Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Het probleem is dat een overheidsbedrijf de taalwet overtreedt door Frans op hetzelfde niveau te zetten als Nederlands in het Vlaams gewest.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PHS »

Het onderliggende probleem voor de Vlamingen is dat een groot aantal Franstaligen zich in de Vlaamse gemeenten rond Brussel vestigt (want Brussel is op zijn zachtst gezegd een sh*th*l*). Vanuit dat oogpunt kan ik best begrijpen dat de Vlamingen er niet gelukkig mee zijn als de MIVB zijn Franstalige klanten in het Frans bedient in Vlaanderen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Want je zou Franstalige klanten maar faciliteren met een Franstalige omroep bovenop de Nederlandse omroep. Wat een misdaad. :') :') :')
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Als je de 'verfransing' van de Vlaamse ring als een probleem ziet is dit wel een logische maatregel ja. :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Aking »

umbusko schreef: wo 07 apr 2021, 22:20 Want je zou Franstalige klanten maar faciliteren met een Franstalige omroep bovenop de Nederlandse omroep. Wat een misdaad. :') :') :')
Sjah, als dat in strijd is met de wet is dat een misdaad, want zo schijnen wetten te werken.

Als Mikos de klanten op vrijdagavond na de kaartmondkapjescontrole nog een nakkie of een snoepie aanbiedt mag dat ook niet, terwijl er genoeg reizigers zijn die daar prima blij mee zouden zijn :Y
PHS

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PHS »

umbusko schreef: wo 07 apr 2021, 22:20 Want je zou Franstalige klanten maar faciliteren met een Franstalige omroep bovenop de Nederlandse omroep. Wat een misdaad. :') :') :')
Dat faciliteren van de Franse taal is juist het probleem voor de Vlamingen, want dat trekt nog meer Franstaligen aan.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Aking schreef: wo 07 apr 2021, 22:23 Als Mikos de klanten op vrijdagavond na de kaartmondkapjescontrole nog een nakkie of een snoepie aanbiedt mag dat ook niet, terwijl er genoeg reizigers zijn die daar prima blij mee zouden zijn :Y
In de ICE krijg ik anders regelmatig een snoepie. Dan ben ik zelfs "Lieblingsgast". :Y

Ik snap de gedachtegang van de Vlamingen wel, maar ik vind het echt een bekrompen manier van denken. We spreken ALlEeN oNzE TaAL!!1 en dan zoeken ze het maar uit, daar komt het op neer. Dat is toch geen manier om verbinding met andere mensen te zoeken? In de rest van Europa worden omroepen in het Engels toegevoegd aan de omroep in de lokale taal, zodat iedereen de omroep kan begrijpen. Dat slaat dan soms ook weer extreem door, maar is wat mij betreft beter dan een maatschappelijk probleem op te proberen te lossen door informatieve omroepen te beperken tot één taal. Het is ook niet de taak van een vervoerder om de maatschappij in te richten, maar om zijn klanten te informeren. Spreken die Frans, dan roep je om in het Frans. Ingewikkelder zou het niet moeten zijn.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Aking »

umbusko schreef: wo 07 apr 2021, 22:38 In de rest van Europa worden omroepen in het Engels toegevoegd aan de omroep in de lokale taal, zodat iedereen de omroep kan begrijpen.
Mjah en dat mag in Belgistan (en dus niet alleen in Vlaanderen) pas nadat er in álle landstalen is omgeroepen. En aangezien er een groot deel van het OV-personeel is dat geen Duits spreekt doen ze maar helemaal geen Engels, en NL/FR dus meestal nogal brak afhankelijk van waar het betreffende personeelslid zelf vandaan komt. :X :')

Al heb ik wel het idee dat het Nederlands van de Walen vaak slechter is als het Frans van de Vlamingen, maar nou houdt mijn Frans ook wel redelijk op bij Janet Baguet dus daar kan dat ook mee te maken hebben _O-
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Chrysa »

Kan het zijn dat er ook wat Waals personeel op de Intercity Direct terecht komt? Heb daar toch behoorlijk vaak onverstaanbaar personeel gehad.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Aking »

Ik heb wel eens een "Iek ben du chef du trein"pipo gehad ja
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Chrysa schreef:Kan het zijn dat er ook wat Waals personeel op de Intercity Direct terecht komt? Heb daar toch behoorlijk vaak onverstaanbaar personeel gehad.
Er rijden treinbegeleiders van depot Brussel-Zuid op de internationale Intercity Direct, dus die kunnen ook Frans als moedertaal hebben. Maar onderdeel van de opleiding voor treinbegeleiders is een examen in de landstaal die niet hun moedertaal is. Een bepaald niveau is dus wel vereist.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

umbusko schreef: wo 07 apr 2021, 09:59 Typisch dat voortdurend geschermd wordt met de naam Vindobona, terwijl die naam al lang gekaapt is door de verbinding via Brno. Daarover geen woord natuurlijk... :')
Wat mij betreft behoort de naam Vindobona exclusief toe een de verbinding via Gmünd.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

De nachttrein "Alpen-Sylt-Express" gaat dit jaar pas vanaf 15. Juli rijden, oorspronkelijk gepland was met pinksteren te beginnen.
jensch_
Berichten: 25
Lid geworden op: za 15 dec 2012, 13:02

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door jensch_ »

Chrysa schreef: wo 07 apr 2021, 23:21 Kan het zijn dat er ook wat Waals personeel op de Intercity Direct terecht komt? Heb daar toch behoorlijk vaak onverstaanbaar personeel gehad.
Van de 45 belgische treinbegeleiders die op de IC Brussel werken zijn er 25 Franstaligen.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

In Berlin wil men tram M10 van Warschauer Str. naar Hermannplatz verlengen: https://www.tagesspiegel.de/berlin/verl ... 85470.html
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door dennistd »

Ik zie dat de rails op de Oberbaumbrücke er zelfs al liggen. Al liggen ze niet helemaal logisch voor de huidige rijstrookindeling _O-
PHS

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PHS »

France to ban some domestic flights where train available: MPs vote to suspend internal flights if the trip can be completed by train within two and a half hours instead
Artikeltje in The Guardian over de Franse plannen om korte vliegreizen te verbieden tussen Parijs en Bordeaux en Parijs en Lyon.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Bestemmingen die binnen twee en een halve uur per trein te bereiken zijn. En vluchten van/naar CDG zijn uitgezonderd van de regel.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Cas »

De Denen kopen 100 nieuwe treinen (elektrisch, want da's hier bijzonder) bij Alstom, ter vervanging van de IC3/4 en IR4: "Fransk selskab vinder udbud og skal levere el-drevne tog til DSB"
(Even door Google Translate halen).

Meer info bij DSB (ook in het Deens), die bevestigen dat het om Coradia Streams gaat: klik. Leuk meegenomen: de treinen worden specifiek aangeprezen als bijna identiek aan de Nederlandse versie, de ICNG.
請勿靠近車門
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door RobertT »

dennistd schreef: ma 12 apr 2021, 13:27 Ik zie dat de rails op de Oberbaumbrücke er zelfs al liggen. Al liggen ze niet helemaal logisch voor de huidige rijstrookindeling _O-
Die rails liggen er al een tijdje,1993,en zullen ook weer verwijderd worden,als dat niet al is gebeurt.Bij de oorspronkelijke plannen hebben ze toentertijd met de renovatie van de Oberbaumbrücke de rails al gelegd,omdat er toen ook al concrete plannen waren.In de huidige situatie echter is de verkeerssituatie op de brug anders en moeten de rails anders gelegd worden.
Lijkt eigenlijk wel een beetje op de rails die indertijd in de leipziger strasse gelegd zijn voor de verlenging van de lijn uit Alexanderplatz
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Durashift »

Oud- EU parlementariër Wim van de Camp is voor Nederland de treingezant / ambassadeur :?: om plooien in het EU spoorwegnet glad te strijken.

https://www.bnr.nl/podcast/europa-podca ... r-de-trein

Apart.. ik zie toch vooral beelden van een motorrijdende Wim in mijn herinnering. :D
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Sinds enkele dagen wordt er op de SNCF-lijn Parijs Montparnasse - Granville geexperimenteerd met een andere brandstof: B100, op basis van koolzaadolie. En het werkt best goed: de bestaande Régiolis-treinstellen hoeften niet aangepast te worden en lijken normaal te functioneren. De test gaat nog door tot en met begin juni.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Vanaf maandag gaat in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest de nieuwe buslijn 74 rijden tussen het Erasmusziekenhuis, Anderlecht, Vorst en Ukkel-Kalevoet.
https://www.stib-mivb.be/article.html?l ... c9431ed761
Z2N schreef: do 15 apr 2021, 20:03 Sinds enkele dagen wordt er op de SNCF-lijn Parijs Montparnasse - Granville geexperimenteerd met een andere brandstof: B100, op basis van koolzaadolie.
Als die treinen dan maar niet altijd pech hebben. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door dennistd »

Vanaf begin mei kan er weer enkelsporig gereden worden op de Rechte Rheinstrecke. Het andere spoor blijft dicht om als aanvoerspoor voor materiaal te dienen op de afgebrokkelde berg te fixeren: https://bahnblogstelle.net/2021/04/16/r ... befahrbar/
PHS

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PHS »

De verschillende Franse overheden hebben (eindelijk) een akkoord bereikt over de financiering van fasen 1 en 2 van de Ligne Nouvelle Provence Côte-d’Azur. Voor € 3,5 miljard wordt o.a. een nieuwe tunnel onder Marseille St-Charles aangelegd die wel heel erg aan Stuttgart 2021 doet denken. Daardoor hoeven TGV's tussen Parijs en Nice niet meer te keren op St-Charles (of via de verbindingsboog rijden zonder er te stoppen).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten