Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Daniel »

Je kon al jaren via de Verbindingsweg van Nijkerk naar Amersfoort rijden. Dat deed lijn 160 al jaren voordat lijn 101 uit Hooglanderveen verdween.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door CamilleKreemers »

Roeland schreef: do 24 jun 2021, 07:51
Daniel schreef: wo 23 jun 2021, 16:25 Rover-Amersfoort voorkomt opheffen buslijn 101
Een succesvolle lobby van Rover-Amersfoort: door tijdig en scherp commentaar op vervoersplan 2022 te leveren, wist de Rover-afdeling opheffing van buslijn 101 van Amersfoort naar Nijkerk en Harderwijk te voorkomen.

Mede op basis van het Rover-commentaar werd op 25 mei een advies vanuit het Reizigers Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (ROCOV) aan de provincie gezonden, met de boodschap dat er geen aanleiding was lijn 101 op te heffen. Een artikel op de Rover-website over het opheffen van de buslijn leidde tot aandacht in de regionale kranten. De Gedeputeerde Staten besloten vervolgens dat de buslijn toch moest worden behouden.

Lees verder
Tja, hangt ervan af wat Rover Amersfoort een succes noemt...
Het nog een jaartje rijden van een kwijnend lijntje naar een non-bestemming Vathorst noem ik geen succes. Hooguit heb je dan de opheffing een (paar) jaar uitgesteld. Pas wanneer je de 101 weer naar echte doelbestemmingen in Amersfoort laat rijden, zodat het reizigersaantal weer toeneemt, heb je echt een succes behaald met de 101. Dan heeft de vervoerder in de toekomst ook geen redenen meer om die tot Vathorst geamputeerde 101 rond 2023 alsnog op te heffen.
Is de 101 en 102 in halfuursdienst in Amersfoort een idee?

Al had ik de 101 dan opgeheven en de 142 ervoor gebruikt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door SuperGhost »

Ik zie daar alleen maar nadelen voor in:
- lijn 101 kan dan niet meer gebruikt worden door scholieren uit Vathorst naar het Corlear College. Alternatief voor hun wordt dan eerst met de trein naar Nijkerk en dan op de 101 ri. Amersfoort rijden. Ten eerste is dat enorm om en ten tweede is daar geen capaciteit meer voor (juist rond de schooltijden zit die ri. Amersfoort dan al vaak vol tot het Corlear College door de scholieren uit Nijkerk-Noord en Zeewolde)
- lijnen 102 biedt binnen Amersfoort geen verbinding die een andere stadsbus (5, 6, 8 ) of streekbus (17, 80) nog niet bood. Alleen het industrieterrein wordt alleen door 102 ontsloten, maar daar zijn nooit veel opstappers. Lijn 102 is binnen Amersfoort dus onnodig en is vooral bedoeld om de dorpen (Hoevelaken, Terschuur, Zwartebroek) een verbinding met het centrum van Amersfoort te geven. Als je lijnen 101 en 102 dan samen een halfuursdienst wil laten vormen binnen Amersfoort, betekend dat de frequentie van lijn 102 in de spits gehalveerd moet worden voor Hoevelaken, terwijl dat juist de voornaamste het bestaansrecht is van die bus (Voorthuizen zou immers ook via station Barneveld Noord kunnen en Terschuur en Zwartebroek zijn te klein om een buslijn overeind te houden)

Ik ben met je eens dat lijn 101 langs het centrum van Amersfoort zou moeten gaan en niet op Vathorst moet eindigen. Maar dat zou veel beter kunnen door op station Vathorst die lijn vast te maken aan lijn 5 (voor beste bediening centrum + bediening Ikea) of lijn 3 (Eemplein + ziekenhuis). Daarnaast denk ik dat lijn 101 tussen Ermelo/Harderwijk-Zuid en Nijkerk ook geschrapt kan worden en dat lijn 142 juist de verbinding tussen Nijkerk en Amersfoort moet gaan overnemen. Dat geeft Zeewolde dan ook een rechtstreekse verbinding met Amersfoort.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door regenmaker »

Eigenlijk is het jammer dat de IC's van en naar Schothorst niet doorrijden naar Vathorst. Dan zou je daar een goede aansluiting op de IC kunnen creëren.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
PHS

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door PHS »

Doorrijden naar Vathorst past niet met de korte kering van de 11600 en de 11700.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door SuperGhost »

regenmaker schreef: do 24 jun 2021, 18:11 Eigenlijk is het jammer dat de IC's van en naar Schothorst niet doorrijden naar Vathorst. Dan zou je daar een goede aansluiting op de IC kunnen creëren.
Mee eens. En de reizigers die uit Vathorst opstappen hebben ook meer aan een trein (de IC naar Schiphol of Den Haag) die op Amersfoort in de intercityknoop valt dan de huidige sprinter naar Amsterdam die vlak vertrek van de IC's ri. Hilversum en Utrecht pas aankomst op Amersfoort Centraal.
PHS schreef: do 24 jun 2021, 19:26 Doorrijden naar Vathorst past niet met de korte kering van de 11600 en de 11700.
Echter keren de intercity's van/naar Amsterdam Centraal (1,5x spits + 1x p/u in het dal) en 2 v/d van/naar Den Haag Centraal (2x dal, 0,5x spits) lang op Amersfoort Centraal. Wellicht kun je dan (ook) die 2x p/u doortrekken naar Vathorst?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Milco »

Ik vind het jammer dat er al drie stadslijnen tussen Amersfoort Centraal en Vathorst zijn. Hierdoor wordt de 101 juist ingekort tot Vathorst. Het liefste zou ik 'm denk ik via een snelle route, bijvoorbeeld die van lijn 3, door laten rijden waarbij de ritten binnen Amersfoort dan door Syntus wordt uitgevoerd en de doorgaande ritten door RRReis. Of is dat geen optie?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef: do 24 jun 2021, 19:57Echter keren de intercity's van/naar Amsterdam Centraal (1,5x spits + 1x p/u in het dal) en 2 v/d van/naar Den Haag Centraal (2x dal, 0,5x spits) lang op Amersfoort Centraal. Wellicht kun je dan (ook) die 2x p/u doortrekken naar Vathorst?
Nee, want gezien die net voor de IC van/naar Rotterdam Centraal zitten vanuit Amersfoort zouden die dan precies in het pad van de 15800 belanden naar Vathorst en ook tegelijk op het keerspoor in Vathorst moeten staan keren. Dat past uiteraard niet.

En om de reactie voor te zijn dat je de twee series ook zou kunnen uitwisselen: bij de 1500 en 2000 komt de kering met zo'n 20 minuten precies uit. De 15800 kruist zichzelf echter op Amersfoort Centraal, dus die komt met zichzelf in de knoop bij een kering op perron 4/5.

Om terug bij IJssel-Vecht te komen: de reizigers van lijn 101 willen ofwel naar de scholen aan de Paladijnenweg (hij reed voorheen niet voor niks doordeweeks overdag daarheen door) of zijn recreatieve reizigers die naar het centrum van Amersfoort willen. Wat hebben die reizigers precies aan een aansluiting op een IC op Amersfoort Vathorst?
Als ze naar Utrecht gewild hadden dan waren ze wel overgestapt op de Sprinter bij station NIjkerk.
Milco schreef: do 24 jun 2021, 20:07 Ik vind het jammer dat er al drie stadslijnen tussen Amersfoort Centraal en Vathorst zijn. Hierdoor wordt de 101 juist ingekort tot Vathorst. Het liefste zou ik 'm denk ik via een snelle route, bijvoorbeeld die van lijn 3, door laten rijden waarbij de ritten binnen Amersfoort dan door Syntus wordt uitgevoerd en de doorgaande ritten door RRReis. Of is dat geen optie?
Daar zullen wat conflicten in de concessie-eisen zitten vermoed ik zo (het rondje De Klomp - Veenendaal - Ede - De Klomp was daar ook bijna op gesneuveld bij de concessiewissel).
Gezien het scholierenverkeer naar Guido de Brès lijkt doorrijden als lijn 7 het meest voor de hand liggend, maar ik weet zo even niet of dat überhaupt uitkomt qua aansluitingen aan de uiteinden. Sowieso kost het RRReis natuurlijk significant meer personeel en heb je in Utrecht juist minder chauffeurs nodig.

Lijkt me overigens hoe dan ook een complexe puzzel qua omlopen: momenteel rijden de ritten van lijn 3 in Vathorst om en om terug als 5 en 7 (omgekeerd zitten ze ook gekoppeld). De vraag is of op zichzelf keren past.
Op lijn 5 en 7 moet je interval daarnaast ook kloppen om de kering van de korte ritten tot Schothorst passend te krijgen, waarbij een korte rit van 5 of 7 bij voorkeur ook nog aansluit op de lange rit van 7 of 5. En dan moet je op een of andere manier op Amersfoort Centraal nog op de treinen aansluiten op zodanige wijze dat er ook in Harderwijk een aansluiting blijft bestaan. Zie daar maar eens wat op te vinden, makkelijker gezegd dan gedaan lijkt mij.
Je hebt ook nog eens te maken met elektrische bussen immers, dus die moeten ook tijdig ergens kunnen bijladen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Milco »

Nee, makkelijk is het zeker niet. Daar ben ik mij zeker van bewust, maar ik ben aan het zoeken om de 101 door te trekken en de parallelliteit met 3/5/7 te voorkomen en dan denk ik als eerste aan een doorkoppeling.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Roeland »

Dan zou ik ervoor kiezen om één van de Amersfoortse stadslijnen (5 of 7) ma-vrij overdag 2x/uur door te laten rijden naar Nijkerk (eindpunt halte Zilverschoon) en de 101 te laten vervallen.
Met een beetje creativiteit kunnen beide concessies dat wel oplossen (bijv.: RRReis neemt lijn 83 in Veenendaal over, en Syntus Utrecht neemt Vathorst - Nijkerk over; beide rijden overdag 2x/uur een route van ca. 20 minuten).
Harderwijk - Drielanden kan dan met een stadslijnen worden bediend.
Wanneer er nog enige vervoersvraag tussen NIjkerk en Putten-centrum is, zou daar een buurtbus kunnen gaan rijden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Meltrain »

Wat was er mis met de route die lijn 101 tot eind 2020 reed?
Waarom is de lijn ingekort tot Vathorst?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Daniel »

De route tot eind 2020 liep volledig parallel aan deels lijn 5 en deels lijn 7, precies op het stuk waar die lijnen eind 2019 al in frequentie omlaag gingen bij gebrek aan reizigers.

Overigens zou gebruiken van de toekomstige Danzigtunnel onder de A1 ook een oplossing kunnen zijn: dan kan je vanaf Vathorst via het Hoefkwartier en de Hogeweg naar Amersfoort Centrum via een veel snellere route dan met het geslinger via de route van 5 of 7.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Maxim »

Meltrain schreef: vr 25 jun 2021, 10:45 Wat was er mis met de route die lijn 101 tot eind 2020 reed?
Waarom is de lijn ingekort tot Vathorst?

Omdat dat zo bestuurlijk is afgesproken…

Vraag blijft: wie maakt er het meest gebruik van die lijn? Bij mijn weten scholieren van Zeewolde en Nijkerk naar de scholen rond Schothorst. En daarmee zijn de meeste oplossingen sub-optimaal. Eigenlijk zou een bus + trein abonnement voor scholieren hier ideaal zijn, als je het mij vraagt. Maar dat stuit op nogal wat hobbels hier en daar.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door regenmaker »

Dan moet je gewoon een schoolbus inleggen tussen Zeewolde, Nijkerk en de scholen in Amersfoort.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door SuperGhost »

Die rijdt er al: lijn 625.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door regenmaker »

Maar die stop niet in Nijkerk en rijdt maar een enkele keer per dag.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door SuperGhost »

voor Zeewolde bedoelde ik ook.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door VIRM »

Wat zijn voor het komend jaar de plannen met het Zwolse stadsnet?
Beul van de blindegeleidelijn
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door CamilleKreemers »

CamilleKreemers schreef: do 24 jun 2021, 16:25
Roeland schreef: do 24 jun 2021, 07:51
Daniel schreef: wo 23 jun 2021, 16:25 Rover-Amersfoort voorkomt opheffen buslijn 101
Een succesvolle lobby van Rover-Amersfoort: door tijdig en scherp commentaar op vervoersplan 2022 te leveren, wist de Rover-afdeling opheffing van buslijn 101 van Amersfoort naar Nijkerk en Harderwijk te voorkomen.

Mede op basis van het Rover-commentaar werd op 25 mei een advies vanuit het Reizigers Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (ROCOV) aan de provincie gezonden, met de boodschap dat er geen aanleiding was lijn 101 op te heffen. Een artikel op de Rover-website over het opheffen van de buslijn leidde tot aandacht in de regionale kranten. De Gedeputeerde Staten besloten vervolgens dat de buslijn toch moest worden behouden.

Lees verder
Tja, hangt ervan af wat Rover Amersfoort een succes noemt...
Het nog een jaartje rijden van een kwijnend lijntje naar een non-bestemming Vathorst noem ik geen succes. Hooguit heb je dan de opheffing een (paar) jaar uitgesteld. Pas wanneer je de 101 weer naar echte doelbestemmingen in Amersfoort laat rijden, zodat het reizigersaantal weer toeneemt, heb je echt een succes behaald met de 101. Dan heeft de vervoerder in de toekomst ook geen redenen meer om die tot Vathorst geamputeerde 101 rond 2023 alsnog op te heffen.
Is de 101 en 102 in halfuursdienst in Amersfoort een idee?

Al had ik de 101 dan opgeheven en de 142 ervoor gebruikt.
Ik dacht dan de 101/142 na Nijkerk Corlaer via nijkerkerveen en hogebrinkweg naar Hoevelaken te sturen in de spitsuren en dan in halfuursdienst naar Amersfoort. Dan maak je de reizen vanuit Bijbelbelt naar Nijkerk ook sneller.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door SuperGhost »

CamilleKreemers schreef: ma 28 jun 2021, 14:23Ik dacht dan de 101/142 na Nijkerk Corlaer via nijkerkerveen en hogebrinkweg naar Hoevelaken te sturen in de spitsuren en dan in halfuursdienst naar Amersfoort. Dan maak je de reizen vanuit Bijbelbelt naar Nijkerk ook sneller.
Dus hier wil je grote bussen laten rijden? Lijkt me geen goed idee.
Philip
Berichten: 322
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Philip »

Betekent dit document dat een groot deel van de bezuinigingen niet doorgaat?

https://gelderland.stateninformatie.nl/ ... S2021-563)
MichOV
Berichten: 343
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door MichOV »

Offtopic: gisteren weer eens in een Amba vanaf Driebergen-Zeist gezeten, een echt fijn geluid van de motor zoals een bus hoort te klinken met die Voith.. wat een gemis is dat in de huidige concessie zeg maar goed het is nu wat het is.
Ik was laatst ook nog bij Womy gaan kijken, wat staan daar nog een zooi hele oude bussen van jaren geleden(jaren 90 zelfs nog) daar weg te roesten zeg.


On-topic: Gelukkig zijn veel problemen met de huidige BYD's grotendeels opgelost maar het blijft apart om na ruim een half jaar wennen om in zo'n bijna geluidloze electrische bus te zitten zonder het bekende Voith geluid op snelle wegen waar je wat harder mag rijden. :Y Voor de rest al met al wel tevreden met die BYD's.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door gkw1969 »

De melding van de Ambassador zeker off-topic. Die had je wellicht beter bij Provincie Utrecht kunnen plaatsen, daar is die dan weer wel on-topic
When you're tired of London, you're tired of life
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door waldo79 »

Even om 03.30 uur komen melden dat iemand's reactie off-topic is :geek:
Afgelopen zaterdag eens in zo'n BYD gereisd: wat een stilte, alleen de alarmpiepjes voor het sluiten van de deuren zijn wel wennen :Y
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door cassie127 »

Ach, ik kan zelf ook haast geen nieuw materieel meer noemen dat niet piept bij het openen of sluiten van de deuren
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten