Ardans Emmer-lijst, deel 8 [10f]
Ardans Emmer-lijst, deel 8 [10f]
Omdat het in deze tijd niet zo'n goed idee is om uitgebreid het land uit te gaan, heb ik een lijst samengesteld van 13 fraaie bestemmingen in Nederland die ik altijd al eens wilde bezoeken, en die lijst ben ik aan het afwerken. Ik bewaar hem in een emmer en dus heb ik die lijst maar even 'emmer-lijst' genoemd, bij gebrek aan een betere naam. De bestemmingen zijn stuk voor stuk pareltjes in de stationsarchitectuur en het aantal toeristen is soms op meer dan één hand te tellen. Het is dan ook beter die drukte te vermijden. Ik neem graag die moeite*, zodat je er zelf niet meer heen hoeft! Graag gedaan.
In de vorige afleveringen brachten we al bezoeken aan:
1 - Obdam Centraal
2 - Hemmen-Dodewaard
3 - Enschede de Eschmarke
4 - Houthem St. Gerlach
5 - Krabbendijke
6 - Loppersum
7 - Nuth
In de aflevering van vandaag gaan we naar Anna Paulowna!
*Noot vooraf: deze reportage is eerder opgenomen, toen we nog niet in lockdown zaten. Inmiddels gaat het land wat meer open maar ik ga er van uit dat ik jullie niets hoef te vertellen over verantwoording nemen in en bij het reizen. Geniet, maar reis met zonder gezondheidsklachten. Zoiets.
Het was een afschuwelijk koude dag in december. Zo waterkoud zeg maar, zoals we dat alleen in Nederland kennen. Zo'n dag waarop ík op een gegeven moment zelfs dacht, "wat doe ik in godsnaam hier, was ik maar thuis gebleven". Een beetje naar het godvergeten, 7980 zielen tellende Anna Paulowna reizen om sleutelkastjes te lopen fotograferen die toch niet meer gebruikt worden, denk ik.
Anna Paulowna is een plaats in de Anna Paulowna-Polder, dat is vernoemd naar een prinses in de achttiende eeuw, aangetrouwd vanuit Rusland of zo. Ik wilde het op wikipedia opzoeken maar met handschoenen aan bedien je je telefoon zo onhandig.
Lokaal wordt Anna Paulowna ook wel aangeduid als 'A.P.'
Hoe. De. Fuk.
Ik ga niet eens proberen hier wijs uit te worden. Te koud om stil te blijven staan.
Kerkje.
't is plat in de polder.
De spoorlijn van Schagen naar D.H. is bij A.P. en D.H.Z. dubbelsporig voor het laten kruisen van de hier verkerende elektrieke treintoestellen, normaliter van het type V.I.R.M.
Het stationsgebouw van A.P. is een fraai voorbeeld van een standaard Douma-station uit de jaren 1970 (type Beilen? Wikipedia zegt niks, en ik ben op dit uur te lui om verder te zoeken.)
Alle voorzieningen bij elkaar.
Verwarmde wachtruimte? Nee hoor, vernikkel maar lekker op kouwe perrons.
Ik was al na een half uur blij weer in een lekker warm treintoestel naar de beschaving te stappen.
Wordt misschien vervolgd op een warme zomerdag, maar waarschijnlijk niet.
Nog maar een faciliteitenlijstje dan!
Bin Bag blowing in the breeze: nee
TBP-schermen: nee
TB7-scherm: ja
Barrièrevrij toegankelijk: ja
Blindengeleidelijn: ja
Gelijkvloerse instap: nee
Gemoderniseerd perronmeubilair: nee
Toilet: niet legaal
Rondje om de kerk: kan wel, maar vond het te koud
Zen geworden door serene rust: ja nou ach
Overstap op overig OV: ik denk het, maar om de dienstregeling te snappen moet je een universitaire studie hebben afgerond. Ik ben er nog niet helemaal uit.
Overpad beveiligd: ja. Staat niet op de foto, maar ligt aan de zuidzijde. Een enorm eind weg. Er wordt ook links gereden.
Overdekte wachtruimte: welnee joh. Weer zo'n half open ding.
Omgevingsplattegrond: ja
Gedrukte dienstregeling van dit jaar, in een vitrine: twee zelfs. Een grote en een kleine. Waarom iemand dat een goed idee vond?
Watertap: ja, maar nu niet want monsterkoud.
Extra spitstreinen: nee
Perronlengte in Vicki Feet: ja ZIJ zat wél lekker warm bij de kachel.
Schaapjes: nee
Brievenbus: daar lette ik nog helemaal niet op toen
Mag je aanbellen voor N.S.-aangelegenheden: sleutelkastje says no
En Anna Paulowna zelf? Zij was de vrouw van koning Willem II. Die scharrelde ze dus ook maar overal vandaan
Wij danken U weer voor de aandacht!
In de vorige afleveringen brachten we al bezoeken aan:
1 - Obdam Centraal
2 - Hemmen-Dodewaard
3 - Enschede de Eschmarke
4 - Houthem St. Gerlach
5 - Krabbendijke
6 - Loppersum
7 - Nuth
In de aflevering van vandaag gaan we naar Anna Paulowna!
*Noot vooraf: deze reportage is eerder opgenomen, toen we nog niet in lockdown zaten. Inmiddels gaat het land wat meer open maar ik ga er van uit dat ik jullie niets hoef te vertellen over verantwoording nemen in en bij het reizen. Geniet, maar reis met zonder gezondheidsklachten. Zoiets.
Het was een afschuwelijk koude dag in december. Zo waterkoud zeg maar, zoals we dat alleen in Nederland kennen. Zo'n dag waarop ík op een gegeven moment zelfs dacht, "wat doe ik in godsnaam hier, was ik maar thuis gebleven". Een beetje naar het godvergeten, 7980 zielen tellende Anna Paulowna reizen om sleutelkastjes te lopen fotograferen die toch niet meer gebruikt worden, denk ik.
Anna Paulowna is een plaats in de Anna Paulowna-Polder, dat is vernoemd naar een prinses in de achttiende eeuw, aangetrouwd vanuit Rusland of zo. Ik wilde het op wikipedia opzoeken maar met handschoenen aan bedien je je telefoon zo onhandig.
Lokaal wordt Anna Paulowna ook wel aangeduid als 'A.P.'
Hoe. De. Fuk.
Ik ga niet eens proberen hier wijs uit te worden. Te koud om stil te blijven staan.
Kerkje.
't is plat in de polder.
De spoorlijn van Schagen naar D.H. is bij A.P. en D.H.Z. dubbelsporig voor het laten kruisen van de hier verkerende elektrieke treintoestellen, normaliter van het type V.I.R.M.
Het stationsgebouw van A.P. is een fraai voorbeeld van een standaard Douma-station uit de jaren 1970 (type Beilen? Wikipedia zegt niks, en ik ben op dit uur te lui om verder te zoeken.)
Alle voorzieningen bij elkaar.
Verwarmde wachtruimte? Nee hoor, vernikkel maar lekker op kouwe perrons.
Ik was al na een half uur blij weer in een lekker warm treintoestel naar de beschaving te stappen.
Wordt misschien vervolgd op een warme zomerdag, maar waarschijnlijk niet.
Nog maar een faciliteitenlijstje dan!
Bin Bag blowing in the breeze: nee
TBP-schermen: nee
TB7-scherm: ja
Barrièrevrij toegankelijk: ja
Blindengeleidelijn: ja
Gelijkvloerse instap: nee
Gemoderniseerd perronmeubilair: nee
Toilet: niet legaal
Rondje om de kerk: kan wel, maar vond het te koud
Zen geworden door serene rust: ja nou ach
Overstap op overig OV: ik denk het, maar om de dienstregeling te snappen moet je een universitaire studie hebben afgerond. Ik ben er nog niet helemaal uit.
Overpad beveiligd: ja. Staat niet op de foto, maar ligt aan de zuidzijde. Een enorm eind weg. Er wordt ook links gereden.
Overdekte wachtruimte: welnee joh. Weer zo'n half open ding.
Omgevingsplattegrond: ja
Gedrukte dienstregeling van dit jaar, in een vitrine: twee zelfs. Een grote en een kleine. Waarom iemand dat een goed idee vond?
Watertap: ja, maar nu niet want monsterkoud.
Extra spitstreinen: nee
Perronlengte in Vicki Feet: ja ZIJ zat wél lekker warm bij de kachel.
Schaapjes: nee
Brievenbus: daar lette ik nog helemaal niet op toen
Mag je aanbellen voor N.S.-aangelegenheden: sleutelkastje says no
En Anna Paulowna zelf? Zij was de vrouw van koning Willem II. Die scharrelde ze dus ook maar overal vandaan
Wij danken U weer voor de aandacht!
Ik doe ook maar wat
Re: Ardans Emmer-lijst, deel 8 [10f]
Fout gedacht, iedere trein richting Schagen kan in principe pas vertrekken nadat een van de twee sleutelkastjes op dat perron bedient wordt.Ardan schreef:om sleutelkastjes te lopen fotograferen die toch niet meer gebruikt worden, denk ik.
Je bent er nu langer geweest dan ik in al die jaren dat ik er kom, ik wens je sterkte.
Project loading: 75% loaded. Please wait...
Re: Ardans Emmer-lijst, deel 8 [10f]
En de metropool AP zelf? Was te Koud om daar rond te dolen? Verder weer leuk verslag.
Re: Ardans Emmer-lijst, deel 8 [10f]
Okee! Ik dacht dat dat soort dingen tegenwoordig wel automatisch konden. Er staat ook gewoon een sein op dat spoor richting Schagen, maar het is op het spoor waar normaal de treinen richting Den Helder vertrekken. 'Zomaar' veranderen naar rechts rijden gaat dus niet.
Ja. Vier keer linksaf vond ik wel weer genoeg
Ik doe ook maar wat
Re: Ardans Emmer-lijst, deel 8 [10f]
Dus je kunt vanaf het station niet recht vooruit. Want anders was 3x links voldoende. Toch een belangrijk detail
Re: Ardans Emmer-lijst, deel 8 [10f]
En dat terwijl je je niet alleen had kunnen vermaken met een rondje om de kerk, maar ook nog eens met de paarse Molenvaartroute, de zeegroene Poldertuinroute en de oranje Westeinderoute. (Dank weer voor een mooie reportage!)
Re: Ardans Emmer-lijst, deel 8 [10f]
Eigenlijk nooit bij stilgestaan dat de opeenvolgende stations Heerhugowaard, Schagen en Anna Paulowna alle drie een Douma hebben. Mooi om dat laatste station nu eens in deze reeks te zien
De brievenbus staat zo te zien relatief ver van het stationsgebouw, op de kruising van de Stationsweg en Spoorsingel.
De brievenbus staat zo te zien relatief ver van het stationsgebouw, op de kruising van de Stationsweg en Spoorsingel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 629
- Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Ardans Emmer-lijst, deel 8 [10f]
Grutjes! En die ritten rijden dus met treintoestellen met een gelijkvloerse instap? Van het type S.L.T. aannemelijk?
Edit: jazeker! Net als Castricum.
Even opzoeken of die stations dan ook allemaal een Waterstaat-Vijfde Klasse als oorspronkelijk station hadden
Edit: jazeker! Net als Castricum.
Ik doe ook maar wat
Re: Ardans Emmer-lijst, deel 8 [10f]
En Noord Scharwoude, dat tussen Heerhugowaard en Schagen lag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Ardans Emmer-lijst, deel 8 [10f]
Een leuk verslag .
Re: Ardans Emmer-lijst, deel 8 [10f]
Tof verslag.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Ardans Emmer-lijst, deel 8 [10f]
Leuk verslag.
Begin 1974 liep ik daar in de buurt stage bij de aanleg van de Provincialeweg De Stolpen - Van Ewijcksluis. Zat daar toen in pension in het plaatselijke cafe dat tegenover het station stond (is al jaren weg). Ging dan vaak even een rondje station doen. Reden ook nog spitstreinen met oud stroomlijn materieel.
Gebied is ook mooi in het bollenseizoen. Toen der tijd waren er in heel veel tuinen mozaïeken van de gekopte bloemen wat ook een wedstrijd was.
Begin 1974 liep ik daar in de buurt stage bij de aanleg van de Provincialeweg De Stolpen - Van Ewijcksluis. Zat daar toen in pension in het plaatselijke cafe dat tegenover het station stond (is al jaren weg). Ging dan vaak even een rondje station doen. Reden ook nog spitstreinen met oud stroomlijn materieel.
Gebied is ook mooi in het bollenseizoen. Toen der tijd waren er in heel veel tuinen mozaïeken van de gekopte bloemen wat ook een wedstrijd was.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten