Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12987
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Vinny »

Volgens de Zwitserse definitie is het enige probleem van de S-bahn Fryslân, dat Leeuwarden geen doorgangsstation is. Anders zou je prima de volgende dienstregeling kunnen hebben:

2x per uur: Harlingen Haven-Groningen (S 1)
2x per uur: Sneek-Groningen (rijdt alleen ma-vr overdag en stopt niet op alle tussengelegen stations) (S 2)
1x per uur: Stavoren-Sneek-Leeuwarden (S 3)
2x per uur: Zwolle-Heerenveen-Leeuwarden (S 4)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
MobilityGoesDutch
Berichten: 11
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 14:27

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door MobilityGoesDutch »

Dat zegt niks. De Zwitsers gaan op termijn alle regionale treinen hernoemen in S-Bahn, ongeacht of ze over een groot knooppunt doorrijden.
Met vriendelijke groet, Willem
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12987
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Vinny »

Maar ze investeren dan ook wel in doorgangsstations. Aantal jaar geleden is Zürich HB er nog speciaal voor verbouwd. Verbinding Oerlikon <--> Enge is er enorm op vooruitgegaan :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
MobilityGoesDutch
Berichten: 11
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 14:27

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door MobilityGoesDutch »

Iets met klok en klepel. Die verbinding (de Durchmesserlinie en station Löwenstrasse) is er in principe gekomen om meer capaciteit te bieden en reistijd te besparen door het vervallen van de kering op de kopsporen. Dat staat op zich los van het product S-Bahn. Het punt is dat het "probleem" wat je noemt gewoon niet bestaat. Idealiter heeft een S-Bahn-netwerk zo'n Durchmesserlinie over een knooppunt heen, maar zoals veel voorbeelden in Duitsland en Zwitserland laten zien laten ze zich daardoor niet tegenhouden om een regionaal treintje wat gewoon op een knooppunt eindigt ook S-Bahn te noemen :)
Met vriendelijke groet, Willem
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 6693
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door ArrivaBas »

In beginsel is de S-Bahn zoals in Duitsland in de meeste grote steden een goed systeem, met hoge dekking door veel haltes in de stad en de voorsteden. De Alpenlanden zijn de term S-Bahn helaas gaan misbruiken voor hun regionale treindiensten. De S-Bahn Kärnten in Oostenrijk staat bijvoorbeeld wel heel ver van het oorspronkelijke idee af.
2-10-2020: Trein 3.310 km, Bus 138 km, Trèm 0 km, Metro 0 km
2019: Trein 5.638 km, Bus 322 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!
Alargule
Berichten: 5287
Lid geworden op: ma 10 mei 2010, 12:57
Contacteer:

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Alargule »

Maar wat is "het oorspronkelijke idee" van de esbaan dan?

Het oorspronkelijke idee van de intercity was toch ook een treindienst tussen de belangrijkste Nederlandse stations; niet een veredeld stoppertje op Godvergetenbuiten.
Let op: deze post kan sporen van sarcasme, ironie of cynisme bevatten.
Deze post is 100% feitenvrij, en gemaakt van 100% gerecyclede meningen.
Bemined
Berichten: 2760
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Bemined »

Volgens mij is een S-Bahn niet veel meer dan een sprinter: snelle stoptreinen rondom een grote stad die in korte tijd veel haltes kunnen bedienen. Maar ook die term sprinter vervaagde snel en werd na een tijdje ook gebruikt voor gewone stoptreinen.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 1821
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Tom024 »

ArrivaBas schreef: vr 30 apr 2021, 07:45 In beginsel is de S-Bahn zoals in Duitsland in de meeste grote steden een goed systeem, met hoge dekking door veel haltes in de stad en de voorsteden. De Alpenlanden zijn de term S-Bahn helaas gaan misbruiken voor hun regionale treindiensten. De S-Bahn Kärnten in Oostenrijk staat bijvoorbeeld wel heel ver van het oorspronkelijke idee af.
In Duitsland zie je dat ook wel gebeuren hoor. Denk aan de Regio S-Bahn rond Ulm. Dat zijn feitelijk regionale stoptreinen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12038
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Ardan »

Duitse fapperts noemen Nederland op de fora ook wel eens één grote S-Bahn, omdat alles hier zo lekker vaak rijdt.

Ik dacht eigenlijk dat alles dat vaker dan één keer per uur rijdt en/of onderdeel van een netwerk is in en rond een grote agglomeratie S-Bahn genoemd kon worden onderhand, maar dat ene lijntje rond Magdeburg dat hooguit één keer per uur met drie rijtuigen dosto rijdt noemt zich ook S-Bahn :roll: Nee, er zit wel een wezenlijk verschil tussen de klassieke netten en alles wat er de laatste paar decennia bij is gepropt..


1,5 meter

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46658
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Suus »

De S-Bahn Mittelelbe rijdt met gepimpte 425 (vijf rijen zitplaatsen per 3 ramen ipv zes) *O*
Rame à l'approche
Bemined
Berichten: 2760
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Bemined »

Ardan schreef: vr 30 apr 2021, 09:44Duitse fapperts noemen Nederland op de fora ook wel eens één grote S-Bahn, omdat alles hier zo lekker vaak rijdt.
Bij de 'echte' S-bahnen zie je wel veel hogere frequenties, tot elke 5 minuten op het centrale deel. Maar dat is vaak maar een kort traject, zie het als Utrecht Centraal - Utrecht Lunetten als hier perrons hadden geleden richting Driebergen en de intervallen van de treinen onderling afgestemd zouden zijn. Verder hebben S-bahnen gewoon intervallen van 10 of 15 minuten, en verder buiten de stad gehalveerd tot 20 of 30 minuten.
PHS
Berichten: 4312
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door PHS »

Ondanks de belabberde frequentie vergeleken met Berlijn, Hamburg, München etc. brachten die nieuwe S-Bahnen vaak wel een verbetering van het aanbod en de kwaliteit met zich mee.

De S-Bahn Magdeburg, tegenwoordig Mittelelbe is trouwens een apart verhaal: die is al in 1974 opgericht door de DDR. Iets met dat ze wilden laten zien hoe goed het wel niet ging in de DDR :')
In de jaren '70 zijn ook andere S-Bahnen in de DDR ingevoerd, zoals Dresden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46658
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Suus »

De mooiste S-Bahn van de voormalige DDR is en blijft die van Halle/Saale. Een grotendeels enkelsporige lijn die de stad voor ongeveer driekwart omcirkelt. Er is zelfs een ondergronds station Halle-Neustadt, waar de helft van de perrons ongebruikt zijn omdat de huidige treinen (loc+twee dostorijtuigen) veel korter zijn dan toen er nog meerdere keren per dag duizenden werknemers naar de chemiefabrieken in Buna werden vervoerd.

De geëlektrificeerde spoorlijn van Halle-Neustadt naar Buna en Merseburg heeft sinds december 2007 geen reizigerstreinen meer en in 2011 is het spoor onder het baanvak Halle - Kassel uit dienst genomen.
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12038
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Ardan »

Oh ja Halle, met idyllische stationnetjes als 'Niet-leben' en Wohnstadt :')


1,5 meter

Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5274
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door reisthijs »

Bemined schreef: vr 30 apr 2021, 09:56Bij de 'echte' S-bahnen zie je wel veel hogere frequenties, tot elke 5 minuten op het centrale deel. Maar dat is vaak maar een kort traject, zie het als Utrecht Centraal - Utrecht Lunetten als hier perrons hadden geleden richting Driebergen en de intervallen van de treinen onderling afgestemd zouden zijn. Verder hebben S-bahnen gewoon intervallen van 10 of 15 minuten, en verder buiten de stad gehalveerd tot 20 of 30 minuten.
Daar noem je een mooi voorbeeld. Als de intervallen onderling afgestemd zouden zijn, en als de sprinters verder gewoon intervallen van 10 of 15 minuten zouden hebben, dán zou ik het vergelijkbaar vinden met een 'echte' S-Bahn.

Als je het ontbreken van zaken als tariefintegratie en lijnnummers even vergeet. Of het relatief lage aantal haltes in stedelijk gebied: voor een Nederlandse 'S-Bahn' zou ik veel meer nieuwe haltes (zoals Vaartsche Rijn bijv.) willen zien.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
waldo79
Donateur
Berichten: 5746
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door waldo79 »

Maar je zult maar van een eindpunt van een sprinter naar de centrumstad willen. Zoals bijvoorbeeld Tiel Passewaaij naar Utrecht Centraal. Dat duurt nu een schokkende 42 minuten waarbij de trein grotendeels door landelijk gebied rijdt :X
PHS
Berichten: 4312
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door PHS »

Dat komt doordat de 6900 8 minuten moet wortelschieten op Geldermalsen. Is dat straks geen verleden tijd als PHS Geldermalsen gereed is?
Suus schreef: vr 30 apr 2021, 11:15 De mooiste S-Bahn van de voormalige DDR is en blijft die van Halle/Saale. Een grotendeels enkelsporige lijn die de stad voor ongeveer driekwart omcirkelt. Er is zelfs een ondergronds station Halle-Neustadt, waar de helft van de perrons ongebruikt zijn omdat de huidige treinen (loc+twee dostorijtuigen) veel korter zijn dan toen er nog meerdere keren per dag duizenden werknemers naar de chemiefabrieken in Buna werden vervoerd.

De geëlektrificeerde spoorlijn van Halle-Neustadt naar Buna en Merseburg heeft sinds december 2007 geen reizigerstreinen meer en in 2011 is het spoor onder het baanvak Halle - Kassel uit dienst genomen.
Is Rostock is iets soortgelijks gebeurd: daar is de S-Bahn lijn via Dierkow naar Seehafen Nord buiten gebruik genomen. Bij tijd en wijlen zijn er plannen om die lijn weer te reactiveren, maar het komt er nooit van :X
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5274
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door reisthijs »

Inderdaad, ik zou denken dat een trein die onderweg nergens lang stil staat voor een plaats als Tiel juist een vooruitgang is. Helemaal als de frequentie omhoog zou kunnen.

Als de reistijd echt veel te lang zou worden, zou ik voorstellen dat er een nieuwe treinsoort komt ergens tussen S-Bahn en Intercity in.
waldo79 schreef: vr 30 apr 2021, 16:13Maar je zult maar van een eindpunt van een sprinter naar de centrumstad willen.
Je zult maar van een eindpunt naar een ándere plek dan het centraal station willen. Dan is zo'n extra station in de centrumstad een uitkomst.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
waldo79
Donateur
Berichten: 5746
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door waldo79 »

Wat dat laatste betreft is de komst van Vaartsche Rijn ook een zegen. Die ontsluit het zuidoostelijk deel van het centrum beter.
Bemined
Berichten: 2760
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Bemined »

Als je, net als bij diverse s-bahnen, elke kilometer een station gaat bouwen in de stad dan vraagt dat naar mijn idee wel om de terugkeer van de sneltrein. Bijvoorbeeld volgens een 4+4+4/8 model:
4x per uur een snelle IC, stopt in principe alleen op de hoofdstations van plaatsen met meer dan 100K inwoners.
4x per uur een sneltrein, bijvoorbeeld Den Haag - Zoetermeer - Gouda - Woerden - Utrecht Centraal - Houten - Geldermalsen - Tiel.
4x per uur een sprinter, binnen de grote steden verdubbeld tot 8x per uur door middel van keersporen aan het begin en eind van de viersporigheid.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12987
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Vinny »

Alargule schreef: vr 30 apr 2021, 08:19 Maar wat is "het oorspronkelijke idee" van de esbaan dan?

Het oorspronkelijke idee van de intercity was toch ook een treindienst tussen de belangrijkste Nederlandse stations; niet een veredeld stoppertje op Godvergetenbuiten.
De SBB heeft gewoon eisen gesteld aan de ontwikkeling van een S-bahn (RER in Franstalig Zwitserland)
Die Schweizerischen Bundesbahnen haben für die Schweiz folgende Mindestanforderungen an eine S-Bahn gestellt:

Existenz von Durchmesserlinien
Durchschnittsgeschwindigkeit von ca. 50 km/h
Einheitliche Tarife
Einheitliches Erscheinungsbild und Kommunikation gegenüber den Kunden
Koordination und Vernetzung mit anderen Verkehrsunternehmen
Mindestanforderungen zijn mininumeisen. Men is er blijkbaar later soepeler mee omgegaan; en een plan om in de toekomst aan de eisen te voldoen is voldoende voor S-bahn kwalificatie. Ik vind ze overigens in gebruik prettiger dan nummerloze stoptreinen; je kunt makkelijker je OV reis plannen :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
ZO6176
Donateur
Berichten: 3993
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door ZO6176 »

Bemined schreef: vr 30 apr 2021, 17:58 Als je, net als bij diverse s-bahnen, elke kilometer een station gaat bouwen in de stad dan vraagt dat naar mijn idee wel om de terugkeer van de sneltrein. Bijvoorbeeld volgens een 4+4+4/8 model:
4x per uur een snelle IC, stopt in principe alleen op de hoofdstations van plaatsen met meer dan 100K inwoners.
4x per uur een sneltrein, bijvoorbeeld Den Haag - Zoetermeer - Gouda - Woerden - Utrecht Centraal - Houten - Geldermalsen - Tiel.
4x per uur een sprinter, binnen de grote steden verdubbeld tot 8x per uur door middel van keersporen aan het begin en eind van de viersporigheid.
Ik weet niet of ik dit zo'n geweldig idee vind. Stel je woont in Culemborg. Naar mijn idee toch een redelijke plaats. Dan zou je dan met een veel stoppende sprinter te maken hebben. In de snelle IC kan ik me in vinden.
Ik zou dan kiezen om vanuit Tiel dan eerst als een soort sprinter tot houten te doen en verder non-stop naar Utrecht. De stations tussen houten en Utrecht met de sprinter.
Vanuit Zwolle: sprinter tot Harderwijk. Dan soort sneltrein naar Utrecht.
Vanaf Harderwijk sprinter tot den Dolder dan non-stop naar Utrecht. Het treintje uit Baarn pakt de overige stations mee.
Bemined
Berichten: 2760
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Bemined »

Je moet ergens een grens trekken, je kunt niet elke reiziger een snellere en/of frequentere verbinding bieden. Te dicht op de grote stad overgaan op sneltrein heeft weinig effect meer, je hebt het dan over minder dan 5 minuten tijdwinst.
Staatslijn K
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Staatslijn K »

ZO6176 schreef: za 01 mei 2021, 06:48 Als je, net als bij diverse s-bahnen, elke kilometer een station gaat bouwen in de stad dan vraagt dat naar mijn idee wel om de terugkeer van de sneltrein. Bijvoorbeeld volgens een 4+4+4/8 model:
4x per uur een snelle IC, stopt in principe alleen op de hoofdstations van plaatsen met meer dan 100K inwoners.
4x per uur een sneltrein, bijvoorbeeld Den Haag - Zoetermeer - Gouda - Woerden - Utrecht Centraal - Houten - Geldermalsen - Tiel.
4x per uur een sprinter, binnen de grote steden verdubbeld tot 8x per uur door middel van keersporen aan het begin en eind van de viersporigheid.

Op zich een prima idee, maar Bilthoven en Overvecht willen graag zonder overstap naar Amersfoort. Hetzelfde met Ermelo, Nijkerk en Schothorst richting Zwolle en Houten en Culemborg naar 's-Hertogenbosch. Zolang de SPR Utrecht - Zwolle tussen Amersfoort en Zwolle niet wordt gepasseerd ontstaat hiermee ook nog een extra verbinding. Door de hogere frequentie gaat dit niet meer op voor Utrecht - 's-Hertogenbosch, maar dat speelt op sommige plaatsen wel mee. Ik ben zelf groot voorstander van sneltreinen op bepaalde trajecten, zoals Den Haag - Zoetermeer - Gouda - Woerden - Utrecht, Utrecht - Driebergen-Zeist - Veenendaal-De Klomp - Arnhem, Zutphen - Dieren - Arnhem - Elst - Nijmegen - Wijchen, Amersfoort - Schothorst - Harderwijk - Zwolle, en misschien Eindhoven - Weert - Roermond

Maar dit zijn allemaal stations die aanzienlijk groter zijn dan andere stations op dezelfde lijn. Daarom moet met beleid worden gekozen welke lijnen dit betreft (want een sneltrein gaat ten koste van een sprinter) en niet zomaar lijntjes tekenen zodat de 3000 Tielenaren een paar minuutjes sneller zijn
Laatst gewijzigd door Staatslijn K op zo 02 mei 2021, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 17015
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Meltrain »

Staatslijn K schreef: zo 02 mei 2021, 10:32 Op zich een prima idee, maar Bilthoven en Overvecht willen graag ook in een overstap naar Amersfoort. Hetzelfde met Ermelo, Nijkerk en Schothorst richting Zwolle en Houten en Culemborg naar 's-Hertogenbosch.
Wat bedoel je met "in een overstap"?
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten