Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Van Buuren van European Sleeper wil nachttreinen door de Kanaaltunnel: https://www.theguardian.com/uk-news/202 ... e-on-track
Wie wil dat nou niet?
Wie wil dat nou niet?
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Van Buuren moet even zijn hoofd uit de wolken halen.
De veiligheidseisen van de Eurotunnel zowel voor treinmaterieel als de reizigers zijn zo hoog dat het volstrekt onhaalbaar is met een nachttrein. Stop daar geen energie in, maar ga ervoor zorgen dat Eurostar de corona- en Brexit-crisis overleeft, dan kan je van Brussel een prachtige knoop tussen Eurostar en nachttreinen maken.
De veiligheidseisen van de Eurotunnel zowel voor treinmaterieel als de reizigers zijn zo hoog dat het volstrekt onhaalbaar is met een nachttrein. Stop daar geen energie in, maar ga ervoor zorgen dat Eurostar de corona- en Brexit-crisis overleeft, dan kan je van Brussel een prachtige knoop tussen Eurostar en nachttreinen maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Deze plannen waren er al voordat de tunnel open ging. Er zou een nachttrein Londen-Amsterdam/Dortmund komen en er was al materiaal voor. Maar deze rijtuigen staan al heel lang ergens te roesten. En een herinvoering van de Nightferry zie ik ook niet meer gebeuren.
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Een deel van de rijtuigen voor de Nightstar is verkocht aan Canada. Maar voor de Nightstar gold dat deze trein is bedacht voordat de Britten met de douane- en grenscontrole-eisen kwamen en de West-Europese spoorwegmaatschappijen nog geloofden dat Groot-Brittannië zou deelnemen aan wat later Schengen ging heten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Gisteren bij Nieuwsweekend ook gehoord over deze, aanstaande, nieuwe nachtverbinding.
Het doorrijden naar Oostende is nog niet definitief, wel een wens van één van de oprichters.
https://www.nporadio1.nl/nieuwsweekend/ ... n-herleven
Wel mooi om te horen hoe mevrouw van der Weij de ervaringen van een oudgediende romantiseert (aan tafel zittend dineren in het restauratierijtuig ) terwijl een jongere doelgroep daar helemaal niks mee heeft, lijkt mij. Die willen gewoon vervoer, met een beetje catering, maar vooral een laadpunt voor de mobiele apparaten om de tijd door te komen. Kijken naar buiten, naar het landschap? Wat is dat.
Meneer Engelsman spreekt in het radiointerview over een prijs van 50-70 euro voor een enkele reis van A'dam naar Praag.. voordeliger dan een vliegticket heden ten dage, volgens hem (is ongeveer 80 euro met alle toeslagen erbij).
Het doorrijden naar Oostende is nog niet definitief, wel een wens van één van de oprichters.
https://www.nporadio1.nl/nieuwsweekend/ ... n-herleven
Wel mooi om te horen hoe mevrouw van der Weij de ervaringen van een oudgediende romantiseert (aan tafel zittend dineren in het restauratierijtuig ) terwijl een jongere doelgroep daar helemaal niks mee heeft, lijkt mij. Die willen gewoon vervoer, met een beetje catering, maar vooral een laadpunt voor de mobiele apparaten om de tijd door te komen. Kijken naar buiten, naar het landschap? Wat is dat.
Meneer Engelsman spreekt in het radiointerview over een prijs van 50-70 euro voor een enkele reis van A'dam naar Praag.. voordeliger dan een vliegticket heden ten dage, volgens hem (is ongeveer 80 euro met alle toeslagen erbij).
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Inmiddels is er via de Belgen meer info over de dienstregeling naar buiten gekomen. Opvallend is dat er wordt gesproken over "Den Haag HS, Schiphol en Amsterdam C" maar ook over Amsterdam Bijlmer Arena als mogelijke stopplaats. Blijkbaar gaan ze er dus al een beetje vanuit dat er alleen maar een pad binnendoor is van Rotterdam naar Amsterdam.
Ik blijf het wel jammer vinden dat er tussen Amsterdam en Hannover non-stop gereden wordt. Een stop in Hengelo rond 0.00u richting Praag en 4.00u richting Oostende had mij echt niet zo heel erg gek geleken...
Ik blijf het wel jammer vinden dat er tussen Amsterdam en Hannover non-stop gereden wordt. Een stop in Hengelo rond 0.00u richting Praag en 4.00u richting Oostende had mij echt niet zo heel erg gek geleken...
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Als je dan ook nog een stop in Deventer erbij zou doen, zouden Hengelo en Deventer ook nog een extra vroege verbinding krijgen, mist de trein ook zitplaatsen gaat krijgen (wat niet het plan was dacht ik)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Ik vind het echt volstrekt bizar en ongelooflijk inderdaad dat er non-stop wordt gereden tussen Amsterdam en Hannover. Echt waarom zou je dat commercieel doen??
In Amersfoort stoppen pak je de reizigers uit regio Amersfoort/Utrecht mee. Stoppen om Deventer is ook handig voor die regio.
En met een stop in Hengelo boor je de markt in Oost-Nederland aan die nu niks hebben aan deze nachttrein. Een stop in Hengelo lijkt me een nobrainer.
Het lijkt alsof de dienstregelingmakers OF erg redeneren vanuit de westelijke Ramdstad en de rest van de markt vergeten OF uitgaan van 2 grenspunten Bad Bentheim en Emmerich waardoor er geen stops in Nederland worden ingepland ten oosten van Amsterdam.
In Amersfoort stoppen pak je de reizigers uit regio Amersfoort/Utrecht mee. Stoppen om Deventer is ook handig voor die regio.
En met een stop in Hengelo boor je de markt in Oost-Nederland aan die nu niks hebben aan deze nachttrein. Een stop in Hengelo lijkt me een nobrainer.
Het lijkt alsof de dienstregelingmakers OF erg redeneren vanuit de westelijke Ramdstad en de rest van de markt vergeten OF uitgaan van 2 grenspunten Bad Bentheim en Emmerich waardoor er geen stops in Nederland worden ingepland ten oosten van Amsterdam.
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Wat foto's gevonden van de rijtuigen:
Bcmz https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/RJ_Bvcmz.php
Ampz https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/RJ_Ampz.php (ziet eruit als ICR-stoelen)
Bmz https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/ ... 2891-0.php (gezien de slechts 42 zitplaatsen denk ik zelfs met kinderspeelplaats)
Bmpz https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/RJ_Bmpz.php
Bcmz https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/RJ_Bvcmz.php
Ampz https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/RJ_Ampz.php (ziet eruit als ICR-stoelen)
Bmz https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/ ... 2891-0.php (gezien de slechts 42 zitplaatsen denk ik zelfs met kinderspeelplaats)
Bmpz https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/RJ_Bmpz.php
Laatst gewijzigd door dennistd op di 13 apr 2021, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Die Ampz en Bmz zijn ex-ÖBB dacht ik, maar pin me er niet op vast.
-
- Berichten: 629
- Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Hier zeggen wij wel eens dat voor sommige mensen Nederland al eindigt na Amsterdam of Utrecht, perfecte voorbeeld dit... Voor een Oost-Europa avontuurtje had mij dit wel leuk geleken maar zo wordt 't m natuurlijk nie
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Ik ga er gewoon van uit dat deze tijden nog niet compleet zijn, een treinmaatschappij die de kans laat liggen om in Amersfoort, Deventer en/of Twente te stoppen zit zichzelf geld te ontnemen. Binnen de aangegeven rijtijden is het in ieder geval mogelijk.
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Als ze in zo'n gehucht als Roosendaal willen stoppen, dan lijkt het mij stug dat ze Hengelo ook niet even meepakken.
🍉
Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Dat is niet zo gek, want de rit van Amsterdam naar Brussel wordt tussen een sprinter en ICD naar Schiphol Airport gefrut die op Schiphol Airport al drie minuten achter elkaar aanrijden. Daarna komt de trein bij Delft achter een sprinter te hangen.dennistd schreef:Inmiddels is er via de Belgen meer info over de dienstregeling naar buiten gekomen. Opvallend is dat er wordt gesproken over "Den Haag HS, Schiphol en Amsterdam C" maar ook over Amsterdam Bijlmer Arena als mogelijke stopplaats. Blijkbaar gaan ze er dus al een beetje vanuit dat er alleen maar een pad binnendoor is van Rotterdam naar Amsterdam.
Richting Praag heeft de trein in Rotterdam dezelfde vertrektijd als een s3700 naar Schiphol - Venlo en wordt de trein op Schiphol nogmaals tussen een ICD en sprinter gefrut die al drie minuten achter elkaar vertrekken. Op Amsterdam Centraal wordt een minuut voor de reguliere intercity naar Amersfoort vertrokken, dat past ook niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Ondertussen, bij de plannen voor de nachttrein naar Zürich: de SBB is klaar voor de dienstregeling 2022, de concept-dienstregeling is intern in ieder geval beschikbaar. In dit tweetje stond dan ook de nieuwe nachttrein naar Nederland, die vanaf december dit jaar gaat rijden. De ritnummers lijken dus 403 (naar Zürich)/402 (naar Amsterdam) te worden, de route gaat via Frankfurt (Main) Hbf, en er komen waarschijnlijk IC-zitrijtuigen in die dan (net als in NJ 401/400 naar Hamburg) toeslagvrij te gebruiken zijn.
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Vreemd als de nachttrein Brussel-Praag niet zou stoppen tussen Amsterdam en Hannover. Je zou toch minstens stops verwachten in Amersfoort, Deventer, Hengelo en Osnabrück. Hier wonen ook potentiele klanten.
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Bad Bentheim zal sowieso gestopt moeten worden... Is vanuit Twente ook goed te doen
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Er moet natuurlijk wel tijd voor nachtrust overblijven, om 1:00 je laatste stop en om 6:00 al op je bestemming zijn is ook niet echt handig voor een nachttrein.
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Naar mate de afstand korter wordt is een dagrandtrein ook een betere optie. Om 23 uur in Deventer instappen is prima als je naar Praag wilt.
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Maar krijg je wel weer rumoer in de trein voor Belgen die in Berlijn willen uitstappen. Op een gegeven moment wil je in een nachttrein dat het rustig is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Daarvoor kan je per bestemming groeperen in de trein natuurlijk.
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Wat ook opvalt is dat de trein richting Praag er een uur langer over doet dan de trein richting Brussel. Amsterdam-Hannover is 5u 51m terwijl Hannover-Amsterdam 4u 43m is.
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Ben benieuwd of de verbinding ook gebruikt mag gaan worden voor reizen van/ naar Duitsland. Dit zou betekenen dat Nederland er een nachttrein naar Berlijn bij heeft.
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Lijkt me wel. Zou commercieel een hele slechte zet zijn als je niet tussen Nederland en Duitsland mag reizen. Volgens mij zijn de enige restricties binnenlandse reizen binnen Belgie en Nederland.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten