Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
De Qbuzz 4050 is vanmorgen gaan roken op Utrecht Centraal, verder lijkt de schade beperkt gebleven: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/218220 ... dsbus.html
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Er komen kleine wijzigingen in de dienstregeling van zowel Qbuzz als Syntus. Het Rocov heeft daar een advies over uitgebracht.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Hoe wordt die 195 trouwens gebruikt in Benschop? Als ik naar de dienstregeling kijk, kan ik mij voorstellen dat een aantal ritten, vooral in avond/weekend, weleens leeg kan rijden? Is de trouwens 195 wel nodig op uren dat ook de 106 (en de 504) rijdt?
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
De 195 dient vooral voor een snelle verbinding naar Rotterdam. Lijn 106 en 504 zijn om richting Rotterdam en de 106 rijdt momenteel grotendeels maar 1x per 2 uur.
Aan de andere kant is een volledige buslijn voor Benschop inderdaad wel een beetje overdreven.
Aan de andere kant is een volledige buslijn voor Benschop inderdaad wel een beetje overdreven.
Ik heb geen onderschrift
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Met de 195 is de verbinding naar Rotterdam net zo om: je moet het grootste deel van de dag naar Benschop Halfweg reizen om over te stappen op de 295. Waarschijnlijk fietsen/lopen de meeste inwoners van Benschop daarheen omdat je dan de volledige frequentie van 295 kunt gebruiken.
Alleen in de ochtendspits rijden er nog drie ritten van Benschop naar Schoonhoven die vervolgens als 295 doorrijden. Waarschijnlijk zullen alleen die ritten nog redelijke aantallen reizigers trekken.
Naar Utrecht levert een wandeling naar halte Halfweg immers ook veel meer reismogelijkheden op via een identieke route. Daar is 195 feitelijk alleen een vorm van spitsversterking naar 6x/uur.
Alleen in de ochtendspits rijden er nog drie ritten van Benschop naar Schoonhoven die vervolgens als 295 doorrijden. Waarschijnlijk zullen alleen die ritten nog redelijke aantallen reizigers trekken.
Naar Utrecht levert een wandeling naar halte Halfweg immers ook veel meer reismogelijkheden op via een identieke route. Daar is 195 feitelijk alleen een vorm van spitsversterking naar 6x/uur.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Ik had vanmorgen weer eens iets te doen op de Uithof, en dat was pas de derde keer dit jaar. Maar opvallend genoeg waren er alledrie de keren problemen met tram 22, net reed tram 22 niet vanwege een wisselstoring op P&R Science Park. Nou kan ik me voorstellen dat de storing van vandaag te maken had met het noodweer, op de Heidelberglaan stond de spoorstaaf onder een laagje water.
-
- Berichten: 3941
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Is water een reden voor een wissel om niet om te slaan?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Wissels die onder water staan hebben wel eens de neiging om niet te werken.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Een ander deel van de uithoflijn had tijdens het proefbedrijf wel zwaar last van water: de tramsensoren bij de AHOB Koningsweg sloegen bij te veel regen op tilt, waardoor de overweg dicht bleef staan. Ondertussen zouden die kastjes waterdicht gemaakt moeten zijn
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Vanochtend is in Nieuwegein op de Roerdomplaan een tram ontspoord na een botsing met een auto:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2088561 ... o-gewonden
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2088561 ... o-gewonden
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
We kunnen inmiddels wel de conclusie trekken dat Utrechters nog niet echt gewend zijn aan de tram.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Er rijden bij de halte Doorslag ook pas sinds 1983 trams…
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Ik vind wel dat die nieuwe trams erg snel lijken te ontsporen... Zijn de bestuurders misschien te licht waardoor er niet genoeg gewicht op de voorkant zit?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Ik vermoed dat die oude trams ook vaak genoeg een klappert gemaakt hebben, alleen dat die niet het nieuws haalden omdat die bij elk duwtje compleet uit de rails liepen. In Rotterdam was het voor de plaatsing van de slagbomen op de sneltram ook meerdere keren per jaar raak.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Ik vind de ravage er telkens wel heel intens uitzien. Die tram ligt half over de tegenovergestelde halte, het geeft je de indruk dat het er toch een stuk heftiger aan toe gaat dan met de oude trams.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de nieuwe trams van CAF een stuk lichter zijn dan de afgevoerde SIG's en daardoor meer voelen van de impact van zo'n klapper met een ten opzichte van vroeger juist zwaarder geworden auto.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Dat lichter zijn valt volgens mij wel mee, trams zijn helemaal niet zo licht, alleen het massamiddelpunt zit hoger omdat er zware apparatuur op het dak zit die bij de hogevloertrams onder de vloer zaten.
Dat heb je al snel bij een ontsporing vermoed ik. Tram is zo te zien circa 30 meter na de botsing tot stilstand gekomen, dat is niet eens zo'n hele lange remweg. Als de tram op het spoor was gebleven zal dat niet veel korter geweest zijn denk ik.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Als ik zo kijk is de schade aan de auto kleiner dan de schade aan de tram (zie het artikel van RTV Utrecht). Je zou toch andersom verwachten.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Klein duwtje is genoeg om de binnenzijde van het wielstel naar buiten/boven de rails uit te drukken.
Met alle gevolgen van dien.. mijn hemel.. je zal daar maar op het perron staan..
Met alle gevolgen van dien.. mijn hemel.. je zal daar maar op het perron staan..
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/214717 ... drukt.html(..) Het zijdeling uit de rails drukken, kan volgens railbouwkundig expert Steenbergen versterkt zijn door twee bijzondere factoren. "In geval van schuin aanrijden of schampen, beweegt de tram nog vooruit na de botsing. (..)
In zo'n geval klimmen een of meerdere wielen aan de binnenzijde tegen de spoorstaaf omhoog waarna ontsporing een feit is en de tram niet langer geleid wordt. De voertuigen hierachter zijn dit nog wel maar hun weg wordt geblokkeerd, waardoor de hele tram 'opkrult' en zo tot stilstand komt." (..)
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Waar lees je dat een klein duwtje genoeg is?
-
- Berichten: 275
- Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Maar die van gisteren was toch op een haakse kruising?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Openbaar vervoer in de provincie krabbelt weer op
PROVINCIE UTRECHT - Het gaat langzaam maar zeker wat beter met het openbaar vervoer in de provincie Utrecht. Inmiddels staat de bezetting van bus en tram op ruim 50 procent van de periode voor corona. Aan het begin van de crisis werd het aantal reizigers teruggebracht tot minder dan 30 procent.
De dreigende bezuiniging van 30 procent op de exploitatie in 2022 is in ieder geval van de baan.
Lees verder
PROVINCIE UTRECHT - Het gaat langzaam maar zeker wat beter met het openbaar vervoer in de provincie Utrecht. Inmiddels staat de bezetting van bus en tram op ruim 50 procent van de periode voor corona. Aan het begin van de crisis werd het aantal reizigers teruggebracht tot minder dan 30 procent.
De dreigende bezuiniging van 30 procent op de exploitatie in 2022 is in ieder geval van de baan.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Zag net een wel erg verdwaald u-flex busje op de Fokkerstraat in Veenendaal. Kenteken uit mijn hoofd: 72-zlg-4.
Iemand enig idee wat ie daar doet?
Iemand enig idee wat ie daar doet?
Ik heb geen onderschrift
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
U-flex wordt door Willemsen-De Koning gereden, de Regiotaxi ook. Wellicht dat hij daarvoor gebruikt werd?
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Lijkt me sterk. Hij stond daar geparkeerd op een industrieterrein (op een zaterdagavond).
Of het moet een chauffeur zijn uit Veenendaal die hem daar geparkeerd heeft, maar ik neem aan dat Willemsen-de Koning gewoon een eigen stalling heeft.
Of het moet een chauffeur zijn uit Veenendaal die hem daar geparkeerd heeft, maar ik neem aan dat Willemsen-de Koning gewoon een eigen stalling heeft.
Ik heb geen onderschrift
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten