Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
49-BRG-9 7203
53-BRG-9 7204
99-BRJ-7
00-BRJ-8
06-BRJ-8
10-BRJ-8
21-BRJ-8
28-BRJ-8
37-BRJ-8
40-BRJ-8
42-BRJ-8
67-BRJ-8
69-BRJ-8
71-BRJ-8
75-BRJ-8
84-BRJ-8
87-BRJ-8
88-BRJ-8
04-BRJ-9
13-BRJ-9
53-BRG-9 7204
99-BRJ-7
00-BRJ-8
06-BRJ-8
10-BRJ-8
21-BRJ-8
28-BRJ-8
37-BRJ-8
40-BRJ-8
42-BRJ-8
67-BRJ-8
69-BRJ-8
71-BRJ-8
75-BRJ-8
84-BRJ-8
87-BRJ-8
88-BRJ-8
04-BRJ-9
13-BRJ-9
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Het OV-bureau heeft een notitie geschreven over hoe om te gaan met de verwachte lagere reizigersaantallen in de komende jaren, en welke maatregelen daarvoor bespreekbaar zijn.
https://gemeente.groningen.nl/sites/def ... ieplan.pdf
En een meer uitgebreide versie:
https://online.ibabs.eu/ibabsapi/public ... 68a848640e
Zie ook:
https://www.ovnieuwsuitgroningen.nl/202 ... uro-nodig/
https://gemeente.groningen.nl/sites/def ... ieplan.pdf
En een meer uitgebreide versie:
https://online.ibabs.eu/ibabsapi/public ... 68a848640e
Zie ook:
https://www.ovnieuwsuitgroningen.nl/202 ... uro-nodig/
-
- Berichten: 4396
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Heel interessant document. Op welke wijze zou je zonder pijn dan kunnen besparen en toch geen leegte krijgen?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Het is een tikje tegenstrijdig aangezien er bezuinigd wordt/gaat worden. Het DVHN meldt dat het OV-bureau samen met provincies 2 Setra Qliners gaan ombouwen naar waterstof. Ook zijn ze op zoek naar waterstof 8-persoons busjes.
https://www.dvhn.nl/drenthe/Bussen-in-D ... 44665.html
(Paywall, dus even open in incognitomodus)
https://www.dvhn.nl/drenthe/Bussen-in-D ... 44665.html
(Paywall, dus even open in incognitomodus)
Grt. Stefan
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Ik heb zo het vermoeden dat er ergens wel een subsidie potje voor dit project is.
-
- Berichten: 526
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
En weer zo'n idioot idee. Allemaal omdat een paar mensen een heleboel mensen er van hebben overtuigd dat co2 heel gevaarlijk zou zijn.
Zoek voor de grap eens op hoeveel geld NL gaat uitgeven in de komende 9 jaar om die onzin te realiseren. Dan vallen nog 2 extra waterstofbussen niet eens op, en die dingen kosten Jan Modaal ongeveer 30 jaarsalarissen per stuk.
Zoek voor de grap eens op hoeveel geld NL gaat uitgeven in de komende 9 jaar om die onzin te realiseren. Dan vallen nog 2 extra waterstofbussen niet eens op, en die dingen kosten Jan Modaal ongeveer 30 jaarsalarissen per stuk.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Op dit moment hebben vervoerders al een voorkeur om hun dieselbussen stil te zetten en zoveel mogelijk diensten elektrisch uit te voeren.JeroenSpock schreef: ↑di 06 apr 2021, 23:44 En weer zo'n idioot idee. Allemaal omdat een paar mensen een heleboel mensen er van hebben overtuigd dat co2 heel gevaarlijk zou zijn.
Zoek voor de grap eens op hoeveel geld NL gaat uitgeven in de komende 9 jaar om die onzin te realiseren. Dan vallen nog 2 extra waterstofbussen niet eens op, en die dingen kosten Jan Modaal ongeveer 30 jaarsalarissen per stuk.
De waterstorfbus kan dat zelfde punt gaan bereiken, maar dan zal er wel getest moeten worden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Over dieselbussen ombouwen naar waterstof gesproken. Arriva zou een Integro om laten bouwen naar Waterstof en die zou begin dit jaar op lijn 315 moeten gaan rijden. Maar ik heb er helemaal niks meer over gelezen. Heeft het vertraging opgelopen of was het geen succes en is het project een stille dood gestorven?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Als er één lijn is, die sowieso weinig in de bebouwde kom uitstoot, omdat-ie vooral over de A7 rijdt, is het lijn 315 wel.
Want vooral binnen de bebouwde kom is een emissieloze bus maatschappelijk nuttig.
Want vooral binnen de bebouwde kom is een emissieloze bus maatschappelijk nuttig.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Het bedrijf dat de bus zou ombouwen is failliet gegaan, waardoor het project is gestopt.
-
- Berichten: 526
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Omdat die elektrische bus goedkoper kan rijden, alsof die vervoerders echt om het klimaat denken.Post schreef: ↑wo 07 apr 2021, 06:53Op dit moment hebben vervoerders al een voorkeur om hun dieselbussen stil te zetten en zoveel mogelijk diensten elektrisch uit te voeren.JeroenSpock schreef: ↑di 06 apr 2021, 23:44 En weer zo'n idioot idee. Allemaal omdat een paar mensen een heleboel mensen er van hebben overtuigd dat co2 heel gevaarlijk zou zijn.
Zoek voor de grap eens op hoeveel geld NL gaat uitgeven in de komende 9 jaar om die onzin te realiseren. Dan vallen nog 2 extra waterstofbussen niet eens op, en die dingen kosten Jan Modaal ongeveer 30 jaarsalarissen per stuk.
De waterstorfbus kan dat zelfde punt gaan bereiken, maar dan zal er wel getest moeten worden.
Een 12 meter Citaro 7100 serie gebruikt zo'n 30 euro aan diesel per 100 km.
Een 12 meter Ebusco/VDL gebruikt max 11 euro aan elektriciteit per 100 km.
Geen idee wat wtaerstof per kg kost en hoe ver een bus daar mee kan rijden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Omdat elektrische bussen goedkoper zijn. Maar dat was in het begin ook anders, alleen door te testen en verbeteren zijn elektrische bussen nu goedkoper dan dieselbussen.
-
- Berichten: 526
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Ik weet niet of ze uiteindelijk goedkoper zijn, maar ze zijn per kilometer nu goedkoper.
Omslagpunt heb ik wel eens berekend, lag ergens rond 800.000 km maar weet ik niet meer zeker.
Omslagpunt heb ik wel eens berekend, lag ergens rond 800.000 km maar weet ik niet meer zeker.
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Het gaat niet alleen om stroom/diesel maar ook om onderhoud. Elektrische aandrijving heeft veel minder slijtage. Daardoor zou een goed gebouwde elektrische bus ook langer mee moeten kunnen dan een dieselbus en daardoor over een langere periode kunnen worden afgeschreven. (in Arnhem rijden nog steeds Berkhof trolleys uit 2002)
-
- Berichten: 526
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
I know, maar die cijfers geeft Qbuzz natuurlijkk niet. De kosten van brandstof per 100 km ook niet trouwens.
Een goed gebouwde en onderhouden dieselbus kan ook heel lang mee. Maar iemand heeft bepaald dat lijnbussen in GD maar max 12 jaar oud mogen zijn. Past wel in onze wegwerpcultuur.
En begrijp me niet verkeerd, ik ben echt wel voorstander van elektrische aandrijflijnen in voertuigen.
Een goed gebouwde en onderhouden dieselbus kan ook heel lang mee. Maar iemand heeft bepaald dat lijnbussen in GD maar max 12 jaar oud mogen zijn. Past wel in onze wegwerpcultuur.
En begrijp me niet verkeerd, ik ben echt wel voorstander van elektrische aandrijflijnen in voertuigen.
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
De kosten van onderhoud zijn nu juist de reden dat dieselbussen een kortere economische levensduur hebben dan elektrische bussen. In de jaren 70 werden trolleybussen in Arnhem ook al over een langere periode afgeschreven dan de Dieselbussen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Een elektromotor wordt dan ook niet voortdurend blootgesteld aan explosies en heeft minder bewegende onderdelen en heeft daardoor een langere levensduur.
Wat wel een serieus probleem is bij accubussen is dat ook als je hem niet gebruikt, de kwaliteit van de batterij langzaam achteruit gaat. Als je een brandstofbus stil zet moet je hem wel af en toe starten om vervuiling van de leidingen en motor te voorkomen, maar de werking van de onderdelen gaat, zeker als je hem droog wegzet, bij niet-gebruik amper tot niet achteruit.
Samen met de maatschappelijke voordelen die elektrobussen hebben maakt dat een vervoerder eerder een dieselbus in het depot opbergt.
Wat wel een serieus probleem is bij accubussen is dat ook als je hem niet gebruikt, de kwaliteit van de batterij langzaam achteruit gaat. Als je een brandstofbus stil zet moet je hem wel af en toe starten om vervuiling van de leidingen en motor te voorkomen, maar de werking van de onderdelen gaat, zeker als je hem droog wegzet, bij niet-gebruik amper tot niet achteruit.
Samen met de maatschappelijke voordelen die elektrobussen hebben maakt dat een vervoerder eerder een dieselbus in het depot opbergt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 526
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Een groot probleem in mijn ogen is ook dat vervoerders (tenminste die waar ik voor werk wel) geen informatie geven over wat goed en slecht is voor accu's. Vooral over het laden mag wel wat meer verteld worden als je zo'n groen imago claimt te willen hebben.
Wat nog beter zou zijn, is een softwarematige oplossing in de bussen die er voor zorgt dat de accu niet te snel en verder laadt en ontlaadt dan x % en dat ook mogelijk maken in de dienstregeling met laadmomenten. Want 95% van de mensen die de bussen laden en ontladen zal het jeuken hoeveel jaar zo'n accupakket mee gaat.
Wat nog beter zou zijn, is een softwarematige oplossing in de bussen die er voor zorgt dat de accu niet te snel en verder laadt en ontlaadt dan x % en dat ook mogelijk maken in de dienstregeling met laadmomenten. Want 95% van de mensen die de bussen laden en ontladen zal het jeuken hoeveel jaar zo'n accupakket mee gaat.
-
- Berichten: 4396
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Bedoel je dat jij wel ingelicht bent over het sparen van je accu en dus weet wat wel en niet kan?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Wat ik merk met de VDL's die wij hebben is dat de laatste 5-10% van de accu significant langzamer gaan dan de rest van het laden, ik vermoed dus dat hier software de accu levensduur optimaliseert. Daarnaast zit er ook een soort van tijdelijke energieopslag in het laadproces want de eerste paar minuten na het laden zie je de accu nog steeds stijgen, dit zal ook zijn om de accu's onder minder druk te zetten.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
^^ Geldt dat niet in het algemeen bij accu's?
Bronmistergreen.nl schreef:Batterijen presteren het beste als ze tussen de 20 en 80% van hun laadcapaciteit zitten. Dit geldt niet alleen voor de accu van Tesla of de batterij van een andere EV, maar voor alle batterijen. Dit komt door de chemische structuur: wanneer de accu onder de 20% of boven de 80% zit, moet de batterij harder werken om degeneratie tegen te gaan.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Klopt echter is het verschil veel extremer dan je zou verwachten als je het vergelijkt met bijvoorbeeld een telefoon. Doordat een accu harder moet werken slijt hij ook harder als hij bijna vol is dus door hem minder hard te laden in het laatste stukje kun je een significant verschil maken voor de levensduur. Al heb ik begrepen dat de bussen in Eindhoven binnenkort aan de beurt zijn voor nieuwe accupakketen, of dit enkel voor slijtage is of vooral voor verbeterde prestaties zou ik niet weten.
-
- Berichten: 526
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Net zo slecht als andere collega's, maar hier staat erg veel informatie:CamilleKreemers schreef: ↑ma 12 apr 2021, 00:48Bedoel je dat jij wel ingelicht bent over het sparen van je accu en dus weet wat wel en niet kan?
https://batteryuniversity.com/learn/art ... _batteries
Gewoon interesse omdat de accu in mijn fiets bijna een maandsalaris kost, dus die wil ik graag zo lang mogelijk in goede conditie houden.
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
De Heuliez in Utrecht worden alleen in de stalling tot 100% opgeladen aan de slow lader. Bij de snelladers aan de eindpunten koppelen ze automatisch af bij 90%. Of dat bij andere modellen ook zo is weet ik niet.RnBn schreef: ↑ma 12 apr 2021, 08:57 Wat ik merk met de VDL's die wij hebben is dat de laatste 5-10% van de accu significant langzamer gaan dan de rest van het laden, ik vermoed dus dat hier software de accu levensduur optimaliseert. Daarnaast zit er ook een soort van tijdelijke energieopslag in het laadproces want de eerste paar minuten na het laden zie je de accu nog steeds stijgen, dit zal ook zijn om de accu's onder minder druk te zetten.
Laatst gewijzigd door The Greyhound op di 13 apr 2021, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten