Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'
- AppleMoose
- Berichten: 6046
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'
Vlaanderen doet opnieuw onderzoek naar heropening 'IJzeren Rijn'
De Vlaamse regering wil de oude spoorverbinding van Antwerpen via Roermond naar het Duitse Ruhrgebiet nieuw leven inblazen.
Dat zegt de Vlaamse minister voor Mobiliteit Ben Weyts in een interview met Vlaamse editie van Metro. Alle drie de partijen zijn bereid geld te steken in de studie naar de heropening van de zogenoemde 'IJzeren Rijn'.
De spoorverbinding, aangelegd in de negentiende eeuw, verbindt het Duitse Mönchengladbach via het Limburgse Weert en Roermond naar de haven van Antwerpen. Een groot deel van de route is inmiddels buiten gebruik. De Vlaamse regering pleit al jaren voor een heropening van de route, maar stuitte daarbij eerder op verzet vanuit Nederland en Wallonië.
Lees verder op nu.nl
De Vlaamse regering wil de oude spoorverbinding van Antwerpen via Roermond naar het Duitse Ruhrgebiet nieuw leven inblazen.
Dat zegt de Vlaamse minister voor Mobiliteit Ben Weyts in een interview met Vlaamse editie van Metro. Alle drie de partijen zijn bereid geld te steken in de studie naar de heropening van de zogenoemde 'IJzeren Rijn'.
De spoorverbinding, aangelegd in de negentiende eeuw, verbindt het Duitse Mönchengladbach via het Limburgse Weert en Roermond naar de haven van Antwerpen. Een groot deel van de route is inmiddels buiten gebruik. De Vlaamse regering pleit al jaren voor een heropening van de route, maar stuitte daarbij eerder op verzet vanuit Nederland en Wallonië.
Lees verder op nu.nl
Goh.
Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'
Waarom is Wallonië er tegen? Het scheelt juist goederentreinen daar, waardoor er minder drukte op het spoor en minder geluidsoverlast is. Dat lijkt mij zuiver positief.
Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'
Omdat het 1 of 2 banen zou kunnen schelen waarvoor anders permanent gestaakt zou kunnen worden, duh.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'
Volgens mij kun je onderhand een studie beginnen naar het aantal studies dat al gedaan is over de IJzeren Rijn en varianten daarop. Maar laten we er vooral nog eentje doen, zijn we weer een tijdje bezig.
Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'
De laatste variant was toch een nieuwe spoorlijn langs de A/N280 en Duitse snelweg 52? Dat zal wel weer te duur zijn
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'
Maar dat kan toch niet, want de IJzeren Rijn looot door het leefgebied van de zeldzame zandhagedis?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'
Heeft dat niet te maken met de vrij grote Waalse binnenvaart die dan klandizie misloopt?verfmeer schreef:Waarom is Wallonië er tegen?
Bestond er niet ooit een plan voor een spoorlijn parallel aan de A67 / E34?Bee schreef:De laatste variant was toch een nieuwe spoorlijn langs de A/N280 en Duitse snelweg 52? Dat zal wel weer te duur zijn
De mortuis nil nisi bene
Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'
Kunnen jullie geen 'like-functie' inbouwen ofzo?Wubbo schreef:Volgens mij kun je onderhand een studie beginnen naar het aantal studies dat al gedaan is over de IJzeren Rijn en varianten daarop. Maar laten we er vooral nog eentje doen, zijn we weer een tijdje bezig.
🍉
Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'
Precies, aangezien deze tegenwoordig een auto met chauffeur hebben omdat ze zo gepamperd worden door de Nederlandse Overheid hebben ze de snelwegbermen dusdanig gekoloniseerd dat er geen ruimte voor een spoorlijn meer overblijft...Meltrain schreef:Maar dat kan toch niet, want de IJzeren Rijn looot door het leefgebied van de zeldzame zandhagedis?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'
Lees verderLimburg verwerpt nieuw plan IJzeren Rijn
Limburg ziet niets in de nieuwste Belgische plannen voor het weer in gebruik nemen van de IJzeren Rijn. Dat is de spoorverbinding tussen Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied. Die lijn is al sinds 1991 buiten gebruik, maar de Belgen willen het tracé weer opengooien via Roermond en Venlo. Kosten zo’n 770 miljoen euro.
Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'
Toch 3 jaar overheen gegaan voor er weer eens eens wat nieuws kwam op dit vlak.
Zal ook wel weer wegebben en dan praten we verder in 2021.
Zal ook wel weer wegebben en dan praten we verder in 2021.
Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'
Zou misschien een (gedeeltelijk nieuw) A52-tracé een mogelijke oplossing bieden?
De IJzeren Rijn volgt dan tussen Weert en de Maasbrug (ten noordwesten van Roermond) de bestaande spoorlijn Weert - Roermond, en krijgt dan, na de Maasbrug, een eigen tracé noordelijk om Roermond heen, en volgt daarna de N280 / A52 richting de Duitse grens.
Voorbij Elmpt buigt de spoorlijn zuidwaarts af richting het bestaande spoor in Wegberg.
Daarmee ontzie je zowel de binnensteden van Roermond en Venlo, als het natuurgebied Meinweg.
De IJzeren Rijn volgt dan tussen Weert en de Maasbrug (ten noordwesten van Roermond) de bestaande spoorlijn Weert - Roermond, en krijgt dan, na de Maasbrug, een eigen tracé noordelijk om Roermond heen, en volgt daarna de N280 / A52 richting de Duitse grens.
Voorbij Elmpt buigt de spoorlijn zuidwaarts af richting het bestaande spoor in Wegberg.
Daarmee ontzie je zowel de binnensteden van Roermond en Venlo, als het natuurgebied Meinweg.
Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'
Voorlopig lijkt die IJzeren Rijn vooral een project van Vlaanderen tegen iedereen: de Ollanders willen 'm niet door hun grasveld en de Walen houden graag de 50 km langere Montzenroute vanwege de werkgelegenheid. Daar is bovendien nog plek zat, en waar de hellingen vroeger een probleem waren voor de tractie, schijnen de TRAXX'en dat tegenwoordig prima te trekken.
Er is, met andere woorden, geen enkele noodzaak voor de heropening van de IJzeren Rijn. Maar ja, je zal Belg zijn, en afzien van verworven rechten...
Edit... Spuit elf.
Er is, met andere woorden, geen enkele noodzaak voor de heropening van de IJzeren Rijn. Maar ja, je zal Belg zijn, en afzien van verworven rechten...
Edit... Spuit elf.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'
De Montzenroute is in de afgelopen jaren flink gemoderniseerd. Natuurlijk is de brug bij Moresnet spectaculair opgeknapt maar ook de Pont des Allemands bij Visé heeft in 2017 een enorme opknapbeurt gekregen, zie hier.trolly schreef:Walen houden graag de 50 km langere Montzenroute vanwege de werkgelegenheid. Daar is bovendien nog plek zat, en waar de hellingen vroeger een probleem waren voor de tractie, schijnen de TRAXX'en dat tegenwoordig prima te trekken.
Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'
De federale overheid is opeens overstag, een resolutie voor heropening is aangenomen.
https://www.hln.be/hamont-achel/federaa ... ~abc74a26/
https://www.hln.be/hamont-achel/federaa ... ~abc74a26/
Tja, hoe dit in de praktijk omgezet moet worden is natuurlijk de vraag. Ga je de rest van de lijn elektrificeren? Ga je mee in het plan van Prorail voor een extra brug? België kan hier veel willen maar het valt nog maar te bezien wat hier van terecht komt.De Vereniging Treinreizigers Vervoer (vTv), die al jaren ijvert voor de reactivering, is tevreden en verwacht dat de federaal minister Georges Gilkinet (Ecolo) de motie ter harte neemt. Onderzoek van de vereniging wees uit dat er voor de verbinding een potentieel is van 800 tot 1.000 reizigers op een weekdag. De studie die de NMBS liet uitvoeren spreekt van duizend reizigers.
Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'
Hoe serieus moet je dit nemen als verbinding Antwerpen - Eindhoven?In de motie wordt erop gewezen dat door de reactivering een treinverbinding tussen haven- en industriestad Antwerpen en Brainport Eindhoven mogelijk wordt.
Dan moet de rit wel heel erg worden versneld.
Nu is Antwerpen - Hamond 1:29 h. Dan ben je nog niet in Weert, moet daar overstappen en nog 0:16 h naar Eindhoven (met IC).
De huidige verbinding via Breda is 1:31 h. Dat met een overstap van 0:20 h in Breda.
Als de verbinding tussen Antwerpen en Eindhoven echt belangrijk is dan kan je beter een rechtstreekse trein daar tussen inleggen via Breda die dat in circa 1:15 h kan doen.
Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'
Lijkt me een goed plan. Dan kan de IC van en naar Amsterdam de stop in Breda en Noorderkempen overslaan.
Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'
Ja, of Tilburg - Turnhout heropenen.Anne schreef: ↑do 20 mei 2021, 12:20Hoe serieus moet je dit nemen als verbinding Antwerpen - Eindhoven?In de motie wordt erop gewezen dat door de reactivering een treinverbinding tussen haven- en industriestad Antwerpen en Brainport Eindhoven mogelijk wordt.
<knip>
Als de verbinding tussen Antwerpen en Eindhoven echt belangrijk is dan kan je beter een rechtstreekse trein daar tussen inleggen via Breda die dat in circa 1:15 h kan doen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'
Dan lijkt Eindhoven - Pelt me nog een betere kandidaat.
Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'
Daarvoor moeten we toch bij jou zijn
Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'
Franstalige minister zo te lezen. Ze zullen het wel vertaald hebben als 'Fin-des-jardins'.Hoe serieus moet je dit nemen als verbinding Antwerpen - Eindhoven?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'
Er komt een nieuwe studie naar de heropening van de IJzeren Rijn, meldt Treinreiziger.nl.
Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'
Waarom betaalt Nederland eigenlijk mee aan dat onderzoek? Wat zijn de belangen voor Nederland?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'
En die heropening wordt elk jaar toch wel een keer heronderzocht? Met als uitkomst 'kan niet, kost duur'?
Ik doe ook maar wat
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten