Voor 12 treinen per uur is het helemaal niet nodig om overal te stoppen zoals hierboven beschreven staat. S-baan gaat uit van 16 treinen per uur en dan wordt het wat krapper. Sowieso moet alles met sprinters dan om de opvolgtijd van 3:45 te halen bij Sloterdijk, en dan is de winst van alternerend stations overslaan nog maar 90 seconden, niet echt de moeite.PHS schreef: ↑do 25 feb 2021, 12:58 Ik vraag mij voortdurend af waarom de plannen voor een S-baan Haarlem - Amsterdam C er allemaal van uitgaan dat alle treinen straks stoppen op Haarlem Spaarnwoude en Halfweg-Zwanenburg. Je zou deze stations ook alternerend kunnen bedienen. Scheelt toch twee minuten en is relatief eenvoudig in te passen in een dienstregeling met 12 treinen per uur.
Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
Hoezo verlengen? Als de perrons minstens 270 meter lang zijn (en dat zijn de meeste perrons in Noord-Holland) past daar SLT16 langs.
Alleen tussen Haarlem en Uitgeest past dat nu niet, maar dat zijn maar 4 van de 16 treinen tussen Haarlem en Amsterdam.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
Ik besloot eens een kaartje van de Rotterdamse situatie na realisatie van de Citysprinter te maken, met een beetje van mezelf.
De namen zijn een knipoog naar het verleden. De naam "Oranjelijn" vond ik om meerdere redenen goed passen.
Echte Rotterdammers zullen het afbeelden van het noordoosten van de stad ten noorden van Den Haag misschien wat lastig te slikken vinden, maar dat is een cartografische vrijheid die ik me op een schematische weergave wel meende te kunnen permitteren.
De namen zijn een knipoog naar het verleden. De naam "Oranjelijn" vond ik om meerdere redenen goed passen.
Echte Rotterdammers zullen het afbeelden van het noordoosten van de stad ten noorden van Den Haag misschien wat lastig te slikken vinden, maar dat is een cartografische vrijheid die ik me op een schematische weergave wel meende te kunnen permitteren.
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
Ziet er goed uit, maar ik hoop dat een van de twee lijnen richting Den Haag Centraal wordt doorgetrokken naar Scheveningen.
Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
Vooral blijven hopen.
Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
Leuk gedaan, maar ik denk dat tegen de tijd dat die Citysprinter rijdt HvH strand er ook al wel is?
Ik doe ook maar wat
Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
Hlds is sowieso toch alleen tijdelijk gesloten tot Haven II geopend is?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
De nieuwe afkorting voor Hoek van Holland Strand wordt HHS. Maar voluit schrijven is handiger.JothamvW schreef:Hlds is sowieso toch alleen tijdelijk gesloten tot Haven II geopend is?
Het oude station gaat niet meer open, als de verlenging open gaat krijgen gaat Hoek van Holland Haven zo goed als terug naar de oude locatie van voor de metro, maar nu met eilandperron, en Hoek van Holland Strand verhuist naar waar tot eind 2019 het toiletgebouw stond bij het strand.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
Persoonlijk zie ik het nut van abstracte metrokaarten niet. Er zijn onvoldoende oriëntatiepunten om een reis mee te plannen, zeker als ook de spoorlijnen nog ontbreken.
Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
Ik heb ook eens een uitwerking van de diverse S-bahnplannen op de corridor Haarlem-Amsterdam-Weesp gemaakt, in combinatie met voorstellen uit het Regionaal Toekomstbeeld OV van Noord-Holland, waarin een omleiding van de sprinters uit Breukelen via Diemen wordt voorgesteld:
In de bolletjes de frequenties per segment. Het gebied rond Weesp is wat klein, dus een uitvergroting daarvan:
Er zou natuurlijk nieuwe infrastructuur voor nodig zijn tussen Diemen en Holendrecht, maar dit lijkt me inpasbaar. Voor mogelijke lijnvoeringen en frequenties heb ik me gebaseerd op de Landelijke Netwerkuitwerking Spoor.
In de bolletjes de frequenties per segment. Het gebied rond Weesp is wat klein, dus een uitvergroting daarvan:
Er zou natuurlijk nieuwe infrastructuur voor nodig zijn tussen Diemen en Holendrecht, maar dit lijkt me inpasbaar. Voor mogelijke lijnvoeringen en frequenties heb ik me gebaseerd op de Landelijke Netwerkuitwerking Spoor.
Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
En een iets minder vertekende versie van Rotterdam, mét verlenging naar Strand:
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
Rijden er geen S-bahntreinen naar Zaandam/Purmerend?Alargule schreef: ↑ma 26 apr 2021, 09:59 Ik heb ook eens een uitwerking van de diverse S-bahnplannen op de corridor Haarlem-Amsterdam-Weesp gemaakt, in combinatie met voorstellen uit het Regionaal Toekomstbeeld OV van Noord-Holland, waarin een omleiding van de sprinters uit Breukelen via Diemen wordt voorgesteld:
In de bolletjes de frequenties per segment. Het gebied rond Weesp is wat klein, dus een uitvergroting daarvan:
Er zou natuurlijk nieuwe infrastructuur voor nodig zijn tussen Diemen en Holendrecht, maar dit lijkt me inpasbaar. Voor mogelijke lijnvoeringen en frequenties heb ik me gebaseerd op de Landelijke Netwerkuitwerking Spoor.
Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
Het hele S-bahn idee is een compromis voor gebrek aan sporen op de corridor Haarlem - Weesp om zowel hoogfrequent met ICs als met sprinters te gaan rijden. Op Amsterdam - Zaandam speelt dat niet omdat de ICs hier al vrij vaak stoppen (Amstel - Centraal - Sloterdijk - Zaandam) waardoor de sprinters wel inpasbaar zijn. Daarnaast is er ook minder behoefte aan hoogfrequente sprinters omdat de ICs hier dus al redelijk vaak stoppen.
Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
Maar wat gaat er dan op Duivendrecht (hoog) en Muiderpoort (spoor 8/9) stoppen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
De sneltreinen. Een van de lijnvoeringen was:
2x Hoorn - (alle stations) - Alkmaar - Heiloo - Castricum - Krommenie-Assendelft - Zaandam - Sloterdijk - Centraal - Muiderpoort - Amstel - Bijlmer - Utrecht - Utrecht Koningsweg - Veenendaal De Klomp - Ede-Wageningen - Arnhem - Arnhem Presikhaaf - Velp
2x Alkmaar - Castricum - Uitgeest - Krommenie-Assendelft - Zaandam - Sloterdijk - Centraal - Muiderpoort - Amstel - Bijlmer - Utrecht - Utrecht Koningsweg - Veenendaal De Klomp - Ede-Wageningen - Arnhem - Nijmegen - Nijmegen Heyendaal
2x Enkhuizen - (alle stations) - Hoorn - Sloterdijk - Centraal - Amstel - Duivendrecht - Utrecht - Lunetten - Den Bosch - Eindhoven - Weert - Roermond - Sittard - Heerlen
2x Enkhuizen - (alle stations) - Hoorn - Sloterdijk - Centraal - Amstel - Duivendrecht - Utrecht - Lunetten - Den Bosch - Eindhoven - (1x per uur) Helmond - Deurne - (alle stations) Venlo
2x Hoorn - (alle stations) - Alkmaar - Heiloo - Castricum - Krommenie-Assendelft - Zaandam - Sloterdijk - Centraal - Muiderpoort - Amstel - Bijlmer - Utrecht - Utrecht Koningsweg - Veenendaal De Klomp - Ede-Wageningen - Arnhem - Arnhem Presikhaaf - Velp
2x Alkmaar - Castricum - Uitgeest - Krommenie-Assendelft - Zaandam - Sloterdijk - Centraal - Muiderpoort - Amstel - Bijlmer - Utrecht - Utrecht Koningsweg - Veenendaal De Klomp - Ede-Wageningen - Arnhem - Nijmegen - Nijmegen Heyendaal
2x Enkhuizen - (alle stations) - Hoorn - Sloterdijk - Centraal - Amstel - Duivendrecht - Utrecht - Lunetten - Den Bosch - Eindhoven - Weert - Roermond - Sittard - Heerlen
2x Enkhuizen - (alle stations) - Hoorn - Sloterdijk - Centraal - Amstel - Duivendrecht - Utrecht - Lunetten - Den Bosch - Eindhoven - (1x per uur) Helmond - Deurne - (alle stations) Venlo
Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
Dat oude station is ook echt compleet weggevaagd (geldt voor het hele stuk naar het oude treinstation Hoek van Holland Strand). Een zandbak en een opslagplaats voor dwarsliggers zijn de enige zaken die nog aan het oude spoor herinneren.Suus schreef: ↑zo 25 apr 2021, 22:18Het oude station gaat niet meer open, als de verlenging open gaat krijgen gaat Hoek van Holland Haven zo goed als terug naar de oude locatie van voor de metro, maar nu met eilandperron, en Hoek van Holland Strand verhuist naar waar tot eind 2019 het toiletgebouw stond bij het strand.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
Hoe zou je een Randstadbrede S-bahn ontwikkelen?
Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
Door alle sprinterseries een nummer te geven. Veel meer stelt een S-bahn tenslotte niet voor.
Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
Als men in Bremen een of ander regionaalbaantje in stundentakt S-bahn kan noemen dan mag de boemel naar Stavoren toch ook gewoon zo heten?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten