Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Het is denk ik een doelbewuste keuze geweest om er een rijtje stoelen extra in te stoppen.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Zo lijkt het inderdaad wel ja. Zoals je hier op de foto kan zien. De stoel rechts is de normale positie voor een raam in een FLIRT. Zo hoort het ook aan de linker kant te zijn. Maar dat wijkt in de WINK dus af. Het prullenbakken in het midden maakt het nog eens extra krap. Je kan niet fatsoenlijk op de stoel aan het raam zitten zonder dat ding aan te raken
De beenruimte is echt minimaal zoals je kunt zien. Bijna gelijk aan de ruimte van een normale tweezits
De beenruimte is echt minimaal zoals je kunt zien. Bijna gelijk aan de ruimte van een normale tweezits
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
De keer dat ik zelf in een WINK gezeten heb niet echt last van gehad overigens, is de indeling soms niet op alle vierzits hetzelfde?
De twee bakken van de WINK zijn immers ook nogal verschillend van elkaar, waarbij er in de bak met WC en fietsplaatsen wel opvallend veel vierzits zitten voor de ruimte die voor zitplaatsen beschikbaar is.
Edit: Allicht is het op te maken uit de tekeningen (bron RailWiki)...
De twee bakken van de WINK zijn immers ook nogal verschillend van elkaar, waarbij er in de bak met WC en fietsplaatsen wel opvallend veel vierzits zitten voor de ruimte die voor zitplaatsen beschikbaar is.
Edit: Allicht is het op te maken uit de tekeningen (bron RailWiki)...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Zover ik gezien heb heeft de vierzits in de bak zonder toilet die bij het motordeel op het draaistel zit iets ruimer dan de rest
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Nodigt dus op voorhand uit om lekker relaxt onderuit twee stoelen te bezetten, s.kkels.cassie127 schreef: ↑ma 26 apr 2021, 22:25 Zo lijkt het inderdaad wel ja. Zoals je hier op de foto kan zien. De stoel rechts is de normale positie voor een raam in een FLIRT. Zo hoort het ook aan de linker kant te zijn. Maar dat wijkt in de WINK dus af. Het prullenbakken in het midden maakt het nog eens extra krap. Je kan niet fatsoenlijk op de stoel aan het raam zitten zonder dat ding aan te raken
De beenruimte is echt minimaal zoals je kunt zien. Bijna gelijk aan de ruimte van een normale tweezits
Het is als in de touringcars en vliegtuigen, waarbij de stoelen in een rails zitten en er iedere keer een rij bij wordt getoverd, it is all about the money.
Maar in deze treinen snap ik het niet. Creeer dan wat meer staplaatsen in plaats van iedereen op elkaar te plakken. Anderhalve meter van hoofdbord tot hoofdbord is nauwelijks te halen.
Hopelijk wordt het in de toekomstige waterstoftreinen ruimer opgezet: https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2021/ ... oftreinen/
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Gelukkig zijn de vierzits met tafel iets ruimer. Dit is ook meer de standaard ruimte tussen de stoelen als je het vergelijkt met de GTW/FLIRT
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Ik weet niet precies wat nu de plannen zijn, maar de Europese Investeringsbank heeft een lening van 25 miljoen euro goedgekeurd aan de Provincie Groningen voor de aanschaf van 4 treinstellen aangedreven op waterstof en de bouw van een tankinstallatie. De volledige investeringswaarde is 66 miljoen euro.
Ik snap nog niet helemaal waarom nu opeens voor waterstoftreinen is gekozen terwijl met de WINK juist ingezet leek te worden op accutechnologie met gedeeltelijke elektrificatie.
Ik snap nog niet helemaal waarom nu opeens voor waterstoftreinen is gekozen terwijl met de WINK juist ingezet leek te worden op accutechnologie met gedeeltelijke elektrificatie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Dat zullen wel de treinstellen voor de verbinding naar Stadskanaal zijn dan. Wat de langetermijnvisie in het noorden is durf ik ook niet te zeggen (en het wekt ook bepaald niet de indruk dat de provincies daar zelf uit zijn), maar als je je treinen voor pakweg 40% gesubsidieerd kunt krijgen puur en alleen omdat ze op waterstof rijden dan maakt zo’n visie misschien ook niet meer zo heel veel uit.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Kun je de verbinding Leeuwarden - Harlingen met 4 stellen uitvoeren?
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Het zijn drie omlopen maar ik kan me niet voorstellen dat Arriva dat allemaal met enkele stelletjes wil rijden.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Toen ik daar nog dagelijks kwam, was alleen de rit aankomend in Leeuwarden om 8.15 met 2 stellen, de rest was enkelstel
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Arriva is voor de meest logische oplossing gegaan. De provincie Groningen heeft een waterstofeconomie als ambitie.Suus schreef:Ik weet niet precies wat nu de plannen zijn, maar de Europese Investeringsbank heeft een lening van 25 miljoen euro goedgekeurd aan de Provincie Groningen voor de aanschaf van 4 treinstellen aangedreven op waterstof en de bouw van een tankinstallatie. De volledige investeringswaarde is 66 miljoen euro.
Ik snap nog niet helemaal waarom nu opeens voor waterstoftreinen is gekozen terwijl met de WINK juist ingezet leek te worden op accutechnologie met gedeeltelijke elektrificatie.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Ik vraag me af of deze keuze voor Arriva was om eerlijk te zijn. En ik heb nog best vraagtekens bij of treinen nou zo goed in die waterstofeconomie passen - een waslijntje blijft voor de trein uiteindelijk gewoon makkelijker en goedkoper.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Nee, het goedkoopste blijft uiteindelijk (voor de Nedersaksenlijn) om Accu treinen te nemen die opladen als ze onder de draad rijden. In Duitsland zet men inmiddels bij de aanschaf van nieuwe treinen voor niet geelektrificeerde trajecten ook vol in op accu treinen, waarbij op kleine stukken van de trajecten bovenleiding moet gaan komen.
Goed voorbeeld is de RB 51 Enschede - Dortmund. Hierop moeten accu treinen gaan rijden en is bekend dat Enschede - Gronau en Coesfeld (+ emplacement) - Dülmen daarvoor bovenleiding moeten krijgen.
Goed voorbeeld is de RB 51 Enschede - Dortmund. Hierop moeten accu treinen gaan rijden en is bekend dat Enschede - Gronau en Coesfeld (+ emplacement) - Dülmen daarvoor bovenleiding moeten krijgen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Wat ik begrepen heb heeft de provincie Groningen grote belangen bij de Eemshaven en ombouw van kolencentrale naar waterstof. Dus politieke belangen.teun schreef:Ik vraag me af of deze keuze voor Arriva was om eerlijk te zijn. En ik heb nog best vraagtekens bij of treinen nou zo goed in die waterstofeconomie passen - een waslijntje blijft voor de trein uiteindelijk gewoon makkelijker en goedkoper.
In mijn ogen was de beste oplossing voor het noorden geweest: Leeuwarden-Groningen 2 sporig en elektrisch. Kan zowel in Groningen als Leeuwarden doorgereden woren ri. Heerenveen/Assen + calamiteiten route voor elektrisch materieel. Helaas zitten Arriva en NS (hoofdnet) elkaar dan weer in de weg.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
In theorie kan dus nu natuurlijk ook al, alleen dan met diesel materieel van Arriva.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Spoor in Noord-Nederland krijgt ERMTS. Harlingen Haven - Leeuwarden al in 2026, de rest moet voor 2030 gereed zijn.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Een trein is zondag 27 juni rond half twaalf ontspoort net buiten het hoofdstation. Er rijden geen treinen tussen Groningen en Zuidhorn, Groningen en Groningen Noord en tussen Sauwerd en Delfzijl.
https://www.prorail.nl/nieuws/ontsporin ... -groningen
https://www.prorail.nl/nieuws/ontsporin ... -groningen
Basislijn
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Inmiddels is de oorzaak van de ontsporing bekend: de sporen lagen te ver uit elkaar waardoor de trein heel rustig tussen de sporen in beland is.
Bron: https://www.prorail.nl/nieuws/ontsporing-groningen
Bron: https://www.prorail.nl/nieuws/ontsporing-groningen
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Ik dacht dat ze toch meettreinen hadden om dit soort achterstallig onderhoud vast te kunnen stellen?
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Ik ga er echter wel vanuit dat voor dergelijke treinen de prioriteit meer ligt op de vrije baan dan een zakspoortje op een emplacement dat over een goeie anderhalf jaar opgedoekt gaat worden.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Ook als iets nog maar anderhalf jaar gebruikt wordt moet het in orde zijn. Nu zijn er geen gewonden maar een volgende keer misschien wel. Het zal dan maar een dierbare van je zijn en dat je dan te horen krijgt dat het niet zo noodzakelijk was dat het spoor of wat dan ook in orde te houden moest zijn omdat het toch maar binnenkort weg gaat.
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Vanaf a.s. maandag 23 augustus gaat Arriva weer alle ritten van de dienstregeling rijden:
https://www.arriva.nl/a/coronavirus/cor ... landen.htm
https://www.arriva.nl/a/coronavirus/cor ... landen.htm
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Bijzonder dat er een nieuwe qliner wordt ingevoerd.
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Wel jammer dat de Qliner niet in Burgum stopt
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten