Ik zie zelf toch meer nut in een apart sneltreinpad Gn-Eem, dat alleen wordt benut als er ook daadwerkelijk een boot op aansluit. Op de drukste dagen kan zo'n boottrein dus elke
Voordelen:
- Kortere reistijd. Met zo min mogelijk stops en zoveel mogelijk vliegende kruisingen kan je de Eemshaven bijna een kwartier dichter bij Groningen (en de rest van het land) brengen.
- Betere kostendekking. Met een halfuursdienst sluit het gros van de treinen immers nergens op aan en loop je (naast OV-fapperts die het zo'n bijzonder lijntje vinden ) bijna alleen maar warme lucht te verslepen. Met een laagfrequente boottrein heb je daarentegen altijd garantie op reizigers, tenzij er toevallig geen kip met de boot mee wil.
- Betere reizigersspreiding in de 37600. Voor reizigers van tussenstations is het geen loterij meer of hun trein ineens vol zit met een golf Borkumreizigers.
- Kostenbesparing. Qua omlopen kost het niks extra's: als je de 37600 in Rd kort keert en in Gn op de 37700 keert, spaar je één omloop uit tov nu. Die ene omloop kan dan worden ingezet voor de sneltrein richting Eem. In het laagseizoen, wanneer er maar een enkele sneltrein per dag hoeft te rijden, spaar je ook nog eens een machinist uit.
- Meer capaciteit in de spits. Als je met de AG Ems afspreekt dat er doordeweeks in de spits geen boot (en dus ook geen sneltrein) in de Eemshaven is, kan je het vrijgespeelde treinstel inzetten om de 37600 te versterken. Die kan dan volledig met dubbele stellen rijden. Aan het einde van de spits trap je wat stellen af, waarmee je vervolgens de sneltrein kunt samenstellen. Zo staan de stellen ook minder te niksen tussen de spitsen door.
- Minder flexibiliteit. Mocht de boot vertraging oplopen, dan is de sneltrein officieel foetsie. Met een halfuursdienst heb je binnen relatief korte tijd de volgende trein, met een laagfrequente boottrein kan dat wel even duren. (Arriva kan dan wel de boottrein een halfuur langer in Eem laten staan om de aansluiting over te nemen, maar dat zal vast qua materieelomloop en personeelsdiensten niet geweldig uitkomen.)
- Storingsgevoeligheid. Je voegt een extra trein(pad) toe aan een enkelsporig baanvak, waardoor je meer kruisingen en dus meer kans op domino-effecten hebt. En in 3 minuten keren te Rd is ook niet geweldig robuust.
- Tijdelijk overslaan Swd of Gnn. Zolang Gnn-Gn enkelspoor blijft en je op de 37700 wilt keren in Gn, zul je één tussenstop moeten schrappen voor de 37600 om niet met zichzelf in de knel te komen. Zodra 'DSSG' klaar is, is dat met een doorkoppeling richting Zb gelukkig niet zo'n issue meer, dan kan je ook kiezen om in Gnn de kruising af te wachten.
- Infra is niet optimaal. Volgens OpenRailwayMap loop je bij elk kruisingsstation onderweg tegen 40 km/h-wissels aan. Dat schiet niet op voor een echte sneltrein, en maakt het lastiger om kruisingen te halen.
- Wellicht extra perron Rd nodig. Volgens mijn bierviltje moet de boottrein liefst* in Rd de 37600 gaan kruisen terwijl die staat te keren. Toch maar weer het oude station heropenen? Ligt wel dichter bij het dorp zelf. En als je een olifantenpaadje mogelijk maakt tussen het oude en het nieuwe perron, heb je ook nog een vlotte overstap van sneltrein op stoptrein, zodat reizigers tussen Eem en de andere tussenstations nauwelijks langer onderweg zijn.
Roept u maar! Een boottrein naar de Eemshaven, top of flop?