Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Bemined »

Dus het Naturalis mag niet meer adverteren?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

VIRM schreef:Volgens de NOS gaat de gemeente Amsterdam reclame voor fossiele producten in alle metrostations in Amsterdam weren.
Beetje raar. Reclames voor vliegen in de metrostations verbieden maar wel de metro willen doortrekken naar een vliegveld?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Dat noemen ze nou greenwashing.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Ik ben echt geen fan van de nieuwe stoelen in de S1/2. Er zit een bobbel in de rugleuning, die voor mij te laag zit om lekker te kunnen zitten. Als gevolg daarvan moet ik behoorlijk onderuit gaan zitten, maar dan zitten mijn knieën in de stoel voor me.
Alleen in een vierzitter, zonder passagier tegenover me, kan ik nog enigszins normaal zitten.
Wat mij betreft hadden ze voor die paar jaar gewoon de oude stoelen in de metro's laten zitten.

Verder lijkt het erop dat nu daadwerkelijk elk materieeltype op elke lijn (m.u.v. 52) rijdt, want ik zag twee setjes S1/2 op de 54.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Mojito »

^^ Die inzet van al het materieel door elkaar op alle lijnen behalve de 52 was al vrij snel het geval sinds het "nieuwe" metronet in maart 2019 begon. Alleen in de eerste weken had ik het idee dat er iets van een vaste verdeling werd aangehouden, met een combi van S1/S2 en M5 op de 50/51 en een combi van S3/M4 met M5 op 53/54.
足元にご注意下さい
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door robert1955 »

Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Mojito schreef: di 04 mei 2021, 09:45 ^^ Die inzet van al het materieel door elkaar op alle lijnen behalve de 52 was al vrij snel het geval sinds het "nieuwe" metronet in maart 2019 begon. Alleen in de eerste weken had ik het idee dat er iets van een vaste verdeling werd aangehouden, met een combi van S1/S2 en M5 op de 50/51 en een combi van S3/M4 met M5 op 53/54.
Ik heb tot maart 2020 zelden een S1/S2 op lijn 53 en 54 gezien.
De M3/S4 zag ik wel op alle lijnen behalve 52 en de M5/M6 zag ik op alle lijnen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door diederickx »

robert1955 schreef: di 04 mei 2021, 10:34Rijdend M7 'toestel' [in Spanje]
Wat wordt er met deze zin bedoeld?
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Een beetje krom opgeschreven door de redactie van AT5……

Bedoeld wordt dat de M7 langzamerhand de BN’ers gaat vervangen in de toekomst, dat zijn de oudste metrostellen.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Maar 30 stuks van 3 bakken die 25 stuks van 2 bakken gaan vervangen... (gedeelte van de) CAF wordt ook meegerekend hier denk ik.
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door robert1955 »

als je naar het aantal zit- plus staanplaatsen kijkt [wikipedia] kom ik voor de oudjes op iets meer dan 15000, voor de M7 op 14400.
je zou eigenlijk met nuttig vloeroppervlak moeten rekenen, ik vermoed dat M7 dan in het voordeel is: breder, langer [een bak op jakobs draaistel is korter], minder cabines.

kortom: ik denk dat alle smalle wagens gemist kunnen worden
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Jullie lijken te vergeten dat de M7 naast vervanging ook bedoeld is als capaciteitsuitbreiding.
gvb.nl schreef:De nieuwe M7 metro’s vervangen straks het oudere metromaterieel. De metroseries S2 en S3/M4 zijn respectievelijk in 2024 en 2027 aan vervanging toe. Daarnaast moeten de nieuwe metro’s de groei op het Amsterdamse metronet opvangen. Daarom is een optiepakket uitgevraagd voor 30 extra metrovoertuigen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Bemined »

De tekst die je citeert geeft aan dat er een optie is voor capaciteitsuitbreiding, de vraag ging echter over het basisorder.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Was er niet ook een optie om ze nog te kunnen verlengen tot 6 bakken? Of dat ze daar nu in ieder geval geschikt voor zouden zijn?
Ik doe ook maar wat
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door robert1955 »

Brief van de wethouder aan de raad[scommissie] inzake de storingen in de metrobeveiliging:
https://amsterdam.raadsinformatie.nl/mo ... llege/view
Zie ook AT5:
https://www.at5.nl/artikelen/208819/nie ... k-metronet

Uit de brief over de grote storing:
dit kwam door een fout in de module in de software die de vertrektijden van individuele
metroritten berekent. Het systeem voert deze berekening continu uit voor iedere trein op iedere lijn om vertrektijden te corrigeren als gevolg van vertragingen of andere incidenten. Zo zorgt het systeem voor een zo punctueel mogelijke dienstverlening. Achteraf blijkt dat het systeem een correctie van een verkeersleider aan het begin van de maandagexploitatie niet goed heeft verwerkt. Door een fout in de software leidde dit in de loop van de dag tot een groeiend aantal foute berekeningen. Hierdoor raakte het systeem steeds verder belast. Dit bleek rond 17:00 uur in de middag, toen 3 van de 4 werkstations van de verkeerleiders tegelijk vastliepen.


Het resterende werkstation is vervolgens gebruikt om de treinen naar een station te dirigeren
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Bemined schreef: wo 05 mei 2021, 10:39 De tekst die je citeert geeft aan dat er een optie is voor capaciteitsuitbreiding, de vraag ging echter over het basisorder.
De vraag was of het basisorder alle CAF'jes gaat vervangen. Ik denk het dus niet, als er nog behoefte is aan capaciteitsuitbreiding.
In dat geval lijkt het logischer dat eerst alleen de BN'ers aan de kant gaan, en de CAF'jes nog blijven rijden tot ze worden vervangen door een vervolgorder M7.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

reisthijs schreef: wo 05 mei 2021, 10:02 Jullie lijken te vergeten dat de M7 naast vervanging ook bedoeld is als capaciteitsuitbreiding.
gvb.nl schreef:De nieuwe M7 metro’s vervangen straks het oudere metromaterieel. De metroseries S2 en S3/M4 zijn respectievelijk in 2024 en 2027 aan vervanging toe. Daarnaast moeten de nieuwe metro’s de groei op het Amsterdamse metronet opvangen. Daarom is een optiepakket uitgevraagd voor 30 extra metrovoertuigen.
Zoals het hier geschreven wordt, lijkt het alsof er wordt bedoeld dat de 1e serie M7 alleen S1, wat dus 13 wagens (x2 = 26 bakken) betreft, vervangt en voor uitbreiding zorgt. S2 en S3/M4 (totaal 49 wagens x 2 = 98 bakken ) worden met de optie van max 30 voertuigen (=90 bakken) vervangen. Lijkt me dus ook niet echt kloppen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Ardan schreef: wo 05 mei 2021, 10:43 Was er niet ook een optie om ze nog te kunnen verlengen tot 6 bakken? Of dat ze daar nu in ieder geval geschikt voor zouden zijn?
Wikipedia says yes:
Daarom is in de aanbesteding ook rekening gehouden met een mogelijke toekomstige verlenging van deze treinstellen met extra rijtuigbakken tot een lengte van maximaal 123 meter.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door robert1955 »

Dat bericht van gvb.nl over toekomstige groei is wel uit 2018. Net zoals bij de tram de 11G en 12G aan de kant zijn gegaan omdat de verwachte groei in ieder geval de eerste jaren niet komt, is het de vraag of het oude materieel de jaren tot die boekhoudkundige vervangingsleeftijd nog wel nodig is.
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door robert1955 »

Sinds 5 mei [met twee weken vertraging] weer trams over Koningsplein, Singel en NZVBW. De trambaan is daar [zo'n beetje] klaar, alles buiten het PVR nog lang niet. De nieuwe halte Singel is klaar, maar nog achter bouwhekken en wordtt overgeslagen. Van de halte Dam ri. CS is alleen de ene zijwand geplaatst. Dat beide haltes worden overgeslagen staat niet op gvb.nl.

De niet erg ruime halte Singel stad-uit heb ik nog niet goed kunnen bekijken, maar er lijkt een afstapje naar de kademuur [met daarop standaard grachterhek plus nog steeds een paar vastgemaakte fietsen] te zijn. Of dat een succes wordt ....
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik begrijp van leden op FB dat de nieuwe halte “Koningsplein” heet en niet “Singel”?
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Op gvb.nl staat de halte ook als "Koningsplein" aangegeven. Vreemd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Op zich wel consequent. Het Singel is lang, en haltes worden vaker naar dwarsstraten vernoemd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

En veel minder ingewikkeld, nu verdwijnt er op papier maar één halte, in plaats van twee waarvoor een nieuwe in de plaats komt. Bij de gewoontedieren die Amsterdammers zijn 50% minder verwarring.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

trolly schreef: do 06 mei 2021, 14:49 Op zich wel consequent. Het Singel is lang, en haltes worden vaker naar dwarsstraten vernoemd.
Pas op he! Voor je het weet gaan ze die haltes om de hoek ook nog hernoemen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten