Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
- Pascal1998
- Berichten: 682
- Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Sinds deze week hebben de trams na 17 maanden eindelijk hun juiste oranje lijnkleur gekregen en zijn de bestemmingsicoontjes verdwenen, daarnaast hebben alle trams in de richting van CS nu de bestemming: Utrecht CS, waarmee de aanduiding Jaarbeurszijde of Centrumzijde van het display is verdwenen.
Daarnaast heeft lijn 61 nog een nieuwe eindbestemming op het display. In plaats van IJsselstein staat er nu IJsselstein-Zuid en deze lijn heeft nu ook een via bestemming.
In de richting van IJsselstein staat er nu tussen Utrecht CS en Westraven: IJsselstein via Nieuwegein, vanaf Zuilenstein is via Nieuwegein van het display af en staat er IJsselstein-Zuid op
In de richting van Utrecht CS staat tussen IJsselstein-Zuid en Hooge Waerd: Utrecht CS via Nieuwegein, waarna bij de halte Doorslag, via Nieuwegein verdwenen is en er alleen nog Utercht CS staat
Daarnaast heeft lijn 61 nog een nieuwe eindbestemming op het display. In plaats van IJsselstein staat er nu IJsselstein-Zuid en deze lijn heeft nu ook een via bestemming.
In de richting van IJsselstein staat er nu tussen Utrecht CS en Westraven: IJsselstein via Nieuwegein, vanaf Zuilenstein is via Nieuwegein van het display af en staat er IJsselstein-Zuid op
In de richting van Utrecht CS staat tussen IJsselstein-Zuid en Hooge Waerd: Utrecht CS via Nieuwegein, waarna bij de halte Doorslag, via Nieuwegein verdwenen is en er alleen nog Utercht CS staat
Instagram: https://www.instagram.com/ovspotter_pascal/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Hoe zal dat gaan als de sneltram straks eindelijk gekoppeld worden met de Uithoflijn? Op tijden dat de Uithoflijn rijdt neem ik aan dat er dan iets in de vorm van Science Park via Utrecht CS komt te staan. Maar de Uithoflijn rijdt 's avonds laat en in het weekend niet, dan lijkt het me als reiziger toch wel fijn te weten aan welke zijde van Utrecht Centraal de tram zijn eindpunt heeft.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Het eindpunt wordt na mijn weten sowieso de centrumzijde, alhoewel ik geen idee heb hoe de trams van/naar nieuwegein en IJsselstein daar moeten keren, gebruik maken van de wissel naast het NS gebouw op de uithoflijn misschien?
Jaarbeurszijde wordt jaarbeursplein en "gewoon" een halte in het midden van de straat, handig voor hen die daar in de buurt of écht aan die kant van centraal moeten zijn. Centrumzijde is toch net wat beter geïntegreerd in het stationsgebouw en voor de meeste sporen de dichtstbijzijnde halte.
Jaarbeurszijde wordt jaarbeursplein en "gewoon" een halte in het midden van de straat, handig voor hen die daar in de buurt of écht aan die kant van centraal moeten zijn. Centrumzijde is toch net wat beter geïntegreerd in het stationsgebouw en voor de meeste sporen de dichtstbijzijnde halte.
Bij twijfel altijd klagen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Het viel me gisteren inderdaad op dat de bestemmingskleuren weg waren, maar ik had net te veel haast om op onderzoek uit te gaan.
Volgens mij heb je niet veel andere opties om te keren op Centrumzijde dan de wissels op de voormalige Adama van Scheltemabaan. Er ligt geen wissel op de baan tussen Jaarbeursplein en Centrumzijde, en dat hele stuk links rijden tussen alle bussen door klinkt ook niet realistisch. Ik neem aan dat de 60/61 waar mogelijk altijd door gaat rijden naar Science Park, en op de uren dat de 22 nu ook niet rijdt kunnen ze ongestoord keren naast het NS-gebouw.
Volgens mij heb je niet veel andere opties om te keren op Centrumzijde dan de wissels op de voormalige Adama van Scheltemabaan. Er ligt geen wissel op de baan tussen Jaarbeursplein en Centrumzijde, en dat hele stuk links rijden tussen alle bussen door klinkt ook niet realistisch. Ik neem aan dat de 60/61 waar mogelijk altijd door gaat rijden naar Science Park, en op de uren dat de 22 nu ook niet rijdt kunnen ze ongestoord keren naast het NS-gebouw.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Was pre-corona niet de intentie om de uithoflijn ook gewoon 's avonds en in het weekend te gaan bedienen als de doorkoppeling gemaakt zou worden?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Op termijn is het natuurlijk de bedoeling dat de Uithoftram ook in het weekend gaat rijden, dan blijft alleen de late avond nog over als moment waarop je de tram misschien wilt laten keren bij het CS. Dat moet dan op het Jaarbeursplein, ter hoogte van die tramhalte wordt er nu speciaal een nieuwe toegang gebouwd van de tramhalte naar het niveau van het stadskantoor. Op CS/Centrumzijde kan niet realistisch worden gekeerd met trams uit Nieuwegein.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Ik ben even kwijt wanneer die koppeling er gaat komen? Er lijkt wel een gebouw over de trambaan heen te worden gebouwd in de bocht op het Smakkelaarsveld, dat moet eerst worden afgemaakt ofzo?
Ik doe ook maar wat
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Medio dit jaar, vóór opening academisch jaar, aldus SpoorPro in maart.
En dat mag gerust een blunder worden genoemd: waarom reizigers afzetten aan de jaarbeurszijde, terwijl zeker 's avonds en in het weekend de meeste reizigers naar het centrum willen?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Dat zijn twee gebouwen en een park zelfs (busstation centrumzijde is er een paar keer kort voor buiten dienst geweest).
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Je kunt wel keren op Centrumzijde, een paar honderd meter voorbij de halte richting Vaartsche Rijn ligt een overloopwissel. Zo frequent rijden de trams ook weer niet dus één spoor om te keren is voldoende. Maar de exploitatiekosten worden waarschijnlijk wel hoger, het overloopwissel ligt op zo'n 1,5 minuut rijden voorbij de eindhalte, en de rit van Jaarbeurszijde naar Centrumzijde is ook een paar minuten.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
De funderingen voor het Smakkelaarspark zijn al een heel eind. En voor de bouw heeft men tot dusver genoeg gehad aan een enkele weekendstremmning van het busstation Centrumzijde, de impact valt best mee.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Het slimst zou natuurlijk zijn geweest als Centrumzijde symmetrisch aangelegd was, met kopsporen en wissels aan beide kanten. In principe klopt het nu ook wel (de tram naar het Science Park rijdt met een hogere frequentie dan de SUNIJ-lijn dus aan die kant zal je na de doorkoppeling het meest moeten keren) maar onhandig is het wel. Je moet nu al nadenken over nutteloze ritten om alles passend te krijgen.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
De keersporen voor de Uithoftram hadden gewoon ook van/naar Nieuwegein vast gemaakt moeten worden. Overdag gebruik je die keersporen dan voor de extra trams vanuit de Uithof en 's avonds en in het weekend dan voor de trams van/naar Nieuwegein.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39204
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
De koppeling is i.v.m. corona uitgesteld en op z'n vroegst in dienstregeling 2022 te verwachten.PHS schreef: ↑zo 30 mei 2021, 13:57 Medio dit jaar, vóór opening academisch jaar, aldus SpoorPro in maart.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Ik zie het probleem eigenlijk niet zo. Als de trams vanuit Nieuwegein/IJsselstein straks doorrijden naar centrumzijde, zal er alleen ‘s avonds gekeerd moeten worden bij het NS gebouw. De trams rijden dan maar 4x per uur. Geen probleem dus lijkt me. Die wissel ligt er ook niet voor niets lijkt me.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Het is ongunstig voor de exploitatie doordat de rijtijd langer wordt. Als je gaat doorrijden krijgt of het personeel een kortere pauze op de eindpunten, of je moet meer personeel gaan inzetten.
- Pascal1998
- Berichten: 682
- Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Doorkoppeling is pas in Q2 2022 ivm de werkzaamheden in het stationsgebied, de gemeente houdt eigenlijk de doorkoppeling tegen omdat het vindt dat anders de veiligheid van de werkzaamheden in het geding komtPHS schreef:Medio dit jaar, vóór opening academisch jaar,
Instagram: https://www.instagram.com/ovspotter_pascal/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Aan de andere kant krijg je er natuurlijk wel meer reizigers bij door op een toegankelijkere plek te stoppen. Toen de tram voor het eerst naar het Jaarbeursplein verhuisde gingen de reizigersaantallen ook een stuk omlaag, volgens mij.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
De nieuwe dienstregeling bij U-OV: Er rijden nu ook op zondag (en ook rond 21u) dubbelgeledes op lijn 28. Voorheen reden er (gewoon gele) enkele geledes.
Bij twijfel: gebruik beton.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8709
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Dan rijden er in elk geval een gele bussen meer op U-link 28.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Nee, want de LighTrams rijden nog.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
En op dit moment rijden er ook weer gewoon gele geledes op de 28, dus net als op andere dagen van de week gaan de dubbelgeledes na een uur of 20.00 van de dienst af
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Ik zie op busposities dat de 4307 (de elektrische versie van de Heuliez GX137) actief is. Is er daar ergens al een foto van?
- Pascal1998
- Berichten: 682
- Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Uhm, ja, ik heb hem gezien in de Facebook groep Qbuzz Bussen, het is overigens een Iveco en geen Heuliez, die heeft alleen het chassis gemaakt wat dus betekent dat de Elektromotor van Iveco is
Instagram: https://www.instagram.com/ovspotter_pascal/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Hier staat ook een foto.
Gaan de drie tijdelijke wagens uit dienst als de nieuwe alle drie zijn ingestroomd, of blijft er een als reserve?
Gaan de drie tijdelijke wagens uit dienst als de nieuwe alle drie zijn ingestroomd, of blijft er een als reserve?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 gasten