Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 983
- Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Bedankt voor de antwoorden.
Vreemd dat lijn 47 wordt opgeheven, ondanks dat het een matige lijn is. Lijn 47 zorgt voor een leefbaar Noordereiland. Volgens mij is het Noordereiland aardig vergrijsd en is voor veel mensen het lopen naar de Koninginnebrug net een stap te ver... Wellicht zou het nog een optie zijn geweest om met een kleiner voertuig te gaan rijden nu ook lijn 32 in frequentie terug gaat en aan de randen van de dag wordt bezuinigd.
Lijn 79 verdwijnt ook in het weekend, slecht voor een buslijn die een ontsluitende functie verzorgd voor bewoners, bezoekers van familie en personeel van het Antes terrein... inwoners van Poortugaal zijn bang dat de mensen die nu de bus nemen straks door de buurten gaan zwerven richting de metro...
Vreemd dat lijn 47 wordt opgeheven, ondanks dat het een matige lijn is. Lijn 47 zorgt voor een leefbaar Noordereiland. Volgens mij is het Noordereiland aardig vergrijsd en is voor veel mensen het lopen naar de Koninginnebrug net een stap te ver... Wellicht zou het nog een optie zijn geweest om met een kleiner voertuig te gaan rijden nu ook lijn 32 in frequentie terug gaat en aan de randen van de dag wordt bezuinigd.
Lijn 79 verdwijnt ook in het weekend, slecht voor een buslijn die een ontsluitende functie verzorgd voor bewoners, bezoekers van familie en personeel van het Antes terrein... inwoners van Poortugaal zijn bang dat de mensen die nu de bus nemen straks door de buurten gaan zwerven richting de metro...
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Een kleiner voertuig is altijd goed want dat kan er voor zorgen dat zo'n stadslijn in ieder geval nog blijft bestaan, en dat is inderdaad voor de leefbaarheid stukken beter. Een bijkomend voordeel is dat de inzet van de kleine busjes het vervallen van lijn 79 oor het RMC personeel weer opvangt omdat die nu weer een dienst minder krijgen, en die hebben (helaas) al veel minder lijnen als ze hadden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Een klein busje op de 47 is geen bezuiniging. Je hebt nog steeds een chauffeur en een voertuig met afschrijving en brandstof nodig. En we hebben het hier over een forse bezuinigingsopdracht, niet over her en der wat euro's besparen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: vr 16 apr 2021, 11:09
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Beter is het bus 34 (metro Melanchtonweg/Park 16hoven) op te heffen wegens ongebruik. Om naar de Burgemeester Baumanlaan in Overschie te reizen moet je 2 keer overstappen: metro E naar Meiersplein, aldaar bus 33 naar Overschie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Wacht even, vind je het opheffen van onzinlijn 47 nu serieus vreemder dan het opheffen van de verbindende lijn 37?!BusFreakRotterdam schreef: ↑do 15 apr 2021, 23:14 Vreemd dat lijn 47 wordt opgeheven, ondanks dat het een matige lijn is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Lijn 37 had in november 2019 zo'n 24 reizigers per rit gemiddeld op een werkdag, lijn 47 slechts 12. En daarbij is lijn 47 nog een ringlijn, waarbij de heen en terugrit dus als één rit gezien wordt, dus dat zijn gemiddeld 6 reizigers heen en 6 terug.
-
- Berichten: 330
- Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
- Locatie: Vleuten
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Dat is een beetje een rare redenering, lijn 47 is namelijk rendabeler dan lijn 37. Één ronde van lijn 47 (dus "heen en terug") kost 15 minuten, terwijl een rit in één richting van lijn 37 42 minuten kost. Dus in die 15 minuten vervoert lijn 47 12 passagiers, terwijl lijn 37 in 42 minuten 24 passagiers vervoert.
Het opheffen van beide lijnen vind ik echter discutabel. Ze vervullen beiden een ontsluitende rol, ze bedienen namelijk haltes die niet op loopafstand van andere haltes liggen. Beide lijnen kunnen niet door bijvoorbeeld buurtbussen worden ingevuld (zoals het ontsluitende vervoer in Barendrecht en Capelle bijvoorbeeld), want daarvoor zijn ze te druk. De ontsluiting van wijken komt dus onder druk te staan zonder dat hier iets aan te doen is.
Hierbij ook de volgende gedachte: het teruggaan van 1 naar 0 bussen per uur heeft veel en veel grotere gevolgen dan het teruggaan van bv 6 naar 4 bussen per uur. Daarom lijkt me dit echt een foute keuze van de RET, vanuit sociaal oogpunt, en dat is toch waar ze uiteindelijk voor betaald worden.
Voor lijn 47 zou je eventueel nog kunnen denken aan een tweede people-mover experiment, daar lijkt die lijn me wel geschikt voor.
Het opheffen van beide lijnen vind ik echter discutabel. Ze vervullen beiden een ontsluitende rol, ze bedienen namelijk haltes die niet op loopafstand van andere haltes liggen. Beide lijnen kunnen niet door bijvoorbeeld buurtbussen worden ingevuld (zoals het ontsluitende vervoer in Barendrecht en Capelle bijvoorbeeld), want daarvoor zijn ze te druk. De ontsluiting van wijken komt dus onder druk te staan zonder dat hier iets aan te doen is.
Hierbij ook de volgende gedachte: het teruggaan van 1 naar 0 bussen per uur heeft veel en veel grotere gevolgen dan het teruggaan van bv 6 naar 4 bussen per uur. Daarom lijkt me dit echt een foute keuze van de RET, vanuit sociaal oogpunt, en dat is toch waar ze uiteindelijk voor betaald worden.
Voor lijn 47 zou je eventueel nog kunnen denken aan een tweede people-mover experiment, daar lijkt die lijn me wel geschikt voor.
Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Niemand wil deze lijnen opheffen. Maar als de reizigers wegblijven en de overheid haar bijdrage terugschroeft is zeker het opheffen van lijn 47 acceptabel, aangezien lijn 32 op het eiland ook twee haltes heeft en het resterende aantal reizigers dat niet op acceptabele loopafstand van deze haltes woont zeer beperkt is. En daar komt geen duur experiment voor in de plaats.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
En datzelfde geldt voor lijn 37: bijna alle haltes liggen binnen de ‘invloedssfeer’ van een metrohalte of een andere buslijn die veel frequenter rijdt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Reizigers betalen per kilometers, dus hoe rendabel een lijn is kun je niet afleiden aan het aantal instappers. Ook is niet gezegd dat al deze reizigers gelijktijdig in de bus zitten, bij lijn 47 kun je er vanuit gaan dat het merendeel van de reizigers het deel over de Willemsbrug zal meereizen, bij lijn 37 zal het verloop veel groter zijn.
-
- Berichten: 330
- Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
- Locatie: Vleuten
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Als er geen alternatief zou zijn, en er anders andere lijnen opgeheven dienen te worden, oke. Maar dat is bij lange na nog niet het geval. Je zou op enkele hoogfrequente lijnen de frequentie in de daluren terug kunnen brengen van 6 naar 5 keer per uur. De interval wordt dan 10 in plaats van 12 minuten. De gemiddelde wachttijd neemt dus toe van 5 naar 6 minuten. De gevolgen daarvan zijn voor die reizigers veel minder groot dan het opheffen van deze twee lijnen. Bovendien is het reizigersverlies waarschijnlijk beperkter, ik denk niet dat een dergelijke maatregel ook maar een reiziger zal kosten.Suus schreef: ↑vr 16 apr 2021, 15:39 Niemand wil deze lijnen opheffen. Maar als de reizigers wegblijven en de overheid haar bijdrage terugschroeft is zeker het opheffen van lijn 47 acceptabel, aangezien lijn 32 op het eiland ook twee haltes heeft en het resterende aantal reizigers dat niet op acceptabele loopafstand van deze haltes woont zeer beperkt is. En daar komt geen duur experiment voor in de plaats.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Hmmm...de interval gaat dan van 10 naar 12 minuten.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Er was ook een mogelijkheid dat het aantal aan te schaffen elektrische bussen lager zou kunnen worden als gevolg van de bezuinigingen. Oorspronkelijk zouden er eind dit jaar 50 nieuwe bussen komen, maar dit is aangepast naar 35 tot 50 bussen waarbij het exacte aantal bepaald zou worden na bekend zou zijn wat de gevolgen van Corona zijn. Als men inderdaad voor minder bussen kiest dan kun je echter niet alleen in de daluren bezuinigen maar moeten er ook lijnen die de gehele dag rijden ingeperkt worden. En uitgaande van dat spitslijnen met een goede reden hun hoge frequentie hebben kom je dan snel uit op de lijnen met lage bezetting.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
De impact van het verlagen van de frequentie van bijvoorbeeld lijn 32 is veel groter dan het opheffen van lijn 47. Het is hemelsbreed nog geen 700 meter van het eindpunt van lijn 47 op het Noordereiland naar de halte Koninginnebrug. Alles ten oosten van de Sleephellingstraat is dus sowieso op loopafstand van de 32, op het resterende deel van het eiland (totaal 3200 inwoners) zullen veel minder mensen de impact merken van het opheffen van de 47 dan de 32 minder vaak laten rijden met slechtere aansluitingen op metro, tram en trein als gevolg.Jonkervoort schreef: ↑za 17 apr 2021, 00:02Als er geen alternatief zou zijn, en er anders andere lijnen opgeheven dienen te worden, oke. Maar dat is bij lange na nog niet het geval. Je zou op enkele hoogfrequente lijnen de frequentie in de daluren terug kunnen brengen van 6 naar 5 keer per uur. De interval wordt dan 10 in plaats van 12 minuten. De gemiddelde wachttijd neemt dus toe van 5 naar 6 minuten. De gevolgen daarvan zijn voor die reizigers veel minder groot dan het opheffen van deze twee lijnen. Bovendien is het reizigersverlies waarschijnlijk beperkter, ik denk niet dat een dergelijke maatregel ook maar een reiziger zal kosten.Suus schreef: ↑vr 16 apr 2021, 15:39 Niemand wil deze lijnen opheffen. Maar als de reizigers wegblijven en de overheid haar bijdrage terugschroeft is zeker het opheffen van lijn 47 acceptabel, aangezien lijn 32 op het eiland ook twee haltes heeft en het resterende aantal reizigers dat niet op acceptabele loopafstand van deze haltes woont zeer beperkt is. En daar komt geen duur experiment voor in de plaats.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 330
- Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
- Locatie: Vleuten
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Dat ben ik niet met je eens. De reizigers op lijn 32 moeten gemiddeld 1 minuut langer wachten. Die 3200 mensen langs de route van lijn 47 kunnen tot St. Juttemus wachten, want die bus komt niet meer. Het verschil in impact is dus enorm, maar ligt toch echt aan de kant van lijn 47.
Wat betreft aansluitingen: lijn 32 sluit aan op de metro bij haltes waar 18 metro's per uur stoppen, dus daar zal qua aansluitingen niets veranderen. De treinen rijden momenteel nergens 6x/uur, dus bij de huidige dienstregeling is de aansluiting al incidenteel, dat zal bij een frequentie van 5x/uur niet anders zijn. Al neemt, inderdaad, de gemiddeld wachttijd toe van 5 naar 6 minuten.
Wat betreft aansluitingen: lijn 32 sluit aan op de metro bij haltes waar 18 metro's per uur stoppen, dus daar zal qua aansluitingen niets veranderen. De treinen rijden momenteel nergens 6x/uur, dus bij de huidige dienstregeling is de aansluiting al incidenteel, dat zal bij een frequentie van 5x/uur niet anders zijn. Al neemt, inderdaad, de gemiddeld wachttijd toe van 5 naar 6 minuten.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
En de intercity's op Blaak gaan ook in een 10/20 interval rijden.
Ondertussen gaan in Rotterdam-Oost de werkzaamheden aan de sneltram toe, de AHOB bij Graskruid is vervangen door een ADOB. De boel functioneert nog niet, men was nog bezig met testen en configureren, volgende week zou het klaar moeten zijn:
Een minuut langer wachten voor mogelijk 10 minuten langer staan. Minder vaak betekend ook minder capaciteit, dus vaker staanplaatsen.Jonkervoort schreef: ↑za 17 apr 2021, 12:56Dat ben ik niet met je eens. De reizigers op lijn 32 moeten gemiddeld 1 minuut langer wachten.
Ondertussen gaan in Rotterdam-Oost de werkzaamheden aan de sneltram toe, de AHOB bij Graskruid is vervangen door een ADOB. De boel functioneert nog niet, men was nog bezig met testen en configureren, volgende week zou het klaar moeten zijn:
Laatst gewijzigd door Bemined op zo 18 apr 2021, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Was het niet praktischer geweest dat er hekken onder bomen zaten; mijn inziens kunnen mensen hier nog steeds onderdoor kruipen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Bij de bomen voor voetgangers zitten ook hekken onder, kijk maar goed naar de slagboom rechts. Bij de bomen voor fietsers kun je er wel onderdoor duiken, maar tussen het fietspad en voetpad komen op zijn beurt weer hekken te staan.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Waar staat ADOD voor?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Dubbele overwegbomen, in de nieuwe situatie worden beide weghelften afgesloten in plaats van alleen de rechter weghelft. Zie ook de enorme lengte van de boom voor het fietspad.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Is er nog enig idee welke overweg straks vervangen wordt na deze?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Bedoeling was om eerst Graskruid enkele weken proef te laten draaien om te bewijzen dat het systeem goed functioneert, en daarna volgt de opdracht tot uitrol bij de overige kruisingen. Volgorde is volgens mij nog niets over bekendgemaakt, wel is bij de aanbesteding aangegeven dat enkele kruisingen alleen in vakantieperioden afgesloten mogen worden, dus die zullen dan in de zomer aan de beurt komen. Dat kan overigens ook zomer 2022 zijn, planning was destijds dat de aannemer er 60 weken de tijd voor kreeg na de geslaagde proef bij Graskruid.
Laatst gewijzigd door Bemined op zo 18 apr 2021, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Is het dan niet ADOB? Automatische Dubbele Overweg Bomen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39639
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
De afkorting die bij wat Bemined noemt hoort is inderdaad ADOB.
Gezien de foto erbij dacht ik nog aan "Automatische Dubbele Overweg Dranghekken" voor ADOD
Gezien de foto erbij dacht ik nog aan "Automatische Dubbele Overweg Dranghekken" voor ADOD
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten