Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Hoe kan je op basis van ziekenhuisopnames de R berekenen? Verlicht ons!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Alleen is die R wel gebaseerd op de besmettingscijfers in de week met winterweer. Toen werd nog gemeld dat dat weer de cijfers beïnvloed had, dus lijkt me aannemelijk dat het ook de R beïnvloed heeft.

De vroege signalen, virusdeeltjes in het rioolwater en COVID achtige klachten bij de huisarts, zijn nog steeds dalende.
Het percentage positieve tests van het totaal aantal testen is met 8,8% ook nog altijd aan het dalen na lange tijd rond de 11 geschommeld te hebben. Dat is eind september vorig jaar voor het laatst zo laag geweest.

Al met al wat gemengde gevoelens bij het nieuws dat het RIVM bracht vandaag. De bandbreedtes bij de schattingen van de drie R's zijn ook nog best fors.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Kun je geen zinnig woord over zeggen. Ook lijken sinds enkele dagen de waarden ten opzichte van 7-dagen terug weer te dalen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Suus schreef: di 02 mar 2021, 17:47 Hoe kan je op basis van ziekenhuisopnames de R berekenen? Verlicht ons!
De R-waarde is natuurlijk altijd een schatting, maar de berekening is het meest nauwkeurig als je een basis gebruikt die ten opzichte van het (eveneens geschatte) aantal besmettelijke personen het minst fluctueert. De ziekenhuisopname is daar een van, want die wordt altijd geschat op ongeveer 2% van het aantal positieve tests. Nadeel is wel dat de R dan nog verder achterloopt dan die nu al doet.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

De R-waarde wordt voor zover ik weet berekend uit de verhouding bewezen besmettingen t.o.v. het totaal aantal geteste personen. Het is dus geen schatting. Ik zou niet weten met welke groep je de ziekenhuisopnames n.a.v. een coronabesmetting zou moeten vergelijken, en ik denk zomaar dat Suus ook met die vraag tobt. Je toelichting verduidelijkt dat punt niet, dus misschien wil je het nog eens proberen?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

PHS schreef: di 02 mar 2021, 17:04 Toch gaat het duidelijk de verkeerde kant op. Berichtgeving vandaag: meer besmettingen, R boven 1, Zuid-Afrikaanse variant rukt op. Het lijkt mij een kwestie van tijd voordat er strengere maatregelen komen om de R weer onder de 1 te krijgen.
Nog strenger? :shock:

De 24-uursklok in plaats van de avondklok ofzo? :X
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Zojuist van de kapper terug. Mevrouw herkende mij gelukkig nog en nu herken ik mij zelf ook weer! *O*
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Aking schreef: di 02 mar 2021, 18:52
PHS schreef: di 02 mar 2021, 17:04 Toch gaat het duidelijk de verkeerde kant op. Berichtgeving vandaag: meer besmettingen, R boven 1, Zuid-Afrikaanse variant rukt op. Het lijkt mij een kwestie van tijd voordat er strengere maatregelen komen om de R weer onder de 1 te krijgen.
Nog strenger? :shock:

De 24-uursklok in plaats van de avondklok ofzo? :X
Ik zou daar niet raar van staan te kijken. De derde golf lijkt nu wel aangezet te zijn, en met R-waarden significant boven de 1 én het steeds dominanter worden van besmettelijker varianten, kan het de komende weken ineens rap gaan.

Tegelijkertijd is het kenmerk van een golfbeweging dat deze ook weer eens zal dalen. Maar als een "24-uursklok" daar een extra zetje bij kan geven zeg ik doen. Zijn we ook weer eerder op de weg omlaag.
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Mijn eigen gemeente niet uit mogen. Wordt een beetje improviseren, maar met 217 vierkante kilometers blijft er voor mij dan nog genoeg te wandelen *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Coronavirus

Bericht door marvinkok »

ICE11 schreef: di 02 mar 2021, 08:25 Inmiddels ontvangt iedereen bij de inreis naar Duitsland (en ik vrees ook iedere Nederlander of Belg die toevallig in de buurt van de grens onderweg is) een SMS met informatie over de inreisregels. Deze SMS begint juist zo als men het van de Duitse overheid verwacht. Niet met "Guten Tag", "Herzlich willkommen" ofzo maar met: "Die Bundesregierung!" _O-
Top tijdens het werk met 2 telefoons meermaals de grens over komen -0-
Die Bundesregierung: Willkommen/Welcome! Bitte beachten Sie die Test-/Quarantäneregeln; please follow the rules on tests/quarantine: https://bmg.bund.de/covid19
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Suus schreef: di 02 mar 2021, 19:30 Mijn eigen gemeente niet uit mogen. Wordt een beetje improviseren, maar met 217 vierkante kilometers blijft er voor mij dan nog genoeg te wandelen *O*
Dat is precies het argument waarom zoiets volledig onwerkbaar is: je zal maar in de gemeente Rozendaal wonen, daar is niet eens een supermarkt. :roll:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Dat mag dan wel zo zijn, maar de arme sloebers die daar wonen kunnen wel terecht bij de plaatselijke levensmiddelengrossier interdarm. Je raadt nooit wat hun specialiteit is...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Coronavirus

Bericht door Klaasje »

Waar de rioolwaarden vorige week ineens een stevige stijging lieten zien is dat nu weer een nog steviger daling. Als de ziekenhuisopnames met een vertraging daarop perfect schalen is de derde golf niet iets waarvoor ik een surfplank voor uit de kast zou halen. Ik ben benieuwd.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1492
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Coronavirus

Bericht door JordiBrabant »

Z2N schreef: di 02 mar 2021, 20:05 Dat is precies het argument waarom zoiets volledig onwerkbaar is: je zal maar in de gemeente Rozendaal wonen, daar is niet eens een supermarkt. :roll:
Als je je eigen miljonairsgemeente blijft, omdat je bang bent voor Arnhemse belastingen, mag het ook wel eens negatief uitpakken.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Zolang appie bezorgt ben ik niet erg bezorgd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

https://twitter.com/arnoudwokke/status/ ... 93/photo/1

Denk dat het volgende draadje alweer een hoop paniek wegneemt.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Denk dat je een beetje te vroeg aan het juichen bent. Zolang de R niet daadwerkelijk stevig onder de 1 zit kan het nog alle kanten uitgaan.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

En sinds wanneer is Arnoud Wokkel epidemioloog?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

trolly schreef: di 02 mar 2021, 22:38 Denk dat je een beetje te vroeg aan het juichen bent. Zolang de R niet daadwerkelijk stevig onder de 1 zit kan het nog alle kanten uitgaan.
Liever juichend het graf dan gedeprimeerd het forum op. *O*
Wat ik wel zeg, eerst afwachten in plaats van gelijk weer de paniekmodus in te schieten.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Alargule schreef: di 02 mar 2021, 22:44 En sinds wanneer is Arnoud Wokkel epidemioloog?
Wie is dat tegenwoordig niet?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Coronavirus

Bericht door Hainje »

Ik.
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

:shock:

Ga daar eens héél snel wat aan doen dan!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Coronavirus

Bericht door VIRM »

Schande!
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 158 gasten