Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Met de opmerking dat lijn 6, 7 en 8 in Tilburg deels andere buslijnen als alternatief hebben kan ik deels mee inkomen, zeker voor lijn 6 en het noordelijk deel van lijn 7. Het trajectdeel van lijn 7 naar De Blaak ligt wel behoorlijk uit de route voor andere buslijnen, maar het lijkt mij sowieso een wijk waar het autobezit behoorlijk hoog ligt.
Voor lijn 8 vraag ik mij of het mogelijk is die lijn te vervangen door een (iets tragere) route van lijn 132 en 450? Dan verlies je wel de bediening van Het Laar.
Voor lijn 8 vraag ik mij of het mogelijk is die lijn te vervangen door een (iets tragere) route van lijn 132 en 450? Dan verlies je wel de bediening van Het Laar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Ik reis regelmatig met lijn 7 door de Blaak, mijn moeder woont daar. Kan je melden dat ik in de late avond doorgaans de enige instapper ben. Uitstappers zijn op één hand te tellen. Het begint pas vanaf de Zouavenlaan tot aan de voormalige GGD weer een beetje te lopen, heel soms iemand aan de Eikstraat. Maar het houdt niet over.
De Blaak is zo rustig dat je - ter indicatie - in de late avond met een groepje op de Beeklaan midden op de straat een paar minuten ongestoord kunt gaan staan praten.
Lijn 132 zou je eventueel via de Korvelseweg laten rijden, zij het niet dat die na een uur of 9 ook niet meer rijdt. Lijn 450 is niet echt een optie aangezien daar geen ov-chipkaart wordt geaccepteerd.
De Blaak is zo rustig dat je - ter indicatie - in de late avond met een groepje op de Beeklaan midden op de straat een paar minuten ongestoord kunt gaan staan praten.
Lijn 132 zou je eventueel via de Korvelseweg laten rijden, zij het niet dat die na een uur of 9 ook niet meer rijdt. Lijn 450 is niet echt een optie aangezien daar geen ov-chipkaart wordt geaccepteerd.
🍉
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Op de Korvelseweg staat regelmatig file, het is een nauwe straat dwars door de stad. Een onbetrouwbare dienstregeling jaagt denk ik meer reizigers weg dan de extra reistijd.
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Qua reizigerspotentieel heeft Het Laar als bedrijventerrein buiten de spitsuren weinig te bieden. Het hotel bij het eindpunt Het Laar West zal ook niet bepaald veel reizigers trekken. De bus rijdt 's avonds tot Het Laar Oost louter en alleen omdat daar op de met (nog g)een kwartier reistijd al korte route de eerste praktische keermogelijkheid zit. De bus kan daar makkelijk een korte lus rijden over de Charles Stulemeijerweg. Idealiter komt er echter een nieuwe halte ter hoogte van het huidige evenemententerrein zodra de gebiedsontwikkeling aldaar in uitvoering is.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
met het opheffen van lijn 7 en 8 heb je in dat gebied rond Korvel/Bredaseweg geen alternatief meer,aangezien ook 132 na 2200 niet rijdt.
Bovendien heeft 132 weinig haltes daar:Na Ringbaan west/GGD krijg je het Willem II Stadion.
Wat ik me ook afvraag is of de opgeheven lijnen na 2100 überhaupt ooit nog terugkomen.Schrappen is nu eenmaal makkelijker dan toevoegen,zeker als het argument is dat er in de avond toch weinig reizigers gebruik maken.De bekende spiraal werkt hier ook,je gaat nu opnieuw mensen wegjagen die je niet meer terug krijgt.gevolg,nog minder reizigers.Laangzaamaan gaat Brabant naar een busnet alleen op werkdagen overdag!
En het provinciebestuur?ze kijken ernaar en doen verder niks.
En sorry,maar ik vind gemiddeld 8 reizigers op een kwartierdienst nog best redelijk:dat zijn 16 reizigers in een uur die je benadeeld.
Misschien moet Arriva toch eens ook wat kleinere bussen aanschaffen.
Bovendien heeft 132 weinig haltes daar:Na Ringbaan west/GGD krijg je het Willem II Stadion.
Wat ik me ook afvraag is of de opgeheven lijnen na 2100 überhaupt ooit nog terugkomen.Schrappen is nu eenmaal makkelijker dan toevoegen,zeker als het argument is dat er in de avond toch weinig reizigers gebruik maken.De bekende spiraal werkt hier ook,je gaat nu opnieuw mensen wegjagen die je niet meer terug krijgt.gevolg,nog minder reizigers.Laangzaamaan gaat Brabant naar een busnet alleen op werkdagen overdag!
En het provinciebestuur?ze kijken ernaar en doen verder niks.
En sorry,maar ik vind gemiddeld 8 reizigers op een kwartierdienst nog best redelijk:dat zijn 16 reizigers in een uur die je benadeeld.
Misschien moet Arriva toch eens ook wat kleinere bussen aanschaffen.
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Zou me echter ook niet verbazen als dit scenario puur is geschetst om overheden uit de tent te lokken. Voor wat betreft de gemeente Tilburg heeft het in ieder geval gewerkt.
🍉
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Nogmaals.
De DRU keren allemaal terug, het is een tijdelijke ingreep. Overal in het land is dit gaande.
Het is nu eenmaal zo dat er op dit moment 50% vd reizigers zijn tov normaal.
Als het weer drukker wordt keren ook weer wat ritten terug.
8 reizigers op een kwartierdienst is niets dus een hslf uur volstaat makkelijk. 8 op een uursfrequentie is ook niet veel maar deze lijn kan dan wel behouden worden door een kwartierdienst terug ye brengen naar een halfuurdienst.
De DRU keren allemaal terug, het is een tijdelijke ingreep. Overal in het land is dit gaande.
Het is nu eenmaal zo dat er op dit moment 50% vd reizigers zijn tov normaal.
Als het weer drukker wordt keren ook weer wat ritten terug.
8 reizigers op een kwartierdienst is niets dus een hslf uur volstaat makkelijk. 8 op een uursfrequentie is ook niet veel maar deze lijn kan dan wel behouden worden door een kwartierdienst terug ye brengen naar een halfuurdienst.
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Dat is het halve verhaal:
1) De DRU's keren waarschijnlijk niet op dezelfde plekken terug als waar nu wordt gesneden. Mijn indruk is dat vervoerders de coronacrisis aangrijpen om minder rendabele lijnen op te heffen, vooral in de regio. Als de DRU's weer geherinvesteerd moeten gaan worden (if...), dan zal je zien dat die terecht gaan komen bij de drukkere, meer rendabele lijnen, de HOV-lijnen tussen steden. Leuk voor de vervoerder die alleen naar omzetten kijkt, minder voor de regio die geen fatsoenlijk OV meer heeft.
2) Als je lijnen opheft en ritten snijdt, dan jaag je reizigers weg, de auto in. Hoe meer je nu bezuinigt, hoe moeilijker het wordt om het aantal reizigers weer terug op het niveau van voor de coronacrisis te krijgen. Als reizigers eenmaal gewend zijn geraakt aan de auto of een ander alternatief, dan moet de bus wel bijzonder aantrekkelijk zijn om deze reizigers terug te winnen. Ik zie dat niet snel gebeuren met een onaantrekkelijk aanbod en hoge tarieven.
Ik heb de indruk dat in Brabant een stuk meer wordt gesneden dan in de rest van het land. Er is al behoorlijk bezuinigd in Brabant, en nu gaat er nog een forse bezuinigingsronde overheen voor 2022. En dit terwijl de beschikbaarheidsvergoeding wordt verlengd tot september 2022. In Utrecht is de afschaling voor 2022 net geschrapt, waarom kan het daar wel wat in Brabant niet kan?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Dat zegt men overal wel, maar dat gaat makkelijker op op een drukke lijn die tijdelijk wat minder vaak rijdt. Op de zwakkere lijntjes houden de reizigers geen vervoer over in het weekend of 's avonds laat, gaan ze een alternatief zoeken en is het terugkeren van de reizigers opeens stukken minder aannemelijk.
Als een lijn nog rijdt dan schaal je 'm inderdaad makkelijk weer op als het drukker wordt, maar als 'ie niet meer rijdt wordt dat wat lastig.
Dat dit overal in het land gaande is is gewoon niet waar. Weliswaar hebben de vervoerders in de provincie Utrecht alle scenario's van -30% tot -10% uitgewerkt bijvoorbeeld, maar door de verlenging van de BVOV wordt daar ondanks het nog lager liggende reizigersaanbod het voorzieningenniveau van 2021 in 2022 voortgezet.Overal in het land is dit gaande.
Het is nu eenmaal zo dat er op dit moment 50% vd reizigers zijn tov normaal.
Brabant lijkt hier als uitzondering de oorspronkelijk geplande afschaling gewoon door te zetten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6240
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Ik denk dat je bedoelt tussen Grave en Cuijk?
Was te voorspellen, helaas. Hiermee komt een einde aan een 140 jaar oude verbinding.
"Een touringcar is geen bus"
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Lijn 157 moet je gewoon compleet opheffen, ook doordeweeks. Ritten tussen Uden en Oss laten verzorgen door lijn 305 en de halte De Ploeg aan de route van lijn 305 toevoegen. De korte ritten van lijn 156 zouden het beste een lus door Sint Oedenrode kunnen gaan rijden met een extra halte bij de oostelijke/noordelijke randweg. Zo kunnen reizigers vanuit Sint Oedenrode en Son makkelijk overstappen richting Veghel en wordt lijn 157 compleet overbodig.
Overigens leuk dat ze lijn 157 gaan schrappen in het weekend, als Arriva dan maar wel extra late ritten op de 305 gaat aanbieden vanuit Eindhoven. Nu worden de laatste ritten verzorgd door de 157, wat ik niet echt prettig vind.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
De 156 rechtstreeks vanuit Sint Oedenrode over de a50 naar Eindhoven. Profiteert Schijndel er ook van
Een stadslijn vanuit Eindhoven via son naar Sint Oedenrode instellen. Eventueel niet alle ritten door naar Sint Oedenrode maar laten eindigen in Son
Een stadslijn vanuit Eindhoven via son naar Sint Oedenrode instellen. Eventueel niet alle ritten door naar Sint Oedenrode maar laten eindigen in Son
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
En Son en Breugel dan ?
Het drukste deel van beide lijnen is st. Oedenrode - Eindhoven.
Tot de concessiewisselingen zullen er geen lijnuitruil plaatsvinden
Het drukste deel van beide lijnen is st. Oedenrode - Eindhoven.
Tot de concessiewisselingen zullen er geen lijnuitruil plaatsvinden
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Dan vervalt wel de bediening van Nistelrode. Dat zal wel de belangrijkste reden zijn dat lijn 157 in het weekend nog tussen Uden en Oss zal rijden.regenmaker schreef: ↑zo 11 jul 2021, 00:16Lijn 157 moet je gewoon compleet opheffen, ook doordeweeks. Ritten tussen Uden en Oss laten verzorgen door lijn 305 en de halte De Ploeg aan de route van lijn 305 toevoegen. De korte ritten van lijn 156 zouden het beste een lus door Sint Oedenrode kunnen gaan rijden met een extra halte bij de oostelijke/noordelijke randweg. Zo kunnen reizigers vanuit Sint Oedenrode en Son makkelijk overstappen richting Veghel en wordt lijn 157 compleet overbodig.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Die heeft dan gewoon de halte Noorderbaan.
Arriva heeft het in hun plannen over HOV Den Bosch - Eindhoven waarvan de 654 de eerste stap zou zijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Oeps
Nistelrode heeft naar goed Brabants gebruik een bushalte aan de rand van het dorp - Noorderbaan - waar de 305 stopt.
Ik denk dat de reden dat de 157 in het weekend tussen Oss en Uden blijft rijden, is dat dan een scheve halfuursdienst ontstaat met de 305, die net als de 157 maar 1x/u rijdt in het weekend.
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Gezien de omvang van Nistelrode vind ik (alleen) de halte Noorderbaan wel erg karig.
Als lijn 305 via Nistelrode gaat rijden (en ik vraag me af of dat echt veel langzamer is), dan kan ik me wel vinden in de opheffing van lijn 157.
Overigens heeft Arriva zelf al eerder gezegd dat lijn 157 (in tegenstelling tot lijn 159) weldegelijk een functie heeft.
Als lijn 305 via Nistelrode gaat rijden (en ik vraag me af of dat echt veel langzamer is), dan kan ik me wel vinden in de opheffing van lijn 157.
Overigens heeft Arriva zelf al eerder gezegd dat lijn 157 (in tegenstelling tot lijn 159) weldegelijk een functie heeft.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
En welke functie is dat dan?
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Een lokale functie. Het stond in elk geval in het Vervoerplan 2017.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Lokaal voor welke plaatsen dan?
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Lijn 159 reed tot hij in Dienstregeling 2017 werd opgeheven parallel aan lijn 306. Verschil was de lokalere functie in Schijndel en Veghel. Daarnaast reed de bus nog door Den Dungen en Maaskantje.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
was het overigens niet zo dat er ooit in de voorwaarden van de provincie stond,dat een stadslijn minimaal 2x per uur moet rijden?
Hoe zit dat dan met lijn 9 Tilburg-Udenhout?
Hoe zit dat dan met lijn 9 Tilburg-Udenhout?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten