Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 963
- Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Oh apart zag er van de week nog 1 rond kachelen rond 14:20 uur.... misschien bus uitgevallen op lijn 33?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Zie hier in de afgelopen weken geen sprake van inzet: https://busposities.nl/lijn/ebs_3033
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Als je chauffeurs vervroegd met pensioen stuurt krijg je een boete van de BelastingdienstBusFreakRotterdam schreef: ↑wo 24 mar 2021, 12:53Is het nog een idee voor RET om meer buurtbussen in te gaan zetten, met behoud van banen op de grote bussen en bijv. vervroegd pensioen van ouderen chauffeurs die bijv nog een half jaar/jaar/1,5 jaar of 2 jaar moeten werken?
Bovendien is het nog maar een jaar geleden dat de RET en andere vervoerders in de regio relatief krap zat in de buschauffeurs en lopen er nog zware CAO-onderhandelingen, dus op het gebied van personeelsbeleid is het nu even op de vingers zitten tot de partijen eruit zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Als je nog meer moet snijden in het aanbod dan al gedaan is, dan ontkom je haast niet aan schrappen wat ik voor het gemak even de 'servicelijnen' noem: de bussen die de straathoeken aandoen die door het strekken van andere lijnen zijn blijven liggen of die feitelijk alleen maar nodig zijn om aan allerlei eisen rondom dekking en loopafstanden te voldoen.
Vanuit het perspectief van de RET snap ik best dat ze die ritten desgevraagd niet meer willen rijden in het weekend of na 19.00 uur; je dienstenpakket voor de chauffeurs wordt er door de daling van de onregelmatigheidstoeslagen een stuk goedkoper door. Als ik moest kiezen tussen het schrappen van een omloop op lijn 70 of het schrappen van de omloop van lijn 47 had ik die keuze ook snel gemaakt: in de 70 zitten veel meer reizigers dus die bus verdient zichzelf tenminste terug. De lagere vergoeding door de overheid kan de RET dan ook omzetten in een daadwerkelijke besparing van bedrijfskosten.
Inzet van een midibus klinkt mooi maar die moet RET dan aanschaffen of inhuren, terwijl er een grote bus voor stilstaat. En dan wil de chauffeur ook nog gewoon betaald worden. Het zal allicht wat in diesel schelen: dan rijdt er op Noordereiland een lege bus met een verbruik van 20 l/100 km in plaats van 30.
Omdat het lijnen zijn met een sterke sociale component snap ik de verontwaardiging best wel, maar aan de andere kant bekeken: de meeste mensen op Noordereiland zijn ook best bediend met de 32, in Poortugaal en Capelle hebben de meeste mensen genoeg aan de metro.
Vanuit het perspectief van de RET snap ik best dat ze die ritten desgevraagd niet meer willen rijden in het weekend of na 19.00 uur; je dienstenpakket voor de chauffeurs wordt er door de daling van de onregelmatigheidstoeslagen een stuk goedkoper door. Als ik moest kiezen tussen het schrappen van een omloop op lijn 70 of het schrappen van de omloop van lijn 47 had ik die keuze ook snel gemaakt: in de 70 zitten veel meer reizigers dus die bus verdient zichzelf tenminste terug. De lagere vergoeding door de overheid kan de RET dan ook omzetten in een daadwerkelijke besparing van bedrijfskosten.
Inzet van een midibus klinkt mooi maar die moet RET dan aanschaffen of inhuren, terwijl er een grote bus voor stilstaat. En dan wil de chauffeur ook nog gewoon betaald worden. Het zal allicht wat in diesel schelen: dan rijdt er op Noordereiland een lege bus met een verbruik van 20 l/100 km in plaats van 30.
Omdat het lijnen zijn met een sterke sociale component snap ik de verontwaardiging best wel, maar aan de andere kant bekeken: de meeste mensen op Noordereiland zijn ook best bediend met de 32, in Poortugaal en Capelle hebben de meeste mensen genoeg aan de metro.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Mocht de nieuwe Parkshuttle een succes worden dan is misschien ook interessant daarnaar te kijken. Al is dat natuurlijk lange termijn, dat ga je niet dit najaar al geregeld hebben.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Aanstaande zaterdag (27 maart) gaat er weer een tramvervangende buslijn 723 rijden tussen het Wilhelminaplein en de Keizerswaard. Bij mij in de wijk hangen bij de vervangende haltes namelijk sinds vandaag weer halteborden met een lijnsticker van lijn 723 erop die alleen op die zaterdag geldig is.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
De Erasmusbrug wordt dit weekend 's avonds afgesloten voor filmopnames voor het Songfestival, lijn 23 rijdt Beverwaard - Keizerswaard, lijn 25 Carnisselande - Maashaven en Willemsplein - Schiebroek, lijn 723 Keizerswaard - Wilhelminaplein.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Dacht dat er bij Wilhelminaplein een mooie keerlus was aangelegd
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Goed gedacht maar deze is nog niet klaar en/of nog niet vrijgegeven
Laatst gewijzigd door Tom024 op do 25 mar 2021, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten.
Reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
BusFreakRotterdam schreef: ↑di 02 mar 2021, 13:17 https://mrdh.notubiz.nl/document/982132 ... 2a507bc964
Hierbij een link naar het document met de plannen.
Een grote kaalslag in het MRDH OV vervoersgebied.
Roeland schreef: ↑di 02 mar 2021, 13:34 En op de site van MRDH staat nog wat meer informatie over deze bezuinigingen:
https://mrdh.notubiz.nl/document/982132 ... 9526fc56ad
Heeft iemand toevallig deze 2 documenten gedownload, want ze zijn helaas offline gehaald.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Ze staan er nog steeds op, alleen de links veranderen continu, dus je moet ze steeds opnieuw opzoeken: https://mrdh.nl/agenda/archief
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Gevonden, mijn dank is groot
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Steo dat we lijn 31 via de Ijsselland Ziekenhuis leggen, kan 37 dan vervallen?Meltrain schreef: ↑wo 24 mar 2021, 09:02 De MRDH, Rotterdam en de RET zijn in elk geval nog in gesprek over de voorgenomen bezuinigingen op de lijnen 35, 37, 47 en 83.
Op lijn 47 na, zijn de bezuinigingen op die lijnen wat mij betreft ook buitenproportioneel, omdat ze echt grote gaten in het netwerk opleveren.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Het zou kunnen, maar het probleem is dat het IJsselland Ziekenhuis aan een doodlopende weg ligt. Dus je moet altijd heen en terug, en dan wordt de reistijd gelijk een stuk langer waardoor de lijn nog minder reizigers zal trekken ben ik bang.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Aanpassing infra?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Kan, maar dan is het niet echt meer een bezuiniging. Plus dat je dan ook andere haltes moet gaan laten vervallen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Dat ziekenhuis is wel op een onhandige locatie gebouwd.
Maar goed, dat is niet meer terug te draaien.
Maar goed, dat is niet meer terug te draaien.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Oude plattegronden uit de jaren '90 suggereren dat het vroeger wel een doorgaande weg en de huidige knip op de grens van Schenkel en Oosterflank er pas later is gekomen. Er is wel een doorsteek voor hulpdiensten maar die is niet echt handig voor bussen, hoewel een midibusje wel zou moeten passen, brandweer maakt ook gebruik van deze doorgang tenslotte. Dus dan zou je eventueel lijn 31 met midibusjes via de hulpdienstenroute kunnen sturen, maar je slaat dan wel de Capelseweg over. Maar ik weet niet of men er op zit te wachten om bussen via de hulpdienstenroute te krijgen zonder verkeersmaatregelen.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Infra kan altijd worden aangepast. Er moet bezuinigd worden EN liefst alle ziekenhuizen ontsloten.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Een bus naar het Ziekenhuis is gewenst ja, maar dat kan dus ook een (eigen) pendelbus of de buurtbus zijn. Het lijkt me echter niet strikt noodzakelijk dat de bus naar Alexander gaat, als deze bij Schenkel op de metro aansluit is dat ook prima.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Een buslijn (Capelsebrug -) Schenkel - IJsselland Ziekenhuis - Capelle Centrum (- Krimpen) lijkt me een goede oplossing.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 963
- Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
In het diepe verleden is er al eens een buslijn geweest vanaf Schenkel maar na 2 jaar opgeheven omdat er niemand mee meeging.
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn ... ziekenhuis
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn ... ziekenhuis
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
In 2019 is er op diezelfde route (minus de tussengelegen haltes) dus weer een pendeldienst van het ziekenhuis zelf ingesteld, gereden door vrijwilligers. Vanwege Corona rijdt deze tijdelijk niet maar zodra de vaccinatiegraad hoog genoeg ligt zal deze wel weer terugkeren. Deze pendelbus heeft geen last van dat het ziekenhuis aan een doodlopende weg ligt omdat het over het parkeerterrein van het ziekenhuis heen kan. Met een grote bus zal dat niet gaan, maximale doorrijhoogte hier is 3 meter.
Voor bezoekers vanuit Rotterdam is dit een goede verbinding, die komen toch veelal al per metro vanuit de diverse wijken en kunnen dan op Schenkel eenvoudig overstappen. Vanuit Capelle zou het echter een extra overstap zijn, die reizigers moeten dan eerst naar Capelsebrug om vervolgens één station met lijn A of B te reizen. Dus een buurtbus vanuit Capelle Centrum zou ook erg fijn zijn hier.
Voor bezoekers vanuit Rotterdam is dit een goede verbinding, die komen toch veelal al per metro vanuit de diverse wijken en kunnen dan op Schenkel eenvoudig overstappen. Vanuit Capelle zou het echter een extra overstap zijn, die reizigers moeten dan eerst naar Capelsebrug om vervolgens één station met lijn A of B te reizen. Dus een buurtbus vanuit Capelle Centrum zou ook erg fijn zijn hier.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Citaro 364 wordt op dit moment afgesleept op Rodenrijs
- Visgraatmodel
- Berichten: 617
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Heel schattig dat Krimpen C.G. Roosweg (vervanger van de bushalte Busstation) R-Net abri’s krijgt maar welke passerende lijn is/wordt nou echt R-Net waardig?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten