Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Jef400 »

Dat heeft nou net met corona te maken.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

...tenzij Omtzigt besluit voor zichzelf te beginnen.

Maar goed, dit is De Hond.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Vinny »

Ja op zich interessant; ik behoor overigens ook tot de 'groep' kiezers die niet het CDA stemt, maar wellicht wel de lijst-Omtzigt. Ik heb serieus overwogen om een voorkeurstem uit te brengen; maar je stemt ook op een partij die in het verleden vaker dolkstoten in ruggen van mede-partijgenoten heeft gestoken. En het feit dat de lijst-Omtzigt blijkbaar 3 zetels van de PVV afsnoept zegt ook wel genoeg: een deel van de PVV aanhang bestaat niet uit slechte racistische mensen, maar gewoon uit boze burgers die ontevreden zijn met de huidige politiek.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Vinny schreef: zo 04 apr 2021, 16:22...maar je stemt ook op een partij die in het verleden vaker dolkstoten in ruggen van mede-partijgenoten heeft gestoken.
Niet dat ik enige drang voel het CDA te verdedigen, maar ik kan me toch warempel niet aan de indruk onttrekken dat die partij niet het alleenrecht heeft op dergelijke akkefietjes.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

Ja, de Vuile Verraderlijke Dolkstoters zitten elders.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

"De huidige politiek" wordt anders voor een niet onbelangrijk deel gevormd door dergelijke licht- danwel donkerbruine partijen aan de rechterkant van de VVD. Al jaren. En voor zover die partijen niet aan hun interne gekrakeel ten gronde gaan, weten ze beroerd weinig voor elkaar te krijgen dat werkelijk in het belang van hun kiezers is.

Het is natuurlijk mooi dat sommigen van die kiezers inzien dat Pieter Omtzicht wèl iets voor ze kan betekenen, maar die late bekering is geen aflaat voor hun uitstapje met de bruinhemden. Degene die de vinger op die zere plek legt als oorzaak van hun keuze aan te wijzen zou ik een gotspe willen noemen — in de hoop dat ik niet vroeger of later afgerekend zal gaan worden op die woordkeus.

Maar inderdaad, de PvdA kent een niet-aflatende traditie van het achterlaten van keukengerei in andermans rug, terwijl de VVD het aangeschoten wild de afgelopen dag loyaal verdedigd heeft.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

PHS schreef: zo 04 apr 2021, 22:59 Vlak de Partij van dolkstotende Arbeiders niet uit :mrgreen:
Dat was vroeger. Tegenwoordig is het de Partij van dolkstotende Arabieren.

En wat te denken van dat Clubje Dolkstotende Apostelen?
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

"Aandacht vestigen op" is anders niet hetzelfde als bepaalde groepen wegzetten als minderwaardig.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

PHS schreef: ma 05 apr 2021, 09:16 Dat ben ik niet met je eens, ze vestigen de aandacht op de thema's die voor hun kiezers van belang zijn, zoals immigratie, integratie, veiligheid, identiteit, enz. Vervolgens reageren de VVD en het CDA daarop omdat ze bang zijn dat kiezers weglopen naar die nieuwe rechtse partijen. Dat we tegenwoordig scherper zijn op immigratie en integratie is er niet voor niets gekomen.
VVD en CDA zijn partijen die weinig te vrezen hebben voor kiezersverlies naar rechts, omdat ze zelf ook al rechts (VVD) en/of conservatief (VVD, CDA) zijn. De verscherpte aandacht op immigratie en integratie is eerder een sign of the times waar (extreem)rechtse partijen op meeliften, en VVD en CDA ook.

Het zijn juist de partijen die vroeger voor de lagere en middenklassen stonden die nu het meest verlies lijden, en dat zijn traditioneel de partijen op links, met name PvdA en SP. Dat zie je ook wel aan de recente electorale uitslagen, waar het juist deze partijen zijn die steeds meer terrein verliezen, ten opzichte van winst van (extreem)rechts. VVD en CDA blijven over het algemeen vrij stabiel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

PHS schreef: ma 05 apr 2021, 09:16
trolly schreef: ma 05 apr 2021, 00:57 "De huidige politiek" wordt anders voor een niet onbelangrijk deel gevormd door dergelijke licht- danwel donkerbruine partijen aan de rechterkant van de VVD. Al jaren. En voor zover die partijen niet aan hun interne gekrakeel ten gronde gaan, weten ze beroerd weinig voor elkaar te krijgen dat werkelijk in het belang van hun kiezers is.
Dat ben ik niet met je eens, ze vestigen de aandacht op de thema's die voor hun kiezers van belang zijn, zoals immigratie, integratie, veiligheid, identiteit, enz.
Die partijen aan uiterste rechtse partijen beweren dat immigratie de oorzaak van de maatschappelijke en economische problemen is, terwijl ze daarmee het daadwerkelijke probleem steeds negeren. Er zijn bijvoorbeeld te weinig woningen en de woningen die er zijn, zijn te duur zijn omdat VVD en CDA de ruimtelijke ordening vernacheld hebben en de prijsopdrijvende mechanismes niet aangepakt hebben. Maar nee hoor, eR zIjN tE vEeL iMmIgRaNtEn :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Post »

Naast het niet willen bouwen, zou ik ook de overheveling van beleid van nationaal naar lokaal als oorzaak willen aanwijzen. Waarbij de economische crisis van 2008 veel gemeentes (toekomstig) geld heeft gekost door de keldering van de prijzen van bouwgrond. Waardoor veel projecten zijn gepauzeerd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

PHS schreef: ma 05 apr 2021, 10:20 Dat is wel héél kort door de bocht Suus. Bovendien scheer je zo alle nieuwe rechtse partijen over één kam :roll:
De lijsttrekkers van alle drie uiterste rechtse partijen hebben dergelijke zaken gewoon open en bloot beweerd, dus ik scheer ze hooguit over hun eigen kam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Ik woon al bijna vijf jaar in een gemeente die wordt geteisterd door de ellende van Eerdmans. Dat jij met hem wegloopt neemt niet weg dat het gewoon een racist is. De rest van de partijen op rechts zijn niet nieuw.

Bronnen voor Eerdmans die een racist is:
https://twitter.com/LeefbaarRdam/status ... 7344993280
https://www.rijnmond.nl/nieuws/188258/L ... idsprekers
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

De verschillen tussen de meest rechtse partijen zijn volgens mij:
PVV = racistisch en volks
FvD = racistisch en elitair
JA21 = niet racistisch (voor zo ver ik weet)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

Suus heeft het over de standpunten ten aanzien van immigratie en immigranten. Daarbij zijn er geen wezenlijke verschillen tussen de drie belangrijkste (extreem)rechtse partijen (PVV, FvD, JA21). Hooguit zit het verschil hem in de toonzetting.

En ja, voor mij bestaat er ook geen twijfel dat deze partijen immigratie als een belangrijke, zo niet centrale, oorzaak voor veel van de Nederlandse problemen zien. De PVV komt daar bij monde van Geert Wilders ronduit voor uit ('Minder Marokkanen'); Baudet verpakt het in een pseudo-intellectueel jasje ('homeopathische verdunning'); voor Eerdmans/Nanninga heb ik op dit moment eerlijk gezegd weinig zin om te gaan zoeken naar bedenkelijke uitspraken, maar die zijn er vast (zeker voor wat betreft de laatste).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Overigens zijn niet alle stemmers van deze partijen daarmee ook racistisch. Een deel heeft gewoon weinig besef van waar ze op stemmen, daarvoor stond afgelopen zaterdag een lang artikel in de Volkskrant over wellness-moeders en hun conspiritualiteit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Jef400 »

Ook algoritmes dragen bij aan de ontwikkelingen van Bruinrechts. Het is ook een beetje een probleem dat je zelf in de hand hebt als je niet doortastend op wil treden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

PHS schreef: ma 05 apr 2021, 11:34 En bubbelvorming is alleen iets dat rechtse mensen treft, mensen van andere politieke partijen komen op social media niet in een bubbel terecht?
Een doorzichtig staaltje whataboutism. De discussie gaat hier over (extreem)rechts.

Ik kan nog wel wat andere fundamentele verschillen benoemen:
- PVV heeft het sociaaleconomische programma van de SP afgekeken, FvD en JA21 zitten sociaaleconomisch dichter bij CDA en VVD zijn meer ondernemerspartijen.
- PVV is veel radicaler wat betreft islam en immigratie; willen grote aantallen moslims gedwongen terugsturen naar waar ze oorspronkelijk vandaan komen. FvD is een stuk minder radicaal en JA21 is gewoon een soort klassieke VVD.
- FvD omarmt complotdenken, PVV en JA21 zeer zeker niet. FvD vindt corona ook een griepje, ze ontkennen de invloed van de mens op de opwarming van de aard enzovoort.
- FvD heeft een afgedankt kroonjuweel van D66 gevonden: meer directe democratie.
Als je maar lang genoeg zoekt kom je altijd verschillen tegen. Dit lijken mij echter meer accentverschillen dan fundamentele verschillen.

Fundamentele verschillen tussen de (extreem)rechtse partijen onderling zijn er niet. Pas als je de vergelijking met links gaat maken, kun je spreken van fundamentele verschillen.

Toevoeging: je moet er nota bene voor naar een buitenlandse bron toe, die zich primair met ov-plattegronden (jawel) bezighoudt, om een analyse van de correlaties tussen partijen te vinden:

http://www.tubemapcentral.com/writing/n ... 021-01.pdf

(Pas op: pdf)

Dan zie je dat PVV, FvD en JA21 toch lood om oud ijzer zijn, en alleen de verschillen met 'links' fundamenteel zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten