TLP schreef: ↑za 22 mei 2021, 00:14Afhankelijk van de meetmethode die je gebruikt kom je tussen de Jaarbeurszijde en de Centrumzijde qua afstand op niet meer dan 200-400 meter uit, dat is zelfs in het gunstigste geval minder dan een kwart van de afstand tussen de stations Bijlmer ArenA en Holendrecht waar je het over had.
Nogmaals, het gaat niet om de exacte afstand maar om dat je twee fysiek gescheiden busstations niet moet gaan generaliseren onder één naam. Dan sla je te ver door met de standaardisatie op de wiki.
Overigens weet ik niet hoe jij meet, maar als je een kaartje in de bus hebt gekocht (en dus via de poortvrije passage moet lopen) liggen de beide busstations een halve kilometer uit elkaar.
Het gaat hier ook niet om iets als een dubbele plaatsnaam of naam van een vervoerder in de haltenaam (die zijn logischer om eruit te halen). De hele naam "Centraal Station" komt überhaupt niet voor in de dienstregelingen. Bij geen enkele vervoerder ook. Het staat bij Arriva, Qbuzz en Syntus allemaal als "CS Jaarbeurszijde" in de dienstregeling.
Overigens ook iets wat al vele jaren zo is, bij het GVU werd de naam van het busstation al vermeld in plaats van "Centraal Station" sinds stad- en streek door elkaar stond. (Er is zelfs een buslijn tussen beide busstations geweest, wil je die dan "Lijn 18 Utrecht, Centraal Station - Centraal Station" noemen? Als er iets vaak Station in een titel veroorzaakt
Het onderscheid voorkomt ook wel veel jaartallen in de titels trouwens, gezien grote routewijzigingen vaak al samenvielen met wisselingen van busstation.
Dan heb ik nog niet benoemd dat in het geval van Utrecht Centraal beide busstations onderdeel uitmaken van hetzelfde gebouw omdat ze met elkaar via de stationshal verbonden zijn.
Er zijn in Utrecht drie busstations, waarbij CS Jaarbeursplein absoluut niet verbonden is met het gebouw. En als dat de voorwaarde zou zijn dan moet je overigens in Amsterdam juist gaan splitsen
Ik kwam er zelf niet op dat de situatie op Amsterdam Centraal eigenlijk heel vergelijkbaar is, maar dat onderstreept voor mij wel het argument om de benaming van de stationszijde niet in de titel op te nemen.
De situatie op Amsterdam Centraal is helemaal niet zo vergelijkbaar als jij nu beweert. Ik heb namelijk zelf wel even onderzoek gedaan voordat ik wat riep en daaruit blijkt dat in oude dienstregelingen gewoon alles "Centraal Station" werd genoemd, of de bus nou op het Oosterdokseiland, het stationsplein (vooruit, dat zijn trams) of het Prins Hendrikplantsoen stopte. En aangezien de haltenaam in de dienstregeling leidend is (zolang die niet "Station GVB" ofzo is) zie ik geen reden om op de wiki te splitsen als de vervoerder dat ook niet doet.
Pas sinds het busstation aan de IJzijde er ligt kom je een onderscheid tegen waarbij, net als in Utrecht, alle streekvervoerders dat maken. Arriva Waterland deed het al, Connexxion Zaanstreek en EBS later ook.
Echter is in Amsterdam het onderscheid er inmiddels al weer uit. Logisch ook, want nu GVB ook via de IJzijde rijdt is er nog maar één busstation bij Amsterdam Centraal.
In Amsterdam zou het dus hooguit een enkele historische pagina betreffen die qua titel aangepast zou moeten worden. Als je dat überhaupt al zou willen, want in tegenstelling tot Utrecht is er in Amsterdam altijd wel een vrij duidelijk onderscheid geweest. Het waren immers altijd alle lijnen van een bepaalde concessie die een bepaald busstation gebruikten.