Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
De rechte Rheinstrecke is ter hoogte van St. Goarshausen vanwege een aardverschuiving gestremd. Deze werd toevallig door een webcam gefilmd:
https://www.swr.de/swraktuell/rheinland ... t-100.html
https://www.swr.de/swraktuell/rheinland ... t-100.html
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
In Fallersleben nabij Wolfsburg zijn een 185 en een DE18 op elkaar gebotst en allebei ontspoord. De spoorlijn van Wolfsburg naar Hannover is gestremd, ICE/IC tussen Hannover en Berlin rijden om via Magdeburg.
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 09,9674523
Edit: Hier met meer en betere fotos: https://www.n-tv.de/panorama/Strecke-Be ... 67018.html
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 09,9674523
Edit: Hier met meer en betere fotos: https://www.n-tv.de/panorama/Strecke-Be ... 67018.html
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Vanaf vandaag tot eind 2022 zijn er grote werkzaamheden op de belangrijke (internationale) corridor Praha-Brno. Vrijwel alle EC's Metropolitan naar Budapest en railjets Vindobona naar Wien worden omgeleid via Havlíčkův Brod (zonder stop) en zijn 22-25 minuten langer onderweg. En volgens mij geldt dit ook voor de treinen van RegioJet. De doorgaande EC Hungaria Hamburg-Budapest en de doorgaande railjet Berlin-Graz slaan Praha hl.n. over en stoppen alleen op Praha-Holešovice.
Ook tussen Praha en Ostrava zijn er tot 20 minuten langere reistijden en in Praha vervallen allerlei aansluitingen. Enkele binnenlandse treinen blijven trouwens wel over de oorspronkelijke route via Pardubice en Česká Třebová rijden, net als enkele heel vroege/late treinen. Details
Ook tussen Praha en Ostrava zijn er tot 20 minuten langere reistijden en in Praha vervallen allerlei aansluitingen. Enkele binnenlandse treinen blijven trouwens wel over de oorspronkelijke route via Pardubice en Česká Třebová rijden, net als enkele heel vroege/late treinen. Details
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Daarbij heeft de Railjet Graz - Berlin als een van de weinige nauwelijks tot geen extra reistijd
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Ja, dat komt natuurlijk door het overslaan van Praha hl.n., waar hij altijd een kering had van 13 minuten richting Graz en 19 richting Berlin. Nu kan hij na Holešovice meteen rechtdoor in plaats van heen en weer de stad in te steken. Zo win je die 25 minuten dus wel terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Vinden er werkzaamheden plaats die ook een upgrade van het traject inhouden? Bijvoorbeeld dat uiteindelijk de maximumsnelheid op het traject omhoog gaat?
Het is een spectrum.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Kort antwoord: het betreft vooral veel noodzakelijk, uitgesteld onderhoud. Enkele snelheidsbeperkingen verdwijnen, stations worden toegankelijker, maar het wordt geen HSL.
Lang antwoord: er worden meerdere werkzaamheden gecombineerd. Het persbericht meldt in ieder geval het volgende:
Lang antwoord: er worden meerdere werkzaamheden gecombineerd. Het persbericht meldt in ieder geval het volgende:
- Tussen Brno en Adamov wordt een complete reconstructie uitgevoerd van de bovenbouw van het spoor, en deels ook van de onderbouw. Er wordt een nieuwe aftakking (of overloopwissels?) gebouwd bij Svitava en de stations Bílovice nad Svitavou en Babice nad Svitavou worden grondig vernieuwd. Enkele snelheidsbeperkingen worden verholpen en de stations worden toegankelijk voor o.a. rolstoelgebruikers. Station Adamov krijgt twee nieuwe eilandperrons, die bereikt kunnen worden vanaf een loopbrug. Station Adamov zastávka krijgt één eilandperron met een hellingbaan. Dit hele project zou in januari 2023 afgerond moeten zijn. Tussen Březová nad Svitavou en Svitavy wordt in de zomer van 2022 drie maanden het treinverkeer stilgelegd om de dijk te vernieuwen.
- Tussen Ústí nad Orlicí en Brandýs nad Orlicí wordt een reconstructie uitgevoerd van het spoor. In mei 2021 wordt eerst één van de twee sporen vernieuwd, inclusief bovenleiding en bruggen, en wordt een wissel geplaatst bij de toekomstige aftakking (of gewoon: plek voor overloopwissels?) Bezpráví, zodat bij latere werkzaamheden twee sporen gebruikt kunnen worden tussen Ústí nad Orlicí en Bezpráví of tussen Bezpráví en Brandýs nad Orlicí. In 2022 wordt dan ook station Brandýs nad Orlicí grondig vernieuwd, met nieuwe perrons op een hoogte van 550 mm.
- Er wordt flink doorgewerkt aan de modernisering van station Pardubice en omgeving, waar ze al afgelopen september mee begonnen zijn en wat nog zal gaan duren tot eind 2023. Begin 2022 wordt de beveiliging hier vernieuwd. Eind mei 2021 wordt het treinverkeer 6 maanden stilgelegd tussen Pardubice hl.n. en Pardubice-Rosice nad Labem. In dit half jaar worden perrons 1 en 2 vernieuwd, de wissels naar Přelouč vernieuwd, krijgt het spoor tijdelijk een andere ligging, wordt de brug over de Labe verplaatst, wordt station Pardubice-Rosice nad Labem gemoderniseerd inclusief de bouw van perrons en wordt het traject tussen Pardubice-Rosice nad Labem en Stéblová dubbelsporig gemaakt.
- Ook op de trajecten Velim - Pečky en Pečky - Poříčany is men vorig jaar al begonnen met renovaties. Bij Cerhenice en Tatce worden overloopwissels geplaatst, om bij verstoringen meer flexibiliteit te krijgen. In Velim wordt het eilandperron gerenoveerd en worden liften naar dit perron geplaatst. In Poříčany wordt het hele station gerenoveerd inclusief alle sporen. De meeste werkzaamheden zouden hier eind 2023 afgerond moeten zijn.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Lees verder: https://www.bruzz.be/mobiliteit/trein-r ... 2021-04-24Trein rijdt met open deuren in Noordstation: NMBS staakt vertrektesten
De NMBS legt de tests met de nieuwe vertrekprocedure LINDA stil. Die beslissing nam het spoorbedrijf, nadat er woensdag in het Noordstation een reizigerstrein vertrok met open deuren. De treinbegeleider trok op tijd aan de noodrem.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Is een groene lamp deuren dicht te ingewikkeld voor een Belg dat ze zo'n omslachtig systeem met smartwatch e.d. ontwikkeld hebben?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Het ergste is nog dat er in de tussentijd hetzelfde systeem wordt gebruikt als waar het in 2009 zo mee is misgegaan. Bij ons heb je ook genoeg mensen die na het fluiten nog snel naar de conducteur rennen (en genoeg frustratie als ze niet meer mogen instappen). In België heb je eenzelfde soort situatie, maar dan begint de trein al te rijden terwijl de conducteursdeur nog open is. Het is gewoon levensgevaarlijk.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
- Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Het systeem is toch anders dan in 2009. Toen was het zo dat de conducteursdeur open bleef tot de trein ging rijden. De conducteur keek naar of het vertrek en hoofdsein vrij waren, en of niemand bij één der deuren in de problemen kwam. Als de trein al vertreksein had gekregen, maar nog geen hoofdsein om te vertrekken moest de conducteur met open deur iedereen buiten houden terwijl de trein nog niet vertrok.
Nu geeft de conducteur vertreksein met sleutel op het perron na het sluiten van alle deuren behalve de conducteursdeur zoals vroeger, maar daarna gaat de conducteur direct naar binnen en sluit de eigen deur. Er is dan nauwelijks meer een risico op problemen zoals in 2009, omdat de deur meteen dicht gaat. Alleen als iemand nog vlak voor/na de conducteur de trein in wil rennen bij de laatste deur, maar niet meer vanaf het geven van het vertreksein tot het effectieve optrekken.
Nu geeft de conducteur vertreksein met sleutel op het perron na het sluiten van alle deuren behalve de conducteursdeur zoals vroeger, maar daarna gaat de conducteur direct naar binnen en sluit de eigen deur. Er is dan nauwelijks meer een risico op problemen zoals in 2009, omdat de deur meteen dicht gaat. Alleen als iemand nog vlak voor/na de conducteur de trein in wil rennen bij de laatste deur, maar niet meer vanaf het geven van het vertreksein tot het effectieve optrekken.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
^^ en dat gaat dus al dik 10 jaar goed, kennelijk.. en dan tóch nog de wens om iets te wijzigen en moeilijk doenerij introduceren..
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Er is wel degelijk een controle lamp deuren op het meeste materieel.
Enkel bij gesleepte treinen of treinen in trek/duw combinatie hebben dit niet nog steeds niet in dienst waardoor de machinist geen enkele controle heeft op de deuren. Daardoor gebeurt het helaas regelmatig nog een keer voor dat de treinbegeleider achterblijft op het perron...
Enkel bij gesleepte treinen of treinen in trek/duw combinatie hebben dit niet nog steeds niet in dienst waardoor de machinist geen enkele controle heeft op de deuren. Daardoor gebeurt het helaas regelmatig nog een keer voor dat de treinbegeleider achterblijft op het perron...
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
25 minuten vertraging zonder enige reden. Ik heb de DB niet gemist.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Ik kwam gister met 40 minuten vertraging aan, en zowaar voor het eerst grenscontrole gehad (op de 5e grens die ik passeerde )
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Ben benieuwd of ik bij de Zwitserse grens nog gedoe krijg, anders stap ik in Freiburg maar in het boemeltje de grens over.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Met een kwartier vertraging de ICE uitgezet omdat hij wegens te grote vertraging niet met doorreed. Ik heb al jaren geen DB-trein gehad die zo weinig te laat was joh.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Mijn laatste DB-treinen waren zowaar pünktlich
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Het fernverkehr is bij mij nog nooit op tijd geweest. Zou het met de route te maken hebben?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Amersfoort - Gesundbrunnen, en alhoewel het ding meestal niet naar Gesundbrunnen gaat heb ik op die as toch ook al wel flink wat vertragingen gehad
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Toen ik in oktober 2017 met ICE105 naar Zwitserland ging had ik een kleine vertraging. In Basel SBB moest ik me haasten om de IC naar Bern te halen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Ik vond nog altijd de ongelovende reactie mooi van degene die me in oktober 2019 op kwam halen op Würzburg Hbf voor 't laatste stukje van de reis, nadat ik daar met exact 0 minuten vertraging aankwam na m'n reis Amersfoort - Hannover Hbf - Würzburg Hbf.
In Hannover had ik toen een overstap van 45 minuten, lekker ruim maar ook wel weer lang als je stipt op tijd met de IC-Berlijn daar aankomt
(Overigens op de terugreis wel een stempeltje zugbindung aufgehoben mogen halen, zodat ik wat ruimer kon overstappen in Frankfurt op de laatste ICE naar Nederland dan in de 5 minuten die er anders overgebleven waren)
In Hannover had ik toen een overstap van 45 minuten, lekker ruim maar ook wel weer lang als je stipt op tijd met de IC-Berlijn daar aankomt
(Overigens op de terugreis wel een stempeltje zugbindung aufgehoben mogen halen, zodat ik wat ruimer kon overstappen in Frankfurt op de laatste ICE naar Nederland dan in de 5 minuten die er anders overgebleven waren)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
In herfst 2019 is mijn IC met +30 van Hamburg-Dammtor vertrokken en in Duisburg hadden wij -2. Dus het kan!
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Ik heb dit jaar alweer 5 keer een hotel gehad op kosten van die Bahn geloof ik
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Het ergste wat ik met DB Fernverkehr heb meegemaakt is 185 minuten vertraging. Gelukkig konden we wel naar buiten, want we stonden aan het perron van Baden-Baden.
Al kon de o.a. NMBS er afgelopen maandag ook wat van... Mijn IC trein uit Brussel kwam met +4 in Libramont wat ik in eerste instantie zelf ook niet doorhad, omdat we hele stukken langzaam hadden gereden maar wel op tijd bleven rijden. In Libramont kon de L trein naar Athus blijkbaar niet 2 minuten wachten rijdt voor mijn neus weg met +60 als gevolg. Vervolgens krijgt de volgende trein naar Athus tijdens de rit nog +15 waardoor de aansluiting in Athus ook nog de mist in ging en er nog +30 bij kwam.
Dus op een reis van 8,5 uur kwam er nog even 2,5 uur bij
En dan had ik al +60 door de seinstoring die er tussen Apeldoorn en Amersfoort was waardoor de aansluiting in Utrecht niet meer haalbaar was.
Al kon de o.a. NMBS er afgelopen maandag ook wat van... Mijn IC trein uit Brussel kwam met +4 in Libramont wat ik in eerste instantie zelf ook niet doorhad, omdat we hele stukken langzaam hadden gereden maar wel op tijd bleven rijden. In Libramont kon de L trein naar Athus blijkbaar niet 2 minuten wachten rijdt voor mijn neus weg met +60 als gevolg. Vervolgens krijgt de volgende trein naar Athus tijdens de rit nog +15 waardoor de aansluiting in Athus ook nog de mist in ging en er nog +30 bij kwam.
Dus op een reis van 8,5 uur kwam er nog even 2,5 uur bij
En dan had ik al +60 door de seinstoring die er tussen Apeldoorn en Amersfoort was waardoor de aansluiting in Utrecht niet meer haalbaar was.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten