Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Doe dat vooral. En als je mij toch weer wil spreken hoor ik graag hoe ik duizenden doden veroorzaak door met een auto te rijden terwijl ik niet eens een rijbewijs heb. Doei.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Suus schreef: za 19 jun 2021, 13:16 Waarom zou je last minute mensen nog het risico laten lopen ziek te worden of dood te gaan aan een virus als je met een simpele maatregel als mondkapjes nog even anderhalve maand langer vol te houden dit kan voorkomen?
Ik vraag me echter wel af of mondkapjes daar nu de meest zinnige maatregel tegen vormen. Zeker in de huidige epidemiologische situatie, waarbij het aantal gerapporteerde besmettingen rap terugloopt en ook de R alweer een aantal weken onder de 1 zit. Dat betekent dat de kans dat je in een drukke ruimte een besmet iemand tegenkomt erg klein is.

Eerder denk ik dat het gevaar hem nu schuilt in de opleving van het virus vanuit bepaalde clusters. Dus zou ik eerder denken aan het instandhouden van restricties ten aanzien van groepsgrootte, en het nog even achter slot en grendel houden van de staande horeca. Dat men de mondkapjesplicht in het OV instandhoudt vind ik ook logisch, want daar zitten/staan mensen voor langere tijd dicht op elkaar.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

Ik ben het wel met Suus eens. Mondkapjes zijn vervelend, maar niet zo ingrijpend dat ze je leven totaal onmogelijk maken. Naar de supermarkt gaat iedereen, mondkapje of niet, en dat kunnen we best nog twee maanden volhouden.

Ik vind het heel forse versoepelingen. Een beetje versoepelen mag wel (graag zelfs), maar nu wordt inderdaad een signaal afgegeven dat alles weer kan. En dat vind ik gevaarlijk.

Plus wat Alargule hierboven zegt. Ik weet ook niet of per se de mondkapjes zijn die moeten blijven, maar er wordt nu wel heel veel losgelaten.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Ja, maar als je mondkapjes verplicht gaat houden omdat er vooral een symbolische werking vanuit gaat, gooi je juist koren op de molen van de viruswappies.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8795
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat bijna de hele mondkapjesplicht overboord wordt gegooid, omdat men inziet dat de werking ervan nihil is. Er zijn veel mensen die ik totaal verkeerd zie omgaan met mondkapjes. Mensen dragen hun kapje, al dan niet alleen buiten het zicht van controleurs om, regelmatig onder de neus of kin, of helemaal niet. Ook worden mondkapjes soms uitentreuren hergebruikt, hetgeen juist volledig de werking van die mondkapjes ondermijnt. Die stemming rondom het juist dragen van mondkapjes begint inmiddels ook aardig in de OV-voertuigen te gelden. Tot voor kort was de naleving daar veruit het best van alle publieke binnenruimtes, maar sinds het verbod op recreatieve OV-reizen is opgeheven keldert de naleving zienderogen. Mensen stappen tegenwoordig gerust weer zonder mondkapje in, tot ze een conducteur tegenkomen. Heel soms blijft het mondkapje onzichtbaar, of slechts aan de pols hangen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

Alargule schreef: za 19 jun 2021, 13:52 Ja, maar als je mondkapjes verplicht gaat houden omdat er vooral een symbolische werking vanuit gaat, gooi je juist koren op de molen van de viruswappies.
Inderdaad, maar de symbolische werking van "1,5 meter maar voor de rest niets meer" is dat je mensen het idee geeft dat er helemaal geen gevaar meer dreigt, en dat is toch wel het andere uiterste.

En dat het in het OV niet ook zo wordt doorgevoerd (alleen mondkapje indien 1,5 meter niet kan), geeft wat mij betreft aan dat het OV toch weer als iets tweederangs wordt gezien. Zeurende wappie die wil winkelen hoeft geen mondkapje meer, maar wie in zijn eentje met de trein reist wel, want die klaagt toch niet, wappie neemt de auto wel.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Coronavirus

Bericht door Dennenboom »

Moet je trouwens een mondkapje op in een winkel op het station?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13107
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Nee, want dat is retail of horeca, en valt buiten het terrein van de OV-regelgeving.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Het verbaasd me vooral dat mondkapjes bij contactberoeprn ook niet meer hoeven straks. Dat voelt toch nog niet heel veilig.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Coronavirus

Bericht door Hainje »

Zit nu naar Hongarije - Frankrijk te kijken, stadion zit volgepakt. Ben benieuwd hoeveel besmettingen daar opgelopen gaan worden. :')
🍉
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Coronavirus

Bericht door dennistd »

Daniel schreef: za 19 jun 2021, 12:48 Overigens is de verplichting er formeel ook op bus- en tramhaltes, daar heb ik al helemaal zelden iemand er zich aan zien houden.
Er zijn inderdaad maar weinig mensen die hem daar dragen. Over het algemeen is er ook voldoende afstand. Ik wijs ze als chauffeur er trouwens wel op als ze hun mondkapje nog moeten zoeken als de bus al voor de neus staat. (A)
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Hainje schreef: za 19 jun 2021, 14:57 Zit nu naar Hongarije - Frankrijk te kijken, stadion zit volgepakt. Ben benieuwd hoeveel besmettingen daar opgelopen gaan worden. :')
Volgende week zit dat stadion vol Nederlanders :Y
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Tom024 schreef: za 19 jun 2021, 12:04 Als het mondkapje vanaf eind komende week niet meer verplicht is in o.a. winkels, doen jullie ze dan ook meteen niet meer op, of blijf je voorlopig nog een kapje opzetten?
Ik heb hem al maanden niet meer op *O*
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

Mag ik even kwijt dat ik als hoog risicopatiënt vanmiddag voor het eerst sinds maart 2020 weer in een niet noodzakelijke winkel geweest ben :pos: ;) .
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Pascal1998 »

Tom024 schreef:Als het mondkapje vanaf eind komende week niet meer verplicht is in o.a. winkels, doen jullie ze dan ook meteen niet meer op, of blijf je voorlopig nog een kapje opzetten?
Bij mij gaat ie dan ook echt af, heb mijn vacinaties gehad. Ben ondertussen halverwege met de 7 dagen van de tweede prik, dus woensdag ben ik Imuum, voor hoe lang het duurt, maar nee ik ben heb een astmaaandoening en zoals ik laatst al zei, voor mij was deze regel mbt de uitzondering die ik had kunnen krijgen nooit duidelijk. Bedrijven, het OV, instellingen, ze doen allemaal wat anders en de ene winkel accepteert het uitzonderingskaartje wel en de andere wil er perce een medische verklaring van de huisarts bij hebben en dat terwijl 1: dat niet mag en 2: heel duidelijk op de Rijksoverheid stond dat het uitzonderingskaartje voldoende bewijs was dat je geen mondkapje kon dragen en dat winkel dan ook niet konden eisen om dan een Face Shield te dragen. Al met al, nu die regel zelf verdwijnt, ben ik er ook klaar mee en gaat ie vanaf Zaterdag af
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

Hulde dan ook aan mijn Coop-supermarkt om de hoek, waar me niet één keer is gevraagd bij alle 15 bezoeken mijn papieren te tonen.
Eenmaal uitleg was voldoende.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Zo bijzonder is dat toch niet? Ik heb nog nooit meegemaakt dat mensen zonder mondkapje in de supermarkt erop aangesproken worden.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

De andere bezoekers vonden het anders maar wat bijzonder, de priemende ogen in aanschouw nemend. :shock:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10509
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Er was namelijk sprake van een algemene plicht tot het dragen van die dingen, en niemand deed dat echt voor z'n plezier. Dan val je zonder zo'n ding best op, of daar nou een reden voor is of niet.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13107
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Jürgen C., de Belgische militair die verantwoordelijk wordt gehouden voor een terrorismedreiging tegenover Marc van Ranst, zou dood zijn gevonden in het Dilserbos bij Dilsem-Stokkem (vlak over de grens bij Geleen) (VRT).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

trolly schreef: zo 20 jun 2021, 13:21 Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Er was namelijk sprake van een algemene plicht tot het dragen van die dingen, en niemand deed dat echt voor z'n plezier. Dan val je zonder zo'n ding best op, of daar nou een reden voor is of niet.
Oh ja, alle begrip. Zou mogelijk niet anders hebben gereageerd als ik tot de andere partij had behoord.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
cassie127
Berichten: 6568
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door cassie127 »

Ik wantrouw de media niet. Maar als ik gisteren in de media (NOS, AD, NU) allemaal berichten zie dat Nederland op de kaart van het ECDC als enige West Europeseland nog rood kleurt, terwijl als je op de website van het ECDC kijkt Nederland oranje kleurt :s
https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea

Overigens kun je wel concluderen dat als je in de oranje kleur 60.0 - 119.9 valt dat je dan geen risicoprovincie meer bent voor Duitsland (zie versoepelingen voor Zeeland, Friesland en Groningen)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8795
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

De media baseren deze kleuren op deze kaart, maar ik vind hun kleurkeuze wel erg ongelukkig ten opzichte van de reisadviezen die de overheden uitgeven.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13107
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Waarbij de Nederlandse classificering als 'rood' gebied alleen maar komt door het hogere testpercentage hier, qua besmettingen zitten we in dezelfde categorie als België, Frankrijk en grote delen van Spanje en Griekenland. Als we evenveel per capita zouden testen als Luxemburg was het een heel ander verhaal.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 13 gasten