Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door The Greyhound »

nvdw schreef: wo 06 jan 2021, 09:53 Er zijn zelfs van die muntinwerpsystemen in de VS die niks teruggeven. Niet gepast = bedankt voor de fooi ;)
Dat is in de USA eigenlijk al sinds jaar en dag het geval. Fooi is het helaas ook niet. De chauffeur (en lieden met minder goede bedoelingen) kunnen er ook niet bij. Bij de garage wordt de kluis leeggezogen.
In de tijd dat de prijs van een ritje onder of iets boven de dollar lag was het gebruikelijk dat je alleen met munten kon betalen. Dat ging nog redelijk snel. Tegenwoordige kan je ook met biljetten betalen en dat kan nogal ophouden omdat die vaak gekreukeld zijn en geweigerd worden. Gelukkig zijn er steeds meer steden waar je kaartjes op je mobiele telefoon kan kopen.
jjasloot
Donateur
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door jjasloot »

Dichterbij heb je die ook in het Verenigd Koninkrijk, zoals bijvoorbeeld bij First in Glasgow
en-es
Berichten: 2298
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door en-es »

Of in Coventry zoals ik 9 jaar geleden mocht ervaren.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 10424
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Z2N »

Waarom helemaal naar het VK? Het GVB verkoopt zijn tickets ook gewoon via de app. In Parijs zijn ze zelfs al een stapje verder, en kan je op je telefoon een kaartje kopen, en met NFC dan de poortjes openen indien nodig.
Acla da Fontauna, fermada sin dumonda.
Flickr!
Etienne
Berichten: 6493
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Etienne »

Is er een update geweest van de lijnfilms? Het viel me vandaag in Maastricht op dat de lijncijfers op de serie E-citea's uit de 9700-serie dikker weergegeven wordt.
Elke dag van de slaapkamer via de woonkamer naar de studeerkamer

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's of kijk op mijn wandelblog over het wandelen op de GR5 (Grande Randonee 5)
umbusko
Donateur
Berichten: 2657
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door umbusko »

Dat is al een hele tijd gaande, zie onderstaand bericht. :Y
maaslynx schreef: vr 03 jul 2020, 12:25 9625 reed gisteren het rondje lijnen 7 & 10. De bussen met update vallen op door de dikgedrukte lijnnummers. Zag vanochtend 9615 op lijn 2 ook met dikgedrukt lijnnummer, dus die zal de update ook wel gehad hebben.

De oude software toont lijn 4 verkeerd (groen ipv oranje), 7 (geen ipv oranje) en 9 (geen ipv groen). De SLF's die eind 2018 geleverd zijn toonden dit allemaal onjuist, maar dit lijkt eindelijk rechtgezet te gaan worden :)
bartjemestrom
Berichten: 844
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door bartjemestrom »

Er is over heel Limburg een actie gaande waarbij bussen een andere aanstuurunit krijgen waardoor bijv "hangende" lijnnummers of bestemmingen tot het verleden behoren.
umbusko
Donateur
Berichten: 2657
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door umbusko »

umbusko schreef: vr 23 apr 2021, 23:28 Dat is al een hele tijd gaande, zie onderstaand bericht. :Y
maaslynx schreef: vr 03 jul 2020, 12:25 9625 reed gisteren het rondje lijnen 7 & 10. De bussen met update vallen op door de dikgedrukte lijnnummers. Zag vanochtend 9615 op lijn 2 ook met dikgedrukt lijnnummer, dus die zal de update ook wel gehad hebben.

De oude software toont lijn 4 verkeerd (groen ipv oranje), 7 (geen ipv oranje) en 9 (geen ipv groen). De SLF's die eind 2018 geleverd zijn toonden dit allemaal onjuist, maar dit lijkt eindelijk rechtgezet te gaan worden :)
Om hier nog even op terug te komen; die lijnkleuren in Maastricht blijven een beetje onduidelijk, vooral ook omdat alleen de stadsbussen ze tonen. Dus ik doe even een samenvatting. De 1 (roze), 2 (roze), 3 (groen), 5 (donkerblauw), 6 (lichtblauw) en 10 (rood) zijn duidelijk. Dan is er nog de 8 (oranje), maar daar rijden uitsluitend 8-persoonsbussen zonder kleurweergave op. De 4, 7 en 9 zijn onduidelijk. Die stonden altijd in de data met 4 groen, 7 donkergroen en 9 geel. Op de 4 en de 7 reden in eerste instantie bijna uitsluitend streekbussen (zonder kleurweergave), maar de enkele keren dat ik een stadsbus zag toonde die op de 4 inderdaad groen en op de 7 alleen een gelig cijfer zonder achtergrondkleur. Maar gisteren heb ik een 7 gezien met vernieuwde software en achtergrondkleur geel. Op de 9 heb ik bussen gezien met een gele achtergrondkleur, maar de bussen met een nieuwe software tonen hier als achtergrondkleur groen. Wat de nieuwe software bij de 4 doet weet ik niet. In de data zijn de kleuren niet aangepast, dus ik ben nog in dubio wat ik nou het beste op de wiki kan opnemen.
cassie127
Berichten: 4980
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door cassie127 »

Ik zou de kleuren van de lijnennetkaart van Maastricht aanhouden die op de website van Arriva staat. Die komen vrijwel overeen met wat je hierboven geschreven hebt. Zie https://dienstregeling.stackstorage.com ... vz2Ka6RTBn
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km 2018: 33296,4 km 2019: 54919,6 km
2020: Trein 9019,3 km, Bus 384,2 km, Metro 68,3 km, Tram 8,0 km, Zweeftrein 6,3 km 04-06
Durashift
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Durashift »

Hainje schreef: di 20 apr 2021, 11:27 Waterstof is nu nog loeiduur inderdaad, het is slechts een kwestie van tijd totdat het normaal geprijsd is. (..)
Inderdaad, de tijd zal het leren..
(..)U kunt zich afvragen waarom er toch zoveel aandacht voor waterstof (H2) wordt gevraagd door allerlei partijen. Dat terwijl waterstof, zoals nergens wordt weersproken, allesbehalve een verbetering met zich mee brengt, zowel op het gebied van efficiency, kosten als milieu- en klimaatplannen. Daarnaast is waterstof praktisch gezien behoorlijk onhandig. Het is niet zonder reden dat er praktisch geen auto's op waterstof zijn. (..)
http://waterstofgate.nl/
Jef400
Donateur
Berichten: 5358
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Jef400 »

Nou vind ik een site die met een kruistocht tegen Waterstof bezig is ook niet de meest betrouwbare bron.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46278
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Suus »

Ik heb een paar berichten eerder ook al betoogd dat ik weinig zie in OV op waterstof.
Rame à l'approche
Jef400
Donateur
Berichten: 5358
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Jef400 »

Lieve Suus, ik heb het specifiek over deze bron. Jouw berichten vind ik op dat vlak al stukken geloofwaardiger.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Durashift
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Durashift »

Och, bron.. ik kwam die site laatst tegen en ik dacht nu: laat ik jullie er ook even kennis mee maken. :D

Of het een kruistocht betreft? Weer niet.. denk dat sommige pro's ook aardig een kruistocht / drammen met hun energietransitie gewauwel..
MaartenD
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door MaartenD »

Suus schreef: ma 19 apr 2021, 23:03 Al jaren geleden schreef ik op dit forum dat ik heel benieuwd was hoe de bovenleiding rondom Venlo aangelegd zou worden, aangezien de 15kV uit Duitsland tot halverwege het emplacement komt en dat aanpassen heel duur is en voor veel vervoerders geen gewenste ontwikkeling. En na al die jaren heb ik nog steeds geen oplossing gelezen in de documentatie.
Er zijn plannen om ook de omschakelbare bovenleiding in Venlo te verwijderen want niemand snapt het meer/kan het nog repareren, maar je kunt inderdaad nergens zomaar een spanningssluis neerleggen. Te ver richting Venlo (ofwel: zoals het nu is) en de Maaslijn kruist het 15 kV gedeelte, te ver richting Duitsland en je onderbreekt de noodzakelijke tractie om de heuvel op te komen, en bovenaan de heuvel is ook weer niet optimaal omdat je dan ook al in Duitsland zit en je wel een stukje van de railterminal af moet blijven.
En dan schijnen er locs te zijn die 2 minuten nodig te hebben bij een spanningswissel, en dat heb je daar gewoon niet.

De enige oplossing die ik zie is spoor 4 ongelijkvloers richting Tegelen te laten gaan (en dus onder de spoorwegovergang Broekestraat door). Dan kun je 15 kV op de hoge sporen laten zoals het is en op de lage sporen een spanningssluis maken ter hoogte van de reinigingssporen.
Plutona
Berichten: 399
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Plutona »

Vergeef me mijn gebrekkige kennis over spanningswisselingen, maar hoe kunnen NS-treinen dan wél op de andere spanning doorrijden? Immers moet een VIRM of incidentele ICM wel eens gerangeerd worden op het emplacement.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46278
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Suus »

Op de sporen 1 t/m 3 is de spanning op de bovenleiding deels om te schakelen.
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 16806
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Meltrain »

Is het een optie om de FLIRT's geschikt te maken voor 15 kV?
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
MaartenD
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door MaartenD »

Meltrain schreef: ma 03 mei 2021, 18:00 Is het een optie om de FLIRT's geschikt te maken voor 15 kV?
Het is altijd mogelijk. Je moet afwegen of die kosten opwegen tegen bijvoorbeeld mijn plan om ongelijkvloers te gaan.
Er moet toch nieuw materieel gekocht worden en er is al een serie die ook onder 15 kV kan rijden en de nieuwe RE naar Eindhoven moet dat ook krijgen.

Plutona schreef: ma 03 mei 2021, 17:41 Vergeef me mijn gebrekkige kennis over spanningswisselingen, maar hoe kunnen NS-treinen dan wél op de andere spanning doorrijden? Immers moet een VIRM of incidentele ICM wel eens gerangeerd worden op het emplacement.
Die hoeven daar niet te komen. Spoor 1-4 is 1500V, als je naar de reinigingssporen wil ligt er aan het einde van spoor 1 een wisselstraat (85, 97, 91, 93, 95) en na die wisselstraat kun je de spanningssluis maken. Dat is dan voor doorgaande treinen die wel snel kunnen omschakelen. Goederentreinen rijden nog altijd via de hoge sporen
De sporen naar de tankplaat en waar Arriva zijn treinen opstelt is ook via die wisselstraat te bereiken (en vanaf spoor 4) en heeft geen uitgang aan de duitse kant.

Dit idee (van sporenplan.nl)
Hier ligt de spanningssluis na wissels 53-55 zodat je van spoor 1-3 ook naar Tegelen kan. Als je de spanningssluis voor die wissels legt (waar (33) en (34) staat) moet je wissel 53A/B opruimen en kun je alleen nog maar van spoor 4 naar Tegelen, ik denk dat dat wat te beperkt is.

Een andere optie is wissel 55A/B opruimen, spoor 34 op 1500V en spoor 33 als enige spoor met doorgang naar Duitsland. Vraag is of dat werkt als de RE uit Duitsland door gaat rijden naar Eindhoven.
Het ligt er een beetje aan waar een stuk spanningsloos spoor ingepast kan worden.

[edit] Je kunt het spoor van de tankplaat natuurlijk ook doortrekken naar spoor 4 (35) want die tankplaat is niet meer nodig. Dan kun je wissel 53A/B opruimen, en als je dan ook nog 55A/B opruimt heb je een heel lang spoor 33 en 34 waar je een spanningssluis kunt neerleggen. Nadeel is dat de toegang tot de opstelsporen van Arriva dan een doorgaand spoor wordt.

[edit] Nog een ander idee: spoor 34 dichter bij 35 leggen en laten aansluiten op 56, van daaruit kom je op spoor 1-3, dan heb je ruimte om spoor 52 (tankplaat) op spoor 35 aan te sluiten en aan de Venlose zijde maak je een wissel naar de opstelsporen en rechtdoor kom je terecht waar spoor 34 lag in aansluiten op wissel 91.
Maar dat is best een flinke verbouwing.

Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten