Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Een deel van de Tatra’s is niet heel erg ver verhuisd, in Szczecin rijden er behoorlijk wat, in 2019 zelfs nog in de typisch Berlijn-gele kleur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Anne »

Tja .... maar geen Berlin.
Maar misschien wel een reden om even de grens over te steken.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

PHS schreef: ma 01 feb 2021, 19:42 NMBS sluit loketten op 44 stations, bij 37 andere loketten worden de openingstijden verkort. Bron.
Het loket in Visé blijft! *O* Zo ernstig is het dus allemaal nog niet. _O-
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door dennistd »

Aking schreef: ma 01 feb 2021, 21:34 Hoeveel stations hebben we in Nederland eigenlijk nog met een kaartjesverkoopmvo, en wat is dat percentueel?
Dat staat in deze adviesaanvraag: https://www.locov.nl/publicaties/downlo ... nload=true
PHS

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PHS »

PHS schreef: ma 01 feb 2021, 19:42 NMBS sluit loketten op 44 stations, bij 37 andere loketten worden de openingstijden verkort. Bron.
Oh nee toch niet:
De beslissing van de NMBS om 44 stationsloketten te sluiten, moet herbekeken worden. Dat zegt federaal mobiliteitsminister Georges Gilkinet (Ecolo) in een brief aan de raad van bestuur van de spoormaatschappij.
Bron.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Zijn er nog geen stakingen tegen de sluitingsplannen aangekondigd? Staking is toch altijd de eerste reactie als er in Belgie plannen zijn om iets te veranderen.... En als ik de eisen (warme wachtruime to een uur na de laatste trein enzovoort) lees en dan aan sommige stations buiten Belgie (in vrij grotere steden dan Zaventem Dorp) denk, dan...... _O-
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door dennistd »

Vanaf 1 januari 2022 kun je geen kaartje meer kopen bij de conducteur in het Duitse Fernverkehr. Omdat conducteurs een bonus kregen per verkocht kaartje en dat nu wegvalt krijgen ze straks 3 euro per uitgeschreven UvB.

https://www.evg-online.org/meldungen/de ... ehen-8501/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

De aanbesteding van de nieuwe treinstellen serie MI 20 voor de RER B door Île-de-France Mobilités (IDFM) in samenwerking met RATP en SNCF begint een steeds groter partijtje moddergooien te worden.

De bestelling voor de MI 20 houdt 146 twisterdekker-treinstellen in, dus met zowel enkeldeks-rijtuigen als dubbeldeks-rijtuigen. De bestelling heeft een waarde van ongeveer 2,5 miljard euro. De treinstellen worden bicourant, voor het 1,5 kV netwerk van de RATP en het 25 kV-netwerk van de SNCF.

In november vertraagde de RATP de bestelling vanwege de coronacrisis. Alstom was het hier niet mee eens, sleepte de RATP voor de rechter waarna de aanbesteding 15 dagen werd vertraagd en een boete van 7000 euro werd opgelegd.

Op 13 januari werd vervolgens bekend gemaakt dat een consortium van Bombardier en CAF de aanbesteding won.

Op 29 januari ging Bombardier definitief op in Alstom, waardoor nu een consortium van Alstom/CAF de treinen gaat bouwen.

Begin deze week maakte Alstom vervolgens bekend dat het overweegt het contract niet te tekenen, want Bombardier zou tussen de 500 en 600 miljoen euro te laag hebben ingeschreven op de aanbesteding. IDFM reageerde meteen met een geprikkeld persbericht dat ze dit onbehoorlijk gedrag vinden en de reiziger hiervan de dupe wordt. Een nieuwe rechtszaak lijkt mij onvermijdelijk :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door RobertT »

Suus schreef: ma 01 feb 2021, 21:43 Een deel van de Tatra’s is niet heel erg ver verhuisd, in Szczecin rijden er behoorlijk wat, in 2019 zelfs nog in de typisch Berlijn-gele kleur.
In Magdeburg zijn er vorig jaar 8 terecht gekomen.ook niet zo ver van Berlijn
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

De Moldavische spoorwegen zijn bankroet. Sinds november vorig jaar is er geen salaris meer uitbetaald, en door de coronacrisis levert het laten rijden van treinen alleen maar meer verlies op. Daarom worden op 12 februari vrijwel alle overgebleven treinen stopgezet. tv8.md in het Roemeens, ik zou zelf de boel nog even door Translate gooien als Romaanse talen niet je ding zijn.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PHS »

De sluiten van de loketten van de NMBS begint een soap te worden:
NMBS-topvrouw ziet ‘zware vertrouwensbreuk’ met minister Gilkinet

Sophie Dutordoir, de topvrouw van spoorwegmaatschappij NMBS, is niet te spreken over de uitspraken van minister van Mobiliteit Georges Gilkinet, dat de aangekondigde sluiting van een reeks loketten herbekeken moet worden.

[...]

Dutordoir spreekt van “publieke terugfluiting” die “bij mij een zware vertrouwensbreuk heeft teweeggebracht”. De raad van bestuur buigt zich dinsdag over de kwestie.
Bron.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

De concessie Singen - Schaffhausen, door de Duitse deelstaat Baden-Württemberg gegund aan DB Regio, wordt ingekort tot de zomer van 2022. Oorspronkelijk zou de concessie tot december 2023 lopen, maar DB Regio levert zulke slechte prestaties dat de deelstaat overgaat tot een nieuwe aanbesteding. Oorzaak van de problemen zou de onbetrouwbaarheid van de ingezette treinstellen serie 426 zijn (bouwjaar 1999), die bovendien helemaal in Stuttgart onderhouden worden.

https://vm.baden-wuerttemberg.de/de/ser ... er-werden/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Meltrain »

De ÖBB heeft bij Siemens 33 nieuwe treinsets voor de Nightjet besteld:
https://www.treinreiziger.nl/dit-worden ... AecLGyRNes

Elke set bestaat uit zeven rijtuigen en opvallend is dat de treinsets worden voorzien van een stuurstandrijtuig.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Dat klinkt interessant. Een stuurstandrijtuig maakt rangeren wel makkelijker (en dus vooral sneller lijkt me); je kunt dan treinen maken van 2 sets die onderweg uitwisselen met andere treinen van 2 sets, of onderweg splitsen en twee eindpunten bedienen. Het nadeel van vaste samenstellingen is dan weer dat één koersrijtuig of één extra slaaprijtuig (bijvoorbeeld) niet zomaar gaat.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door CamilleKreemers »

Suus schreef: wo 03 feb 2021, 21:28 De aanbesteding van de nieuwe treinstellen serie MI 20 voor de RER B door Île-de-France Mobilités (IDFM) in samenwerking met RATP en SNCF begint een steeds groter partijtje moddergooien te worden.

De bestelling voor de MI 20 houdt 146 twisterdekker-treinstellen in, dus met zowel enkeldeks-rijtuigen als dubbeldeks-rijtuigen. De bestelling heeft een waarde van ongeveer 2,5 miljard euro. De treinstellen worden bicourant, voor het 1,5 kV netwerk van de RATP en het 25 kV-netwerk van de SNCF.

In november vertraagde de RATP de bestelling vanwege de coronacrisis. Alstom was het hier niet mee eens, sleepte de RATP voor de rechter waarna de aanbesteding 15 dagen werd vertraagd en een boete van 7000 euro werd opgelegd.

Op 13 januari werd vervolgens bekend gemaakt dat een consortium van Bombardier en CAF de aanbesteding won.

Op 29 januari ging Bombardier definitief op in Alstom, waardoor nu een consortium van Alstom/CAF de treinen gaat bouwen.

Begin deze week maakte Alstom vervolgens bekend dat het overweegt het contract niet te tekenen, want Bombardier zou tussen de 500 en 600 miljoen euro te laag hebben ingeschreven op de aanbesteding. IDFM reageerde meteen met een geprikkeld persbericht dat ze dit onbehoorlijk gedrag vinden en de reiziger hiervan de dupe wordt. Een nieuwe rechtszaak lijkt mij onvermijdelijk :X
leuk, mag dat?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

umbusko schreef: di 23 feb 2021, 14:51 Dat klinkt interessant. Een stuurstandrijtuig maakt rangeren wel makkelijker (en dus vooral sneller lijkt me); je kunt dan treinen maken van 2 sets die onderweg uitwisselen met andere treinen van 2 sets, of onderweg splitsen en twee eindpunten bedienen. Het nadeel van vaste samenstellingen is dan weer dat één koersrijtuig of één extra slaaprijtuig (bijvoorbeeld) niet zomaar gaat.
Het zou me niets verbazen als je met koersrijtuigen samenstellingen gaat zien zoals bij Zwitserse smalspoorlijnen (bijv. MOB of Rhätische Bahn). In beelden van bijvoorbeeld Rail Away heb ik ook wel eens treinen gezien die een loc in het midden hebben.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Meer foto's vond ik trouwens bij Siemens zelf (halverwege de pagina). De "minisuites" die gepland zijn, vind ik ook wel interessant. Het doet me een beetje denken aan sommige hostels, maar bedden met een roldeur heb ik nog nooit gezien, hoogstens met gordijnen. Ook vraag ik me af waar je je bagage laat. Zou daar ruimte voor zijn "om de hoek", achter de ladder? Aangezien op de betreffende foto geen raam te zien is en de roldeur naar je toe sluit, heb ik het vermoeden dat die trap relatief dichtbij staat. Met een stukje raam en ruimte voor bagage binnenin de minisuite lijkt het me best wel aangenaam voor alleenreizenden, vooral op verbindingen waar je alleen slaapt en geen lang stuk in de avond of ochtend hebt. Om gewoon te zitten ziet het er namelijk heel onhandig uit, zeker als je boven ligt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door reisthijs »

In dit filmpje is wat meer te zien van de minisuites, zo te zien krijgen die allemaal een eigen raampje/nooduitgang.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Aha, geen slechte gok van mij dus. En bagage gaat in kluisjes. Ik vroeg me inderdaad al af of dat kluisjes konden zijn, maar dacht op basis van de foto van niet. Wel grappig dat er een deur zit naar de volgende minisuite. Is het ook nog geschikt voor als je met zijn tweeën reist.
Gebruikersavatar
MobilityGoesDutch
Berichten: 20
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 14:27

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door MobilityGoesDutch »

Niedersachsen koopt 34 nieuwe regionale treinen

De Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG) is van plan om bij Alstom 34 nieuwe elektrische dubbeldeks treinstellen van het type Coradia Stream HC aan te schaffen voor het Expresskreuz Niedersachsen/Bremen. De vierdelige treinstellen bestaan uit twee dubbeldeks kopbakken en twee enkeldeks middenbakken. Daarnaast worden er nog 18 middenbakken besteld om de treinen waar nodig naar zes bakken te verlengen. Ze zullen worden ingezet op de RE1 Norddeich / Wilhelmshaven - Oldenburg - Bremen - Hannover, RE8 Bremerhaven - Bremen - Hannover en RE9 Bremerhaven - Bremen - Osnabrück. Door de mogelijkheid om snel te (ont)koppelen kan er in de toekomst in Oldenburg gesplitst en gecombineerd worden en krijgt Wilhelmshaven een directe verbinding met Hannover. Het nieuwe materieel wordt in 2024 in de reizigersdienst verwacht.

Afbeelding

Meer info en interieurimpressies:
https://www.lnvg.de/lnvg/pressemitteilu ... dersachsen
Met vriendelijke groet, Willem
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Dat brengt ons dus tot het volgende lijstje:
Siemens heeft een "dubbeldekstrein" waarbij de kopbakken enkeldeks zijn en de middenbakken dubbeldeks.
Alstom heeft een "dubbeldekstrein" waarbij de kopbakken dubbeldeks zijn en de middenbakken enkeldeks.
Bombardier heeft een "dubbeldekstrein" waarbij de bakken om-en-om dubbeldeks en enkeldeks zijn.
_O-
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Vanaf 16 april rijden er weer nachttreinen Parijs - Nice, de boekingen zijn gisteren geopend (Franceinfo).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Zitplaats vanaf 19 euro, couchette 2e klas vanaf 29 euro en couchette 1e klasse vanaf 39 euro. Klinkt goed. Reistijd is met ruim 12 uur wel behoorlijk lang. En in Marseille wordt gestopt in Blancarde en niet St.Charles.
PHS

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PHS »

Beetje voorbarig dat men nu al opstart, Frankrijk is gesloten voor toeristen en corona loopt er weer dusdanig uit hand dat er mogelijk weer een confinement komt. In Nice en omstreken geldt nu al een weekendlockdown.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door waldo79 »

16 april ligt nog wel 7 weken in de toekomst.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten