Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Daniel schreef: vr 02 apr 2021, 07:54Mwoh, volgens mij had het oude kabinet geen meerderheid meer.
De partijen die Rutte-III vormen hebben nu 78 zetels.
PHS schreef: vr 02 apr 2021, 08:03De CU-variant of een minderheidskabinet lijken wel de enige overgebleven coalities te zijn, als Rutte niet alsnog aftreedt (maar daar is hij te veel gehecht aan het pluche). Ik gok dat het een minderheidskabinet wordt.
D66 wil geen kabinet met Mark Rutte als premier. Een coalitie zonder D66 wordt een Jenga-spel waar de helft van de stenen al uit zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ArrivaBas »

Met die laatste uitspraak van Kaag lijkt de formatie gedoemd te mislukken en ik kan me voorstellen dat ook het CDA minder happig is naar een kabinet Rutte IV.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Tom024 »

Benieuwd hoe het verder gaat, ik ben het met PHS eens dat Rutte haast geobsedeerd lijkt om de langstzittende premier van Nederland te worden. Als bijvoorbeeld Hoekstra of Kaag hem daarvan kan weerhouden levert dat vast vermakelijke taferelen op.

Wel jammer dat de slogan 'nieuw leiderschap' nogal hol blijkt. (A)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

Een kabinet zonder VVD is praktisch onmogelijk en een kabinet zonder D66 is op zijn minst zeer lastig. (Aangezien PVV en FvD door iedereen zijn uitgesloten, had ik Denk nodig om tot een meerderheid te komen. :'))
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ArrivaBas »

De voltallige oppositie (dus ook DENK) heeft de motie van wantrouwen gesteund en twee van de huidige coalitiepartijen (D66 en CDA) komen met een motie van afkeuring. Dat geeft wat mij betreft aan dat al die partijen niet bepaald happig zijn om met Rutte te regeren. Juist in de oppositie heeft Rutte het daarom zeer moeilijk om überhaupt nog een kabinet te vormen en zal hij zich dusdanig moeten opstellen dat hij weer te vertrouwen is.
Daar komt bij dat Kuzu in het voorjaar een paar keer heeft aangegeven absoluut niet happig te zijn op meeregeren met de VVD. Hij heeft Rutte tijdens een coronadebat zelfs uitgemaakt voor dictator. Het zou mij verbazen als Azarkan er helemaal anders in staat.
Al moet ik wel zeggen dat ik het een dolkstoot in de rug van Omtzigt vind dat het CDA de motie van wantrouwen niet steunt. Met name het CDA was doorslaggevend bij deze motie van wantrouwen. Als het CDA voor was, kon Rutte binnenkort ophoepelen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

De coalitiegenoten van de VVD hebben niet voor de motie van wantrouwen gestemd omdat je vlak voor het einde van je toch al gevallen kabinet niet ook nog op een premierswissel zit te wachten. Maar de motie lijkt duidelijk genoeg dat Rutte nu wel zijn laatste kabinet voorzit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ODRAIL »

Een kabinet Rutte vier is toch nog niet helemaal uitgeloten:

https://nos.nl/collectie/13861/artikel/ ... itgesloten
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Dennenboom »

Maar dan eerst wel even een dagelijkse activiteit toevoegen aan de agenda van Rutte:
https://www.maxvandaag.nl/programmas/tv ... entrainer/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

PHS schreef: vr 02 apr 2021, 09:29Ach, tegen die tijd zegt Kaag dat het Rutte heel erg speet, dat je Rutte als VVD-voorman moet onderscheiden van Rutte als premier, dat Nederland een stabiele regering nodig heeft in de coronacrisis, enz. Als Kaag Rutte echt weg had gewild, dan had ze voor de motie van wantrouwen gestemd. Idem voor Hoekstra.

Ik denk dat Kaag en Hoekstra niet voor de motie van wantrouwen hebben gestemd omdat regeren met een verzwakte Rutte best aantrekkelijk is.
Precies.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Klaasje »

Volgens mij is het vooral nog even de keuze open houden en de crisis op de juiste tafel uitvechten.. Met Rutte stevig onderhandelen als dit verder als een sisser afloopt na de komende dagen. Maar ook de ruimte houden om alsnog te zeggen "Alleen zonder Rutte". Onderschat overigens ook niet het belang dat alle betrokken partijen hebben bij het niet opblazen van het premierschap van het demissionair kabinet. Als je dat wel opblaast straal je uit de aanpak van de coronacrisis en wat er achteraan komt niet serieus te nemen én veroorzaak je extra problemen aan de kabinetstafel terwijl je juist op dit moment politiek aan de onderhandelingstafel wil voeren...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Tot zover de kansen op Rutte 3 versie 2, in een interview met het Nederlands Dagblad (link) heeft CU-leider Gert-Jan Segers elk nieuw kabinet met Rutte als premier uitgesloten. Het is nu dus aan D66 en het CDA om de macht van de VVD uit te kleden, tot het niveau dat Mark Rutte zelf besluit op te stappen (of in ieder geval niet opnieuw premier te worden).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Ik kan me niet betrappen aan het idee dat alle andere partijen zitten te wachten totdat de VVD die kaart trekt, het liefst zo snel mogelijk. Een formatie die klapt omdat de politicus die eerder de meeste stemmen haalde vals spel gepleegd heeft, wordt bij nieuwe verkiezingen volledig kapot gemaakt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Tom024 »

PHS schreef: za 03 apr 2021, 08:47 Precies wat ik zei dus: een minderheidskabinet VVD, D66 en CDA :)
Regeren met een minderheidskabinet, waarbij je ook in de EK afhankelijk bent van gedoogsteun? Dat zou wel erg spannend zijn, om met de woorden van Rutte te spreken.

De meest logische optie lijkt me dat Rutte een stap opzij zet, zodat een andere VVD'er het initiatief kan nemen. Ik zie 'm echter niet zomaar vertrekken, dus hij zal toch nog proberen een kabinet te formeren. De kans dat dat mislukt lijkt me groot, waarna dan nieuwe verkiezingen lonken. Tegen de tijd dat die georganiseerd kunnen worden komend najaar, kan de situatie rondom corona heel anders zijn, waardoor kiezers wellicht anders gaan stemmen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Ik weet ook niet zeker of je het CDA of D66 zover krijgt om alsnog met Rutte te regeren: binnen CDA krijg je dan ongetwijfeld meer ruzie (en het ging daar al zo lekker), en D66 kan natuurlijk het credo 'nieuw leiderschap' in de prullenbak gooien als ze na deze rel gewoon doorgaan met Rutte-IV.

Dus eigenlijk zit ik op dezelfde lijn als Tom024, met inderdaad een niet te onderschatten impact van de coronacrisis: FvD kon alleen maar zo groot worden doordat ze zich profileerden als 'anti-corona'-partij, mochten de vaccinaties lopen zoals gepland kun je in september mogelijk al zonder mondkapje op gaan stemmen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

Ik vraag me vooral af of men de hete adem van de coronacrisis in de formatie in de nek gaat voelen? De 'luxe' van maanden uittrekken om te formeren hebben we nu niet. De weerstand tegen de maatregelen en de gezichten daarvan groeit met de dag.

Ik denk toch dat - eerder dan gedacht - Rutte zal besluiten om de eer toch nog aan zichzelf te houden 'in het landsbelang'. Maar misschien reken ik buiten de waard.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Klaasje »

Versoepelen van maatregelen na een maandje vaccinaties uitzingen kan uitstekend door een demissionair kabinet met de kamer worden geregeld.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Jef400 »

Z2N schreef: za 03 apr 2021, 09:32 Ik weet ook niet zeker of je het CDA of D66 zover krijgt om alsnog met Rutte te regeren: binnen CDA krijg je dan ongetwijfeld meer ruzie (en het ging daar al zo lekker), en D66 kan natuurlijk het credo 'nieuw leiderschap' in de prullenbak gooien als ze na deze rel gewoon doorgaan met Rutte-IV.

Dus eigenlijk zit ik op dezelfde lijn als Tom024, met inderdaad een niet te onderschatten impact van de coronacrisis: FvD kon alleen maar zo groot worden doordat ze zich profileerden als 'anti-corona'-partij, mochten de vaccinaties lopen zoals gepland kun je in september mogelijk al zonder mondkapje op gaan stemmen.
Ja, en met nieuw leiderschap zou dat best wel eens een inzinking voor "Bruin Rechts" kunnen beteken. Laten we daarop hopen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Er schijnt om 12 uur een extra journaal te zijn van de NOS, mogelijk is er ook nog een persconferentie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Jef400 »

Suus, kun je me als je dat soort berichten leest taggen? Ik word nu wel heel nieuwsgierig namelijk.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Teletekst meldt nu een camera-interview met CU-leider Segers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten