Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Jelmer »

49-BRG-9 7203
53-BRG-9 7204
99-BRJ-7
00-BRJ-8
06-BRJ-8
10-BRJ-8
21-BRJ-8
28-BRJ-8
37-BRJ-8
40-BRJ-8
42-BRJ-8
67-BRJ-8
69-BRJ-8
71-BRJ-8
75-BRJ-8
84-BRJ-8
87-BRJ-8
88-BRJ-8
04-BRJ-9
13-BRJ-9
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Roeland »

Het OV-bureau heeft een notitie geschreven over hoe om te gaan met de verwachte lagere reizigersaantallen in de komende jaren, en welke maatregelen daarvoor bespreekbaar zijn.
https://gemeente.groningen.nl/sites/def ... ieplan.pdf
En een meer uitgebreide versie:
https://online.ibabs.eu/ibabsapi/public ... 68a848640e
Zie ook:
https://www.ovnieuwsuitgroningen.nl/202 ... uro-nodig/
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Heel interessant document. Op welke wijze zou je zonder pijn dan kunnen besparen en toch geen leegte krijgen?
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Selivio »

Het is een tikje tegenstrijdig aangezien er bezuinigd wordt/gaat worden. Het DVHN meldt dat het OV-bureau samen met provincies 2 Setra Qliners gaan ombouwen naar waterstof. Ook zijn ze op zoek naar waterstof 8-persoons busjes.

https://www.dvhn.nl/drenthe/Bussen-in-D ... 44665.html
(Paywall, dus even open in incognitomodus)
Grt. Stefan
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Post »

Ik heb zo het vermoeden dat er ergens wel een subsidie potje voor dit project is.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

En weer zo'n idioot idee. Allemaal omdat een paar mensen een heleboel mensen er van hebben overtuigd dat co2 heel gevaarlijk zou zijn.
Zoek voor de grap eens op hoeveel geld NL gaat uitgeven in de komende 9 jaar om die onzin te realiseren. Dan vallen nog 2 extra waterstofbussen niet eens op, en die dingen kosten Jan Modaal ongeveer 30 jaarsalarissen per stuk.
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door teun »

:')
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Post »

JeroenSpock schreef: di 06 apr 2021, 23:44 En weer zo'n idioot idee. Allemaal omdat een paar mensen een heleboel mensen er van hebben overtuigd dat co2 heel gevaarlijk zou zijn.
Zoek voor de grap eens op hoeveel geld NL gaat uitgeven in de komende 9 jaar om die onzin te realiseren. Dan vallen nog 2 extra waterstofbussen niet eens op, en die dingen kosten Jan Modaal ongeveer 30 jaarsalarissen per stuk.
Op dit moment hebben vervoerders al een voorkeur om hun dieselbussen stil te zetten en zoveel mogelijk diensten elektrisch uit te voeren.

De waterstorfbus kan dat zelfde punt gaan bereiken, maar dan zal er wel getest moeten worden.
Michael
Berichten: 11742
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Michael »

Over dieselbussen ombouwen naar waterstof gesproken. Arriva zou een Integro om laten bouwen naar Waterstof en die zou begin dit jaar op lijn 315 moeten gaan rijden. Maar ik heb er helemaal niks meer over gelezen. Heeft het vertraging opgelopen of was het geen succes en is het project een stille dood gestorven?
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Roeland »

Als er één lijn is, die sowieso weinig in de bebouwde kom uitstoot, omdat-ie vooral over de A7 rijdt, is het lijn 315 wel.
Want vooral binnen de bebouwde kom is een emissieloze bus maatschappelijk nuttig.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn 45 »

Het bedrijf dat de bus zou ombouwen is failliet gegaan, waardoor het project is gestopt.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Post schreef: wo 07 apr 2021, 06:53
JeroenSpock schreef: di 06 apr 2021, 23:44 En weer zo'n idioot idee. Allemaal omdat een paar mensen een heleboel mensen er van hebben overtuigd dat co2 heel gevaarlijk zou zijn.
Zoek voor de grap eens op hoeveel geld NL gaat uitgeven in de komende 9 jaar om die onzin te realiseren. Dan vallen nog 2 extra waterstofbussen niet eens op, en die dingen kosten Jan Modaal ongeveer 30 jaarsalarissen per stuk.
Op dit moment hebben vervoerders al een voorkeur om hun dieselbussen stil te zetten en zoveel mogelijk diensten elektrisch uit te voeren.

De waterstorfbus kan dat zelfde punt gaan bereiken, maar dan zal er wel getest moeten worden.
Omdat die elektrische bus goedkoper kan rijden, alsof die vervoerders echt om het klimaat denken.
Een 12 meter Citaro 7100 serie gebruikt zo'n 30 euro aan diesel per 100 km.
Een 12 meter Ebusco/VDL gebruikt max 11 euro aan elektriciteit per 100 km.

Geen idee wat wtaerstof per kg kost en hoe ver een bus daar mee kan rijden.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Post »

Omdat elektrische bussen goedkoper zijn. Maar dat was in het begin ook anders, alleen door te testen en verbeteren zijn elektrische bussen nu goedkoper dan dieselbussen.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Ik weet niet of ze uiteindelijk goedkoper zijn, maar ze zijn per kilometer nu goedkoper.
Omslagpunt heb ik wel eens berekend, lag ergens rond 800.000 km maar weet ik niet meer zeker.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door The Greyhound »

Het gaat niet alleen om stroom/diesel maar ook om onderhoud. Elektrische aandrijving heeft veel minder slijtage. Daardoor zou een goed gebouwde elektrische bus ook langer mee moeten kunnen dan een dieselbus en daardoor over een langere periode kunnen worden afgeschreven. (in Arnhem rijden nog steeds Berkhof trolleys uit 2002)
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

I know, maar die cijfers geeft Qbuzz natuurlijkk niet. De kosten van brandstof per 100 km ook niet trouwens.
Een goed gebouwde en onderhouden dieselbus kan ook heel lang mee. Maar iemand heeft bepaald dat lijnbussen in GD maar max 12 jaar oud mogen zijn. Past wel in onze wegwerpcultuur.
En begrijp me niet verkeerd, ik ben echt wel voorstander van elektrische aandrijflijnen in voertuigen.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door The Greyhound »

De kosten van onderhoud zijn nu juist de reden dat dieselbussen een kortere economische levensduur hebben dan elektrische bussen. In de jaren 70 werden trolleybussen in Arnhem ook al over een langere periode afgeschreven dan de Dieselbussen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Suus »

Een elektromotor wordt dan ook niet voortdurend blootgesteld aan explosies en heeft minder bewegende onderdelen en heeft daardoor een langere levensduur.

Wat wel een serieus probleem is bij accubussen is dat ook als je hem niet gebruikt, de kwaliteit van de batterij langzaam achteruit gaat. Als je een brandstofbus stil zet moet je hem wel af en toe starten om vervuiling van de leidingen en motor te voorkomen, maar de werking van de onderdelen gaat, zeker als je hem droog wegzet, bij niet-gebruik amper tot niet achteruit.

Samen met de maatschappelijke voordelen die elektrobussen hebben maakt dat een vervoerder eerder een dieselbus in het depot opbergt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Een groot probleem in mijn ogen is ook dat vervoerders (tenminste die waar ik voor werk wel) geen informatie geven over wat goed en slecht is voor accu's. Vooral over het laden mag wel wat meer verteld worden als je zo'n groen imago claimt te willen hebben.
Wat nog beter zou zijn, is een softwarematige oplossing in de bussen die er voor zorgt dat de accu niet te snel en verder laadt en ontlaadt dan x % en dat ook mogelijk maken in de dienstregeling met laadmomenten. Want 95% van de mensen die de bussen laden en ontladen zal het jeuken hoeveel jaar zo'n accupakket mee gaat.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Bedoel je dat jij wel ingelicht bent over het sparen van je accu en dus weet wat wel en niet kan?
RnBn
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door RnBn »

Wat ik merk met de VDL's die wij hebben is dat de laatste 5-10% van de accu significant langzamer gaan dan de rest van het laden, ik vermoed dus dat hier software de accu levensduur optimaliseert. Daarnaast zit er ook een soort van tijdelijke energieopslag in het laadproces want de eerste paar minuten na het laden zie je de accu nog steeds stijgen, dit zal ook zijn om de accu's onder minder druk te zetten.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door waldo79 »

^^ Geldt dat niet in het algemeen bij accu's?
mistergreen.nl schreef:Batterijen presteren het beste als ze tussen de 20 en 80% van hun laadcapaciteit zitten. Dit geldt niet alleen voor de accu van Tesla of de batterij van een andere EV, maar voor alle batterijen. Dit komt door de chemische structuur: wanneer de accu onder de 20% of boven de 80% zit, moet de batterij harder werken om degeneratie tegen te gaan.
Bron
RnBn
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door RnBn »

Klopt echter is het verschil veel extremer dan je zou verwachten als je het vergelijkt met bijvoorbeeld een telefoon. Doordat een accu harder moet werken slijt hij ook harder als hij bijna vol is dus door hem minder hard te laden in het laatste stukje kun je een significant verschil maken voor de levensduur. Al heb ik begrepen dat de bussen in Eindhoven binnenkort aan de beurt zijn voor nieuwe accupakketen, of dit enkel voor slijtage is of vooral voor verbeterde prestaties zou ik niet weten.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

CamilleKreemers schreef: ma 12 apr 2021, 00:48Bedoel je dat jij wel ingelicht bent over het sparen van je accu en dus weet wat wel en niet kan?
Net zo slecht als andere collega's, maar hier staat erg veel informatie:

https://batteryuniversity.com/learn/art ... _batteries

Gewoon interesse omdat de accu in mijn fiets bijna een maandsalaris kost, dus die wil ik graag zo lang mogelijk in goede conditie houden.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door The Greyhound »

RnBn schreef: ma 12 apr 2021, 08:57 Wat ik merk met de VDL's die wij hebben is dat de laatste 5-10% van de accu significant langzamer gaan dan de rest van het laden, ik vermoed dus dat hier software de accu levensduur optimaliseert. Daarnaast zit er ook een soort van tijdelijke energieopslag in het laadproces want de eerste paar minuten na het laden zie je de accu nog steeds stijgen, dit zal ook zijn om de accu's onder minder druk te zetten.
De Heuliez in Utrecht worden alleen in de stalling tot 100% opgeladen aan de slow lader. Bij de snelladers aan de eindpunten koppelen ze automatisch af bij 90%. Of dat bij andere modellen ook zo is weet ik niet.
Laatst gewijzigd door The Greyhound op di 13 apr 2021, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten