Nieuwe generatie e-Citea van VDL
Nieuwe generatie e-Citea van VDL
VDL heeft de nieuwe generatie e-Citea gepresenteerd. Heeft wel iets weg van de nieuwe MAN’s, al vind ik de e-citea er beter uit zien dan de MAN. Ik ben benieuwd naar de eigenschappen en hoe de bus er verder uitziet en hoe ze er uit kunnen zien als vervoerders tot aan de onderkant van het raam een kleur willen hebben. Bij de MAN’s vind ik dat laatste wel een minpuntje.
12 meter bus:
https://www.vdlbuscoach.com/nl/news/arc ... uYfLsdqkq4
Gelede bus:
https://www.vdlbuscoach.com/nl/news/arc ... LA-1giTtjY
12 meter bus:
https://www.vdlbuscoach.com/nl/news/arc ... uYfLsdqkq4
Gelede bus:
https://www.vdlbuscoach.com/nl/news/arc ... LA-1giTtjY
Laatst gewijzigd door Lange_Dre op do 27 mei 2021, 21:28, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL
Het ziet er strak uit. Ik vraag me af hoe betrouwbaar de 600km is en of dat alleen stad of ook steekvervoer inhoud.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL
Da's wel een heel fraai ontwerp inderdaad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL
Mooi ding! Hopelijk krijgen wij die ook als Utrecht opnieuw wordt aanbesteed.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL
"VDL Bus & Coach speelt daarmee in op de normen die tegenwoordig in het stad- en streekvervoer worden verlangd: in grootstedelijk gebied kunnen de Citea’s een 24-uursoperatie aan en op regionale lijnen, die steeds vaker geëlektrificeerd worden, zijn zelfs lijnen tot wel 100 kilometer en een dagelijkse inzet van 600 kilometer geen uitzondering meer."CamilleKreemers schreef: ↑do 27 mei 2021, 20:33 Het ziet er strak uit. Ik vraag me af hoe betrouwbaar de 600km is en of dat alleen stad of ook steekvervoer inhoud.
Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL
Dat zijn keigave bussen. Ik zag op hun LinkedIn de afgelopen maanden al de nodige teasers voorbij komen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL
De eerste serie is inmiddels besteld door Hermes voor Eindhoven. Hopelijk volgen er (veel) meer orders.
Bijzonder is dat VDL niet alleen de nadruk legt op de sterke technische specificaties, maar ook op een betrouwbare lokale productie keten.
https://www.vdlbuscoach.com/nl/openbaar ... ie-citea-s
Bijzonder is dat VDL niet alleen de nadruk legt op de sterke technische specificaties, maar ook op een betrouwbare lokale productie keten.
https://www.vdlbuscoach.com/nl/openbaar ... ie-citea-s
Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL
Ik vind het eerlijk gezegd geen verbetering. Het is nu wel heel erg een doos op wielen, zeker de voorkant. Ben benieuwd hoe hij er in het echt uitziet.
Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL
Dat zijn de huidige modellen elektrische en hybride bussen ook al, nog verergert door de flinke dakopbouw. Dat het nu weer meer de normale verhoudingen krijgt is goed nieuws.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL
Die voorkant is standaard voor de SLE / XLE -versie voor de Citea.
Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL
Sinds Chrysa's post vraag ik me af welke bus niet aan de beschrijving "doos op wielen" voldoet, maar er schiet me echt niks te binnen. Iemand suggesties?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL
De huidige Citea heeft een stuk betere voorkant naar mijn mening, juist omdat die niet zo plat is.
Ik vind hem met die dakopbouw juist mooier, omdat die achterin wat lager is krijgt het geheel een wat interessantere vorm.
Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL
Ik ben het grotendeels eens met Chrysa. Ik vind de voorkant en dakopbouw van de huidige elektrische Citea ook best wel fraai. Het lagere dak bij de achterste paar meter vind ik niet per sé een toevoeging, maar het stoort niet.
De nieuwe Citea doet me nog wat meer denken aan een stokbrood dan de elektrische bussen van Heuliez (zoals de GX437) en verder hebben beide bustypes wel wat van elkaar weg op deze manier.
De nieuwe Citea doet me nog wat meer denken aan een stokbrood dan de elektrische bussen van Heuliez (zoals de GX437) en verder hebben beide bustypes wel wat van elkaar weg op deze manier.
Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL
Ik vind zelf eigenlijk de kleurstelling vooral nogal matig, lijken de Eindhovense geledes wel maar dan in het blauw. En waarom dat logo aan de voorkant zover omhoog verplaats is..?
Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL
Lichte band onderaan en rondom de wielen is ook erg handig i.v.m. vervuiling...... Ziet er binnen de kortste keren niet meer uit.
Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL
Ik ben het ook met Chrysa eens dat de voorkant te plat is. Ik heb liever een wat rondere voorkant.
Ik vind van de huidige Citea's, de SLE ook mooier dan de LLE.
De BRT-versie die in Eindhoven en op Schiphol rijdt, vind ik ook fraai.
Ik vind van de huidige Citea's, de SLE ook mooier dan de LLE.
De BRT-versie die in Eindhoven en op Schiphol rijdt, vind ik ook fraai.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL
VDL heeft op zijn youtubekanaal een video geplaatst over de nieuwe generatie Citea:
Op 0:50, 1:43, 1:50 en 2:23 zijn enkele (interieur) tekeningen te zien voor de serie voor Hermes Eindhoven. Als de tekeningen kloppen krijgt de bus een kleurstelling die erg lijkt op de kleurstelling die nu op de huidige elektrische Citea's van Hermes zit. Verder krijgen de bussen een gigantisch sta-balkon, vergelijkbaar met de Allgo bussen in Almere.
Vanaf 2:10 zijn enkele rijdende beelden van de nieuwe Citea te zien.
Op 0:50, 1:43, 1:50 en 2:23 zijn enkele (interieur) tekeningen te zien voor de serie voor Hermes Eindhoven. Als de tekeningen kloppen krijgt de bus een kleurstelling die erg lijkt op de kleurstelling die nu op de huidige elektrische Citea's van Hermes zit. Verder krijgen de bussen een gigantisch sta-balkon, vergelijkbaar met de Allgo bussen in Almere.
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL
Hmmm ze zijn dus vooral bedoeld voor stadslijnen en eventuele hov-streeklijnen met korte halte-afstanden.
Of zouden ze meerdere indelingen hebben?
Of zouden ze meerdere indelingen hebben?
Ik heb geen onderschrift
Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL
VDL kennende zal dat klantspecifiek aangepast kunnen worden.
Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL
Iemand op Facebook vond de nieuwe Citea erg op een Van Hool lijken en daar ben ik het wel mee eens, vooral door de koplampen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL
Anderen vinden het een kruising tussen Van Hool en MAN.
-
- Berichten: 275
- Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05
Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL
Bericht op nu.nl
https://www.nu.nl/auto/6136586/nieuwe-n ... orgen.html
Met ook plaatjes van een 12 meter exemplaar
https://www.nu.nl/auto/6136586/nieuwe-n ... orgen.html
Met ook plaatjes van een 12 meter exemplaar
Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL
Deze reactie op Nu.nl, ik kon halverwege mijn lachen niet meer inhouden
Geef OV-bussen een lichte kleur. Dat bespaart energie voor de airco. Ook helpt dat gevaarlijke oververhitting van reizigers voorkomen, bijv. als de airco zomers kapot gaat.
Lichte kleuren van buiten zijn ook veiliger bij slechte zichtomstandigheden.
Verplicht veiligheidsgordels in het OV, en raampjes die handmatig geopend kunnen worden.
Op elke bus zou het kenteken ook moeten worden vermeld in het interieur, en met heel grote stickers aan de buitenkant.
Dat maakt het makkelijker om een noodsituatie in een bus door te geven aan 112. Ook kunnen hulpdiensten een bepaalde bus dan makkelijker vinden.
Gelede OV-bussen zouden verboden moeten worden, omdat ze gevaarlijker zijn in het verkeer dan enkelvoudige bussen. Ook is er bij gelede bussen te weinig controle op wangedrag van reizigers door de chauffeur.
De chauffeur zou bij zulk wangedrag moeten ingrijpen. Daarbij moet hij beschermd zijn tegen geweld, door training, kleding en uitrusting. Dat beleid helpt ook bij personeelswerving.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL
Wapenstok en pistool voor de chauffeurs, wanneer?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten