Sophie gaat naar een dwergstaat #5 [54f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Sophie gaat naar een dwergstaat #5 [54f]

Bericht door Chrysa »

Afgelopen dinsdag keek ik in mijn agenda, en zag dat ik pas zaterdagochtend weer hoefde te werken en tot die tijd helemaal niets om handen had. Reden genoeg om weer eens een lange treinreis te maken. Nederland ken ik nou wel en ik had nog een interrailpas liggen, dus het was tijd om een buitenlands tripje te plannen, nu we Duitsland weer in mogen. Mijn oog viel al snel op de spoorlijnen langs de Rhein en Mosel naar Luxemburg, om vervolgens via de Belgische route weer terug te keren naar huis.

Dit bleek echter wel vrij krap om in een dag te plannen, dus keek ik voor de grap eens wat een goedkoop hotel zou kosten in Luxemburg voor de volgende dag. Dit bleek echter vrij duur, €60 per nacht voor iets ver buiten het centrum. Toen zoomde ik per ongeluk te ver uit…
Onderaan mijn scherm zag ik een hotel in Luzern, Zwitserland voor slechts 34 euro per nacht, op nog geen 10 minuten lopen vanaf het station. Bingo! Dit hotel is een zogenaamd capsulehotel, een concept dat uit Japan is over komen waaien. Krap, goedkoop, maar het zag er nieuw uit en ik wilde toch alleen maar een slaapplaats, terwijl ik iets te paranoïde ben voor een slaapzaal met mijn dure telefoon, laptop en koptelefoon.

De volgende dag stapte ik in de bus van 8 uur 's ochtends naar Breda, waar ik 20 minuten later aankwam. Het plan was om via Brussel naar Frankfurt te reizen, om daar de ICE naar Ulm te pakken en zo via Oostenrijk en Liechtenstein in Zwitserland te belanden. Op het station van Breda zag ik echter dit:

Afbeelding

Doei planning. Er was een trein gestrand op de HSL en vrijwel alles reed met +30 of helemaal niet. Dan maar koffie en een gratis Bravo-mondkapje halen en een nieuw plan maken.

Een koffie en mondkapje later zag ik dat de IC Brussel van 7:42 nog steeds niet vertrokken was, dus snel naar het perron. Hier kwam een trein binnen en iedereen stapte in, waarna werd omgeroepen dat dit de IC naar Den Haag is en dus iedereen weer uitstapte.

Afbeelding
Een geluk bij een ongeluk?

Met 60 minuten vertraging kwam dan eindelijk de IC Brussel aanzetten. Daarna viel de TRAXX uit en stonden we nog een kwartier stil terwijl de machinist hem weer aan de praat probeerde te krijgen. Met +85 reden we dan eindelijk Breda uit, de HSL op. Het was echter nog niet gedaan met de vertraging, in Antwerpen Centraal was dit al +92.
De conducteur kwam vervolgens langs, waarmee ik dit kort maar krachtige gesprek had:
"Waar ga je naartoe?"
"Brussel-Noord"
"Nee, je gaat naar Mechelen."
Oke dan. :')

Afbeelding

Onze trein werd dus opgeheven in Mechelen. Dan maar met de NMBS verder naar Brussel, om daar een nieuw plan te bedenken, want die ICE haal ik niet meer. Mijn IC vertrekt vanaf de 2 mooie perrons in Mechelen. Gaat de rest van dit station ooit nog eens aangepakt worden?
In Brussel Zuid heb ik eerst nog geprobeerd mezelf de Thalys in te praten, met een uitgeprint papiertje van het loket waarop mijn enorme vertraging stond in de hand. Dit lukte echter helaas niet, ze wilden 20 euro van me. Tijd voor een ander plan. In de reisplanner zag ik een andere route die ik nog nooit had gedaan, dus dat werd hem.
Brussel Zuid vind ik een bijzonder onprettig station, zelfs om 11 uur 's ochtends zit het al vol met dronkelappen en ruikt de helft naar pis, dus ik heb een half uur op het perron gewacht op mijn volgende trein:

Afbeelding

Ik vergis me er toch altijd in hoe ver Luxemburg nog is. Hier kwamen we pas om 14:50 aan, verrassend genoeg wel op tijd, onlangs het vele stilstaan in bossen onderweg. Mijn volgende trein ging pas om 15:39, dus ik had tijd om even rond te dwalen, lunch te halen en treintjes te kijken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Opvallend bij deze dubbeldekker is dat de deuren niet allemaal op dezelfde hoogte zitten.

Afbeelding
Mijn trein naar Metz.

De route naar Metz is niet bijzonder spannend. Het landschap glooit een beetje, maar de vallei is erg industrieel. Maar we rijden redelijk op tijd dus ik vind het al lang best.

Metz-Ville is een typisch triest Frans station zoals er velen zijn. Donkere bunkers waar je nog niet dood gevonden wilt worden. Gelukkig is mijn overstap op de trein naar Strasbourg maar 10 minuten.
Onderweg verandert het landschap van industrie naar Windows XP. De route is voor de trein niet bijzonder spannend, maar wat wel bijzonder is dat de route grotendeels parallel loopt aan een kanaal, welke een 2300 meter lange tunnel heeft.

Afbeelding

Afbeelding
De TER naar Basel SBB

In Strasbourg heb ik weer een overstap van een kwartier op de trein naar Basel, welke met Corailrijtuigen rijdt. Heerlijk comfortabel, en met een maximumsnelheid van 200km/h nog lekker vlot ook.

Afbeelding
Het interieur van een Corailrijtuig

Afbeelding

Om ongeveer half 8 ben ik dan eindelijk in Basel. De Franse treinen komen hier op een eigen deel van het station aan, vanwaar je nog een flink eind moet lopen tot het Zwitserse deel van het station. Je wordt door een douanekantoortje gestuurd aldus de borden, maar in feite is dit gewoon een container die aan 2 kanten open is. Opvallend genoeg komen Duitse treinen wel gewoon aan op de reguliere perrons.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De vaccinatiecampagne schiet al goed op in Zwitserland.

Afbeelding

Met deze SOB-trein was het tijd voor de laatste etappe van vandaag, Basel naar Luzern. Ik vind de kleur van de buitenkant spuuglelijk, maar wat een ongelofelijk comfortabele treinen zijn dit. Ik kreeg een beetje het idee alsof ik in de Business class van een vliegtuig zat. Wat een beenruimte, en dan zo'n tafeltje aan de zijkant, en ook nog verstelbare stoelen om het af te maken. Het Basels biertje op de foto is overigens niet te drinken, veel te zoet.

Afbeelding

Na in Luzern nog snel avondeten gescoord te hebben bij de Burger King (Mijn eerste keer eten binnenin een eetzaak zitten sinds meer dan een jaar, voelde heel vreemd) was het tijd om me naar het hotel te begeven.

Afbeelding

Nou, het capsulehotel dan. Het idee is dat je gewoon de minimale ruimte hebt om te slapen in je eigen capsule die je af kan sluiten. Meer ruimte heb je toch niet nodig, en badkamers zijn aan het einde van de gang. Ik vond het prima, maar je krijgt niet voor niks gratis oordopjes.

Afbeelding
Het interieur van een capsule.

Na een snelle douche en een korte nacht is het tijd voor de tweede reisdag. Ik heb vlak voor het slapen gaan een reservering gemaakt voor de Frecciarossa, maar om in Milaan te komen moet ik eerst nog een stukje rijden. De dag begint op het station van Luzern om 6:00. Ik haal wat ontbijt in de plaatselijke Coop en neem de IC van 6:18 naar Lugano.
Afbeelding
Dezelfde brug als hiervoor, maar dan bij daglicht.

Afbeelding
Mijn trein naar Lugano.

Dit is waarschijnlijk zowel de snelste als de saaiste route om de Alpen te doorkruisen, met de Gotthardbasistunnel van maar liefst 57 kilometer en de Monte Ceneritunnel van 13.5 kilometer. Maar goed, tussen de vele tunnels in kan je nog wel wat van de omgeving zien, en die is hier schitterend.

Afbeelding

Een korte overstap in Lugano later zit ik in de trein naar Italië. Gaan we eruit gegooid worden bij de grens of niet? In Chiasso stapt de Italiaanse Douane in, welke even door de trein heen banjert en vervolgens zonder iemand in mijn wagon te controleren weer uitstapt. Italië binnenkomen is gelukt. Tijd om de trein voor de terugweg te reserveren dus. Helaas ligt de interrailsite eruit, dus dan maar bij het loket :')
De rest van de rit is niet heel bijzonder. De Alpen maken plaats voor de Povlakte, en al snel rijden we door de voorsteden van Milaan. Vlak voor Milano Centrale zie ik plotseling een bijzondere trein staan op het opstelterrein: Onze goede oude Fyra rijdt tegenwoordig in Italië Frecciargento-diensten, treindiensten met een maximumsnelheid van 250km/h die net wat minder luxe zijn dan de Frecciarossa treinen.

Afbeelding

In Milaan kom ik aan op station Milano Centrale, maar mijn volgende trein vertrekt vanaf station Milano Porta Garibaldi. Ik heb een ruim uur de tijd om hier te komen, dus dat wordt lopen in de hoop onderweg nog wat interessants te zien. De tocht loopt niet bepaald door een oud centrum of iets dergelijks, maar dichterbij Porta Garibaldi doemen ineens allerlei gloednieuwe flats op met veel groen eromheen, waar ik wel fan van ben. Het deed me een beetje denken aan het Chassepark in Breda, maar dan veel groter.

Afbeelding
Het immense station Milano centrale, zelfs met mijn groothoeklens past het niet.

Afbeelding
Er wordt hier nog druk gebouwd.

Afbeelding
Dit is de eerste keer in lange tijd dat ik zo'n leuk flatgebouw zie. Ben benieuwd hoe dit er van binnen uit ziet.

Afbeelding
Station Porta Garibaldi is dan weer een deprimerende betonnen bende.

Afbeelding
Dit soort enorme schermen blijf ik een zwak voor hebben. Helaas wordt van sommige treinen het perron pas kort van tevoren bekend gemaakt, dus langzaam maar zeker stond er een steeds grotere menigte hier te wachten voor de trein die ik ook moest hebben, de 10:13 naar Lecce.

Afbeelding

Dit is een Frecciarossatrein, het beste wat de Italianen te bieden hebben. Grote stoelen die verstelbaar zijn, ruime tafels en gratis eten en drinken. Van de dienstregeling snap ik dan weer helemaal niks. Tussen Milano Porta Garibaldi en Milano Rogoredo staat maar liefst een half uur gerekend, wat als gevolg had dat we met -12 aankwamen op Rogoredo. Na weilandstation Reggio Emilia AV (= Alta Velocità = hoge snelheid) komen we aan op Bologna Centrale, waar we het conventionele spoor opgaan richting Rimini, waar ik uitstap.
Hier heb ik 13 minuten om een reservering voor de terugweg te regelen, want de Interrailsite lag eruit, en om een buskaartje te zoeken, want dat kan ook niet in de bus. Dat eerste is gelukt, dat tweede niet. Dan maar zwartrijden. :') Ik neem hier bus 16 vanaf Rimini naar halte V. Dogana. Hier steek ik de straat over, en dan:
Afbeelding

Welkom in San Marino! Een dwergstaatje dat omringd wordt door Italië. Ik had niet veel reden om hier te komen, behalve dat het een landje is waar ik nog nooit was geweest. Het viel me eerlijk gezegd ook een beetje tegen. Waar iets als Luxemburg nog een eigen identiteit en taal heeft die je overal tegenkomt, is San Marino praktisch gezien gewoon Italië, met precies hetzelfde straatbeeld en alleen maar Italiaanse producten in de supermarkt voor een Italiaanse prijs. Benzine was er iets goedkoper dan in Italië, maar dat was het enige verschil dat ik zag. Heb wel een stuk of 5 duur uitziende sportwagens zien rijden in de 2 uur dat ik er was, dus het zal wel goedkoper zijn om er te wonen dan in Italië. :')
Terug naar Rimini ga ik met de snellere shuttle van San Marino naar Rimini. Haltepalen staan niet overal waar de bus stopt, dus het was even zoeken, maar ik vond een lantaarnpaal met een dienstregeling eraan gehangen en over 5 minuten zou de bus al komen.

Afbeelding

Deze comfortabele Crossway is van binnen eigenlijk hetzelfde als de exemplaren in Zeeland, heerlijk comfortabel dus. Een T100-bus op een route waar nergens harder dan 70 gereden mag worden is opmerkelijk, maar anders zou de chauffeur niet op zijn Italiaans kunnen rijden.
In Rimini was het tijd voor lunch. Ik had op internet een plekje gezien met een volledig veganistisch menu, en nog belangrijker: Een biertje dat wordt gebrouwen in San Marino. Het lag aan de rand van het oude centrum, dus ik kon misschien nog wat mooie dingen tegenkomen ook.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is een mooi plaatsje, maar ik ben in mijn wandeltocht niet veel unieks tegengekomen in vergelijking met mijn wandelingen door Como en Bergamo vorige zomer. Ik krijg de indruk dat dit soort Italiaanse steden aardig op elkaar lijken.
Lunch/avondeten deed ik bij Bar Leeeeeento, wat op geen enkele manier een standaard Italiaans café is. Veganistisch menu, wordt gerund door twee lesbiennes, en nog belangrijker: Geen servizio zoals je dat in Italië tegenkomt. Ze wilden zelfs een paar euro te weinig rekenen. :o

Afbeelding
Mijn gemarineerde tofu/sla/pesto-tosti, met op de achtergrond een biertje uit San Marino. Besteld omdat ik iets uit dat land wilde proeven, maar het was nog erg lekker ook!

Ik heb nog een wrap meegenomen, omdat ik geen tijd zou hebben voor avondeten. Omdat ik nog 2 uur had voordat mijn trein zou gaan, ging ik naar het strand. Het was inmiddels 30 graden en ik kon wel wat afkoeling gebruiken. De route van het centrum naar het strand is een boulevard met vrijliggende fiets/wandelpaden. Aan het einde slaat de autoweg af, en is er een groene middenberm met fontein.

Afbeelding

Afbeelding
Het is dat ik geen handdoek bij me had…

Het strand van Rimini is heel vreemd als Nederlander. Het staat er helemaal vol met ligbedden en parasols, die je neem ik aan moet huren. Gelukkig stuurde niemand me weg toen ik toch gewoon ging zitten om even mijn schoenen aan/uit te doen.

Afbeelding


Afbeelding
Het water is hier veeeel warmer dan in Nederland. Heerlijk.

Daarna was het weer tijd om terug te keren naar het station, want ik zou de trein van 17:47 naar Bologna Centrale nemen. Ik ben ruim op tijd op het station, waar bijzonder weinig te beleven valt verder. Wel staat er een ÖBB-trein langs een perron, wat zo diep in Italië toch een opvallende verschijning is. Dit bleek de Eurocity naar München te zijn.


Afbeelding
Een bus zoals degene die me naar San Marino bracht. Deze 12-meterbus heeft maar liefst 16 zitplaatsen.

Afbeelding
Mijn trein naar Bologna Centrale.

Deze Trenitalia intercity is van binnen niet eens heel anders dan de Frecciarossa-trein. Wel is deze al een heel stuk ouder, en zijn er geen gratis snacks en drinken.
Na een vlotte rit naar Bologna Centrale stap ik uit, om daar de Frecciarossa naar Milano Centrale te nemen. Dit zou me een kwartier tijdswinst op moeten leveren. Het hogesnelheidsdeel van dit station voelt aan als een vliegveld, met een enorm grote hal, een groot bord met alle vertrektijden en achterlijk veel beveiliging.

Afbeelding
Bologna Centrale

Je ziet hier ook een stand van Italo. Dit is een open access hogesnelheidstreinoperator, welke concurreert met Trenitalia. Op elk station waar ze komen wordt je doodgegooid met reclame hiervoor.

Afbeelding
En een Italo-trein ziet er dus zo uit.


Afbeelding
Kort daarna volgde mijn trein naar Milano Centrale.

En vanaf hier gaat het fout. Ik had een beetje verkeerd gepland. Mijn overstap op de trein naar Zwitserland was 13 minuten, maar ik had niet gezien dat de laatste trein door de Gotthardtunnel al om 22:00 uit Lugano vertrekt, maar liefst 3 uur eerder dan de IC-treinen in de rest van het land ermee ophouden. Mijn Frecciarossa stond 14 minuten stil in een weiland, dus mijn overstap was onhaalbaar. Geen idee met wat ik nu moest nam ik maar de volgende trein naar Lugano.

1 mentale breakdown in de trein later zou de conductrice kijken wat ze kon gaan regelen, en zo kwam ik die avond terecht in een 2-sterrenhotel in Lugano. Het personeel wuifde de nog niet betaalde toeristenbelasting weg want ik zou er toch alleen maar slapen en doorreizen, en ik kreeg zelfs nog een upgrade van kamer. Geen idee wat ik met een 2-persoonskamer zou moeten als ik in mijn eentje reis, maar goed. Ik ben al lang blij dat ik niet op een bankje hoefde te slapen, want de volgende dag zou ook weer een lange zijn.

Afbeelding
Mijn hotelkamer in Luzern.

De volgende ochtend begon alweer vroeg. Mijn vriendin moest voor een afspraak naar Zürich, dus het plan was om samen te ontbijten. Moest ik wel om 10:00 daar zijn. Zo stond ik om 7:50 op het station om de IC van 08:02 naar Arth-Goldau te nemen.

Afbeelding
Het Tilo-treintje naar Milano.

Afbeelding
De Stadler SMILE die me naar Arth-Goldau zou brengen.

Afbeelding
Er zijn slechtere uitzichten om mee wakker te worden…

Afbeelding
…zoals het uitzicht in de Gotthardtunnel.


Afbeelding

Afbeelding

Ik kom iets na 10 uur in Zürich aan, en verblijf hier zo'n anderhalf uur. Ik haal op het station een snelle lunch, bestaande uit een flesje Chinotto en een broodje met een Beyond burger en allerlei gegrilde groenten. Niet goedkoop, maar voor een voorverpakte sandwich uitzonderlijk goed. Om 12:30 gaat het richting huis, te beginnen met de interregio naar Basel, welke via de noordgrens rijdt via het stadje Frick, wat me toch altijd laat denken aan een kind dat niet mag schelden van zijn moeder. Maar het kan altijd erger, vanaf Zürich HB gaan er ook diverse treinen naar de Kloten. *O*

Afbeelding
De Rhein tussen de bomen door, net na Frick.

Afbeelding

Op Basel SBB heb ik een overstap van 15 minuten op de ICE naar Mannheim, welke met een ICE1 rijdt. Dat is voor mij een eerste keer, alhoewel ik aan de binnenkant eigenlijk geen verschil zag met de ICE3M van en naar Nederland. Na Mannheim stap ik over op een ICE3 richting Düsseldorf.

Afbeelding

Afbeelding

In Düsseldorf stap ik over op de RE19 naar Venlo, waar ik de IC naar Eindhoven Centraal neem. Voor het eerst ben ik Duitsland doorgekomen zonder gemiste overstappen. Maar dan gaat het fout. Bij Helmond lopen we +2 op en onze trein moet gekoppeld worden, en ik mis mijn laatste aansluiting van vandaag met 5 seconden. Dan maar door naar Den Bosch en met de 3600 naar Breda, waar ik een auto meepak van kantoor en zo om 22:10 thuis ben.
Het was een intense reis, maar ik heb me vermaakt. Uiteindelijk heb ik 2510 per trein afgelegd, 42km per bus afgelegd, 12km gelopen en 0 grenscontroles gehad.
Laatst gewijzigd door Chrysa op zo 06 jun 2021, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Sophie gaat naar een dwergstaat #5 [54f]

Bericht door Etienne »

Pittig reisje inderdaad *O*
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Sophie gaat naar een dwergstaat #5 [54f]

Bericht door Hainje »

Nice, misschien Italië ook maar eens op de bucketlist gaan zetten.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sophie gaat naar een dwergstaat #5 [54f]

Bericht door Daniel »

Pittig reisje voor in zo'n korte tijd, maar bij jou gaat er altijd wel wat mis in de planning hè :p
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Sophie gaat naar een dwergstaat #5 [54f]

Bericht door Chrysa »

Ruime planningen zijn inefficiënt!
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Sophie gaat naar een dwergstaat #5 [54f]

Bericht door Anne »

Chrysa schreef: vr 04 jun 2021, 23:31 Geen idee of ik genoeg foto's heb om iets te maken dat leuk is om te lezen, maar ik vind het wel leuk om die verslagjes te schrijven, dus misschien. :p
Het is je gelukt.
Lekker te lezen verslag.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Sophie gaat naar een dwergstaat #5 [54f]

Bericht door Lijn 45 »

Leuk om te lezen, gaaf reisje! :D
Laatst gewijzigd door Lijn 45 op ma 07 jun 2021, 07:50, 1 keer totaal gewijzigd.
PHS

Re: Sophie gaat naar een dwergstaat #5 [54f]

Bericht door PHS »

Beetje dubbel gevoel krijg ik hierbij: ik vind het een gaaf en uniek verslag, maar ik keur het af dat je alle coronaregels zo aan je laars lapt. Je lijkt er nog trots op te zijn ook, en dat is jammer.

Maar het verslag is leuk, al heb je de grootste OV-attractie van San Marino helaas overgeslagen waar The Tim Traveller een filmpje van heeft gemaakt:

Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Sophie gaat naar een dwergstaat #5 [54f]

Bericht door Chrysa »

Het enige wat ik "fout" heb gedaan is transit in Frankrijk zonder test. Vorige keer ben ik staande gehouden door een douanebeambte en die zei ook tegen mij dat transit oke was, want ik werd toen gewoon doorgewuifd toen ik zei dat mijn bestemming Zwitserland was, dus misschien is dat ook gewoon toegestaan? Ik hoor conflicterende verhalen van Zwitserse kennissen, en de consensus tot nu toe is dat er alleen bij de grens met Spanje een probleem van is gemaakt. Grensverkeer mag sowieso.
Transit is toegestaan in Italië en Zwitserland.

Ik weet dat San Marino als plaatsje wel wat dingen te bieden heeft, maar waar ik nieuwsgierig naar was was of het land nou een eigen identiteit had zoals Luxemburg, of dat het in de praktijk gewoon hetzelfde is als het buurland, zoals bij Liechtenstein en Monaco het geval is. Helaas is dat het laatste.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Sophie gaat naar een dwergstaat #5 [54f]

Bericht door umbusko »

Ja, nu ben ik dus jaloers. -0- Maar wel genoten van dit verslag! *O*
Chrysa schreef: zo 06 jun 2021, 20:49 Ruime planningen zijn inefficiënt!
Team krappe planningen! *O* Al moet ik zeggen dat ik meestal wel van tevoren nadenk over een plan B.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Sophie gaat naar een dwergstaat #5 [54f]

Bericht door teun »

Leuk verslag, persoonlijk ben ik er wel een voorstander van dat allerlei zaken misgaan, dat maakt het toch wel een beetje een spannender verhaal. :Y
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Sophie gaat naar een dwergstaat #5 [54f]

Bericht door Z2N »

Leuk hoor! Maar veel gedurfder dan ik het zou doen, ik plan nooit zo krap op de laatste verbindingen... :o

Maar nu wordt ik wel een beetje jaloers, maar met het oog op de versoepelingen die eraan komen (Frankrijk opent op 9 juni de grenzen voor gevaccineerden uit de EU, zonder test, voor alle doeleinden) kan ik hopelijk binnenkort ook weer de stoute schoenen aandoen en vertrekken. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Sophie gaat naar een dwergstaat #5 [54f]

Bericht door waldo79 »

Gaaf hoor *O*
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Sophie gaat naar een dwergstaat #5 [54f]

Bericht door ZO6176 »

Leuk verslag.
Als ze nou dat ranzige bier in Brussel uitdelen dan zij de alcoholisten misschien spontaan genezen.
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 135
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Sophie gaat naar een dwergstaat #5 [54f]

Bericht door Willem »

Luxemburg is flink groter dan San Marino, Liechtenstein of Monaco. Dat maakt dat Luxemburg nog wel een eigen identiteit en "sfeer" heeft terwijl je bij de laatste drie vooral het gevoel hebt bij de grote buur rond te lopen.
Andorra heeft, hoewel niet per trein te bereiken, enigszins een eigen identiteit. Minder dan Luxemburg, maar meer dan San Marino.
En Malta, qua oppervlakte slechts de helft van Andorra (tweemaal zo groot als Texel), heeft zeker een eigen identiteit.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Sophie gaat naar een dwergstaat #5 [54f]

Bericht door Chrysa »

Malta was helaas net te ver voor een dagtrip. ;) Staat nog wel op mijn lijstje.
Andorra heeft door de geisoleerde ligging ook nog een eigen sfeertje, alhoewel het door de status als belastingparadijs wel een beetje verpest is. Maar je vind er nog wel een Andorrese kaasboerderij en dergelijke.
Liechtenstein vond ik dan weer bijzonder, omdat alles er precies is zoals Zwitserland, behalve dat de afstanden op verkeersborden tot op de meter nauwkeurig zijn, in plaats van afgerond zoals in Zwitserland.
ZO6176 schreef: ma 07 jun 2021, 14:03 Leuk verslag.
Als ze nou dat ranzige bier in Brussel uitdelen dan zij de alcoholisten misschien spontaan genezen.
Een beetje Belgische supermarkt heeft Amsterdam bier. Niet te zuipen, maar wel sterk en goedkoop. Dan toch liever dat Baselse.
PHS

Re: Sophie gaat naar een dwergstaat #5 [54f]

Bericht door PHS »

Chrysa schreef: zo 06 jun 2021, 22:35 Het enige wat ik "fout" heb gedaan is transit in Frankrijk zonder test.
Je had ook een negatieve test nodig voor San Marino, aldus de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken van San Marino.

Verder is het dubieus of je onder de Zwitserse regel voor transit valt omdat je er hotels hebt geboekt; je had ook door kunnen reizen in plaats van een onnodige overnachting te maken.

Tot slot had je voor je terugkeer in Nederland eveneens een negatieve test nodig.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Sophie gaat naar een dwergstaat #5 [54f]

Bericht door Chrysa »

Een PCR-test is alleen nodig als je per intercitytrein Nederland binnen komt, en dat is de RE19 niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Sophie gaat naar een dwergstaat #5 [54f]

Bericht door Suus »

Sinds 1 juni bestaat die uitzondering niet meer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Sophie gaat naar een dwergstaat #5 [54f]

Bericht door Chrysa »

Zo staat het nog wel op de site van de Rijksoverheid. :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Sophie gaat naar een dwergstaat #5 [54f]

Bericht door Suus »

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Sophie gaat naar een dwergstaat #5 [54f]

Bericht door Tom024 »

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... tuitslagen

Op basis van deze pagina zou ik Chrysa toch echt gelijk geven.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Sophie gaat naar een dwergstaat #5 [54f]

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Polaroyd7
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 00:09
Locatie: Kennemerland

Re: Sophie gaat naar een dwergstaat #5 [54f]

Bericht door Polaroyd7 »

Eindelijk weer eens verse inhoud. Ik lees het met wat gemengde gevoelens, als in "eigenlijk 'mag' het niet maar ja maar ja" maar uiteindelijk is het verslag objectief vermakelijk en heb ik weer wat nieuws (lees: interessants) gezien.

Ik vond het zelf in de paar keer dat ik kort er wat over op probeerde te zoeken moeilijk om wat over bussen te vinden tussen Rimini en San Marino. Als ik aan Italië denk, denk ik meteen aan oplichting² en alles wat je dan op het internet tegenkomt is dan per definitie excessief duur. Dat kan deels wellicht aan dat schreeuwerige karakter liggen van die sites met allemaal teksten in afbeeldingen en whatnot. Ik moet van mezelf weten wat er is en vooral of er iets is, voordat ik wat ga bezoeken. Ik moet wel zeggen dat die 'ingang' van pretpark San Marino wel er behoorlijk foktop uitziet... tjonge. Over Andorra: het is jammer dat die bus van l'Hospitaliet-près-l'Andorre naar Encamp in Andorra niet meer rijdt, dat had Andorra nog enigszins toegankelijk gemaakt voor ons. Ik heb dat een paar jaar terug overwogen, maar ja, niet gedaan hè. Voor de rest is de info over het OV in Andorra driewerf ruk en dan heb ik het met name over de verbindingen naar het buitenland, die er wel degelijk zijn, alleen volkomen onvindbaar op het eerste oog.

Algemeen: ik denk zomaar dat iedereen die grenscontroles beu is, ook die grensbeambten van die landen zelf (m.u.v. Spanje). Het kan zijn dat ze momenteel maar gewoon alles laten gebeuren. Wat wil je dan doen? Iedereen de hele tijd controleren? Iedereen eruit trappen? In quarantaine sturen? Hoe dan, en waar? Nou ja, dat in het midden gelaten: reizen naar Duitsland en België kan probleemloos per regionale trein en bus (idd niet terugkeren naar Nederland per IC(E), Thalys of Fernbus, dan bestaat er een kans dat je gecontroleerd wordt. Voor de rest zal niemand je controleren, als ik alle verhalen moet geloven. Feitelijk zal je wel nog bij terugkeer in Nederland in quarantaine moeten voor zoveel dagen, al herinner ik me niet dat je er voor beboet wordt als je het niet doet. (haalt schouders op) Er waren wel plannen voor, maar ja, dat horen we wel vaker.

Ik ben tot nog toe nog zelf niet in het buitenland geweest dit jaar, al zou ik dat wel willen. Of ik dan naïef ben, hopeloos voorzichtig, of gewoon een angsthaas, geen idee, maar ik heb persoonlijk zelf niet de behoefte om een risico te lopen dat ik me het lazarus moet testen of gegijzeld wordt omdat ondanks Schengen er blijkbaar toch nog steeds grenzen bestaan en landen die bij gebrek aan een Europese eenheidsaanpak zelf maar besluiten wat goed voor hen is. Vorig jaar was ik wel een aantal keer in den vreemde, maar toen had je die aparte anti-reis-eisen nog niet. Voor wie dat gedoe geen rol speelt: maak er een mooie trip van en bonne chance. Ze hebben gekozen om de grenzen niet integraal te sluiten en om een zootje twijfelachtige uitzonderingen op te werpen en dan kun je zelf best je plan trekken en je er niets/iets van aan trekken. Ik wacht wel af 'netjes' (kuch) af met mijn Interrail-pass en ik mik op de herfst. Is ergens ook wel prima, want dan ben ik naar enige waarschijnlijkheid al lekgeprikt, hoef ik niks in mijn porem gestoken te krijgen en het allerbelangrijkst: die zomerse hitte is er dan gelukkig ook niet.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Sophie gaat naar een dwergstaat #5 [54f]

Bericht door Chrysa »

Polaroyd7 schreef: ma 07 jun 2021, 22:17 Ik vond het zelf in de paar keer dat ik kort er wat over op probeerde te zoeken moeilijk om wat over bussen te vinden tussen Rimini en San Marino. Als ik aan Italië denk, denk ik meteen aan oplichting² en alles wat je dan op het internet tegenkomt is dan per definitie excessief duur.
Dat heb ik ook, maar hier valt dat alleszins mee.Bonelli Bus voert de busdienst uit. (Opvallend genoeg een Italiaanse website, terwijl de bus een San Marinees kenteken heeft.) Voor mijn ritje vanaf de grens van San Marino tot aan Rimini betaalde ik 3 euro, wat helaas alleen cash kan in de bus. Vond ik meevallen. Vanaf de stad San Marino betaal je 5 euro.

Ik heb horrorverhalen gehoord van toeristen die in Rome tientallen euro's Servizio moesten betalen, maar zelf kom ik altijd in alternatieve zaakjes gerund door jonge mensen terecht, en dan heb je dat dus totaal niet. Het OV viel ook erg mee, de reserveringen aan het loket waren goedkoper dan via de Interrailwebsite. Italië lijkt wel wat te veranderen wat dat betreft.

Grenscontroles zijn er nog wel. Ik ken een paar Zwitserse mensen met Portugese roots die de laatste tijd met de auto terug naar Portugal gereden zijn. Zij zeggen dat er aan de Frans-Spaanse grens nog wel regelmatig gecontroleerd wordt en iedereen om een test gevraagd wordt. Ook op Brussel-Zuid zie ik altijd douanemensen staan, wie de treinkaartjes en PCR-test van mensen controleren. Maar die staan er ook pas 20 minuten voor vertrek, dus die zouden ook makkelijk ontwijken te zijn. Zoals gezegd heb ik me daar ook gewoon langs geluld door de domme toerist te spelen. (De PCR-test voor treinreizigers was toen net 3 dagen verplicht, en dat wist ik oprecht niet.)

Verder heeft volgens mij elk land zo'n beetje een agententekort. Met de avondklok zag je dat ook. Er werd een paar dagen hevig gecontroleerd en daarna vrijwel niet. Ik moest voor mijn werk een uur of 20 op straat zijn en heb geen enkele agent gezien, en dat nadat iemand de politie op me gebeld had.

Bij Freiburg am Breisgau en Chiasso staan wel altijd Zwitserse agenten, maar dat lijkt de gebruikelijke documenten-van-zwarte-mensen-check te zijn. Heb ik gelukkig geen last van, hoe triest dat ook is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten