De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Ik heb de laatste paar maanden gewerkt aan deze spoorkaart (in de stijl van de gele platen van de NS), waarin alle stations en stopplaatsen die in Nederland hebben gestaan staan afgebeeld. In de tweede afbeelding staat de zelfde kaart afgebeeld, maar de voormalige lijnen en stations zijn lichter weergeven, zodat er contrast tussen de twee ontstaan.
Ik hoop dat jullie hier enig kijk plezier uit kunnen krijgen.
(Mochten de afbeeldingen niet laden hier is een link naar de posts op Imgur: https://imgur.com/a/s9GmQZo)
Ik hoop dat jullie hier enig kijk plezier uit kunnen krijgen.
(Mochten de afbeeldingen niet laden hier is een link naar de posts op Imgur: https://imgur.com/a/s9GmQZo)
bon jour
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Wauw. Dan bedenk je je dat het maar goed is dat er zo veel is opgeheven. Wat een geboemel zou het anders zijn geweest
Ik doe ook maar wat
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
En dan staan de interlokale tramlijnen hier niet eens bij.
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Doet mij denken aan de spoorkaart die te koop was tijdens de Spoorparade in 2014. Die hangt nog altijd bij mij aan de muur
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Ik mis station Mastwijk
Ik heb geen onderschrift
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Gaaf!!
Eén opmerking: Den Bolder moet Den Dolder zijn
Eén opmerking: Den Bolder moet Den Dolder zijn
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Voor de luie mensen op mobiel: een direct linkje naar een leesbare resolutie: https://i.imgur.com/5lJ2t2X.webp
En ligt het aan mij, of zit er niet echt consistentie in wat een zwart stipje of wit cirkeltje betekent?
En ligt het aan mij, of zit er niet echt consistentie in wat een zwart stipje of wit cirkeltje betekent?
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Die hangt hier ook nog aan de muur. En ik zag op Twitter bij iemand ook al een projectje voorbij komen voor het realiseren van zo'n kaart
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
De witte punten waren stations en de zwarte puntjes waren stopplaatsen en haltes
Ja, Reddit gaf me al een aardige waslijst gegeven.
Den Bolder -> Den Dolder,
Krabbedijk -> Krabbendijke,
Heereveen (IJsstadion) -> Heerenveen (IJsstadion),
Idaad-Roordahuizum -> Irdaad-Roordahuizum,
Valte -> Valthe
Diepeveen (Oost/West) -> Diepenveen (Oost/West)
daarnaast waren er nog een stel foutjes zoals dat:
Lanaken ligt op mn kaart perongeluk in Nederland,
Stations Wezep, Velp, en Hoevelaken had ik als gesloten weergeven,
en de geslotenlaag had een glitch in het noorden, waardoor de lijn naar Zoutkamp als nog geopend staat.
Ik ben er mee bezig om deze foutjes te fixen en ik probeer de musea treinen, en metro-overgenomen-lijnen duidelijker aan te geven.
bon jour
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Heerlijk informatief - maar de transformatie van ons mooie landje in een misvormde amoebe neem ik je niet in dank af...
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Ik zag net nog een ander foutje; Nijverdaal -> Nijverdal.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Kijk ook nog even aan welke lijn Kampen Zuid ligtW0rteltje schreef: ↑di 13 apr 2021, 11:14De witte punten waren stations en de zwarte puntjes waren stopplaatsen en haltes
Ja, Reddit gaf me al een aardige waslijst gegeven.
Den Bolder -> Den Dolder,
Krabbedijk -> Krabbendijke,
Heereveen (IJsstadion) -> Heerenveen (IJsstadion),
Idaad-Roordahuizum -> Irdaad-Roordahuizum,
Valte -> Valthe
Diepeveen (Oost/West) -> Diepenveen (Oost/West)
daarnaast waren er nog een stel foutjes zoals dat:
Lanaken ligt op mn kaart perongeluk in Nederland,
Stations Wezep, Velp, en Hoevelaken had ik als gesloten weergeven,
en de geslotenlaag had een glitch in het noorden, waardoor de lijn naar Zoutkamp als nog geopend staat.
Ik ben er mee bezig om deze foutjes te fixen en ik probeer de musea treinen, en metro-overgenomen-lijnen duidelijker aan te geven.
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Er zijn twee Kampen Zuids geweest, aan de Baronnenlijn en het huidige aan de Hanzelijn. Maar ik zie er inderdaad maar één
Ik doe ook maar wat
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Hoe bepaal je de naam van een station? Ik vind Nijmegen Bottendaal wat apart.
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Wow wat een monnikenwerk. Wel een leuk attribuut voor iets als een spoorwegmuseum. Ter overweging nog even dat je moderne lightrail niet lijkt op te nemen, en de oude lokaalspoorwegen wel. Dat is - mits consequent doorgevoerd - een logische gedachte, maar bijv. bij Kampen geeft dat wat vreemde cartografische consequenties.
Verder Den Helder en Zandvoort staan niet getekend aan de kust. De verbindingen naar het buitenland zijn wat summier ('Ruhr' als bestemming), en denk of je altijd de Nederlandse naam (het exoniem) wilt gebruiken of de naam zoals die in het land zelf is. Er staat nu Liège en Kleef, dat is niet consistent.
Nogmaals kleine puntjes, ik waardeer de kaart verder enorm
Verder Den Helder en Zandvoort staan niet getekend aan de kust. De verbindingen naar het buitenland zijn wat summier ('Ruhr' als bestemming), en denk of je altijd de Nederlandse naam (het exoniem) wilt gebruiken of de naam zoals die in het land zelf is. Er staat nu Liège en Kleef, dat is niet consistent.
Nogmaals kleine puntjes, ik waardeer de kaart verder enorm
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Mooi stuk werk. Nog een kleine aanvulling: De lijn Tzummarum-Franeker is nooit in Franeker aangesloten op de lijn Leewarden-Harlingen maar eindigde bij Franeker Halte.
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Ja, het is een beetje een vreemde, maar mijn logica er achter was: Dit is een kaart van hoe de spoorkaart van Nederland eruit zou zien, als geen enkel station (of stopplaats) gesloten zou zijn. Ofterwijl, toen de huidige Kampen Zuid geopend werd in ~2012, zou de Kampen Zuid van de baronnenlijn nog steeds open zijn, en zou het station aan de Hanzelijn niet Kampen Zuid worden genoemd. Daarom gaf ik het de naam Kampen Hanze.
Hier is het een beetje de zelfde situatie. Nijmegen had vroeger twee station (een naar Kleef en naar Brabant). Omdat beide station in het centrum zouden liggen, zou er voor zorgen dat geen van de twee de naam "Nijmegen" zouden krijgen. Op een oude kaart (Topotijdreis ~1880) zag ik het huidige station als 'station Bottendaal' worden genoteerd, dus dat was de naam die ik aanhield.
oh wauw, daar was ik me niet eens van bewust. Maar het is wel een interessant punt. Ik weet nog niet welke richting ik zal gaan, maar ik zal het wel consistent aan elkaar maken.Vinny schreef: ↑wo 14 apr 2021, 21:03 De verbindingen naar het buitenland zijn wat summier ('Ruhr' als bestemming), en denk of je altijd de Nederlandse naam (het exoniem) wilt gebruiken of de naam zoals die in het land zelf is. Er staat nu Liège en Kleef, dat is niet consistent.
Nogmaals kleine puntjes, ik waardeer de kaart verder enorm
Dat zou super tof zijn , maar laat me dan eerst een gefixte versie produceren
Ik lijk daar een heel stukje montage over het hoofd te hebben gezien . de halte punten staan daar ook niet op voor een of andere reden. Goed dat je het er uit hebt gepikt.ibodejoode schreef: ↑wo 14 apr 2021, 22:05 Mooi stuk werk. Nog een kleine aanvulling: De lijn Tzummarum-Franeker is nooit in Franeker aangesloten op de lijn Leewarden-Harlingen maar eindigde bij Franeker Halte.
bon jour
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
De IJ bij de twee Rijswijkse stations
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Bij Duivendrecht heb je dat opgelost met Duivendrecht I en II. Dat zou ik dan ook hier adviseren. Een naam verzinnen is wel een erg vrije interpretatie; je zou ook kunnen beargumenteren dat het station verplaatst is en niet gesloten. In dat geval hebben Sloterdijk, Kampen-Zuid en Duivendrecht maar één 'bolletje'.W0rteltje schreef: ↑wo 14 apr 2021, 23:01 Ja, het is een beetje een vreemde, maar mijn logica er achter was: Dit is een kaart van hoe de spoorkaart van Nederland eruit zou zien, als geen enkel station (of stopplaats) gesloten zou zijn. Ofterwijl, toen de huidige Kampen Zuid geopend werd in ~2012, zou de Kampen Zuid van de baronnenlijn nog steeds open zijn, en zou het station aan de Hanzelijn niet Kampen Zuid worden genoemd. Daarom gaf ik het de naam Kampen Hanze.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: vr 03 mar 2017, 21:28
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Tongelre onder Eindhoven
-
- Berichten: 1644
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Er is een korte tijd geweest dat er twee stations Sloterdijk tegelijk waren. Als ik me goed herinner heette de een Sloterdijk Noord en de ander Sloterdijk Zuid.Vinny schreef: ↑do 15 apr 2021, 20:59Bij Duivendrecht heb je dat opgelost met Duivendrecht I en II. Dat zou ik dan ook hier adviseren. Een naam verzinnen is wel een erg vrije interpretatie; je zou ook kunnen beargumenteren dat het station verplaatst is en niet gesloten. In dat geval hebben Sloterdijk, Kampen-Zuid en Duivendrecht maar één 'bolletje'.
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Ik moet bekennen: dat is voor mijn tijd geweest; maar volgens mij is dat een tijdelijke fasering in het bouwproject. Men heeft de spoorlijn Amsterdam-Haarlem wat verlegd, om zo een station te bouwen dat de spoorlijnen in alle richtingen zou bedienen. Over Sloterdijk gesproken, het station op de Hemboog is eigenlijk ook een apart station, maar formeel maakt dat inmiddels onderdeel uit van Sloterdijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten