Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

Ik lees dat er aanstaande zaterdag (1 mei) in het geheel geen treinen rijden wegens een staking bij Prorail. Maar de planner van NS toont de gewone dienstregeling. Is de staking dan toch niet zo algemeen, of loopt de planner van NS achter? Het gaat om Schiphol - Den Haag.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Een aangekondigde staking waarvan men heeft gedreigd het treinverkeer op zaterdag volledig stil te leggen indien de spoorbeheerder niet op de eisen ingaat, kun je niet drie dagen vooraf al in de planner zetten. Als de staking niet doorgaat, kondig je ver vooraf al aan dat er niks rijdt, terwijl het maar de vraag is of er wel een 24 uurs-staking komt. Daarom is er ook een enorme rode banner op zowel de site als in de Reisplanner te zien geplaatst om reizigers hierop te wijzen en op het moment dat er meer bekend is te informeren.

Oftewel: de planner loopt niet achter, jij loopt te ver vooruit :mrgreen:
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

Dank voor het antwoord, al ben ik er niet blij mee.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Korte vragen

Bericht door Dennenboom »

diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

Aha, zo te zien liep ik dus juist achter in plaats van te ver vooruit. Evengoed bedankt allemaal.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen

Bericht door trolly »

Dennenboom schreef: wo 28 apr 2021, 17:32 Mikos wist al meer (toch?):
https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sector ... rlopig-van
Mikos Weet... :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Väggar
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 20 jan 2019, 19:51

Re: Korte vragen

Bericht door Väggar »

Hoe werkt het als ik online een dagpas bestel bij De Lijn en met creditcard betaal, wordt er dan een SMS oid naar mijn telefoon gestuurd of hoe zit dat?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Je moet dan de De Lijn-app op je smartphone installeren, daar inloggen en dan kan je het ticket activeren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Wat zijn de oudste voertuigen die met OV-chipkaartlezers hebben rondgereden?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ik vermoed de 9G/10G-trams uit 1979-1981 van GVB. Op dit moment zullen de nog dienstdoende GTL’s uit de eerste serie van HTM wel de oudste voertuigen met kaartlezers zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Is er wel eens onderzoek gedaan naar de verhouding tussen stoelen die de ene kant op staan en stoelen die de andere kant op staan ik verschillende treintypes?
De verhouding zou 50/50 moeten zijn, maar ik heb het idee dat in een ICM-III fors meer stoelen richting de mBk gericht zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

In ICM zie ik eerlijk gezegd niet zo het probleem. Eerder in VIRMm waarin je zo'n beetje gedwongen wordt rechts in de rijrichting te gaan zitten, terwijl ik zelf toch bij voorkeur links in de rijrichting zit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Die voorkeur heb ik ook, maar als alle stoelen rechts in rijrichting staan, is de verhouding precies 50/50. Ik heb het idee dat dat in ICM niet zo is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Daniel schreef: vr 07 mei 2021, 07:53 In ICM zie ik eerlijk gezegd niet zo het probleem. Eerder in VIRMm waarin je zo'n beetje gedwongen wordt rechts in de rijrichting te gaan zitten, terwijl ik zelf toch bij voorkeur links in de rijrichting zit.
Voorste bak, bovenin. Twee tweezits en een vierzits.
Eigenlijk vier tweezits maar twee hebben dan weer die balk op ooghoogte :')
Ik doe ook maar wat
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Korte vragen

Bericht door JothamvW »

Bekijk het zo: stoelen die de ene kant op rechts in de rijrichting staan, staan de andere kant op links... _O-
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Nee, want dan zit je op het andere spoor. :lol:
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Ardan schreef: vr 07 mei 2021, 10:18
Daniel schreef: vr 07 mei 2021, 07:53 In ICM zie ik eerlijk gezegd niet zo het probleem. Eerder in VIRMm waarin je zo'n beetje gedwongen wordt rechts in de rijrichting te gaan zitten, terwijl ik zelf toch bij voorkeur links in de rijrichting zit.
Voorste bak, bovenin. Twee tweezits en een vierzits.
Eigenlijk vier tweezits maar twee hebben dan weer die balk op ooghoogte :')
Dacht dat ik de enige was met deze voorkeuren *O*
Ook in metro's met langsbanken, altijd aan de rechterkant zitten. Geen (goeie) zitplaats? Dan blijf ik staan. :@
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Ik zit in Amsterdam wel altijd links, als het rustig is kun je gewoon een beetje zijwaarts gaan zitten.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Ardan schreef: vr 07 mei 2021, 10:18
Daniel schreef: vr 07 mei 2021, 07:53 In ICM zie ik eerlijk gezegd niet zo het probleem. Eerder in VIRMm waarin je zo'n beetje gedwongen wordt rechts in de rijrichting te gaan zitten, terwijl ik zelf toch bij voorkeur links in de rijrichting zit.
Voorste bak, bovenin. Twee tweezits en een vierzits.
Eigenlijk vier tweezits maar twee hebben dan weer die balk op ooghoogte :')
In een zesje geldt dit in elk geval ook voor de middelste bak die alleen tweede klas heeft.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Ardan schreef: vr 07 mei 2021, 16:14 Ik zit in Amsterdam wel altijd links, als het rustig is kun je gewoon een beetje zijwaarts gaan zitten.
Als je links zit, zit je grotendeels met je rug naar de meeste perrons (eilandperrons). En bij stations waar het perron rechts zit, kijk je dan tenminste richting de overkant, naar het andere perron.
In Londen had ik wel zoiets van, het rijdt links dus moet ook links zitten. Maar het maakt niks uit want elk perron zit in een eigen tunneltje, dus je zit alsnog vaak tegen een muur aan te kijken.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Die gedachte deel ik volledig, maar het is tegenwoordig zo rustig dat je op langsbanken prima gewoon links kunt zitten. Iets gedraaid, met je rug tegen het glazen wandje.
Als je iemand zo in de metro ziet zitten: waarschijnlijk ben ik het *O*
In Londen zitten er dan weer allemaal armleuninkjes tussen waardoor je niet gedraaid kunt zitten. Maar het kleine steuntje aan de achterwand is ook een prima plek. Wel hoofd binnenboord houden!
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

hauptbahnhof schreef: vr 07 mei 2021, 23:23
Ardan schreef: vr 07 mei 2021, 16:14 Ik zit in Amsterdam wel altijd links, als het rustig is kun je gewoon een beetje zijwaarts gaan zitten.
Als je links zit, zit je grotendeels met je rug naar de meeste perrons (eilandperrons). En bij stations waar het perron rechts zit, kijk je dan tenminste richting de overkant, naar het andere perron.
In Londen had ik wel zoiets van, het rijdt links dus moet ook links zitten. Maar het maakt niks uit want elk perron zit in een eigen tunneltje, dus je zit alsnog vaak tegen een muur aan te kijken.
In de tunnels geef ik je gelijk, omdat je anders een blinde muur ziet, maar bovengronds is het me om het even. En afgezien van het grootste deel van lijn 52 en het traject Amstelstation - Centraal Station, is het Amsterdamse metronet bovengronds.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Op de Ringlijn wil ik ook echt el rechts zitten. Anders zit je maar naar ie heg die de metro- en treinbaan van mekaar scheidt te kijken. Bovendien, is altijd leuker om te zien wie er allemaal op het perron staan en instappen.
En last but not least, als er geen werkende reisinfo in het voertuig is, is het makkelijker om te kijken waar ik me bevind.
Ardan schreef: vr 07 mei 2021, 23:43 Die gedachte deel ik volledig, maar het is tegenwoordig zo rustig dat je op langsbanken prima gewoon links kunt zitten. Iets gedraaid, met je rug tegen het glazen wandje.
Als je iemand zo in de metro ziet zitten: waarschijnlijk ben ik het *O*
Als ik onverhoopt links beland (gebeurt wel 's dat ik denk dat ik rechts zit, vooral als waar ik instap aan de rechterkant is), dan ga ik ook in de rijrichting zitten. Maar dat is nu vrijwel niet mogelijk meer (tenzij het in de late uurtjes is). Ik moet vaak juist een paar stations wachten totdat er een geschikte zitplaats is.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

Spotters zullen links willen zitten zodat ze de nummertjes van de tegentreinen op kunnen schrijven. Doen mensen dat eigenlijk nog, nummertjes opschrijven? Aangezien bijna alles in de apps terug te vinden is tegenwoordig.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Alsof iemand ook maar een poging waagt om nummers te lezen als zowel jouw trein als de tegentrein met minimaal 100 km/h rijdt. _O-
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten