aftakking van lijn A naar B).
De Amsterdamse Zuidtak begint zo uit mijn hoofd bij 150. Bij de aftakking van Diemen Zuid naar de Watergraafsmeer staat misschien wel het hoogste kilometerbordje van Nederland: 904 (of 906 of 908. In ieder geval begin 900).
Ik doe ook maar wat
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Korte vragen

Bericht door Jultar »

Er wordt inderdaad bij 100, 200, 300 en 400 begonnen, afhankelijk van waar je zit. Het is bedoeld als een extra stukje herkenning voor de locatie waar de trein rijdt - of stilstaat - zodat er geen misverstand kan ontstaan bij calamiteiten.

100 is de Noordsectie, 200 de Zuidsectie, 300 de aansluiting bij Zevenbergschen Hoek en uiteindelijk 400 de aansluiting naar België bij Breda. De stukken met km 300 en 400 zijn dus slechts enkele kilometers lang.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 613
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen

Bericht door Visgraatmodel »

Ik weet niet of ik zeker van mijn zaak ben maar wat ik heb begrepen mag SGM-II niet solo rijden van de ILT vanwege een gebrek aan magneetremmen. Hoe heeft het dan kunnen gebeuren dat stel 2138 rond de sneeuwdagen rondom Apeldoorn heeft kunnen rijden?
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Korte vragen

Bericht door Jultar »

Solo SGM-II is enkel in de periode van wijzigingsblad oktober tot wijzigingsblad februari niet toegestaan. Aangezien inmiddels wijzigingsblad februari is ingegaan, is een solo SGM-II gewoon weer mogelijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Jultar schreef: zo 21 feb 2021, 08:28 Er wordt inderdaad bij 100, 200, 300 en 400 begonnen, afhankelijk van waar je zit. Het is bedoeld als een extra stukje herkenning voor de locatie waar de trein rijdt - of stilstaat - zodat er geen misverstand kan ontstaan bij calamiteiten.

100 is de Noordsectie, 200 de Zuidsectie, 300 de aansluiting bij Zevenbergschen Hoek en uiteindelijk 400 de aansluiting naar België bij Breda. De stukken met km 300 en 400 zijn dus slechts enkele kilometers lang.
Dat verklaart het! Dankjewel :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen

Bericht door Durashift »

Jultar schreef: zo 21 feb 2021, 08:36 Solo SGM-II is enkel in de periode van wijzigingsblad oktober tot wijzigingsblad februari niet toegestaan. Aangezien inmiddels wijzigingsblad februari is ingegaan, is een solo SGM-II gewoon weer mogelijk.
Maar, door sneeuwval wordt het spoor niet glad dan?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten