Tijd voor een vlot verslagje uit mei 2018 met het noorden van Duitsland in de schijnwerpers, simpelweg omdat de tocht die centraal staat in dit verslag ook in mei plaatsvond. Deze tocht vond een paar maanden na mijn eerder gemaakte tocht naar Denemarken plaats. Niet veel verhaal dit jaar, gewoon wat foto's met wat bijschriften. Op reis mogen we nog altijd niet, dat zal pas ergens tegen juli zijn, maar het kan voor nu nog geen kwaad om nog een oud tochtje te delen, wellicht ter inspiratie. De route voor deze tocht: thuis, Hengelo, Bad Oeynhausen, Minden, Hamburg, Lübeck, Kiel, Husum, Niebüll, Westerland (Sylt), Hamburg, Amsterdam, thuis.Wie ben ik dat ik dit doen mag?
(Koningin Juliana, Den Haag Centraal)
Donderdag 10 mei
1. De dag begint met deze tamelijk viezige Eurobahn, in de hoop dat deze niet één van de drie gemiddeld kapotte treinen in die tijd was. Dat was gelukkig niet het geval.
2. De eerste halte is Bad Oeynhausen. Het stationsgebouw heeft anno 2018 nog van die oude stijl bordjes voor de sporen.
3. Het oord zelf is bekend van z'n thermen.
4. Iets typischers op een RE kan ik me niet bedenken in Duitsland, zo'n Dosto met een Traxx eraan.
5. Tweede (korte) tussenhalte is Porta Westfalica, het oord met zowaar één van de minst Duitse namen, naast Brand Tropical Islands.
6. Porta Westfalica is bekend van z'n Kaiser Wilhelm Denkmal.
7. Goederenlocs te over op deze ader.
8. De laatste halte in Nordrhein-Westfalen is Minden in Westfalen, het station dat zich opgedeeld heeft in tweeën, met het stationsgebouw in het midden. Ik kon me niet herinneren of zoiets een aparte naam had.
9, 10. Minden is een aardig oord met een mooie oude kern zoals ik ze graag tegenkom. Minden, minden, minden daarmee.
11. Een eindje verderop stap ik eens uit in Uelzen, de Efteling onder de treinstations. Waar Hundertwasser ook los op mocht gaan. 't Is net een bad trip of zo.
12. Niet alleen het stationsgebouw is ontworpen; ook de perrons reflecteren hetzelfde idee.
13. Of zou het de Wonkafabriek zijn?
14. Zou er nog een ander station in Europa zijn zoals dit?
15. Ah, eens wat anders dan een Traxx.
16. Dat gekozne lettertype vind ik dan weer wat jammer. Die gouden bollen leveren wel spontane herinneringen op aan het oude stationsgebouw van Assen.
17. Ook in de binnenstad van Uelzen lijkt het erop dat er invloeden van het treinstation terug te vinden zijn.
18. Dat je die stationsarchitectuur dan ook in de voetgangerstunnel verwerkt...
19. Een uurtje van Uelzen vandaan is het tijd voor het overvolle Hamburg Hbf.
20. Maar het kan ook eens bijna helemaal leeg zijn.
In Hamburg Hbf zoek ik het verblijf op, want de tocht gaat de volgende dag verder noordwaarts.
Vrijdag 11 mei
21. Naast de S-Bahn is er in Hamburg een A-Bahn van de AKN, blijkbaar.
22, 23. Die AKN-treinen heb ik verder niet gezien, maar treinen van de Hamburger S-Bahn dan weer wel.
24. In de geest van de nieuw geïntroduceerde nightjet die tot nader order vanaf morgen gaat rijden in Nederland, hier een beeld van een nightjet in Hamburg Hbf.
25. De eerste bestemming van deze nieuwe dag is Lübeck, met het een indrukwekkende overkapping.
26. Het stationsgebouw is ook indrukwekkend te noemen.
27. Lübeck ligt aan de grens met Mecklenburg-Vorpommern, maar ondanks dat zijn die DDR-oversteekplaatsmannetjes toch aan te treffen.
28. De Holstentor.
29, 30. Lübeck is een erg mooi oord, op steenworpafstand van Hamburg.
31. Een losse 218. Hoe vaak zullen we die nog aantreffen?
32. Verder richting het noorden stap ik uit in Plön, aan de Plönerseeen. Dat is terrein voor de Lint.
33. Het stationnetje heeft wel iets weg van Harlingen ergens, behalve dat dit aan het water ligt.
34. Het Schloss Plön.
35. Eigenlijk had ik de dag ervoor niet eens erover nagedacht om hier uit te stappen, maar spontaan ergens uitstappen als de dagplanning dat toelaat is in dit geval een goede beslissing geweest.
36. De Lint uit Lübeck en Plön eindigt hier onder de enorme, wat moderner aandoende overkapping van Kiel Hbf.
37. Ik ga hier geen boot nemen, maar dat kan hier wel, voor als de omweg per trein naar Scandinavië geen aanlokkelijke optie is.
38. Het volgende deel van de route tot Husum wordt uitgevoerd door, jawel, een Lint.
39. De Rendsburger Hochbrücke, één van de twee enorme, hoge bruggen over het Noord-Oostzeekanaal. Deze brug had tot 2016 een functionele zweefbrug zoals je die ook in Bilbao hebt.
40. Een blik op Rendsburg en een Lint die samen met de mijne de brug op rijdt.
41. Ik verlaat de Lint om even in Schleswig rond te kijken, waar die deelstaat immers toch naar vernoemd is.
42. Op dat moment trof ik een Lint aan in Nah.SH-kleurstelling.
43. Het is wel spijtig dat het stationsgebouw dichtgetimmerd is, alsof het Frankrijk of België is.
44. Station Husum, eindpunt van de Lint die de tocht begon in Kiel. Hier zou ik deze trein moeten hebben genomen, maar helaas heb ik deze gemist, die overigens al een uur vertraging had, waardoor ik sowieso een uur kan wachten. Feest.
45. Deze trein is mij vreemd op deze route, tussen dat wit-aqua-donkerblauw. DB-rood met rijtuigen die veel lijken op een oud IC-rijtuig, mar dan met een deels blauw dak. Alsof ze evengoed op München-Nürnberg hebben kunnen rijden in die tijd.
46. N-Wagen!
47. Ein-de-lijk, na drie kwartier in de restauratie, Niebüll. Mijn tocht voor vandaag eindigt hier.
48. Ik tref hier deze Deense Arriva-Lint aan die ik op dat moment een paar maanden terug nog genomen heb.
49, 50. Niebüll is ook de opstapplaats voor de pendeltrein naar Dagebüll, van de NEG.
51, 52. Met zonsondergang is het station toch wel een mooie plek, ook al is hier verder helemaal niks.
53. O jee. spoorwegovergang. Dat betekent 10 minuten wachten, met onder meer deze Deense Arriva-Lant die naar Esbjerg rijdt...
54. Een Sylt Shuttle uit Westerland komt als tegentrein aangereden.
55. Deze Sylt Shuttle heeft een Sylt Shuttle Plus aan de haak.
56. Eindelijk mogen we lopen, maar vlot ook, want zo meteen komt deze RE weer de boel opstoppen hier..
Zaterdag 12 mei
57. De eerstvolgende dag komt het mooiste als eerste: de Hindenburgdamm, die de corridor naar het eiland Sylt vormt.
58. Westerland, eindpunt. In twee 'talen'.
59. Diesel-Traxx, natuurlijk!
60. Leegte.
61. Merkwaardige kunst voor het stationsgebouw.
62. Op wandelafstand ligt al het strand, met de dito stoeltjes.
63. Het Schleswig-Holstein ticket is niet geldig in de bussen op Sylt, maar dat weerhoudt me dit keer niet om het nabijgelegen oord Kampen te bewandelen. Merk de fietsenaanhanger op.
64, 65. De kustlijn.
66. Kijk nou, een hunebed!
67. Terug op het station van Westerland tref ik dit perron nog eens bewust aan. Dit zal wel het kortste Fernverkehrsperron van Duitsland zijn, want ja, hier stoppen Fernverkehrstreinen.
68. Welke dan? Dat kan er maar één zijn: de Sylt Shuttle Plus. Zelfs dan komt één van de twee wagonnetjes niet volledig aan dat perronnetje...
69. Wat niets met de Sylt Shuttle Plus te maken heeft is deze blauwe Autozug.
70. Tijd om Westerland te verlaten met de RE6. De trein is een feesttrein met families die met elkaar zingen en dansen en kinderen die van die rubberen handschoentjes hebben opgeblazen om er ballonnen van te maken. Vroegtijdig stap ik uit in Friedrichstadt om aan die drukte te ontsnappen.
71. Friedrichstadt is een vrij bijzonder stadje, aangezien dit stadje en soort enclave was met Nederlanders, waar een eeuw lang Nederlands gesproken werd. Dat raakte zo omdat een hertog in de 17e eeuw besloot om een stad te stichten en het vol te stauwen met Nederlanders om aldaar handel te bevorderen tussen Spanje en Rusland. Daarbij was het idee dat Nederlanders, die veel kennis hadden van internationale handel, die tegelijkertijd in hun eigen land tweederangsburgers waren, naar daar te lokken met de belofte van religievrijheid en een apart statuur waarbij Nederlands een officiële taal werd.
72, 73. Het oord oogt ook wel een beetje Nederlands.
74. Het schijnt dat hier tanks aangetroffen kunnen worden.
75. Terug op het station, afwachtend op de trein, verder richting het zuiden.
76. Niet lang na de vorige trein kwam deze IC voorbij.
77, 78. Iets soortgelijks als Friedrichstadt met Nederlanders was Glückstadt, maar dan met Denen...
79. Glückstadt wordt ook aangedaan door Nordbahn-flirts. Daarmee raak ik ook weer in Hamburg.
80. De dag komt stilletjes aan ten einde. Nog even wat eten en rondwandelen en dan is het nog even wachten...
81. ... op de IC Bus naar Amsterdam.
82. Ook weer overleefd!
Op dat ogenblik duurde het nog even voordat de eerste trein naar huis toe zou rijden, aangezien het op het moment van aankomen half zes was en het daarenboven intussen zondag was geworden. Amsterdam Centraal lag zoals verwacht vol met slapende mensen die ofwel moesten wachten op een volgende trein, ofwel mensen die straalbezopen waren van afgelopen avond, maar ach, voor de rest was ik straalbezopen van de busrit en moest ik ernstig even een tukje plegen bij thuiskomst.
Een volgende reeks over Interrail in 2017 staat hier.